Ilmoita TE-toimistolle, kuinka olet noudattanut työllistymissuunnitelmaasi
Ilmoita TE-toimistolle, kuinka olet noudattanut työllistymissuunnitelmaasi - kirje tuli.
Työllistymissuunnitelmassani lukee ainoastaan:
"Haen omatoimisesti omaa koulutusta vastaavaa työtä."
Riittääkö vastaukseksi, että olen hakenut erinäisiä työpaikkoja niitä saamatta, vai täytyykö työpaikat eritellä, kun siitä työpaikkojen erittelystä ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa? Mitä laki sanoo?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:08"]7 §
Työllistymissuunnitelman sisältö
Työllistymissuunnitelma ja sitä korvaava suunnitelma perustuu työnhakijan omiin työtä tai koulutusta koskeviin tavoitteisiin ja arvioituun palvelutarpeeseen.
Suunnitelmassa sovitaan työnhausta ja sen tavoitteista, työnhakijan palvelutarpeen mukaisista julkisista työvoima- ja yrityspalveluista ja muista työllistymistä edistävistä palveluista sekä asiantuntija-arvioinneista. Tarvittaessa suunnitelmassa sovitaan muista osaamista, työmarkkinavalmiuksia ja toimintakykyä parantavista palveluista tai työkyvyn tai terveydentilan selvittämiseen liittyvistä toimista.
Työnhakija ja työ- ja elinkeinoviranomainen sopivat työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman toteutumisen seurannasta ja hyväksyvät suunnitelman. Jos työ- ja elinkeinoviranomainen edellyttää muuta selvitystä kuin työnhakijan oman ilmoituksen suunnitelman toteuttamisesta, tämä ehto on kirjattava suunnitelmaan.
8 § Työttömän työnhakijan yleiset velvollisuudet
Työttömän työnhakijan yleisenä velvollisuutena on hakea työtä ja koulutusta. Työtön työnhakija on myös velvollinen osallistumaan työnhakijan haastatteluihin sekä työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen.
Työtön työnhakija, jonka kanssa on laadittu työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma, on velvollinen toteuttamaan suunnitelmaansa sekä hakeutumaan ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään. Työtön työnhakija on lisäksi velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja tavalla ilmoittamaan työ- ja elinkeinoviranomaiselle, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen velvollisuuksien vastaisen menettelyn vaikutuksesta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta säädetään työttömyysturvalaissa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120916#Pidp3785552
[/quote]
Oma ilmoitus = olen hakenut työpaikkoja.
Ei tarvi eritellä paikkoja, jos siitä ei erikseen ole etukäteen sovittu.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:00"]Mä laittaisin, että olen hakenut omatoimisesti työpaikkoja työnhakusuunnitelman mukaisesti.
Ei tuossa käsketä luettelemaan mitä paikkoja on hakenut, joten en kertoisi yhtään enempää kuin mitä suoranaisesti käsketään. Mitä vhemmän mistään avautuu, sen parempi mun kokemukseni mukaan.
[/quote]
Sama. Eihän tuossa nyt yrityksiä vaadita luettelemaan, saati heidän vastauksiaan, nehän ovat yksityisviestejä.
Pitääköhän tuo oikeasti toteuttaa noin sanasta sanaan, kun itse eivät ole muistaakseni sieltä kertoneet, että niistä täytyy ilmoittaa (oisko se muuten sähköposti vai mikä...) yhteen pyysivät laittamaan merkinnän kun on toteutunut ja enää edes niitä ei voi laittaa sähköisesti. Lakipykälistäkö ne pitää kaikki tonkia ja muutenkin heilläkö aikaa tutkia sähköposteja että tänään hain tänne ja tänne. Jos sieltä karenssia napsahtaa niin tuskin olen ainoa. Ajatuksenakin kuulostaa niin erikoiselta yhtäkkiä vain ilmoittaa minne on hakenut ilman mitään luottamista
Siis pääsettekö te laittamaan jotain merkintöjä omalle sivullenne TE-palvelussa? Itse en pääse, voin vain selailla sivuja. Vai enkö vain osaa? Jos pääset, niin kerro mistä klikkaat.
Sinne oma suunnitelma -sivulle on tullut muutoksena, että ei voi tehdä niitä muutoksia. Eikö sinullakin ole siitä tiedotelaatikko siinä yläpuolella?
Minulla on sama tilanne. Tietääkö kukaan? Sen teidän että jos suunnitelmaa ei noudata niin tulee karenssi
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 17:46"]
Sinne oma suunnitelma -sivulle on tullut muutoksena, että ei voi tehdä niitä muutoksia. Eikö sinullakin ole siitä tiedotelaatikko siinä yläpuolella?
[/quote]
jep, mutta menkääpäs työtietoihinne, johon on listattuna koko työhistorianne ekasta päivästä. Siellä on se selvityspyyntö. Se pitää tajuta klikata auki ja siten pystyy tekee ton selvityksen sähköisesti ja kirjoittaa "olen hakenut töitä suunnitelman mukaisesti".
Eli täytyykö haettuja työpaikkoja eritellä nimeltä? Millä voi todistaa hakeneensa paikkoja? Toisaalta, millä työvoimatoimisto voi todistaa, ettei kyseisiä paikkoja ole haettu?
Mitä tuollaiseen kyselyyn pitää lain mukaan kirjoittaa?
