Miltä teistä 6kk täysimettäneistä nyt tuntuu?
Kun saitte kuulla, että olette tehneet kaiken ihan väärin? Ja lapsillenne tulee allergiaa ja ties mitä muita tauteja?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:19"]
Täysimetystä 6kk ja imetystä aina 14kk ikään asti. Ei allergioita, pituutta "vauvalla" 189 cm ja ikää 20v.
Näin meni tällä kertää. Pitäisikö tässä katua tai harmitella kun pieleen meni?
[/quote]
No ei tietenkään. Ei korvikkeilla lapsensa ruokkineiden vanhempienkaan pidä harmitella heidän perheelleen parhaiten toiminutta lapsen ravitsemistapaa. Kerro vaikka että mitä ajatuksia suositusten mahdollinen muuttaminen sussa herättää?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:19"]
6kk täysimetetty lapsi eikä mitään allergiaa. Toisella alkoi allergiaoireet jo 2kk iässä ja oli saanut korviketta.... Enpä usko että tämäkään tutkimus mikään lopullinen totuus on. Älytöntä miten äitejä syyllistetään vaikka ei vieläkään oikeasti tiedetä oikeaa syytä allergioiden puhkeamiselle.
[/quote]
Ja mulla identtisistä kaksosista se joka sai enemmän äidinmaitoa, on nyt myöhemmällä iällä saanut ruoka-aineallergian. Allergioiden puhkeaminen on monimutkainen juttu, mekanismia ei tosiaan vielä tunneta läpikotaisin.
Oikein hyvältä tuntuu nykyään, varsinkaan kun ei tarvitse enää imettää ketään, koskaan, vaikka helppoahan se oli.
Esikoista täysimetin 4kk, jonka jälkeen siirryttiin kiinteisiin. Atooppinen iho ja muutama allergia, mutta kyllä ne kouluikään mennessä helpotti.
Nuorempaa täysimetin 8kk, ainakaan 5-vuotiaaksi mennessä ei ole mitään allergioita.
Äidinmaito lienee vauvan parasta ruokaa, oon päätellyt, kun sitä tisseistä alkaa tulemaan.
Kolme lasta on olleet mahdollisimman pitkään täysimetyksellä äidin laiskuuden vuoksi. Se ruuan kanssa opertelu on niin kamalan työlästä imetykseen verrattuna. Puolen vuoden iässä kyllä sitten siirtyivät ryminällä aika lailla samoihin ruokiin perheen kanssa kun sama väsynyt äiti ei jaksanut muuta kuin soseuttaa osan jo tehdyistä ruuista. Onneksi on terveitä lapsia mutta tuskin sitä voi laskea äidin ansioksi.
En edes muista mitkä oli suositukset ja kauanko 15 ja 17 vuotta sitten täysimetin. Hämärä muistkuva, että kalaa piti vältellä? Perunalla aloitin ehkä 4 kk iässä, vai maltoinkohan ainakin ekan kanssa puoleen vuoteen? En kuitenkaan ikinä, edes pienten vauvan avuttomana uutena äitinä uskonut sokeasti suosituksiin, ymmärsin, että muuttuuhan nekin, aina ajan mukaan. Hitsi vie, mun neuvolakortissa kehotettiin antamaan 2 kk iässä appelsiinimehua ja nakkia, vai liekö tuokin urbaanilegenda 70-luvun alusta :-)
Eli ei tunnu miltään. Imetys oli lapsen ruokkimista, en koskaan ajatelut, että se olisi varsinaisesti mikään suoja allergioita tms vastaan. Äidinmaito on ruokaa. Jos en olisi voinut imettää, olisin yhtä tyynesti ruokkinut lapseni korvikkeella.
Oikein tai väärin imetettyjä, mutta ei allergioita.
Miksi asian pitäisi herättää erityisiä tunteita? Tosi moni on nytkin aloittanut kiinteät 4 kk iässä, se lukee sosepurkkienkin kyljessä. Pääasia allergioitten torjumisen kannalta on, ettei aloitus mene yli sen 6 kk.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:25"]
Oikein hyvältä tuntuu nykyään, varsinkaan kun ei tarvitse enää imettää ketään, koskaan, vaikka helppoahan se oli.
Esikoista täysimetin 4kk, jonka jälkeen siirryttiin kiinteisiin. Atooppinen iho ja muutama allergia, mutta kyllä ne kouluikään mennessä helpotti.
Nuorempaa täysimetin 8kk, ainakaan 5-vuotiaaksi mennessä ei ole mitään allergioita.
Äidinmaito lienee vauvan parasta ruokaa, oon päätellyt, kun sitä tisseistä alkaa tulemaan.
[/quote]
Mulla taas pidempään imetetyllä atooppista ihottumaa. :/
Olen sitä mieltä että väkisin ei täysimetystä kannata puoleen vuoteen venyttää, kannattaa seurata milloin lasta alkaa kiinteät kiinnostaa ja toimia sen mukaan. Siinä mielessä suositusten muuttaminen on ihan hyvä asia. Saavat epävarmatkin äidit ihan hyvällä omalla tunnolla antaa lapsilleen muutakin kuin maitoa kun lapsella on oikea kausi kiinteiden opetteluun.
Millaisia ajatuksia suositusten muuttaminen sinussa herättää?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:26"]
Miksi asian pitäisi herättää erityisiä tunteita? Tosi moni on nytkin aloittanut kiinteät 4 kk iässä, se lukee sosepurkkienkin kyljessä. Pääasia allergioitten torjumisen kannalta on, ettei aloitus mene yli sen 6 kk.
[/quote]
Imetys ylipäätään herättää monessa ihan valtavan vahvoja tunteita, lonet ovat hyvinkin fanaattisia sen suhteen. Siksi on kiinnostavaa kuulla miten väistyviä imetyssuosituksia seuranneet ajattelevat näistä tulevista ohjeistuksista.
[/quote]
Niinpä. Nehän on vaan suosituksia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:14"]Jos se korvike olisi hyvää, miksei sitä käytetä esim. lemmikeillä?
Edelleen koirat ja kissat imettää ihan omin avuin, vaikka ihmiset varmaan mielellään auttaisivatkin.
[/quote]
Aivot hoi! Ei tää ole korvike-ketju! Kyseessä on täys-imetys versus kiinteät ennen 6kk ikää.
Siis mistä uutisesta tässä nyt puhutaan?
T. Minä joka imetin 5,5kk + 6,5kk + 6kk ennen kiinteisiin siirtymistä ja nyt neljättä vauvaa olen imettänyt 4kk ja jatkan edelleen..
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:17"]Pitkä imetys antaa paremman vastustuskyvyn, ehkäisee syöpää ja ylipainoa, lisää älykkyyttä jne jne. SE EI lisää allergioita JOS ruokien maistelu siinä OHESSA aloitetaan viimeistään 6 kk iässä kuten suurinosa äideistä tekeekin. Nämä kaksi eivät sulje toisiaan pois.
[/quote]
Se EI OLE täysimetys jos annetaan kiinteitä. Täysimetys tarkoittaa PELKKÄÄ äidinmaitoa. Pitkä imetys ja täysimetys on kaksi TÄYSIN eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:31"]
[/quote]
Imetys ylipäätään herättää monessa ihan valtavan vahvoja tunteita, lonet ovat hyvinkin fanaattisia sen suhteen. Siksi on kiinnostavaa kuulla miten väistyviä imetyssuosituksia seuranneet ajattelevat näistä tulevista ohjeistuksista.
[/quote]
Minun käsitykseni mukaan useimmat neuvolat ovat viime vuodet suositelleet kiinteitä yksilöllisesti 4-6 kk iässä. Vähemmistö on tähänkään mennessä täysimettänyt sitä kuutta kuukautta. Ja toisaalta mikäli uusi suositus on, että kiinteät aloitetaan 4-6 kk iässä, niin kuin tuossa jutussa mainitaan, mahdollistaa se edelleen myös 6 kk täysimetyksen.
En ymmärrä, miksi haet tähän niin vahvaa vastakkainasettelua. Varmasti jokainen, joka on täysimetykseen pystynyt, on ylpeä saavutuksestaan, olipa se 4 kk tai 6 kk. Tässä valitaan monesta hyvästä vaihtoehdosta.
Täysimetin 5kk ikään, koska ite oon tulkinnu nuo ohjeet niin (ja osittain neuvolan terkkakin näin sanonut), että jos 6kk iässä alottaa kiinteät niin silloin on jo kiire ottaa se jokapäiväiseksi jutuksi ja tutustuttaa uusiin ruoka-aineisiin vauhdilla. Niinpä alotettiin 5kk iässä maistelut ensin parin päivän välein ja pikkuhiljaa ruokia lisäillen niin että puolivuotiaana maut oli tuttuja ja suolistokin tottunut kiinteään, kun alkoi päivittäiset syömiset. Viisi ateriaa päivässä alkoi noin 8kk iässä.
Minusta järkevintä on seurata oman lapsen kasvua ja kehitystä ja myös sitä herkkyyttä aloittaa kiinteät. Meillä siinä 4,5kk iässä lapsi oli jo selkeästi kiinnostunut minun ja isänsä syömisistä ja päätettiin tosiaan siitä parin viikon päästä aloittaa maistelut äidinmaitoon sekoitettujen soseiden kanssa. Vaikka alunperin olin ajatellut jatkavani 6kk täysimetystä suositusten mukaan, niin tuossa kohtaa joku oma vaisto tms sanoi, että lapsi olisi jo valmis muuhunkin ravintoon. Pitkäänhän kuitenkin tämänkin jälkeen maito oli pääasiallinen ravinnonlähde, eikä tosiaan maistelut ja totuttelut millään lailla sulje imetystä ja sen hyötyjä pois.
.
Suosituksiin pitää aina antaa jotkut viitearvot ja varmasti ne joillekin onkin hyviä apunuoria, jos tässä informaatioähkyssä se oma äidinvaisto hiljenee, mutta nämä jutut muuttuu ajan mukaan jatkuvasti, joten itse ainakin kaipaisin enemmän tuolta viralliselta suunnalta kannustusta ja luottoa omaan äitiyteen ja siihen että itse lapsensa parhaiten tuntee. Milloinhan kiinteät alotettaisiin ikäänkuin luonnostaan jos mikään virallinen taho ei näitä suosituksiaan tehtailisi?
En tiiä, miksi uutisen pitäisi tuntua joltain. Ihan kuin imetys olisi ollut joku uhraus, jonka nyt olisin tehnyt "turhaan". Minusta se oli ihanaa ja kuten joku sanoi, myös helpoin tapa ruokkia lapsi. Nyt kun on toinen tulossa, niin hänen kanssaan sitten varmaan aloitetaan maistelut vähän aiemmin, tai miten nyt sitten suositellaankin. En käsitä, mikä tässä on niin ihmeellistä, aika aikaansa. Edelleen rintaruokinta on kai suositusten mukaan parasta ravintoa, nyt siihen vain otetaan kiinteät jo aiemmin rinnalle. Että ei tästä nyt kenenkään pitäisi pystyä vääntämään sellaista kuvaa, että se jotenkin tekisi korvikkeen antamisen paremmaksi vaihtoehdoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:01"]http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1426680898885.html?pos=ok-nln
[/quote]
Kiitos.
Jatkan samaan malliin. Eli täysimetyksellä 6kk ja sitten kauheella kiireellä kiinteet. Meillä nuo muutkaan ole allergisia millekään niin tuskin tämä nykyinenkään tulee olemaan. Toisin kuin naapurin kolme kersaa, jotka ovat perunaa saaneet jo ennen 4kk ikää ovat jatkuvasti kipeinä ja yhdellä todettu laaja-alaiset ihottumat ja ruoka-aine allergiat .
Olin jo ennen tuota uutista päättänyt, että seuraavan lapsen kohdalla alkaa kiinteät jo 4 kk iässä. Ihan vaan siksi, että esikoisella taisi mennä "herkkyyskausi" ohi kun odotteli kiinteiden aloituksessa -> ei sille kelvannut juuri muu kuin tissi vuoden ikään. Tuo uutinen toi päätökselle vain lisäpontta. Muutenkin sitä on varmasti toisen lapsen kohdalla paljon rennompi, eikä revi hiuksiaan, jos jokin asia ei suju oppikirjan mukaan. Ainakin olen näin kuullut kavereilta, että rennommaksi menee, kun osaa jo luottaa "äidintaitoihinsa".