Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opisk.: ostatteko kirjanne?

Vierailija
19.03.2015 |

Vai miten hankitte kirjoja? Riittääkö kirjastossa kaikille vai pitääkö niitä ostaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikki kirjat, joita poikani tarvitsee opiskelussaan. En usko, että kirjaston kirjat riittäisivät kaikille.

Vierailija
2/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän tarvitaan kirjoja, artikkeleilla ja e-kirjoilla pärjää pitkälle. Aina niitä kirjojakin on. Ehkä olen ostanut alle 10 kurssikirjaa muutaman vuoden aikana, usein siksi, etten ehdi kirjastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein valmis maisteri. Kirjoja olen ostanut ehkä 10-20 koko aikana. Suurin osa on netissä nykyään ja kirjastossa jotenkin on ollut hyvä tuuri ja on saanut edes päivää ennen tenttiä lainaan. 

Vierailija
4/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pääsykoekirjat ja yhden pakollisen kielikutssin työkirjan.. Muuten pärjään kirjaston antimilla

Vierailija
5/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kirjaa ei tarttenu ostaa. Terv. DI

Vierailija
6/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoista saa (voi katsoa myös lähikunnan kirjastosta) ja sähköisiä kirjoja löytyy, lisäksi kirjan voi kopioida yliopiston kirjastossa ja prujuja löytyy ainejärjestöiltä ja kavereilta eli en osta. 

Pääsykoekirjan ostin. 

Vierailija
7/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kalliiksi tulisi ostaa kaikki kirjat. Itse hankin kaikki tenttikirjat kirjastosta tai prujuna. t. OTM

Vierailija
8/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 kirjaa olen ostanut. lukee vaan kurssien pdf/powerpointit ja sillä yleensä pärjää tentissä. Turha ostaa kalliita kirjoja, tietty jos haluaa lisää lukea niin lainaa sitten kirjan kirjastosta. yleensä on ollut hyllyssä jos jotain katsellut huvikseen.

Vierailija
9/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisen määrän olisi saanut kirjoja ostaa, jos kaikki olisi ostanut. Usein kun ei edes tarvitse koko kirjaa, vain tietyn tai tiettyjä alueita niistä... t. FM

Vierailija
10/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut pari kielten kirjaa. Muuten olen pärjännyt kirjaston antimilla. Yliopiston ja amk:n kirjastot ovat kaikille avoimia ja kurssikirjoja saattaa löytyä myös kaupunginkirjastosta. Myös kaukolainaus ja varastokirjasto ovat auttaneet joskus.

Vierailija
11/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta ei riitä juuri kurssille suositeltua kirjaa kaikille, mutta siellä on paljon samantapaisia, missä on samat asiat. Ainakaan luonnontieteissä ei ole oikeen väliä, mitä kirjaa käyttää. En ole koskaan ostanut kirjaa yliopistolla opiskellessani. Sitä paitsi melkein kaikki tieto löytyy netistä.

Vierailija
12/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastan tietysti, doh!

Vierailija
13/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston kirjaston ansiosta tenttikirjoja ei tarvitse eikä kannatakaan ostaa. Osa aineistoista on nykyään myös sähköisessä muodossa, jolloin ei tarvitse edes vaivautua kirjastoon asti. Massaluentokurssien tenttikirjallisuutta voi olla hankalampi saada (kannattaa lainata ja lukea heti kurssin alkaessa tai jopa sitä ennen), ja pari kertaa olen turvautunut viikonloppulainaan, kun tenttiin tai esseeseen tarvittua teosta ei ole muuten ollut saatavilla. Kielikurssien oppikirjat olen pääsääntöisesti ostanut omaksi, sitäkin varten, että niiden avulla voi myöhemmin pitää yllä kielitaitoa. Oman pääaineen tenttikirjoista olen ostanut pari käsikirjatyyppistä opusta, gradu- ja nyt väitöskirjavaiheessa olen kasvattanut omaa käsikirjastoa tutkimusaiheeseeni liittyvästä aihepiiristä sitä mukaa kun kirjoja tulee vastaan kohtuuhinnalla nettikaupoissa ja divareissa.

Vierailija
14/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin joskus tulee tilanne, että on pakko ostaa joku kirja, niin kannattaa eka käydä käytettyjen kirjakauppojen valikoimat läpi. Esim. Helsingin yliopiston vieressä Kaisaniemessä on antikvariaatti, jossa on paljon oppikirjoja. Löysin sieltä yhdenn 2014 painetun bilsan kirjan 8 eurolla. Muutaman metrin päässä liikkeestä oli Helsingin yliopiston kirjakauppa, jossa samainen kirja maksoi yli 30 euroa!

Vierailija
15/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olette mahtavia! :)

Vierailija
16/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen Tampereen yliopistossa ja olen joutunut ostamaan valitettavan paljon kirjoja. Kirjastoissa on tenttiin vaadittavia kirjoja usein vain yksi kappale (mitä helvettiä oikeasti), jonka varaavat tietenkin kaikki kurssin 30 osallistujaa. Mitään tiivistelmä-monisteita ei ole näistä teoksista koskaan saatavilla, kuten usein esimerkiksi olen kuullut TTY:llä saavan. Ja oikeasti ne tentissä kysyttävät asiat saattavat olla todella pikkutarkkoja, ei riitä että hakisi samaa aihetta sivuavan teoksen. Meidän alallamme ei ole edes niitä elektronisia aineistoja :D kyllä se vähän vituttaa, mutta onneksi olen käytettynä löytänyt paljon kirjoja. Netissä on myös sellainen sivu kuin antikvaari.fi, minne on koottu ympäri Suomen antikvariaattien valikoimaa. Sieltä olen paljon tilannut.

Vierailija
17/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijakirjastosta ja yliopiston yhteistyökirjastojen kakutta hankin kirjat ensisijaisesti, kun opiskelin. Jos kaikki kappaleet Helka-systeemistä olviat lainassa, käännyin kaupunginkirjaston puoleen. Jos sieltäkään ei löytynyt, otin avuksi lapsuusaikaisen kotikunnan kirjastojärjestelmän. Käytännössä hain kirjallisuutta yli kymmenen kunnan tietokannoista yliopiston lisäksi.

Yleensä sain harvinaisetkin kirjat aina käsiini. Joskus jouduin hankkiutumaan jonkin kaukaisen sivukirjaston ainoan käsikirjastokappaleen ääreen, ja silloin yleensä (luvattomasti tietty) digitoin matskun itselleni digikameralla ja luin kotona koneelta. Joskus yli kymmenen vuotta sitten oli ihan yleistä ottaa myös valokopioita artikkeleista ym., jotka olivat tarjolla vain kirjastossa, mutta eiköhän nykyään tuo digikuvaaminen ole ajanut sen ohitse.

Monilla aloilla tentittäviä kirjoja ei ole kovinkaan helppoa saati mielekästä hankkia omaksi. Painos saattaa olla loppu, kirja voi olla tarjolla vain jossain ulkomaisessa nettikaupassa tai kirjasta tentitään vain pieni osa. Aika harvassa ovat ne kirjat, joita oikeasti tarvitsee valmistumisen jälkeen (toki alasta riippuen). Se äiti, joka täällä julisti ostavansa kaikki lapsensa tarvitsemat kirjat (ilmeisesti yhtään kyseenalaistamatta?) heittänee satoja euroja vuodessa kankkulan kaivoon. Yhtään siis kirjallisuutta väheksymättä - rakastan ja arvostan kirjoja suuresti. Onneksi on toimiva kirjastojärjestelmä!

Vierailija
18/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan osta... yksi kirja voi maksaa 70-100e ja kursseja on kuitenkin kymmeniä. Tosin alakin on sellainen, että suurempi paino on teorioiden ymmärtämisessä kuin valtavan tekstimäärän lukemisessa ja opettelussa. Ainiin, algebran kirjan taisin ostaa kun oli luennoitsijan tekemä ja hintaa 20e. :D Loistava kirja kylläkin, olisipa kaikki yhtä hyviä.

Vierailija
19/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:17"]Opiskelen Tampereen yliopistossa ja olen joutunut ostamaan valitettavan paljon kirjoja. Kirjastoissa on tenttiin vaadittavia kirjoja usein vain yksi kappale (mitä helvettiä oikeasti), jonka varaavat tietenkin kaikki kurssin 30 osallistujaa. Mitään tiivistelmä-monisteita ei ole näistä teoksista koskaan saatavilla, kuten usein esimerkiksi olen kuullut TTY:llä saavan. Ja oikeasti ne tentissä kysyttävät asiat saattavat olla todella pikkutarkkoja, ei riitä että hakisi samaa aihetta sivuavan teoksen. Meidän alallamme ei ole edes niitä elektronisia aineistoja :D kyllä se vähän vituttaa, mutta onneksi olen käytettynä löytänyt paljon kirjoja. Netissä on myös sellainen sivu kuin antikvaari.fi, minne on koottu ympäri Suomen antikvariaattien valikoimaa. Sieltä olen paljon tilannut.
[/quote]
Onpa huonosti hoidettu teillä.

Vierailija
20/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut kaksi maisterintutkintoa ja pääsykoekirjojen lisäksi taisin ostaa noin kaksi tai kolme kirjaa, eikä niitäkään olisi ollut pakko ostaa. Mitään tarvetta ei ole ollut lukemilleni kirjoille enää valmistumisen jälkeen, joten hukkaan olisi nekin rahat menneet. Ja ihan hyvin kirjat sai kirjastosta, kun osasi vähän ennakoida ja miettiä tenttien järjestystä. Sitäpaitsi hätätilanteessa kirjastoon voi mennä lukemaan sitä kirjaa, joka oli koko ajan lainassa eli onhan siellä ne lukukappaleet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi