Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?
Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.
Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).
Ei herranjumala.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:08"]
Voisko muuten ne wilma-viestit ohjata suoraan omaan sähköpostiin niin ei tarvitsisi aina erikseen kirjautua?
[/quote]
Tietoturva syistä sähköpostissa kerrotaan vai otsikko ja lähettäjä. Itsellä on työkone aina auki ja salasana koneen muistissa niin sekun avaan nettivälilehden ja kirjaudun sisään yhdellä napin painaulluksella kun sähköpostiviesti tulee.
[/quote]
Eikö se ole minun asia millä tasolla haluan tietotuvani olevan?
[/quote]
Ei ole. jos viesti päätyy väärään osoitteeseen siitä ei näe mitä viesti sisältää. Järjestelmään taas tarvitaan tunnsu ja salasana. Aivan normaalia toimintaa nykyisin.
[/quote]
No se on koulun asia lähettää viestit oikeisiin osotteisiin. Miten hoidatte mainitsemasi ongelman paperisten kirjeiden tietoturvan kanssa? Jos minä haluan viestit sähköpostiini, niin minulla pitäisi olla siihen mahdollisuus.
[/quote]
Kun et ymmärrä tietoturvassta etkä yksilönsuojasta mitään, on turha jatkaa keskustelua.
[/quote]
Helppo tapa lopettaa keskustelu on haukkua toinen ja selittää se syyksi, miksi ei jatka.
Yksilönsuojan ei tarvitse ohittaa yksilön itse haluamaa tarvetta. Aivan samalla tavalla kuin Wilman käyttöönotto, kyllä sähköpostia varten olisi voinut kysyä vanhempien suostumus. Mutta ei, koska eihän Suomessa kansa ymmärrä itse omaa parastaan... Viranomaisen on parempi keksiä pyörä uudestaan, niin näyttää, että viranomaiset tekevät jotain.
Jos Wilma olisi hyvä ja järkevä järjestelmä, se olisi integroitu jo ajat sitten Office paketteihin ja se olisi muuallakin Euroopassa käytössä. Mutta se onkin, Outlookiinkin saa erilaiset tietoturvaominaisuudet.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:46"]
Saako yhdelle lapselle 2 tunnusta?
Eli kummallekin vanhemmalle omansa?
Joskus yritin jollain ihmeen koodilla aktivoida wilmaa, mutta se vain ilmoitti että koodi on jo käytetty. En jaksa.
[/quote] saa jos vanhemmat eronneet, meillä oli vaan yksi ja minä hoidin kaikki kouluun liittyvät asiat ja hyvin oon hoitanutkin
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:46"]
Voisko muuten ne wilma-viestit ohjata suoraan omaan sähköpostiin niin ei tarvitsisi aina erikseen kirjautua?
[/quote]
Tietoturva syistä sähköpostissa kerrotaan vai otsikko ja lähettäjä. Itsellä on työkone aina auki ja salasana koneen muistissa niin sekun avaan nettivälilehden ja kirjaudun sisään yhdellä napin painaulluksella kun sähköpostiviesti tulee.
[/quote]
[/quote]
Ei. Jokainen viranomainen haluaa oman viestijärjestelmän, joten hallintoalamaisena tottelet ja käytät niitä. Tietoturva on helppo tapa perustella, kun ei haluta tehdä asioita yksinkertaisesti. Verottajalla on käytössä Katso, terveydenhuollolla oma, kouluissa Wilma, mitähän vielä? Kaikkiin tietenkin omat tavat päästä sisään ja aivan eri käyttöliittymä ja asetussivu.
Eiköhän parin vuosisadan kuluttua viranomaiset keksi, että tietotekniikka voisi myös helpottaa hallintoalamaistensa elämää. Tai ehkä ei sittenkään, sehän on vastoin viranomaisten olemassaolon tarkoitusta. Mitä vaikeammaksi kaikki tehdään, sen enemmän se näyttää, että viranomaisia tarvitaan vain enemmän.
Ja onhan se tietoturva hyvä syy. Joku amerikkalainen NSA agentti voi vaikka lukea, että poika unohti luistimet tai minulla on lääkärin ddiagnosoima ihottuma. Ennen oli sentään hyvä, kun vain naapurin poika Reijo saattoi lukea postilaatikosta postit tai koulukaverit viedä repusta tai opettajan pöydältä Wilmaviestit... Niin ja kumpikohan häiritsee enemmän? Minua se naapuri tai koulukaveri eikä joku satunnainen nettihakkeri.
[/quote]
Ihan kivahan se olisi että olisi sama järjestelmä kaikialla. Suomessa on liikaa rahaa kun jokaisen kunnan ja valtion ministeriön/viraston pitää saada se ihan IKIoma järjestelmä tilattua ja personoitua itselle sopivaksi. Onhan heidän esim. sähköpostinsa. niin erilaista ja ainutlaatuista että muilla ei voi olla samanlaista järjestelmää. Oikeasti suututtaa kun näkee mihin verorahat hukataan.
Itse lopetin wilman lukemisen ja käyttämisen. En jaksa että on koko ajan jotain negatiivistä, ei ikinä mitään hyvää. Karsea keksintö ainakin tuolla tavalla miten sitä käytetään.
En kuittaa enää yhtään asiaa wilman kautta jne., jos on sitten jumppakamat kotona niin voi voi.
Olen useaan kertaan ilmaissut tästä ettemme halua käyttää wilmaa mutta vaihtoehtoa ei ole annettu.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole. jos viesti päätyy väärään osoitteeseen siitä ei näe mitä viesti sisältää. Järjestelmään taas tarvitaan tunnsu ja salasana. Aivan normaalia toimintaa nykyisin.
[/quote]
No se on koulun asia lähettää viestit oikeisiin osotteisiin. Miten hoidatte mainitsemasi ongelman paperisten kirjeiden tietoturvan kanssa? Jos minä haluan viestit sähköpostiini, niin minulla pitäisi olla siihen mahdollisuus.
[/quote]
Kun et ymmärrä tietoturvassta etkä yksilönsuojasta mitään, on turha jatkaa keskustelua.
[/quote]
Helppo tapa lopettaa keskustelu on haukkua toinen ja selittää se syyksi, miksi ei jatka.
Yksilönsuojan ei tarvitse ohittaa yksilön itse haluamaa tarvetta. Aivan samalla tavalla kuin Wilman käyttöönotto, kyllä sähköpostia varten olisi voinut kysyä vanhempien suostumus. Mutta ei, koska eihän Suomessa kansa ymmärrä itse omaa parastaan... Viranomaisen on parempi keksiä pyörä uudestaan, niin näyttää, että viranomaiset tekevät jotain.
Jos Wilma olisi hyvä ja järkevä järjestelmä, se olisi integroitu jo ajat sitten Office paketteihin ja se olisi muuallakin Euroopassa käytössä. Mutta se onkin, Outlookiinkin saa erilaiset tietoturvaominaisuudet.
[/quote]
En viitsi asiasta mitään tietämättömien kanssa väitellä asiasta. Asiassa on niin monta puolta että sulla ei riitä siihen käsityskyky.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:08"]
Itse lopetin wilman lukemisen ja käyttämisen. En jaksa että on koko ajan jotain negatiivistä, ei ikinä mitään hyvää. Karsea keksintö ainakin tuolla tavalla miten sitä käytetään.
En kuittaa enää yhtään asiaa wilman kautta jne., jos on sitten jumppakamat kotona niin voi voi.
Olen useaan kertaan ilmaissut tästä ettemme halua käyttää wilmaa mutta vaihtoehtoa ei ole annettu.
[/quote]
Eikä ole tarpeen antaakaan. Ei kunnilla ole varaa eikä opettajilla aikaa, joka mammaa palvella omalla ainutlaatuisella tavalla. Sillä mennään mikä enemmistölle kelpaa. Toki viestien sisältöä voi aina parantaa ja miettiä mistä tiedottaa. Tosin jokainen voi miettiä mistä itse tiedotaisi jos olisi opettajana. Ei se niin helppoa ole kuin luulisi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:08"]
[/quote]
Ainakin ilmoituksen niistä saa mutta niissä on vain otsikko ja kuten tuossa edellä kerroin, niin minulle ne tulee aina tuplana. Ei niistä sittten oikein muista että lukiko viestin jo vai oliko ilmoitus uusi vai sama uudestaan.
[/quote]koskaan ei ole tullut tuplana mulle eli on asetuksissa vikaa wilman ja sähköpostin välillä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:07"]
Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida.
Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.
[/quote]
Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.
[/quote]
Hei pahvi! Vaikka kuinka onkin "nykyaika" meneillään, niin KAIKILLA ei ole vielä älykännykkää, padeja/tabletteja/appseja joihin kätsysti tulee viestit. Samoin moni täällä lukee sujuvasti TYÖsähköpostiin tulevat viestit (niitä nähtävästi selataan useammin), mutta kukaan ei älyä sitä, ettei KAIKILLA taaskaan ole mitään TYÖsähköposteja jonne ohjata. Onko työtäkään edes....( Eikä välttämättä kaikilla ole edes tavallista sähköpostia, kun eihän sellaista ole mikään pakko tehdä.)
Jos nyt mulla olisi vielä lapsi sen ikäinen,että olisi WILMA, niin tasan en suostuisi siihen. Jos ei opettaja keksi muuta tapaa laittaa viestejä vanhemmille, niin voi voi. En suostuisi tietokoneen ja turhien viestien orjaksi. Ei paljoa jaksa käydä tutkailemassa moneen otteeseen, että onko ope MAHDOLLISESTI taas kirjoittanut jotain jännää, tuskin. Onneksi oma lapseni oli ala-asteella 2003-2008 ja tuolloin ei käytetty Wilmaa, yläasteen aikaan tuo ehkä saattoi olla jo käytössä yleisesti, mutta ei lapseni luokalla.
[/quote]Eli olet nyt sitten työpaikalla työkoneellasi? Taatusti yli 90 prossalla lapsiperheitä on jonkintason netillinen kone kotona. Poikkeuksia on mutta voi voi itselkesi. Ei koulun tiedotus voi madella menneisyyden tasolla vaan tässä ja nyt. Työelämä vaatii tietotekniikan käyttöä, opiskelu vaatii sitä, joten on turha vinkua siellä mitään. Jos et piittaa lapsesi kouluasioista, niin se on sinun häpeäsi ei todellakaan muiden, jotka käyttää nykyaikaisia viestintävälineitä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:41"]
Minä luen heikosti seuraavista syistä:
jos niitä viestejä tulee joka päivä - niin se ei herranjumala ole tärkeää.
suurin osa viesteistä on aivan turhia - en avaa huonosti otsikoituja viestejä.
pidän wilmaa häirikkönä - minua ei kiinnosta, onko lapsellani mennyt koulussa tänään hyvin vai onko myöhästynyt 5 minuuttia. Ärsyttäviä nämä lässynviesiti, kuinka koko luokalla meni hyvin ja sen vuoksi meillä oli tietty hetki luokassa. Evvk. Merkittävät asiat vain kiinnostavat: haluan kuulla, jos on kiusannut tai mitä on liikunnassa, mutta säästä opettaja minut nippelitiedolta.
Ongelma on siis siinä, että kun tiettyä välinettä käytetään väärin, niin sitä ei haluta käyttää enää ollenkaan.
[/quote] eikö sinusta lapsesi koulunkäynti ole tärkeää?????? Älä ihmeessä missaa Wilmaa. Lapset ei kerro kaikkea.
[/quote]
niin kauan kuin lastani ei kiusara, hän e ole kiusaaja, hänellä ei ole oppimisvaikeutta, ja kokeista tulee riittäviä numeroita- minun ei tarvitse muuta tietää.
Ei minunkaan lapsuudessani vanhempani nippeleistä tienneet. Miksi olisi pitänyt? Ei se koulu niin ihmeellinen paikka ole...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:22"]
Ja taas, oikeesti... Hakemaan sytkäri...???
[/quote]
No jos on koulun periaatteet tietynlaiset tai sytkäri mielletään tupakka-tuotteeksi, joita alaikäisillä ei saa olla, niin tottakai vanhemmat ovat vastuussa siitä, että noita ei mukana ole. Ylipäätään ei taida tämän viestin kirjoittaja tajuta, miten paljon kaikenlainen ylimääräinen sälä häiritsee: lapsi itse keskittyy tavaroihinsa eikä opittavaan asiaan ja vieläpä vie muiden huomion, kun ne tavarat pyörivät pitkin lattioita.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:56"]
[/quote]
En viitsi asiasta mitään tietämättömien kanssa väitellä asiasta. Asiassa on niin monta puolta että sulla ei riitä siihen käsityskyky.
[/quote]
Minutkin päätit haukkua? Kyllä me kaikki hallintoalamaiset ollaan tyhymiä kuin saappaat, ettei meidän kanssa voi keskustella. Meiltähän voisi tulla vaikka järkeviä ideoita, eikä se sovi.
Asioilla on usein monta puolta ja Wilman olemassaolo on perusteltu nimenomaan tietoturvalla. Eihän siihen voi luoda edellytyksiä väljentää viestin välityskäytäntöä, jonka useampi vanhempi saattaisi hyväksyä ja siten Wilma osoittautua turhaksi. Siihen on laitettu liikaa rahaa, joten siihen on pakko laittaa lisää rahaa, jotta sen olemassaolon turhuus ja rahan tuhlaus ei osoittaudu liian selväksi.
Tuossa olisikin hyvä tapa säästää... Kuka ehdottaisi Niinistölle, että viranomaisten päällekkäiset viestintäjärjestelmät voisi poistaa, kun lain sähköpostin suojaa korostettaisiin viranomaisille samalla tavalla kuin tavallisella postilla ja viranomaiset siirrettäisiin viestinnässä tavalliseen sähköpostiviestintään?
Kouluviestintä voisi lähtökohtaisesti olla julkista ja heidän nettisivuilta luettavissa. Yksilökohtaiset palautteet onnistuvat salaisesti sähköpostissa joka ON lain suojaama ihan kuin kirjeposti.
Meillä oli wilmassa häiriö uudistumisen myötä. Josko olis ihan tämä syynä?
Mulla tulee wilmaviestit sähköpostiin ja s.postin luen joka päivä joten samalla tulee koulunki viestit luettua.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:59"]
Ihan vinkkinä kannattaa laittaa wilmaan päälle asetus, että saapuneista viesteistä tulee ilmoitus omaan sähköpostiin. Näin teidän ei tarvitse käydä erikseen kurkkimassa wilmasta, onko viestejä tullut, vaan kun luet esim työsähköposteja, huomaat samalla ilmoituksen, että kappas, wilmaan on tullut viesti.
Paperitiedotteet alkavat olla menneen talven lumia. Toki joskus pitää joku allekirjoitettava lupalappu laittaa lapsen mukana kotiin, mutta harva lapsi niitä sitten muistaa palauttaa ilman erillistä pyyntöä (ja vielä usein wilmaviestiä muistutuksena). Lisäksi lappuja hukkuu eli aina saa kopioida ylimääräisiä siltä varalta.
Jos on koulussa ollut jotain erityistä, esim lapsi on loukannut itsensä, on riitaa jonkun oppilaan kanssa tms, soitan yleensä kotiin. Samoin jos vaikkapa läksyt on jatkuvasti tekemättä. Mutta ei kai nyt kukaan voi olettaa, että soitan kaikille vanhemmille, että muistattehan, että ensi viikolla on uintia ja että matematiikan koe on kahden viikon kuluttua?
Siitä kärsii usein se lapsi kun vanhemmat ei ole ajantasalla lapsensa kouluasioista. Esim ei ole nyyttäreihin tuomisia, uimavaatteita, mitä nyt ikinä tarvitsee koulussa. Ei kaikki lapset suinkaan puhu kotona avoimesti kaikkea, mitä koulussa sattuu ja tapahtuu. Tiedän, koska minulla on itsellä alakouluikäiset lapset. Eli moni retki tms olisi unohtunut (esim siellä pitää olla mukana omia eväitä, taskurahaa, lähtö on aikaisin tms) jos en olisi lukenut wilmaa.
t. Ketjun aloittaja
[/quote]
Sori mut me "oikeissa töissä" käyvät emme saa lukea henkilökohtaisia viestejä työajallamme. Ja illalla ei useinkaan ehdi, kun kotityöt painaa päälle. Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka lukevat työajalla wilmaa, mut ite ei pysty. Tuntuu et opettajat sälyttää esim. käytösjuttuja koulusta vanhemmille wilman kautta, vaikka ne olis järkevintä hoitaa heti koulussa. Emmehän me vanhemmatkaan laita wilmassa viestiä opettajalle että Pirjo-Petteri oli illalla kotona vähän tuhma, voisko opettaja puhutella sitä seuraavana aamuna koulussa. Ja se wilma on kyllä ainakin meilläpäin ankean ruma ja kankea käyttää, ihan kuin jostain 80-luvulta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:07"]
Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida.
Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.
[/quote]
Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.
[/quote]
Hei pahvi! Vaikka kuinka onkin "nykyaika" meneillään, niin KAIKILLA ei ole vielä älykännykkää, padeja/tabletteja/appseja joihin kätsysti tulee viestit. Samoin moni täällä lukee sujuvasti TYÖsähköpostiin tulevat viestit (niitä nähtävästi selataan useammin), mutta kukaan ei älyä sitä, ettei KAIKILLA taaskaan ole mitään TYÖsähköposteja jonne ohjata. Onko työtäkään edes....( Eikä välttämättä kaikilla ole edes tavallista sähköpostia, kun eihän sellaista ole mikään pakko tehdä.)
Jos nyt mulla olisi vielä lapsi sen ikäinen,että olisi WILMA, niin tasan en suostuisi siihen. Jos ei opettaja keksi muuta tapaa laittaa viestejä vanhemmille, niin voi voi. En suostuisi tietokoneen ja turhien viestien orjaksi. Ei paljoa jaksa käydä tutkailemassa moneen otteeseen, että onko ope MAHDOLLISESTI taas kirjoittanut jotain jännää, tuskin. Onneksi oma lapseni oli ala-asteella 2003-2008 ja tuolloin ei käytetty Wilmaa, yläasteen aikaan tuo ehkä saattoi olla jo käytössä yleisesti, mutta ei lapseni luokalla.
[/quote]
Elämän voi tehdä hankalaksi itselleen ja lapselleen jos niin haluaa. Fakta on että suurin osa NYKYvanhemmista ei ole tuollaisia änkyröitä. Esim päiväkotihakemuksista lähes 100% tulee sähköisesti. Poikeuksen tekevät maahanmuuttajat ja sitten muuten vain normaalista poikkeavat suomalaiset.
[/quote] kai sulla kotona jonkimmoinen tietokone on ja jos ei oo niin hanki lapsesi takia että saat kuulumiset miten lapsellasi koulu sujuu? Toki toukokuun lopussa selviää miten sitä on koulua käyty