onko yleitäkin olla antamatta d - vitamiinia vauvalle
pisti vaan silmään kun eräällä palstalla on montakin pienen vauvan äitiä jotka ei ole antaneet vauvoilleen d-vitamiinia tai ovat aloittaneet mutta masuvaivojen takia lopettaneet..
Kommentit (13)
että ei tule mitään puutosjuttuja?
ruokaa. Suositus on 7.5mikrogrammaa/vrk, entisen 5mikroa sijaan.
Minusta on edesvastuutonta pientä ihmistä kohtaa, jättää elintärkeät vitamiinit antamatta.
Ja huom! D-vitamiinin saannilla on yhteys myös infektioherkkyyteen. On tutkimuksissa todettu että D-vitamiini lisää vastustuskykyä.
edesvastuutonta ja typerää!!!!
katso luomuperheistä, siellä on pitkä ketju aiheesta. Joku terveydenhuollon ammattilainen siellä esittää ihan hyviä kommentteja Dvitamiinien tarpeellisuudesta.
Hienoja selityksiä teillä!
Itse en voi antaa esikoiselleni d-vit tippoja, koska hän on niin herkkävatsainen. Suolisto meni ikäänkuin ' pilalle' heti vauvasta lähtien, kesti 1½ vuotta ennen kuin hänellä todettiin olevan maitoallergia! Eli yöhuutoja ei suostuttu uskomaan allergiaoireiksi.. Tästä syystä siis d-vit, mausteet, öljyt, xylitol ym ym jne jne eivät sovi hänen vatsalleen. KAIKKI, kyllä ihan kaikki, d-vit merkit kokeiltu mitä maa päällään kantaa. Lastenlääkärin ' luvalla' en anna hänelle tippoja, verikokein katsotaan säännöllisesti että kaikki ok.
Eli, aina ei tippojen antamatta oleminen johtu muistamattomuudesta/viitseliäisyydestä, vaan siihen voi olla ihan järkisyykin! Ja ihan normaali lapsi siis tämä kohta 3 v tyttö joka ei ole juuri d-vit tippoja saanut. Ehkä sitten jonkun ajan päästä toki taas voidaan kokeilla josko nyt masu kestää..?
luomuelämä ei siis sinänsä ole vastuutonta ja typerää, vaan dvitamiinien antamatta jättäminen.
Toiset eivät viitsi antaa, jotkut eivät muista ja lisämausteet selityksiin tulee tuolta luomupuolelta.
Älä siis ota henkilökohtaisena moitteena, mutta oikeasti on äitejä jotka eivät muista/viitsi/halua.
Seiska saa sympatiani!
Mutta se että itse tehdään niitä ratkasuja: ei anneta vitamiineja koska lapsi alkaa niistä itkemään; siis lapsi saa ilmavaivoja ja koliikkia ja heti syynä VAAN vitamiinit. Surullista. Juttelisivat asioista neuvolassa.
Vasta 3-vuotiaana alkoivat vitamiinit ja ylipäänsä ruuat sopia. Ensimmäisen vuoden pärjäsi apteekin korvikkeesta saaduilla vitamiineilla, mutta siinä välissä ei käynyt mikään.
Itse olen 50-luvun lapsi jolloin suositeltiin lapsille tajutonta määrää( vitol) a ja d vitamiiniä, ja tunnen useita ikäisiäni ja kokoisiani naisia, joilla vanhemmat lyhyempiä, olen 183cm. Ja yksi syy kasvuun saattaa olla liiallinen d- vitamiini.
ole annettu ja silti jätetään antamatta..hmmm
Ei yksinkertaisesti MUISTETA. Meillä ei ole se vakiintunut oikeastaan mihinkään kohtaan päivää ja se AINA unohtuu :/ Neuvolalääkäri vastikään kysyi että onko annettu ja sanoi että nyt talven tullen pitää ehdottomasti ruveta taas antamaan.
Meillä siis jo 1,5 v vanha lapsi, noin vuoteen asti muistettiin antaa aika hyvin (paitsi pienenä oli parin kk tauko kun siitä todellakin tuli hänelle mahavaivoja). Onneksi sentään kesään sattunut tuo tauko.
siis että ei vain muisteta antaa. Tai sitten niitä masuvaivoja voi olla pitkin päivää, mutta tietysti se d-vitsku niitä tekee eniten.