Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?

Vierailija
17.03.2015 |

Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.

Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).

Ei herranjumala.

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suurimmaksi osaksi opettajien viestit on turhaa lätinää. Ei kiinnosta onko lapsi pyörinyt tuolilla tai ollut 3min myöhässä. Miten voikin olla aikaa opettajilla kyttäämiseen ja kaikkeen pas..an. Minä puhun lapsille ihan henkilökohtaisesti. Minua ei kiinnosta puolivieraan ihmisen mielipide heistä.

Vierailija
142/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:22"]

Ja taas, oikeesti... Hakemaan sytkäri...???

Hei,

Takavarikoin tänään X:lta sytkärin, jonka hän oli löytänyt jostain. Sytkäri on tyhjä. Voin luovuttaa sytkärin huoltajalle, mutta en alaikäiselle. Tuletteko hakemaan sytkärin minulta?

Muutoinkin X:lla on melko usein ylimääräisiä tavaroita koulussa mm. ketjuja, muoviesineitä, pieniä palloja jne, jotka häiritsevät tuntia. Toivon, että kyseiset tavarat jätetään kotiin ja niillä leikitään vasta koulun jälkeen.

Muutoin X:n lomalta paluu sujui melko jouhevasti Toivottavasti X:n käytös jatkuu yhtä hyvänä.

Terv. ope

t: 57

Ja kun viestiä pukkaa kaikesta, esim. marttojen pikkukokkikoulusta niin en vain jaksa enää litistyä infotsunamin alle...

[/quote]

No lapsi tapauksessa omena ei ole tipunut kovin kauaksi puusta. Sääliksi käy lastasi, kun on tuollaiset välinpitämättömät vanhemmat saanut. Ei ole kovin helppoa elämässä eteenpäin ponnistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi. [/quote] Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle! [/quote] Voi olla että nykyisin voi. Nythän taitaa saada jopa kummallekkin vanhemmalle oman tunnuksen, meillä on vielä yhteinen. Jos toinen on lukenut viestit, niin toinen voi luulla että ei ole uusia viestejä, kun mitään ei ole lukematta. [/quote] Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Siihen on nimenomaan tehty parannus että nykyisin kaikki lapset saa samaan. Miksi muistella miten ennen oli?

[/quote]

Silloin kun meillä oli vielä useampi lapsi peruskoulussa, niin kaikille oli eri tunnutkset ja vanehmmille yhteiset. Nyt on enää yksi peruskoulussa, joten ei ole tarvinnut enään miettiä että voisiko niitä yhdistää.

Vierailija
144/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:27"]

Kun suurimmaksi osaksi opettajien viestit on turhaa lätinää. Ei kiinnosta onko lapsi pyörinyt tuolilla tai ollut 3min myöhässä. Miten voikin olla aikaa opettajilla kyttäämiseen ja kaikkeen pas..an. Minä puhun lapsille ihan henkilökohtaisesti. Minua ei kiinnosta puolivieraan ihmisen mielipide heistä.

[/quote]

Lapsi on arkena enimmän ajan hereillä olostaan koulussa, harrastuksissa ja kavereiden kanssa kuin kotona vanhemman kanssa. Lapset käyttäytyvät usein erilailla koulussa kuin kotoa. Tyhmä kuuntelee vain itseään ja "erinomaisia" mielipiteitään. Fiksu kuuntelee myös muiden mielipiteitä ja muodostaa niistä oman mielipiteen.

Vierailija
145/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:08"]

Voisko muuten ne wilma-viestit ohjata suoraan omaan sähköpostiin niin ei tarvitsisi aina erikseen kirjautua?

[/quote]

Tietoturva syistä sähköpostissa kerrotaan vai otsikko ja lähettäjä. Itsellä on työkone aina auki ja salasana koneen muistissa niin sekun avaan nettivälilehden ja kirjaudun sisään yhdellä napin painaulluksella kun sähköpostiviesti tulee. 

[/quote]

Eikö se ole minun asia millä tasolla haluan tietotuvani olevan?

Vierailija
146/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:07"]

Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida. 

Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.

[/quote]

Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.

[/quote]

Hei pahvi! Vaikka kuinka onkin "nykyaika" meneillään, niin KAIKILLA ei ole vielä älykännykkää, padeja/tabletteja/appseja joihin kätsysti tulee viestit. Samoin moni täällä lukee sujuvasti TYÖsähköpostiin tulevat viestit (niitä nähtävästi selataan useammin), mutta kukaan ei älyä sitä, ettei KAIKILLA taaskaan ole mitään TYÖsähköposteja jonne ohjata. Onko työtäkään edes....( Eikä välttämättä kaikilla ole edes tavallista sähköpostia, kun eihän sellaista ole mikään pakko tehdä.)

Jos nyt mulla olisi vielä lapsi sen ikäinen,että olisi WILMA, niin tasan en suostuisi siihen. Jos ei opettaja keksi muuta tapaa laittaa viestejä vanhemmille, niin voi voi. En suostuisi tietokoneen ja turhien viestien orjaksi. Ei paljoa jaksa käydä tutkailemassa moneen otteeseen, että onko ope MAHDOLLISESTI taas kirjoittanut jotain jännää, tuskin. Onneksi oma lapseni oli ala-asteella 2003-2008 ja tuolloin ei käytetty Wilmaa, yläasteen aikaan tuo ehkä saattoi olla jo käytössä yleisesti, mutta ei lapseni luokalla.

Vierailija
147/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:32"]

Voisko muuten ne wilma-viestit ohjata suoraan omaan sähköpostiin niin ei tarvitsisi aina erikseen kirjautua?

[/quote]

Tietoturva syistä sähköpostissa kerrotaan vai otsikko ja lähettäjä. Itsellä on työkone aina auki ja salasana koneen muistissa niin sekun avaan nettivälilehden ja kirjaudun sisään yhdellä napin painaulluksella kun sähköpostiviesti tulee. 

[/quote]

[/quote]

Ei ole. jos viesti päätyy väärään osoitteeseen siitä ei näe mitä viesti sisältää. Järjestelmään taas tarvitaan tunnsu ja salasana. Aivan normaalia toimintaa nykyisin.

Vierailija
148/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Takavarikoin tänään X:lta sytkärin, jonka hän oli löytänyt jostain. Sytkäri on tyhjä. Voin luovuttaa sytkärin huoltajalle, mutta en alaikäiselle. Tuletteko hakemaan sytkärin minulta?

Muutoinkin X:lla on melko usein ylimääräisiä tavaroita koulussa mm. ketjuja, muoviesineitä, pieniä palloja jne, jotka häiritsevät tuntia. Toivon, että kyseiset tavarat jätetään kotiin ja niillä leikitään vasta koulun jälkeen.

Muutoin X:n lomalta paluu sujui melko jouhevasti Toivottavasti X:n käytös jatkuu yhtä hyvänä.

Terv. ope

Ja kun viestiä pukkaa kaikesta, esim. marttojen pikkukokkikoulusta niin en vain jaksa enää litistyä infotsunamin alle...

[/quote]

No lapsi tapauksessa omena ei ole tipunut kovin kauaksi puusta. Sääliksi käy lastasi, kun on tuollaiset välinpitämättömät vanhemmat saanut. Ei ole kovin helppoa elämässä eteenpäin ponnistaa.

[/quote]

Ehkä olen sitten välinpitämätön kun en jaksa mennä henk.koht. hakemaan jotain maastalöydettyä tyhjää sytkäriä...

Ja kyllä... poika on käynyt kuraattorilla ja psykologilla juttelemassa rauhattomuudeestaan/keskittymiskyvyttömyydestään. Sai lähetteenkin eteenpäin... ehkä olisi aika käyttää se...
Ja tässä erään open kommenttia X:sta...

X:n käytös on usein uhmaavaa. Häiritsee tunneilla paljon, on alati äänessä ja kommentoimassa. Pakon edessä rauhoittuu hetkeksi, mutta ei tunnu kykenevän kontrolloimaan käytöstään. Keskittymisessä varmaan siis pulmaa. X:n jutut ovat huolestuttavia. X:n on vaikea kontrolloida tekemisiään ja hallita tunteitaan.

Psykologin testeissä poika osasi ikätasoaan paremmin mutta keskittyi ikätasoaan selvästi huonommin.

Vierailija
149/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen heikosti seuraavista syistä: 

jos niitä viestejä tulee joka päivä - niin se ei herranjumala ole tärkeää.

suurin osa viesteistä on aivan turhia - en avaa huonosti otsikoituja viestejä.

pidän wilmaa häirikkönä - minua ei kiinnosta, onko lapsellani mennyt koulussa tänään hyvin vai onko myöhästynyt 5 minuuttia. Ärsyttäviä nämä lässynviesiti, kuinka koko luokalla meni hyvin ja sen vuoksi meillä oli tietty hetki luokassa. Evvk. Merkittävät asiat vain kiinnostavat: haluan kuulla, jos on kiusannut tai mitä on liikunnassa, mutta säästä opettaja minut nippelitiedolta. 

Ongelma on siis siinä, että kun tiettyä välinettä käytetään väärin, niin sitä ei haluta käyttää enää ollenkaan.

Vierailija
150/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida. 

Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.

[/quote]

Sähköposti ilmoituksiinkin saa valinnan että ilmoitus tulee seuraavana perjantiana, eli opettajan ensi viikon infojen pitää tulla perjantaihin mennessä, jotta ne ehtii mukaan vanhemmalle lähtevään sähköpostiin. Minä luen wilman viikonlopuuisin, jos on tullut ilmoitusviesti. Maanantaina on ihan turha lähetellä perjantaita koskevia viestejä, en luen niitä.

Vierailija
151/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole. jos viesti päätyy väärään osoitteeseen siitä ei näe mitä viesti sisältää. Järjestelmään taas tarvitaan tunnsu ja salasana. Aivan normaalia toimintaa nykyisin.

[/quote]

No se on koulun asia lähettää viestit oikeisiin osotteisiin. Miten hoidatte mainitsemasi ongelman paperisten kirjeiden tietoturvan kanssa? Jos minä haluan viestit sähköpostiini, niin minulla pitäisi olla siihen mahdollisuus.

Vierailija
152/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:09"]

[/quote]

Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.

[/quote]

Hei pahvi! Vaikka kuinka onkin "nykyaika" meneillään, niin KAIKILLA ei ole vielä älykännykkää, padeja/tabletteja/appseja joihin kätsysti tulee viestit. Samoin moni täällä lukee sujuvasti TYÖsähköpostiin tulevat viestit (niitä nähtävästi selataan useammin), mutta kukaan ei älyä sitä, ettei KAIKILLA taaskaan ole mitään TYÖsähköposteja jonne ohjata. Onko työtäkään edes....( Eikä välttämättä kaikilla ole edes tavallista sähköpostia, kun eihän sellaista ole mikään pakko tehdä.)

Jos nyt mulla olisi vielä lapsi sen ikäinen,että olisi WILMA, niin tasan en suostuisi siihen. Jos ei opettaja keksi muuta tapaa laittaa viestejä vanhemmille, niin voi voi. En suostuisi tietokoneen ja turhien viestien orjaksi. Ei paljoa jaksa käydä tutkailemassa moneen otteeseen, että onko ope MAHDOLLISESTI taas kirjoittanut jotain jännää, tuskin. Onneksi oma lapseni oli ala-asteella 2003-2008 ja tuolloin ei käytetty Wilmaa, yläasteen aikaan tuo ehkä saattoi olla jo käytössä yleisesti, mutta ei lapseni luokalla.

[/quote]
Elämän voi tehdä hankalaksi itselleen ja lapselleen jos niin haluaa. Fakta on että suurin osa NYKYvanhemmista ei ole tuollaisia änkyröitä. Esim päiväkotihakemuksista lähes 100% tulee sähköisesti. Poikeuksen tekevät maahanmuuttajat ja sitten muuten vain normaalista poikkeavat suomalaiset. 

Vierailija
153/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako yhdelle lapselle 2 tunnusta?

Eli kummallekin vanhemmalle omansa?

Joskus yritin jollain ihmeen koodilla aktivoida wilmaa, mutta se vain ilmoitti että koodi on jo käytetty. En jaksa.

Vierailija
154/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei. Jokainen viranomainen haluaa oman viestijärjestelmän, joten hallintoalamaisena tottelet ja käytät niitä. Tietoturva on helppo tapa perustella, kun ei haluta tehdä asioita yksinkertaisesti. Verottajalla on käytössä Katso, terveydenhuollolla oma, kouluissa Wilma, mitähän vielä? Kaikkiin tietenkin omat tavat päästä sisään ja aivan eri käyttöliittymä ja asetussivu. 

Eiköhän parin vuosisadan kuluttua viranomaiset keksi, että tietotekniikka voisi myös helpottaa hallintoalamaistensa elämää. Tai ehkä ei sittenkään, sehän on vastoin viranomaisten olemassaolon tarkoitusta. Mitä vaikeammaksi kaikki tehdään, sen enemmän se näyttää, että viranomaisia tarvitaan vain enemmän.

Ja onhan se tietoturva hyvä syy. Joku amerikkalainen NSA agentti voi vaikka lukea, että poika unohti luistimet tai minulla on lääkärin ddiagnosoima ihottuma. Ennen oli sentään hyvä, kun vain naapurin poika Reijo saattoi lukea postilaatikosta postit tai koulukaverit viedä repusta tai opettajan pöydältä Wilmaviestit... Niin ja kumpikohan häiritsee enemmän? Minua se naapuri tai koulukaveri eikä  joku satunnainen nettihakkeri.

Vierailija
155/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No se on koulun asia lähettää viestit oikeisiin osotteisiin. Miten hoidatte mainitsemasi ongelman paperisten kirjeiden tietoturvan kanssa? Jos minä haluan viestit sähköpostiini, niin minulla pitäisi olla siihen mahdollisuus.

[/quote]
Kun et ymmärrä tietoturvassta etkä yksilönsuojasta mitään, on turha jatkaa keskustelua.

Vierailija
156/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:38"]

En käy wilmassa koskaan, en ole edes muistanut sen olemassaoloa. Lapseni kertoo kaiken tarpeellisen kotona.

[/quote]  ei vä'lttämättä, sieltä voi tulla myös negaa , tulee niinku mun lapselle tuli niin paljon positiivista ja ilmoitus että tunnilla aktiivinen

Vierailija
157/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidin kaikki kouluun liittyvät asiat. Olemme eronneet. Pidän koulua niin tärkeänä että ilmqan muuta menin Wilmaan päivittäin. Nyt lukiossa pojan täytettyä 18 vee niin ei oo pääsyä wilmaan ja poika on hoitanut kulun mallikkaasti. Valinnut itse mitä ottaa syventäviä jne. 

Vierailija
158/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Aivan normaalia ei taida olla ihan sama kuin aivan järkevää...

Jos viesti päätyy väärään osoitteeseen, sen voi lähettää uudestaan. 

Vierailija
159/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:40"]

Hei,

Terv. ope

[/quote]

[/quote]

Ehkä olen sitten välinpitämätön kun en jaksa mennä henk.koht. hakemaan jotain maastalöydettyä tyhjää sytkäriä...

Ja kyllä... poika on käynyt kuraattorilla ja psykologilla juttelemassa rauhattomuudeestaan/keskittymiskyvyttömyydestään. Sai lähetteenkin eteenpäin... ehkä olisi aika käyttää se...
Ja tässä erään open kommenttia X:sta...

X:n käytös on usein uhmaavaa. Häiritsee tunneilla paljon, on alati äänessä ja kommentoimassa. Pakon edessä rauhoittuu hetkeksi, mutta ei tunnu kykenevän kontrolloimaan käytöstään. Keskittymisessä varmaan siis pulmaa. X:n jutut ovat huolestuttavia. X:n on vaikea kontrolloida tekemisiään ja hallita tunteitaan.

Psykologin testeissä poika osasi ikätasoaan paremmin mutta keskittyi ikätasoaan selvästi huonommin.

[/quote] vaikuttaa muiden lasten opetukseen,. noita on joka luokalla nykyään, pitäisi laittaa omiin ryhmiin

Vierailija
160/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:41"]

Minä luen heikosti seuraavista syistä: 

jos niitä viestejä tulee joka päivä - niin se ei herranjumala ole tärkeää.

suurin osa viesteistä on aivan turhia - en avaa huonosti otsikoituja viestejä.

pidän wilmaa häirikkönä - minua ei kiinnosta, onko lapsellani mennyt koulussa tänään hyvin vai onko myöhästynyt 5 minuuttia. Ärsyttäviä nämä lässynviesiti, kuinka koko luokalla meni hyvin ja sen vuoksi meillä oli tietty hetki luokassa. Evvk. Merkittävät asiat vain kiinnostavat: haluan kuulla, jos on kiusannut tai mitä on liikunnassa, mutta säästä opettaja minut nippelitiedolta. 

Ongelma on siis siinä, että kun tiettyä välinettä käytetään väärin, niin sitä ei haluta käyttää enää ollenkaan.

[/quote]  eikö sinusta lapsesi koulunkäynti ole tärkeää?????? Älä ihmeessä missaa Wilmaa. Lapset ei kerro kaikkea.