Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elävätkö nykyiset kolmikymppiset "pitkitettyä nuoruutta"? Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
20.03.2015 |

Ja miksi tuollaista ilmausta käytetään halventavassa merkityksessä? Eivätkö hauskanpito, vapaus ja elämästä nauttiminen ole positiivisia juttuja?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:14"]

Ja miksi tuollaista ilmausta käytetään halventavassa merkityksessä? Eivätkö hauskanpito, vapaus ja elämästä nauttiminen ole positiivisia juttuja?

[/quote]

Ne ovat oikein mukavia juttuja, kun niihin osaa liittää aikuisen vastuun. Pitkitetty nuoruus on hauskanpitoa ilman vastuuta mistään. Kyllä kolmikymppiset jo ovat aikuisia, mutta nämä "pitkitetty nuoruus" -ihmiset ovat sellaisia 25-vuotiaita ikiteinejä, jotka käyvät vielä viemänsä pyykkinsä äidin pestäväksi ja ruikuttavat iskältä lomarahat viikoksi Turkkiin, vaikka ovat vuosia asuneet omassa kämpässä ja käyvät jo töissäkin.

Vierailija
62/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:06"]

Ja tähän se juttu pitkitetystä nuoruudesta ehkä kiteytyykin: ottaako vastuun itsestään, nykyisyydestään  ja tulevaisuudestaan vai meneekö ajopuuna aina sinne, missä kivoimmalta ja helpoimmalta tuntuu.

[/quote]

Vai ajopuuna. Ja ihminenkö ei voi määrätietoisesti rakentaa elämäänsä mahdollisimman kivaksi ja helpoksi? Älä viitsi. -ap

[/quote]

No niinpä! Kyllä minäkin otan vastuun elämästäni, JA samaan aikaan pyrin tekemään siitä mahdollisimman kivaa ja helppoa. On typerää tulkita se "ajopuuna elämiseksi". Samalla lailla voisi luonnehtia niitä, jotka menevät naimisiin, tekevät lapsia ja ostavat talon - siinä sitä vasta ollaankin ajopuuna sen suurimman virran vietävänä,  näinkaikkimuutkinonainatehneet -joessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suunnitelmien olemassaolo on huono kriteeri aikuisuudelle. Nuorenahan sitä suunnitteli tulevan elämänsä hyvinkin tarkkaan jopa useiden vuosien päähän. Aikuisena puolestaan ymmärtää, että yksityiskohtaiset suunnitelmat eivät ole kovin hyödyllisiä, kun uusia mahdollisuuksia avautuu ja yllättävät vastoinkäymiset muuttavat tilanteita. Joustavuus ja itsetuntemus ovat hyödyllisempiä ominaisuuksia kuin tavoitteelisuus ja suunnitelmallisuus.

Der mentsh trakht un got lakht. -ap

Vierailija
64/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:34"]

Ei se pitkitettyä nuoruutta ole vaan aikaisempaa kivempaa aikuisuutta. Kun on mahdollista tehdä elämällä, mitä haluaa, yllättäen kaikille ei maistukaan se perinteinen lähiökodin, tarhan ja duunin Bermudan kolmio.

[/quote]

Näin mäkin ajattelen. Koulut on käyty, työpaikka hommattu ja talous vakaalla pohjalla. Nyt on mahdollista ensimmäistä kertaa oikeasti nauttia elämästä vapaasti, kun on rahaa, aikaa, eikä ole enää tilivelvollinen tekemisistään kenellekkään. Miks vaihtaa tämä ihana elämä kiireiseen lapsiperhearkeen ja taloudelliseen niukkuuteen, mitä asuntolaina ja lapset melko varmasti saa aikaan? 

Vierailija
65/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:12"]

Ei se pitkitettyä nuoruutta ole vaan aikaisempaa kivempaa aikuisuutta. Kun on mahdollista tehdä elämällä, mitä haluaa, yllättäen kaikille ei maistukaan se perinteinen lähiökodin, tarhan ja duunin Bermudan kolmio.

[/quote]

Näin mäkin ajattelen. Koulut on käyty, työpaikka hommattu ja talous vakaalla pohjalla. Nyt on mahdollista ensimmäistä kertaa oikeasti nauttia elämästä vapaasti, kun on rahaa, aikaa, eikä ole enää tilivelvollinen tekemisistään kenellekkään. Miks vaihtaa tämä ihana elämä kiireiseen lapsiperhearkeen ja taloudelliseen niukkuuteen, mitä asuntolaina ja lapset melko varmasti saa aikaan? 

[/quote]

Ehdottomasti samaa mieltä. Elämäni oli paljon stressaavampaa opiskelijana. Nyt on aikaa nautiskella. -ap

Vierailija
66/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:37"]

Mutku kärsimys...haureus...syntiinlankeemus... *lammasmaisen vapisevalla saarnaajanäänellä lausuttuna*

[/quote]

Eli sinun mielestäsi hauskanpito on sitä, että pannaan ympäriinsä kaikkea mikä liikkuu?

Vierailija
67/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:14"]

[/quote]

No ei, kuka meistä huolehtii kun emme hanki lapsia (mitä myöhäisempi ensisynnytysikä, sitä todennäköisempi hedelmättömyys. Ainakin seuraavan lapsen kohdalla.) ? Luuletko että maahanmuuttajat sitten huolehtii?

[/quote]

Ai että pitäisi uhrata parhaat vuotensa jonkinlaisena yhteiskuntapalveluksena? Hankitaan lapsia yhteiskunnan edun nimissä ihan niin kuin Benito-setä käski?

Jos se vanhemmuus on niin kivaa kuin täälläkin mainostetaan, eiköhän riittävän moni lisäänny joka tapauksessa. -ap

[/quote]

Mutta hei, onhan se nyt sille lapsellekin ihan kauhean kivaa, kun vanhemmat ovat lisääntyneet vain täyttääkseen yhteiskunnallisen velvollisuutensa!

Vierailija
68/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, en tosiaan tarkoittanut, että avioliitto ja lapset olisivat elämän suola, vaan ihmettelen niitä 30v. huvikseen elelijöitä, joilla ei tunnu olevan mitään tavoitteita elämässään. Itsekään en tiedä, haluanko edes lapsia, mutta en todellakaan voi sanoa että mieluummin olisin jouten ja bailailisin irtosuhteillen. Koska minulle "nuoruuden jatkaminen" on sitä päämäärätöntä vouhottamista ilman mitään varsinaista tavoitetta. Omat tavoitteeni ovat itseni kehittämiseen liittyviä, enkä koe haahuilun edistävän sellaista.

Tätä ajoin Peter Pan-tarinoillinnani takaa. Jos se muka tekee minusta lapsellisen ni onpa maailma julma.

Vierailija
69/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankkineet ovat täällä ärhäkkäästi julistamassa, että kaikkien pitäisi olla yhtä epäitsekkäitä kuin he ja täyttää velvollisuutensa yhteiskuntaa kohtaan. Jännä juttu, että en tunne ketään, joka olisi hankkinut lapsen vain velvollisuudentunnosta. Kyllä siinä takana on ollut ihan _itsekäs_ halu saada lapsi - eikä siinä ole mitään vikaa, onhan se nyt hyvänen aika sille lapsellekin mielekkäämpää, että vanhemmat ovat ihan oikeasti saaneet hänet.

Samalla he sivuuttavat sen, että lapsettomuuttakin voidaan perustella epäitsekkäillä yhteiskunnallisilla syillä. Itse asiassa siinä ei ole kysymys ainoastaan Suomen yhteiskunnasta vaan globaalista ongelmasta, nimittäin liikakansoituksesta. Kumma juttu, että lapsellisella on oikeus syyttää lapsetonta itsekkääksi ja vaatia tätä kantamaan vastuunsa ja hankkimaan lapsia, mutta jos lapseton vetoaisi tähän liikakansoitusnäkökulmaan ja syyttäisi lapsellista itsekkyydestä, niin johan nousisi poru.

Eiköhän anneta tässä lapsiasiassa jokaisen tehdä omat, itsekkäät ratkaisunsa. (Itse olen muuten lapseton, mutta en omasta valinnastani. Jos olisin itse voinut tehdä asiassa päätöksen, olisin useamman lapsen äiti, mutta aina elämä ei mene niin kuin ajattelee.)

Vierailija
70/123 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:12"]

[/quote]

[/quote]

Ehdottomasti samaa mieltä. Elämäni oli paljon stressaavampaa opiskelijana. Nyt on aikaa nautiskella. -ap

[/quote]

Olen teini-ikäisten lasten nelikymppinen äiti jo ja nyt kun katson elämääni taaksepäin, niin olen todellakin nauttinut elämästäni. Lapset eivät ole siinä kuviossa olleet mikään kivireki, vaan onnen ja avartavien kokemusten lähde. Olemme matkustelleet, juhlineet ja harrastaneet, perheenä ja erikseen. Toki tukiverkostot ovat kunnossa ja asuntolainan takia ei tarvitse murehtia, kun on tehnyt valinnan asua vuokralla. Eikä ole ollut edes farmariautoakaan, ei autoa ylipäänsä. Ehkä siinä on syy niin vapaaseen mieleen - materian hankkiminen ei ole ollut keskeinen osa elämää vaan kokemusten ja elämysten jako läheisten kanssa.  

Vierailija
71/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 30 vuotiaana pitää olla jo jotain tehtynä ja hankittuna.Maillä lapset ja talo,autot ja pelit ja pensselit.Valmistuttiin,mentiin töihin,kerättiin rahaa ja ostettiin talo ja tehtiin lapset.Nyt voi käteisellä ostella mitä mieli tkee..kahvikoneita,telkkareita..ei sovi kaikille mutta meille sopii!

Työkalut on reilassa ja maata valmiina että ei kun rakentamaan omaa..se on elämässä vielä tekemättä.

Kyllä sitä kerkes ihan tarpeeksi 23 vuotiaaksi kattella kapakoita ja iltaelämää eikä siitä tullu hullua hurskaammaksi.Meni rahat ja ahdisti.

Vierailija
72/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:04"]

Kyllä 30 vuotiaana pitää olla jo jotain tehtynä ja hankittuna.Maillä lapset ja talo,autot ja pelit ja pensselit.Valmistuttiin,mentiin töihin,kerättiin rahaa ja ostettiin talo ja tehtiin lapset.Nyt voi käteisellä ostella mitä mieli tkee..kahvikoneita,telkkareita..ei sovi kaikille mutta meille sopii!

Työkalut on reilassa ja maata valmiina että ei kun rakentamaan omaa..se on elämässä vielä tekemättä.

Kyllä sitä kerkes ihan tarpeeksi 23 vuotiaaksi kattella kapakoita ja iltaelämää eikä siitä tullu hullua hurskaammaksi.Meni rahat ja ahdisti.

[/quote]

Mua ahdistaa parisuhde ja perhe. Irtosuhteista ja pitkistä työpäivistä saan paljon enemmän tyydytystä. Mutta voin sanoa että jos jompikumpi meistä junnaa paikallaan ja joutuu miettimään miten rahat riittää, niin kaikkien todennäköisyyksien mukaan se olet sinä. Ylennykset ja pillu. Se on meikäläisen elämän motto. Kitisijöille menolippu Pohjois-Koreaan. Siellä teille annetaan valmiiksi pureskeltu elämä ja ei tarvitse miettiä mitkä standardit ovat.

Vierailija
73/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kova tarve päästä kiinni omistusasumiseen ja lasten hankintaan jo jonkin aikaa, mutta sopivaa kumppania ei tunnu löytyvän. Kaksi kaveria ovat päässeet "oikean" elämän makuun yksittäisen vahinkoraskauksen kautta. Lisää lapsia eivät aio hankkia, eli nyt vain suorittavat pakollisen lapsiperhevaiheen läpi. Toista kaveria ahdistaa lapsiperhearki niin paljon, että ahdistukseen auttaa ilmeisesti vain lapsettomien haukkuminen.

Vierailija
74/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pitkitettyä nuoruutta tai ei, mutta elän ainakin jotain sen premium-versiota. Asun ulkomailla lämpimässä maassa, olen erittäin hyvässä uraputkessa, tilille napsahtaa noin 10000e joka kuukausi, asun upeassa tornitalossa ja elämä on vain yksinkertaisesti kivaa. Tapailen ketä haluan, teen paljon töitä, matkustan kun ehdin ja ostan mitä tahdon. Kaverit Suomessa hajoilee asuntolainoihin ja miettivät että mihin Kanariansaarten saarelle mennään ensi kerralla Aurinkomatkojen kanssa. No thanks.

Vierailija
75/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:05"]

Tuossa piilee vaara, että sitten kun lapsia aletaan haluta, niitä ei välttämättä tulekaan. Naisen hedelmällisyys laskee 3-kympin jälkeen, erityisesti 35n jälkeen. Itse halusin lapseni nuorena, sainkin heidät n 25vuotiaana. Olen akateeminen. Haluan siis sanoa, että jos valitsee tehdä lapsensa vanhemmalla iällä, niin ei pidä yllättyä, jos niitä ei tulekaan. Koska on otettu tietoinen riski.

[/quote]

Oho, oikeastiko :o! Onpas hyvä kun ilmitoit tuon seikan, se ei varmaan ole kovinkaan monella tiedossa. Oi sinä suuri guru, kiitos viisaudestasi!!!

Ps: itsekin käytit termiä tietoinen riski - jokainen siis varmasti tietää, että lapsenteon jättämisessä vanhemmaksi on se riski, että niitä ei enää tulekaan. Sinun ei tarvitse sitä kenellekään kertoa, ja tuon valinnan tehneet ihmiset kykenevät kyllä itse punnitsemaan omat prioriteettinsä ja valintansa. 

[/quote]

Mikä sua vaivaa? Taisi osua naulan kantaa tuo aiempi kommentti kun noin provosoiduit aiheellisesta kommentista. Yllättäen moni kuitenkin valittaa sitten kun ne lapset ei tulekaan sormia napsauttamalla.

Vierailija
76/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset elävät pitkitettyä elämää entisaikoihin verrattuna ja tulevaisuudessa vielä pitkitetympää. Ei kuolla enää 45-vuotiaana. 

