Elävätkö nykyiset kolmikymppiset "pitkitettyä nuoruutta"? Mitä se tarkoittaa?
Ja miksi tuollaista ilmausta käytetään halventavassa merkityksessä? Eivätkö hauskanpito, vapaus ja elämästä nauttiminen ole positiivisia juttuja?
Kommentit (123)
Maalaiskaupungeissa lisäännytään nuorempina kuin esimerkiksi pk-seudulla, jossa muutakin elämää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:31"]
Huhhuh, en tosiaan tarkoittanut, että avioliitto ja lapset olisivat elämän suola, vaan ihmettelen niitä 30v. huvikseen elelijöitä, joilla ei tunnu olevan mitään tavoitteita elämässään. Itsekään en tiedä, haluanko edes lapsia, mutta en todellakaan voi sanoa että mieluummin olisin jouten ja bailailisin irtosuhteillen. Koska minulle "nuoruuden jatkaminen" on sitä päämäärätöntä vouhottamista ilman mitään varsinaista tavoitetta. Omat tavoitteeni ovat itseni kehittämiseen liittyviä, enkä koe haahuilun edistävän sellaista. Tätä ajoin Peter Pan-tarinoillinnani takaa. Jos se muka tekee minusta lapsellisen ni onpa maailma julma.
[/quote]
Ellet tarkoita itsensä kehittämisellä mitään fitness-touhuja, niin kyse on henkisestä työstämisestä. Ja sehän ei välttämättä näy mitenkään ulospäin. Siksi melko vaikeaa tuomita tuon peruseella toisia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 07:50"]
Mitä te höpisette? Itse täytän 30v. ihan tässä parin viikon päästä. Omat lapseni ovat kaikki alakoululaisia. KAIKILLA ikäisilläni naisilla on jo ollut vuosia lapsia, yleisin määrä 3. Tunnen tasan kaksi ikäistäni naista joilla EI ole lapsia: toinen on nyt yrittänyt 10 vuotta, toisella ei ole kohtua. En muista tavanneeni yhtään kuvailemaanne kolmekymppistä. Olen päinvastoin ihmetellyt ikäluokkani perhekeskeisyyttä moneen otteeseen.
[/quote]
Itse olen korkeakoulutettu nainen enkä tunne omista piireistäni ketään, joka olisi saanut lapsia alle 30-vuotiaana. Monet vasta aloittelevat lasten tekoa päälle 35-vuotiaana, monet eivät koskaan. Lasten saannin iässä on paljon sisäkulttuureja. Ammattikouluista valmistuneet saavat tavallisemmin lapsia parinkympin korvilla ja se tuntuu luontevalta ja korkeakoulun käyneistä suurimmalle osalle tuntuu luontevalta lasten tekeminen vasta myöhemmällä iällä.
[/quote]
Minä tiedän omasta tiedekunnasta jonkun verran opiskelevia nuoria äitejä. Olen sellainen itsekin. Lisäksi ainakin pari sukulaista sai yliopistouran (perustutkinto+ jatko-opinnot) aikana, alle 30 v esikoisensa. Ehkä me akateemiset äidit löydämme toisemme helpommin, kun on jotain yhteistä. Jossain humanistisilla aloilla taitaa olla vielä enemmänkin nuoria äitejä, silloin tällöin ruokalassa näkee mahat pystyssä.
[/quote]
Juu, toki nuorehkoja äitejä on myös yliopistolla, mutta melko harvinaisia ovat.