käytätkö pyöräilessä
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:39"]
Käytän. Myönnän kyllä, että käytän kypärää pyöräillessäni vain esimerkin vuoksi. Ennen lapsia pyöräilin ilman kypärää (koska hiukset menee kypärän kanssa lyttyyn, tai joku muu naurettava tekosyy). En mitenkään voisi perustella lapsilleni kypäräpakkoa, jos itse siitä lipsuisin... Käytän nykyään siis kypärää pyöräillessä aina. Vaikka pyöräilisin yksin.
kuinka kauan olet käyttänyt ja millainen kypärä?
[/quote]
käytän jos lapset ovat mukana muuten melekin unohtuu kotiin
Käytän, lapsi oppii esimerkistä. Ja mulla on niin kiva kypärä että sen laittaa ihan mielellään päähän.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:37"]
Käytän, lapsi oppii esimerkistä. Ja mulla on niin kiva kypärä että sen laittaa ihan mielellään päähän.
[/quote]
millainen kypärä omistat
Kumma että palstalla käytetään kyrpärää mutta todellisuudessa joka sadas käyttää pyöräilykypärää
joku kun on kaatunut tai tuntee joku kun kaatunnut pyörällä niin että kypärä suojannut?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:43"]
Kumma että palstalla käytetään kyrpärää mutta todellisuudessa joka sadas käyttää pyöräilykypärää
[/quote] tai ne jotka ei käytä ei vaan viitsi vastata tähän
käytän, kerran näin onnettomuuden jossa pyöräilijä oli kaatunut alamäessä ja ei ollut kypärää...
Kyllä. Poikani ajoi koulumatkalla auton kanssa yhteen ja kypärä oli. Mustelmia tuli vain alaraajoihin. Valitettavasti tuo nuori itse teini-iässä unohti asian moneksi vuodeksi, mutta aikuistuttuaan hankki taas kypärän.
Kyllä minusta useampi kuin joka sadas käyttää. Sanoisin, että työmatkalla joka neljännellä vastaantulijalla on kypärä. Vastaan tulee myös koululaisia ja alakouluikäisillä kypärä on lähes kaikilla. Ei ihan kaikilla, mutta melkein.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:05"]
Kyllä. Poikani ajoi koulumatkalla auton kanssa yhteen ja kypärä oli. Mustelmia tuli vain alaraajoihin. Valitettavasti tuo nuori itse teini-iässä unohti asian moneksi vuodeksi, mutta aikuistuttuaan hankki taas kypärän.
[/quote]
ok, onneksi ei sattunnut pahempaa. Menikö kypärä rikki? Vaihtoon?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:05"]
[/quote]
ok, onneksi ei sattunnut pahempaa. Menikö kypärä rikki? Vaihtoon?
[/quote]
Uusi kypärä ostettiin. Nyt aikuisena halusi ostaa itselleen uuden kypärän taas.
Käytän lähes aina. Vakimatkallani, kesäajan työmatkalla (10 km suuntaansa) kypärä on aina päässä. Mutta jos lähden käymään kaupassa kilsan päässä, jonne matka on pääosin suoraa pyörätietä ja vain yksi pieni alamäki, en kypärää aina ota mukaan. Pyöräilemistäni kilometreistä kuitenkin varmaan yli 90 % poljen kypärä päässä.
Lapsena ja teininä en käyttänyt kypärää, eikä pohjalaisen pikkukylän lakeuksilla juuri vaaranpaikkoja ollutkaan. Pääkaupunkiseudulle muutettuani kypäränkäyttö alkoi siitä, kun kaaduin ja sain aivotärähdyksen. Mielestäni täällä on myös paljon vaarallisempaa ajaa pyörällä, risteyksiä on enemmän, autoja ja muita liikkujia on enemmän, alikulkutunnelit ja ylitykset tekee matkalle jyrkkiä mäkiä, joissa usein on risteys pohjalla.
Kuntoilessa ja töihin mennessä käytän, mutta kaupassa tai asioilla käydessä en käytä. Tekosyynä se että joku voisi varastaa tai rikkoa kypäräni jos jätän sen pyörään, enkä haluaisi kantaa sitä kaupassa mukanani. Summasummarum, yleensä siis käytän kypärää, lähikaupassakin tulee yleensä käytyä autolla.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:05"]
En aio hypätä pää edellä asfalttiin
[/quote]
Ei kukaan varmaan aio, mutta silti vuosittain noin 10 pyöräilijää kuolee sen vuoksi että ei käyttänyt kypärää ja moninkertainen määrä saa jonkinlaisen pysyvän aivovamman.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:05"]
En aio hypätä pää edellä asfalttiin
[/quote]
Etkä käytä ehkäisyä, koska et aio tulla raskaaksi?
En koska se hihna kuristaa kaulaa. Tuntuu etten saa henkeä. Löysällä olevasta kypärästä tuskin on mitään hyötyä.
Käytän urheilupuöräilyssä, jossa vauhtia on enemmän. Lyhyehköllä matkalla yliopistoon tai kaverien luo en käytä. Eli ainakin 90% pyöräillyistä kilometreistä on kypärän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:43"]
[/quote]
Ei vaan vastaajat valikoivat. Ne käyvät todennäköisemmin kommetoimassa, jotka käytää kypärää. Toisekseen prosentti on suurempi kuin luulet. 2012 seurantatutkimuksen mukaan kypärää käytti 37% pyöräilijoistä.
Minulle kypäränkäytön syyksi riittää jo se että laki edelyttää että sitä käytetään yleensä pyöräilessä.
Justiinsa eilen kävin ostamassa kypärän. Tyhmältä pottapäältähän mä se päässä näytän, mutta mieluummin näytän tyhmältä ja ajan pyörällä kuin makaan pää halki ruumishuoneella. Silloin mä vasta tyhmältä näyttäisinkin.