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
77/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:50"]

Mitä te höpisette? Itse täytän 30v. ihan tässä parin viikon päästä. Omat lapseni ovat kaikki alakoululaisia. KAIKILLA ikäisilläni naisilla on jo ollut vuosia lapsia, yleisin määrä 3. Tunnen tasan kaksi ikäistäni naista joilla EI ole lapsia: toinen on nyt yrittänyt 10 vuotta, toisella ei ole kohtua. En muista tavanneeni yhtään kuvailemaanne kolmekymppistä. Olen päinvastoin ihmetellyt ikäluokkani perhekeskeisyyttä moneen otteeseen.

[/quote]

Itse olen korkeakoulutettu nainen enkä tunne omista piireistäni ketään, joka olisi saanut lapsia alle 30-vuotiaana. Monet vasta aloittelevat lasten tekoa päälle 35-vuotiaana, monet eivät koskaan. Lasten saannin iässä on paljon sisäkulttuureja. Ammattikouluista valmistuneet saavat tavallisemmin lapsia parinkympin korvilla ja se tuntuu luontevalta ja korkeakoulun käyneistä suurimmalle osalle tuntuu luontevalta lasten tekeminen vasta myöhemmällä iällä.

Vierailija
78/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:37"]

Oli pitkitettyä nuoruutta tai ei, mutta elän ainakin jotain sen premium-versiota. Asun ulkomailla lämpimässä maassa, olen erittäin hyvässä uraputkessa, tilille napsahtaa noin 10000e joka kuukausi, asun upeassa tornitalossa ja elämä on vain yksinkertaisesti kivaa. Tapailen ketä haluan, teen paljon töitä, matkustan kun ehdin ja ostan mitä tahdon. Kaverit Suomessa hajoilee asuntolainoihin ja miettivät että mihin Kanariansaarten saarelle mennään ensi kerralla Aurinkomatkojen kanssa. No thanks.

[/quote]

Ja mitään muuta ei taas ole ku tuo sinun elämä (jota itse en valitisis mistään hinnasta) tai ne Kanariansaaret. Huoh!

Vierailija
79/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 10:15"]

Kyllä ne lapset kuule enemmän elämääsi tuo elämää ja tunnetta kuin ratsastustunnit ja kerrostaloasunnon hiljaisuudesta nauttiminen :). 

Just tällaiset velat ärsyttää, pidetään lapsiperhe-elämää tylsänä kaurapuurona, vaikka se on kaikkea muuta kuin sitä. -Ohis.

[/quote]

Ja lapsettomien elämä on paljon muutakin kuin ratsastustunteja ja kerrostalostaloasunnon hiljaisuudesta nauttimista. Iloa, onnea ja riemua löytyy kuule muualtakin kuin lapsista.

Tätähän tämä on, yleistämistä ja stereotypioita molemmin puolin. Ainainen velat vs. lapselliset taistelu käynnissä. Ei haluta ymmärtää sitä toista puolta, tuputetaan omaa onnea ainoana oikeana.

Vierailija
80/123 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:50"]

Mitä te höpisette? Itse täytän 30v. ihan tässä parin viikon päästä. Omat lapseni ovat kaikki alakoululaisia. KAIKILLA ikäisilläni naisilla on jo ollut vuosia lapsia, yleisin määrä 3. Tunnen tasan kaksi ikäistäni naista joilla EI ole lapsia: toinen on nyt yrittänyt 10 vuotta, toisella ei ole kohtua. En muista tavanneeni yhtään kuvailemaanne kolmekymppistä. Olen päinvastoin ihmetellyt ikäluokkani perhekeskeisyyttä moneen otteeseen.

[/quote]

Itse olen korkeakoulutettu nainen enkä tunne omista piireistäni ketään, joka olisi saanut lapsia alle 30-vuotiaana. Monet vasta aloittelevat lasten tekoa päälle 35-vuotiaana, monet eivät koskaan. Lasten saannin iässä on paljon sisäkulttuureja. Ammattikouluista valmistuneet saavat tavallisemmin lapsia parinkympin korvilla ja se tuntuu luontevalta ja korkeakoulun käyneistä suurimmalle osalle tuntuu luontevalta lasten tekeminen vasta myöhemmällä iällä.

[/quote]

Minä tiedän omasta tiedekunnasta jonkun verran opiskelevia nuoria äitejä. Olen sellainen itsekin. Lisäksi ainakin pari sukulaista sai yliopistouran (perustutkinto+ jatko-opinnot) aikana, alle 30 v esikoisensa. Ehkä me akateemiset äidit  löydämme toisemme helpommin, kun on jotain yhteistä. Jossain humanistisilla aloilla taitaa olla vielä enemmänkin nuoria äitejä, silloin tällöin ruokalassa näkee mahat pystyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan