Ilmoita TE-toimistolle, kuinka olet noudattanut työllistymissuunnitelmaasi
Ilmoita TE-toimistolle, kuinka olet noudattanut työllistymissuunnitelmaasi - kirje tuli.
Työllistymissuunnitelmassani lukee ainoastaan:
"Haen omatoimisesti omaa koulutusta vastaavaa työtä."
Riittääkö vastaukseksi, että olen hakenut erinäisiä työpaikkoja niitä saamatta, vai täytyykö työpaikat eritellä, kun siitä työpaikkojen erittelystä ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa? Mitä laki sanoo?
Kommentit (90)
Riittääkö ilmoitus olen hakenut töitä emmä tarvitse laittaa paikkojen nimiä tai liitteeksi hakemuksia tms?
Kiitos! Eli tuo virhelaatikko minulla on, koska TE ei soittanut määräpäivään mennessä ja yleensä se on sillä tavalla hoitunut. Ainakaan vielä ei ole tullut selvityspyyntökirjettä joten en näe sanaa selvityspyyntö kohdassa Omat työttömyysturvatiedot. Nyt siis odottelen jos kirje saapuu ja sitten klikkaan sitä selvityspyyntöä, joka toivottavasti sitten on näkyvillä.
No eihän ne nyt läheskään aina soita, mulle sanottiin suoraan et kaikille ei ehdi soittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:08"]
Riittääkö ilmoitus olen hakenut töitä emmä tarvitse laittaa paikkojen nimiä tai liitteeksi hakemuksia tms?
[/quote]
Ensimmäisellä keskustelusivulla lukee, että jotkut ovat laittaneet selvitykseen paikkojen nimet ja vastaukset, mutta osa on sitä mieltä, että riittää, kun kertoo noudattaneensa suunnitelmaa ja hakeneensa työpaikkoja. Jos saamassaan selvityspyyntökirjeessä ei pyydetä kertomaan työpaikkojen tietoja niin ei kai niitä silloin tarvitse siihen kertoa. Paitsi, jos sieltä sitten pyydetään ne ilmoittamaan. Itse en ole tuota kirjettä saanut niin en tiedä, että onko kirjeessä tarkkoja ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:09"]
Kiitos! Eli tuo virhelaatikko minulla on, koska TE ei soittanut määräpäivään mennessä ja yleensä se on sillä tavalla hoitunut. Ainakaan vielä ei ole tullut selvityspyyntökirjettä joten en näe sanaa selvityspyyntö kohdassa Omat työttömyysturvatiedot. Nyt siis odottelen jos kirje saapuu ja sitten klikkaan sitä selvityspyyntöä, joka toivottavasti sitten on näkyvillä.
[/quote]
Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:08"]
[/quote]
Ensimmäisellä keskustelusivulla lukee, että jotkut ovat laittaneet selvitykseen paikkojen nimet ja vastaukset, mutta osa on sitä mieltä, että riittää, kun kertoo noudattaneensa suunnitelmaa ja hakeneensa työpaikkoja. Jos saamassaan selvityspyyntökirjeessä ei pyydetä kertomaan työpaikkojen tietoja niin ei kai niitä silloin tarvitse siihen kertoa. Paitsi, jos sieltä sitten pyydetään ne ilmoittamaan. Itse en ole tuota kirjettä saanut niin en tiedä, että onko kirjeessä tarkkoja ohjeita.
[/quote]
Minä olen saanut tuollaisen kirjeen. Kirjeessä ei ole tarkkoja ohjeita.
Kirjeessä lukee vain:
"Työttömyysturvaoikeutesi selvittämiseksi pyydämme selvitystä seuraavassa asiassa.
Ilmoita TE-toimistolle kuinka olet toteuttanut (pvm) sovittua työllistymissuunnitelmaasi. Suunnnitelmassa sovitus tehtävät: 1. Haen töitä. Suunnitelman tarkemman sisällön voit tarkistaa joko saamastasi paperitulosteesta tai oma asiointi verkkopalvelusta
Pyydämme sinua antamaan selvityksen internet-osoitteessa www.te-palvelut.fi"
Minulla on työllistymissuunnitelmassa ainoastaan, että haen omatoimisesti palkkatöitä. Siihen ei ole eritelty, että olisin jälkikäteen tilivelvollinen nimeämään yksittäisiä haettuja työpaikkoja. Eli pelkkä ilmoitus töiden hakemisesta riittää?
Listaat vaan ne firma mihin hait ja milloin hait. Jos et ole hakenut niin et ansaitse mielestäni mitään tukia.
Kiitos avusta. Ilmoittamani työhistorian löysin kohdasta Katsele omia tietojasi. Sanaa selvityspyyntö en löytänyt mistään ellei se sitten olisi ollut jossain Omat työttömyysturvatiedot -valikon takana. Oma suunnitelma -kohtien yläpuolella oli vain "Suunnitelmassa sovittujen tehtävien toteuttamisesta ilmoittaminen ei ole enää verkossa mahdollista. Jos haluat muuttaa tai päivittää tietojasi, ota yhteyttä henkilökohtaisesti TE-toimistoon."
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:13"]
Listaat vaan ne firma mihin hait ja milloin hait. Jos et ole hakenut niin et ansaitse mielestäni mitään tukia.
[/quote]
Eihän sellaista ole pyydetty! Siis pitääkö tosissaan listata 50 eri paikkaa päivämäärineen?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:46"]
Kiitos avusta. Ilmoittamani työhistorian löysin kohdasta Katsele omia tietojasi. Sanaa selvityspyyntö en löytänyt mistään ellei se sitten olisi ollut jossain Omat työttömyysturvatiedot -valikon takana. Oma suunnitelma -kohtien yläpuolella oli vain "Suunnitelmassa sovittujen tehtävien toteuttamisesta ilmoittaminen ei ole enää verkossa mahdollista. Jos haluat muuttaa tai päivittää tietojasi, ota yhteyttä henkilökohtaisesti TE-toimistoon."
[/quote]
Minullakin on siis oma suunnitelma kohdassa "verkossa ei enää mahdollista täyttää suunnitelman toteutumista".
Mutta kun menen omat työttömyysturvatiedot valikkoon, jossa koko työhistoria alusta loppuun, siellä ylimpänä on kohta selvityspyyntö, jonka voi klikata auki. Se on samalla tavalla kirjoitettu siihen historiaan, kuin työpaikatkin, joissa olen ollut.
Onko sulle tullut siis vielä tuota selvityspyyntöä kirjeitse, kuten mulle tuli? Mulle tuli kirjeitse selvityspyyntö ja sitten menin molliin ja löysin sen sieltä työttömyysturvatiedoista myös, jossa siihen voi vastata. Siinä toisessa kohtaa ei voi vastata.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:27"]
Eikös siihen selvitykseen silloin pitänyt laittaa vain pitkät työsuhteet jotka vaikuttavat etuihin? Jos niin en ole lyhyitä merkinnyt ja en varmaan edes pääse tuohon työtiedot -kohtaan katsomaan
[/quote]
Kyllä jokainen pääsee katsomaan koko työhistoriansa. Siellä ylimpänä on selvityspyyntö kohta. Kun sen klikkaa auki, pääsee täyttämään, kuinka on toteuttanut työllistymissuunnitelmaa. Helppo rasti: kirjoittaa kohtaan "hakemalla töitä"
[/quote]
Siis siellä työhistoriassa on selvityspyyntö kohta vain, jos sinulle sellainen on lähetetty!
Ja tuo "Suunnitelmassa sovittujen tehtävien toteutumisesta ilmoittaminen ei ole enää verkossa mahdollista" teksti tulee silloin, kun et ole määräpäivään mennessä ilmoittanut niistä verkossa. Juuri tällaisessa tilanteessa tulee myös se selvityspyyntökirje, että miten olet toteuttanut työllistymissuunnitelmaasi. Muuten eivät kyselisi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:06"]
Mitenhän sitten jos omalla alalla ei ole järkeviä paikkoja joihin lähettää avoimia hakemuksia? Esim. liian kaukana tai ei vastaa koulutusta täysin tai tietää, että yrityksissä ei tarvita työvoimaa.
[/quote]
Silloin kannattaa ilmoittaa työkkäriin, että työnhaku ei nyt vaan nappaa. Kerro odottavasi, että he tuovat haluamasi työn hopeatarjottimella. Kuvaile työtehtävä riittävän tarkkaan, muista mainita kahvitauot, niin ei tule pettymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:51"]Voihan sitä vaikka edelleenlähettää sähköpostilla saamansa hylkäysviestit hakemistaan työpaikoista sinne TE-keskukseen ja myös ne hakemukset tarvittaessa..? [/quote] No mutta kun... On tosi harvinaista, että hauista mitään ilmoitettaisiin niille, joita ei ole valittu edes haastatteluihin. Ja jos työpaikkaa hakee nettilomakkeella, siitä ei aina jää edes itselle mitään tositetta. Itse tulkitsisin niin, että työkkärille on riitettävä se, että osaa nimetä firman, haetun tehtävän ja sen, milloin haku on päättynyt.
[/quote]
Nettilomakkeilla tulee usein joku automaattinen ilmoitus "hakemuksesi on vastaanotettu" tai muuta vastaavaa. Ja mitään muuta ei sitten sen jälkeen kuulu eikä näy. Ilman tuota ilmoitusta itsekin epäilisi, onko sittenkään laittanut hakemusta. Muutama sellainen isompi työnantaja on esim. Kotkan ja Imatran kaupungit, joista ei koskaan kuulu mitään päätöksiä.
Vaikka te-toimiston kanssa ei paljon e-maililla asioida, kirjaamon osoitteeseen voi kuitenkin lähettää aina postia.
Työnantajat eivät muuten enää netticv:tä katsele. Siellähän näkee, montako kertaa minunkin cv:tä on katsottu. Koko viime vuonna vain yhden kerran. Siihen kun tarvitaan katso-tunnukset, ja niitä ei ole sillä, joka etsii työntekijää, esim. kuntaan sijaista vaan kirjanpitäjällä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:51"]Voihan sitä vaikka edelleenlähettää sähköpostilla saamansa hylkäysviestit hakemistaan työpaikoista sinne TE-keskukseen ja myös ne hakemukset tarvittaessa..?
[/quote]
Miten lähetät, jos haet netissä, eikä ikinä tule mitään vastaustakaan. Tai saattaa tulla jopa kuukausien päästä. Toki joissakin tulee automaattivastaus mailiin.
up