Eikös se muuttunut, että enää ei voi netin kautta ilmottaa edes noita vaan soittaessa? Millä tavalla siinä muuten edes käsketään ilmoittamaan? Itse en kai ole tuosta kohdasta mitään ilmoittanut eikä ole edes pyydetty.
Voihan sitä vaikka edelleenlähettää sähköpostilla saamansa hylkäysviestit hakemistaan työpaikoista sinne TE-keskukseen ja myös ne hakemukset tarvittaessa..?
Tuota lainkohtaa ei ole avattu meille tavallisille pulliaisille, joten sinun täytyy soveltaa. Tässähän yritetään nyt narauttaa sinut siitä, että et olisikaan hakenut mitään paikkoja, eli karenssiuhka. No sinä ilmoitat hakeneesi koulutustasi vastaaviin paikkoihin, koska monikko, niitä pitää olla vähintään kaksi, joiden nimet ja saamasi vastaukset ilmoitat te-toimistolle, lapussa olevaan päivämäärään mennessä.
Jos alasi paikkoja ei olollut avoimena, haet vain avoimella hakemuksella.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:51"]Voihan sitä vaikka edelleenlähettää sähköpostilla saamansa hylkäysviestit hakemistaan työpaikoista sinne TE-keskukseen ja myös ne hakemukset tarvittaessa..?
[/quote]
No mutta kun... On tosi harvinaista, että hauista mitään ilmoitettaisiin niille, joita ei ole valittu edes haastatteluihin. Ja jos työpaikkaa hakee nettilomakkeella, siitä ei aina jää edes itselle mitään tositetta.
Itse tulkitsisin niin, että työkkärille on riitettävä se, että osaa nimetä firman, haetun tehtävän ja sen, milloin haku on päättynyt.
Mitenhän sitten jos omalla alalla ei ole järkeviä paikkoja joihin lähettää avoimia hakemuksia? Esim. liian kaukana tai ei vastaa koulutusta täysin tai tietää, että yrityksissä ei tarvita työvoimaa.
Miksi ihmeessä ette katso ministeriön ohjeesta? Sehän on netissä ja asia on siellä aika selkeästi.
Itse hain siirtoa kelan kuntoutukseen ja roikun työkkärissä odotellessa päätöstä. Varmaan vuoden olen jo nyt odotellut käsittelyä ja loppua ei näy. Kunta ei haluaisi maksaa sakkoa työttömyydestäni ja valtio ei haluaisi käsitellä kelan hakemusta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:08"]
Miksi ihmeessä ette katso ministeriön ohjeesta? Sehän on netissä ja asia on siellä aika selkeästi.
[/quote]
laittaisitko linkin
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:51"]Voihan sitä vaikka edelleenlähettää sähköpostilla saamansa hylkäysviestit hakemistaan työpaikoista sinne TE-keskukseen ja myös ne hakemukset tarvittaessa..? [/quote] No mutta kun... On tosi harvinaista, että hauista mitään ilmoitettaisiin niille, joita ei ole valittu edes haastatteluihin. Ja jos työpaikkaa hakee nettilomakkeella, siitä ei aina jää edes itselle mitään tositetta. Itse tulkitsisin niin, että työkkärille on riitettävä se, että osaa nimetä firman, haetun tehtävän ja sen, milloin haku on päättynyt.
[/quote]
Jokaisesta hakemastani työpaikasta olen aina saanut vastauksen, vaikka en olisi haastatteluunkaan asti päässyt. Ja sen oman hakemuksen voi vaikka printata heti täytettyään, vaikka sen täyttää nettipalveluun ja sitten vain postittaa (tai skannaa ja sähköpostittaa) sinne TE-keskukseen.
Osaa sanoo, että luettele työpaikkoja, osa sanoo, että ilmoitus ylipäänsä töiden hakemisesta riittää.
7 §
Työllistymissuunnitelman sisältö
Työllistymissuunnitelma ja sitä korvaava suunnitelma perustuu työnhakijan omiin työtä tai koulutusta koskeviin tavoitteisiin ja arvioituun palvelutarpeeseen.
Suunnitelmassa sovitaan työnhausta ja sen tavoitteista, työnhakijan palvelutarpeen mukaisista julkisista työvoima- ja yrityspalveluista ja muista työllistymistä edistävistä palveluista sekä asiantuntija-arvioinneista. Tarvittaessa suunnitelmassa sovitaan muista osaamista, työmarkkinavalmiuksia ja toimintakykyä parantavista palveluista tai työkyvyn tai terveydentilan selvittämiseen liittyvistä toimista.
Työnhakija ja työ- ja elinkeinoviranomainen sopivat työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman toteutumisen seurannasta ja hyväksyvät suunnitelman. Jos työ- ja elinkeinoviranomainen edellyttää muuta selvitystä kuin työnhakijan oman ilmoituksen suunnitelman toteuttamisesta, tämä ehto on kirjattava suunnitelmaan.
8 §
Työttömän työnhakijan yleiset velvollisuudet
Työttömän työnhakijan yleisenä velvollisuutena on hakea työtä ja koulutusta. Työtön työnhakija on myös velvollinen osallistumaan työnhakijan haastatteluihin sekä työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen.
Työtön työnhakija, jonka kanssa on laadittu työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma, on velvollinen toteuttamaan suunnitelmaansa sekä hakeutumaan ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään. Työtön työnhakija on lisäksi velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja tavalla ilmoittamaan työ- ja elinkeinoviranomaiselle, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen velvollisuuksien vastaisen menettelyn vaikutuksesta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta säädetään työttömyysturvalaissa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120916#Pidp3785552