Elävätkö nykyiset kolmikymppiset "pitkitettyä nuoruutta"? Mitä se tarkoittaa?
Ja miksi tuollaista ilmausta käytetään halventavassa merkityksessä? Eivätkö hauskanpito, vapaus ja elämästä nauttiminen ole positiivisia juttuja?
Kommentit (123)
Jokaisen ihmisen, joka raataa tullakseen juuri ja juuri toimeen tai raataa muutenkin ja on ottanut vielä asuntolainan ja/tai asuntolainan elääkseen yhteiskunnan puputtaman ideologian ja valheiden mukaan kannattaa katsoa tämä video. Itseasiassa kaikkien ihmisten pitäisi tämä video katsoa. Ja jakaa. Kyllä tässä elämässä fiksut oivaltaa asioita ja tässä tapauksessa valitettavasti fiksuimmat on juuri niitä ketkö eivät mene perinteisten kaavojen mukaan tässä elämässä
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:50"]
Mitä te höpisette? Itse täytän 30v. ihan tässä parin viikon päästä. Omat lapseni ovat kaikki alakoululaisia. KAIKILLA ikäisilläni naisilla on jo ollut vuosia lapsia, yleisin määrä 3. Tunnen tasan kaksi ikäistäni naista joilla EI ole lapsia: toinen on nyt yrittänyt 10 vuotta, toisella ei ole kohtua. En muista tavanneeni yhtään kuvailemaanne kolmekymppistä. Olen päinvastoin ihmetellyt ikäluokkani perhekeskeisyyttä moneen otteeseen.
[/quote]
Mun tuttavapiirissä tuntuu olevan näitä vielä päälle 30v. opiskelevia, joka viikonloppu bilettäviä ikiteinejä. Hyvin harvalla kaverillani on lapsia, niitä tehdään ehkä sitten joskus. Tunnun olevan poikkeus työpaikkoineni ja lapsineni.
Olen 25v opiskelija. Enkä halua koskaan lapsia. Miksikö? Siksi, koska en koe tätä maailmaa turvalliseksi jälkeläisillemme. Me ihmiset tuhoamme metsiä, olemme ahneita ja itsekkäitä. Ennen kaikkea olemme tyhmiä olentoja instagrameinemme ja facebookkinemme. Älypuhelinemme. Miksi haluaisin lapsia maailmaan, jossa täytyy kokoajan selviytyä jostain? Elää yhteiskunnan standardien mukaan? Tyhmyys vain laajenee ja pahenee päivittäin. Hyvä kun tässä elämässä itsekään selviää, joten miksi lisääntyä? Maapallolla elää jo nytkin liikaa ihmisiä, raivaamme metsiä, tuhoamme eläimiä, vesikin siirtyy pian jonkun jenkkimiljardöörin omistukseen. Kaikki on jo vain kaikin mahdollisin tavoin päin vittua.
Haluan säästää lapseni tältä kaikelta pahalta.
Taisin olla yksi nuoruutta pitkittanyt. Reilusti yli kolmekymppiseksi kavin toissa etta tienaisin rahaa ulkona kaymiseen (siis hienosti syomiseen sen lisaksi etta juotiin ja hipattiin paljon) ja matkusteluun. Ystavapiiriin kuului muutama pariskunta samassa tilanteessa. Viikonloppureissut, laskettulu- ja kesalomat tuli ja meni. Hauskaa oli. 36v sain ekan lapsen ja se oli minulle se oikea aika siihen. Nyt olen 50v ja minulla on ollut upea elama. Kaikki on tapahtunut juuri niin kuin pitikin. Paivaakaan en vaihtaisi pois siita pitkasta nuoruudesta ja nyt lapset on teini-ikaisia, enka itsekaan mikaan ikaloppu viela kun he muuttavat pois kotoa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:24"]Jokaisen ihmisen, joka raataa tullakseen juuri ja juuri toimeen tai raataa muutenkin ja on ottanut vielä asuntolainan ja/tai asuntolainan elääkseen yhteiskunnan puputtaman ideologian ja valheiden mukaan kannattaa katsoa tämä video. Itseasiassa kaikkien ihmisten pitäisi tämä video katsoa. Ja jakaa. Kyllä tässä elämässä fiksut oivaltaa asioita ja tässä tapauksessa valitettavasti fiksuimmat on juuri niitä ketkö eivät mene perinteisten kaavojen mukaan tässä elämässä
[/quote]
En edes katsonut tuota videota, mutta tuohon asuntolaina-asiaan pakko kommentoida sen verran että ainakin pienemmissä kaupungeissa omassa asunnossa asuminen on halvempaa kuin vuokralla. Ainakin minulle tuli halvemmaksi maksaa asuntolainaa+vastiketta isosta kolmiosta kuin vuokraa 20 neliötä pienemmästä asunnosta. Enkä edes asu missään lähiössä. Eikä tämä elämä ole miksikään muuttunut entiseen verrattuna vaikka asuntovelallinen nyt olenkin.
Monet on jo niin rumia ettei kukaan huoli.
Tunnen paljon akateemisia, jotka perustavat perheen 35-40-vuotiaina. 3-kymppisellä ei ole kiire.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:24"]
Jokaisen ihmisen, joka raataa tullakseen juuri ja juuri toimeen tai raataa muutenkin ja on ottanut vielä asuntolainan ja/tai asuntolainan elääkseen yhteiskunnan puputtaman ideologian ja valheiden mukaan kannattaa katsoa tämä video. Itseasiassa kaikkien ihmisten pitäisi tämä video katsoa. Ja jakaa. Kyllä tässä elämässä fiksut oivaltaa asioita ja tässä tapauksessa valitettavasti fiksuimmat on juuri niitä ketkö eivät mene perinteisten kaavojen mukaan tässä elämässä
[/quote]
Miten sä ite elät? Kerro sun arjestasi täsmällisesti. Oletan, että luet itsesi fiksujen joukkoon...
Monesti se on valinta ja asennekysymys millaiseksi se oma elämä muodostuu. Jokainen päivä on seikkailu, jos niin haluaa. Täyttä massapaskaa tuo video. Tuollaisia on tuhansia. Ei mitään uutta.
Pk-seudulla ja yliopisto kaupungeissa on varmasti enemmän näitä pidennetyn nuoruuden viettäjiä. Eletään omalle nautinnoille jne. Akateemisesti koulutetut hankkivat lapsia myöhemmin, vasta pitkälle kolmekymppisinä. Minä olin ystäväpiiristäni ensimmäinen, joka sai lapsen 28- vuotiaana. Muut ovat saaneet n. 33-38- vuotiaina ekan lapsen. Ikävä kyllä sitä toista ei sitten niin helposti ole kuulunutkaan kun se ihmisen ei kuitenkaan ole mihinkään muuttunut, vaikka mielihalut ja elämäntyyli olisivatkin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:24"]
[/quote]
Miten sä ite elät? Kerro sun arjestasi täsmällisesti. Oletan, että luet itsesi fiksujen joukkoon...
Monesti se on valinta ja asennekysymys millaiseksi se oma elämä muodostuu. Jokainen päivä on seikkailu, jos niin haluaa. Täyttä massapaskaa tuo video. Tuollaisia on tuhansia. Ei mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:32"]
Olen 25v opiskelija. Enkä halua koskaan lapsia. Miksikö? Siksi, koska en koe tätä maailmaa turvalliseksi jälkeläisillemme. Me ihmiset tuhoamme metsiä, olemme ahneita ja itsekkäitä. Ennen kaikkea olemme tyhmiä olentoja instagrameinemme ja facebookkinemme. Älypuhelinemme. Miksi haluaisin lapsia maailmaan, jossa täytyy kokoajan selviytyä jostain? Elää yhteiskunnan standardien mukaan? Tyhmyys vain laajenee ja pahenee päivittäin. Hyvä kun tässä elämässä itsekään selviää, joten miksi lisääntyä? Maapallolla elää jo nytkin liikaa ihmisiä, raivaamme metsiä, tuhoamme eläimiä, vesikin siirtyy pian jonkun jenkkimiljardöörin omistukseen. Kaikki on jo vain kaikin mahdollisin tavoin päin vittua. Haluan säästää lapseni tältä kaikelta pahalta.
[/quote]
Sua vois luulla about 10 vuotta nuoremmaks ton tekstin perusteella...Mut ihan kiva sepustus.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:18"]Eiköhän pointti ole siinä että nykyiset kolmekymppiset elävät eri tavoin kuin aiemmat sukupolvet, ja se tuntuu aiemman sukupolven edustajien mielestä väärältä tavalta. Aiemmin ihmisillä oli vähemmän rahaa käytettävissä, oli kalliita opintolainoja maksettavana ja perheen perustamista pidettiin tärkeämpänä.
[/quote]
Jo me 70-luvun alussa syntyneet olemme eläneet "pitkitettyä nuoruutta". Emme kaikki, mutta monet. -73 syntynyt sai esikoisensa keskimäärin 28v iässä.
Nykyiset 50-vuotiaat ja vanhemmat ovat - ehkä - saaneet "jo" 24-28v iässä esikoisensa. 60-65-vuotiaat ovat eläneet jo aika mukavasti, suurimmaksi osaksi, myös ns. "nuoruutta". 1930-luvun kasvatit ovat vielä aika kovaa elämää eläneet.
Pitkitetty nuoruus on sitä, että kuvitellaan vielä keski-ikäisenäkin olevansa alle parikymppinen nuori, opiskellaan ikuisesti ja eletään sitä opiskelijaelämää ja kuvitellaan että se oikea elämä alkaa sitten joskus vanhana, eikä tajuta että ollaan jo vanhoja. Surullista sellainen elämä jossa normaali aikuisuus jää välistä, ja siirrytään nuoruudesta suoraan keski-ikäisyyteen tai jopa vanhuuteen, ei ehdi päättää mitä elämällä tekisi kun on jo kaikki myöhäistä, eläke kolkuttelee ovella.
Kyllä yli 3-kymppisen naisen ainakin pitäisi jo asettua aloilleen ja alkaa synnyttää lapsia.
M33
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:58"]
Pitkitetty nuoruus on sitä, että kuvitellaan vielä keski-ikäisenäkin olevansa alle parikymppinen nuori, opiskellaan ikuisesti ja eletään sitä opiskelijaelämää ja kuvitellaan että se oikea elämä alkaa sitten joskus vanhana, eikä tajuta että ollaan jo vanhoja. Surullista sellainen elämä jossa normaali aikuisuus jää välistä, ja siirrytään nuoruudesta suoraan keski-ikäisyyteen tai jopa vanhuuteen, ei ehdi päättää mitä elämällä tekisi kun on jo kaikki myöhäistä, eläke kolkuttelee ovella.
[/quote]
Jaa...mitäs tämä käsky ammatinvaihtoon sitten on, jos vanhalla ammattitaidolla ei saa töitä? Nälkäkuoleman välttelyä?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:08"]
En todellakaan vaihda tätä köyhäilyyn ja tylsään koti-työpaikka-päiväkoti-työpaikka-rumbaan. Enkä edes pidä lapsista enkä ole koskaan sellaista halunnut. Enkä pidä myöskään omakotitaloasumisesta, liikaa vaivaa. Nautin siitä, että töiden jälkeen voin ottaa päikkärit ja lähteä sitten ratsastustunnille ja illalla vaikka vielä lenkille. Lapsi ja se ns vakiintuminen pilaisi kaiken! Joskus mietin miten ne ihmiset, jotka ovat omistaneet ikävuotensa 4-24 jollekin urheilulajille, instrumentille tms oikein kestävät sen, että yhtäkkiä elämä muuttuukin tylsäksi kaurapuuroksi ja huomaa kuinka entiselle intohimolle ei riitä aikaa ja taidot ruostuvat..Minä ainakin haluan harrastaa ja ELÄÄ siihen saakka kunnes kuolen, en taantua jonnekin okt-lähiöön hellan ääreen.
[/quote]
Oi, ihanasti sanottu. Kiva, että tällainen viesti oli vielä tullut. -ap
Minun tuntemani pidennetyn nuoruuden eläjät ovat poikkeuksellisen kiinni vanhemmissaan, siis aidosti lapsen tasolla. Ollaan tosin jo 4-kymppisiä, normaalit meistä perusti perheen viisi vuotta sitten.
Minä elän pitkitettyä nuoruutta vasten tahtoani.
Olen lama-Suomen tuote, työtön opiskelija vaihtamassa alaa ja ikää on 33 vuotta. Minulla on perhe; mies ja 2 lasta, ja auto- ja asuntolaina.
En ole kkoskaan ollut yhdessä työpaikassa yli vuotta pidempään, koska yt:t.
Hieman huvittaa, kun tässä iässä mun pitäisi olla "urani huipulla", varaa matkustella ja lapsilla kivat harrastukset. Eheeii... hyvä kun päivästä toiseen selviydytään.
Pakko silti yrittää lasten takia. Katsotaan taas 5 vuoden päässä, missä tämä "ikiteini" viipottaa.. onko duunia silloinkaan, vaan olenko jo ihan toivoton tapaus :(.
Niin joo, ja biletykseen ei ole ollut varaa muutamaan vuoteen, tosin eipä olisi kiinnostustakaan.
Lapsena kuvittelin naivisti eläväni The Suomalaisen Kaavan mukaan johon kuuluu työ, perhe, farmariauto, etelän matkat ja se kultainen noutaja. Kyllä pääsi elämä yllättämään jännittävästi!
Olen 19v nainen. Tiedän jo nyt, että en halua elää minkään yhteiskunnan kaavan mukaan. Se on hienoa, että jotkut haluavat lapsia ja panostaa omakotitaloon jne, mutta minun mielestäni ne asiat eivät aina välttämättä tuo sitä onnellisuutta tai sisältöä elämään. Itse opiskelen ja haluan rauhassa katsoa mitä elämä tuo tullessaan. En kuitenkaan ryyppää kuin 3-4 krt vuodessa, koska en pidä alkoholista tai baareilusta.
Onko se muka elämästä nauttimista, jos esimerkiksi duunari saa 3 lasta ja niskassa painaa 150 000€ asuntolaina? Jollekin ehkä, mutta minulle ei.
Tuntuu, että vain harva ihmisitä tekee asioita oman mielen mukaan, eikä yhteiskunnan painostamana. Yhteiskunta painostaa tekemään lapsia, uhraamaan kallis yksi elämä opintoihin ja 40 vuotta työntekoon ja kaiken päälle kannustetaan vielä ottamaan velkaa.
Millainen "hyvinvointivaltio" kannustaa ihmistä todennäköisesti koko loppuelämänsä velkaantumiseen?
Mielestäni on hienoa, että ihmiset tekevät sitä mitä itse haluaa, eikä paineessa heitä oman itsensä toteuttamista kaivoon.
Itse opiskelen, haluan hyvän työn, jossa itse viihdyn aidosti, haluan matkustella, harrastella ja laulaa. Tutustua usiin ihmisiin ja tehdä just sitä mitä haluan.
Ehkä joskus sitten hankkia lapsiakin, jos siltä tuntuu, mutta itse näen elämän ainutkertaisena lahjana, jota ei pidä haaskata stressaamiseen ja muiden miellyttämiseen. Jos joku haluaa lapsia niiin niitä tehköön, jos joku haluaa olla kotona ja nauttia elämästään, niin tehköön, jos joku haluaa raataa niskalimassa ja maksaa loppuelämnsä velkaa, niin niin tehköön. Elämä on valintoja täynnä.