Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun ruskea kastikkeessa on vikana?

Vierailija
18.03.2015 |

Kun se ei saennut kun vain vähän. Ohjeen mukaan tein ja siinä neuvottiin lisäämään voita, no voita lisäsin useampaan otteeseen, ei auttanut ja nyt siinä on liikaa voita! Mitähän mä tein väärin?

Joo en ole se penaalin terävin kynä. N21

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voita kuulu lisätä? Alkuun sulatat voin kattilaan ja vehnäjauhot siihen. Ja siitä vaan ruskistamaan.

Vierailija
2/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:17"]

Kun se ei saennut kun vain vähän. Ohjeen mukaan tein ja siinä neuvottiin lisäämään voita, no voita lisäsin useampaan otteeseen, ei auttanut ja nyt siinä on liikaa voita! Mitähän mä tein väärin? Joo en ole se penaalin terävin kynä. N21

[/quote]

Se että yritit valmistaa sitä. Ruskea kastike ei ole ruokaa, siinä on vikana se, että se on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauhot on ruskeassa kastikkeessa se, joka saostaa. Eli voi/margariini sulatetaan kattilassa ensin ja määrä siitä, paljonko kastiketta teet. Sulaan voihin lisätään vehnäjauhot, jotka ruskistetaan tasaiseksi. Lopuksi lisätään vettä. Jos olet jo ruskistanut jauhot ja lisännyt veden, ei voita enää lisätä.

Vesi kannattaa lisätä osissa, ei siis kaikkea kerralla. Näin pystyt säätelemään kastikkeen paksuuden. Eli kun kastike on halutun paksuista, et enää lisää vettä.

Vierailija
4/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:19"]Ei voita kuulu lisätä? Alkuun sulatat voin kattilaan ja vehnäjauhot siihen. Ja siitä vaan ruskistamaan.
[/quote]

No niin mäkin ajattelin, mutta siinä ohjeessa sanottiin niin. :(

Vierailija
5/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan osaa, eli ei kannata kokata! :)

Vierailija
6/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja se vesi tosiaan hitaasti sinne, kastike paksunee pitkään veden lisäämisen jälkeenkin kiehuessaan. Kun lisäät pieniä määriä vettä kerrallaan, on ensinnäkin helpompi sekoittaa jauho-voi-köntsät sileäksi ja tosiaan tarkkailla sitä haluttua paksuusastetta.

Vierailija
7/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:23"]Vehnäjauhot on ruskeassa kastikkeessa se, joka saostaa. Eli voi/margariini sulatetaan kattilassa ensin ja määrä siitä, paljonko kastiketta teet. Sulaan voihin lisätään vehnäjauhot, jotka ruskistetaan tasaiseksi. Lopuksi lisätään vettä. Jos olet jo ruskistanut jauhot ja lisännyt veden, ei voita enää lisätä.

Vesi kannattaa lisätä osissa, ei siis kaikkea kerralla. Näin pystyt säätelemään kastikkeen paksuuden. Eli kun kastike on halutun paksuista, et enää lisää vettä.
[/quote]

Juu, no mä vähän ihmettelinkin, kun siinä ohjeessa luki, että jos ei saostu, niin lisää voita.. Kyllä tuo menee kuitenkin lihapullien ja pottujen kanssa, ei se silleen pahaa oo, mut aika litkua.

Vierailija
8/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]

Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?

[/quote]Miksi alapeukut, kun tiedätte kuitenkin totuuden syvällä sisimmässänne?

Vierailija
9/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]Et vaan osaa, eli ei kannata kokata! :)
[/quote]

No pitäähän mun nyt jo tässävaiheessa oppia, kun meille tulee kohta vauvakin.

Vierailija
10/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?
[/quote]

No vittu kuivaa pottua ja lihapulliako mun pitäis miehelle tarjota?? Mitä vitun vikaa ruskea kastikkeessa on?

Vierailija
11/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:27"]Joo ja se vesi tosiaan hitaasti sinne, kastike paksunee pitkään veden lisäämisen jälkeenkin kiehuessaan. Kun lisäät pieniä määriä vettä kerrallaan, on ensinnäkin helpompi sekoittaa jauho-voi-köntsät sileäksi ja tosiaan tarkkailla sitä haluttua paksuusastetta.
[/quote]

Joo ei tuossa onneksi mitään könttejä ollutkaan ja nyt tuo alkokin saostumaan :)

Vierailija
12/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä olin 28 kun viimein tein ensimmäisen onnistuneen ruskeakastikkeeni 15 vuoden yrittämisen ja epäonnistumisien jälkeen. Jos kastikkeesi ainoa vika on liian ohut koostumus, ei sulla ole mitään hätää!

Vierailija
13/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä? [/quote] No vittu kuivaa pottua ja lihapulliako mun pitäis miehelle tarjota?? Mitä vitun vikaa ruskea kastikkeessa on?

[/quote]Heh, tätä itse tänään tarjosin, tosin muusia, vehnäjauhot oli loppu. Mitään vikaa ruskeassa kastikkeessa ole:))

Vierailija
14/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:35"]Ap, minä olin 28 kun viimein tein ensimmäisen onnistuneen ruskeakastikkeeni 15 vuoden yrittämisen ja epäonnistumisien jälkeen. Jos kastikkeesi ainoa vika on liian ohut koostumus, ei sulla ole mitään hätää!
[/quote]

Kiitos ja nyt toi jo tosiaan näyttääkin jo paremmalta. :)

Vierailija
15/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen nimi ruskealle kastikkeelle on roux, klassinen ranskalaisen keittiön perusresepti. Cajunkeittiössä tunnetaan vieläkin tummempia paahtoja periaatteessa samasta asiasta. Vanhanaikaisen ja klassisen ero on joskus hyvin subjektiivinen. Hyvä ruskea kastike on hyvää. 

Vierailija
16/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kastikkeen saa paljon helpommin kun vaan ruskistaa pelkät jauhot ja kaataa siihen veden. Ei tarvita voita ollenkaan, paitsi jos haluaa sitä makua antamaan. Ja jos käy huonosti ja tulee paakkuja niin äkkiä vaan siivilän läpi. Tällä ohjeella teki meidän mummu, äiti ja nyt minä omalle vauvalle, toimii.

Vierailija
17/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]

Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?

[/quote]Miksi alapeukut, kun tiedätte kuitenkin totuuden syvällä sisimmässänne?
[/quote]

No, sä voit pitää ittees kulinaristina ja vedellä pelkkiä punaviini kastikkeita. Mä tykkään ite henk koht itse tehdystä ruskeasta kastikkeesta ja sitä myös teen aina joskus. Harmi vain, etten osaa tehdä yhtä hyvää kuin mitä edesmennyt mummoni.
Mut jos tämä tekee musta wt:n sun silmissäs ni sopii mulle. :)

Vierailija
18/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina onnistunut niin hyvin että ihan hävettää

Vierailija
19/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lirun melkeen minkä tahansa kastikkeen voi vielä jälkikäteenkin sakeuttaa pienellä määrällä kylmään veteen liuotettua perunajauhoa (veikkaisin, että joku teelusikallinen pikkutippaan vettä riittää tässä tapauksessa) ja se lisätään ohuena nauhana kuumaan kastikkeeseen koko ajan sekoittaen. Enää ei kuitenkaan saa keittää tai kastikkeesta tulee hyytelömäistä. Tätä pelastuskikkaa joutunut jokusen kerran itsekin käyttämään, tosin tietyt kastikkeet sakeutan aina perunajauholla.

Vierailija
20/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?
[/quote]
Siis mitä kastiketta ite teet? Jotain hemmetin ruokakermamössöä vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi