Mikä kirja sinulla on juuru nyt kesken?
Luetko sitä omasta aloitteesta vai jostain muusta syystä (esim. opiskelu, työ)? Suosittelisitko kirjaa toisille?
Mulla on kesken Karl Ove Knausgårdin Taisteluni-sarjan neljäs kirja. Sarja on kuusiosainen omaelämäkerrallinen romaani. Se kertoo kirjailijan elämästä rehellisesti ja kaunistelematta, mutta kummallista on, ettei se aiheestaan ("minä") huolimatta tunnu oman navan ympärillä pyöriskelevältä - ehkä siksi, että niin suoraan kirjoittavaan ihmiseen on niin helppo samastua. Kirjassa on omaelämäkerrallisen kerronnan rinnalla esseistisiä osuuksia.
Kommentit (128)
Barbara Demick - Suljettu maa: Elämää Pohjois-Koreassa
Laura Huttunen - Kotona, maanpaossa, matkalla
J.K. Rowling - Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Laura Hakala - Siskonmakkarat
Joo, mulla menossa vähän useempi samaan aikaan :D Luen sekä opintojen puolesta että ihan vaan oman kiinnostuksen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:14"]
Sirpa Kähkösen Graniittimies
[/quote]
Onko tuo kauhean ahdistava? Aihe kiinnostaa, mutta en tiedä, miten ahdistavaa kamaa just nyt pystyn lukea...
Ap
[/quote]On aika ahdistava, mutta kerronta on niin hienoa, että se tempaa mukaansa ja vie voiton, vaikka vähän ahdistaakin.
[/quote]
Ehkä mä uskaltaudun jossain vaiheessa... En kyllä voi missata tuota kirjaa, se osuu täysin mun kiinnostustenkohteiden keskiöön! Kähköstä en ole koskaan lukenut, vaikka nimi on tuttu.
Ap
Jere Laine: Sota 2016: Lintukodon loppu?
Haruki Murakamin 1Q84, osa 3. Se on niin ihana etten halua lukea sitä enempää, ettei se vaan lopu. Aloitan varmaan uudelleen alusta heti saman tien.
Katherine Pancol-Central Parkin oravat ovat surullisia maanantaisin. Luen kun luin kaksi ensimmäistäkin, ihan ok. Sitä ennen Neljäntienristeys, suosittelen todella!
Barbara Demick - Suljettu maa: Elämää Pohjois-Koreassa Laura Huttunen - Kotona, maanpaossa, matkalla J.K. Rowling - Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Laura Hakala - Siskonmakkarat Joo, mulla menossa vähän useempi samaan aikaan :D Luen sekä opintojen puolesta että ihan vaan oman kiinnostuksen vuoksi.
[/quote]
Mullakin on toisinaan useampia kirjoja kesken, mutta yhden kesken olevan jouduin just palauttamaan, koska siihen oli varaus. Vähän laahaavampi tietokirjallisuus vaatii multa usein rinnalle kaunokirjallisuutta, mutta nykyään tahtoo nuo lukuajat vähän venähtää, kun ei lasten takia aina ehdi kauheasti syventyä.
Ap
Maria Jotunin näytelmät ja Venäjän historia (toim. Heikki Kirkinen).
Enni Mustosen Morsiuskesä, Marja-Leena Tiaisen Kulmakaupan naiset ja Antti Tuurin Aukko taivaassa
Punatakkinen tyttö - Roma Ligocka
Omasta vapaasta tahdosta luen, aika alussa vielä menen mutta vaikuttaa todella hyvältä. Ja samalla kamalalta. Omaelämänkerrat on aina mielekästä luettavaa, ja varsinkin kun liittyy juutalaisiin niin iso plussa!
Voisin jo nyt suositella tätä kirjaa kaikille, vie kyllä mukanaan ihan kunnolla, ja yhtenä plussana vielä se, että kirjassa on paljon myös kuvia tämän naisen+hänen perheensä albumeista.
T. N20
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]
Punatakkinen tyttö - Roma Ligocka Omasta vapaasta tahdosta luen, aika alussa vielä menen mutta vaikuttaa todella hyvältä. Ja samalla kamalalta. Omaelämänkerrat on aina mielekästä luettavaa, ja varsinkin kun liittyy juutalaisiin niin iso plussa! Voisin jo nyt suositella tätä kirjaa kaikille, vie kyllä mukanaan ihan kunnolla, ja yhtenä plussana vielä se, että kirjassa on paljon myös kuvia tämän naisen+hänen perheensä albumeista. T. N20
[/quote]
Onko tämä punatakkinen tyttö se Schindlerin listan tyttö?
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]
Punatakkinen tyttö - Roma Ligocka Omasta vapaasta tahdosta luen, aika alussa vielä menen mutta vaikuttaa todella hyvältä. Ja samalla kamalalta. Omaelämänkerrat on aina mielekästä luettavaa, ja varsinkin kun liittyy juutalaisiin niin iso plussa! Voisin jo nyt suositella tätä kirjaa kaikille, vie kyllä mukanaan ihan kunnolla, ja yhtenä plussana vielä se, että kirjassa on paljon myös kuvia tämän naisen+hänen perheensä albumeista. T. N20
[/quote]
Onko tämä punatakkinen tyttö se Schindlerin listan tyttö?
Ap
[/quote]
Joo kyllä on. :)
Taru sormusten herrasta kaksi tornia
Päivi Tiilikka, Journalistin sananvapaus.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:21"]
Haruki Murakamin 1Q84, osa 3. Se on niin ihana etten halua lukea sitä enempää, ettei se vaan lopu. Aloitan varmaan uudelleen alusta heti saman tien.
[/quote]
Mulla kävi juuri noin, kun aikoinaan luin tuon kirjan! Eka ja toka osan luin ihan ahmimalla, kun pääsin ja olin siinä maailmassa ihan täysin. Sitten kolmannessa osassa tajusin, että tämähän kohta loppuu, niin piti säästellen lukea, ettei vaan ihan vielä lopu :)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"] Punatakkinen tyttö - Roma Ligocka Omasta vapaasta tahdosta luen, aika alussa vielä menen mutta vaikuttaa todella hyvältä. Ja samalla kamalalta. Omaelämänkerrat on aina mielekästä luettavaa, ja varsinkin kun liittyy juutalaisiin niin iso plussa! Voisin jo nyt suositella tätä kirjaa kaikille, vie kyllä mukanaan ihan kunnolla, ja yhtenä plussana vielä se, että kirjassa on paljon myös kuvia tämän naisen+hänen perheensä albumeista. T. N20 [/quote] Onko tämä punatakkinen tyttö se Schindlerin listan tyttö? Ap [/quote] Joo kyllä on. :)
[/quote]
Panrn korvan taakse, siinä toinen aihe, joka mua erityisesti kiinnostaa!
Jos juutalaisuus kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti lukea Isaac Bashevis Singerin kirjoja, esim. Shosha ja Moskatin suku, Chaim Potokin Davitan harppu ja Philip Rothin kirjoja, esim. Salajuoni Amerikkaa vastaan ja Amerikkalainen pastoraali. Nuo ovat kaunokirjallisuutta siis, mutta teemana on juutalaisuus. Yksi mielenkiintoinen kirja on Jiri Langerin Yhdeksän porttia, joka on kokoelma hasidien tarustoa. Siinä kaikkein mielenkiintoisin osuus on kuitenkin kirjailijan veljen kirjoittama esipuhe!
Keskitysleirikirjallisuudesta mulle on viime vuosilta jäänyt erityisesti mieleen Auschwitzista kertova Anus mundi. Kirjailijan nimi ei nyt just tule mieleen, enkä jaksa googlata. Hän ei kuitenkaan ole juutalainen, vaan puolalainen.
Tässä muutama suositus, jos kiinnostaa!
Ap
Hei kiitos Ap noista vinkeistä, täytyypä käydä huomenna kirjastossa kattoo löytyskö noita kirjoja sieltä. :)
T. 32
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:14"]
Sirpa Kähkösen Graniittimies
[/quote]
On aika ahdistava, mutta kerronta on niin hienoa, että se tempaa mukaansa ja vie voiton, vaikka vähän ahdistaakin.
Onko tuo kauhean ahdistava? Aihe kiinnostaa, mutta en tiedä, miten ahdistavaa kamaa just nyt pystyn lukea...
Ap
[/quote]
[/quote]
No hienosti meni vastaus tuonne lainauksen keskelle.