Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?
Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.
Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).
Ei herranjumala.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi. [/quote] Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle!
[/quote]
No jos tuo onnistuu, minkä takia koulu ei sitä tee? Vai onko koulun tiedotuskin ottanut mallia Ikeasta ja toimittaa rakennuspalikat, joilla vanhemmat voivat rakentaa tiedotusjärjestelmän?
Meillä töissä saa kutsuttua Atk-tyypin säätämään asetukset kohdalleen, koululta annetaan yksi A4 ja puhelinnumero, jossa vastaajan tavoittaa silloin, kun itsekin on töissä. Ei tietokoneen sielunmaisemat niin paljoa kiinnosta, että jaksaisi montaa nettipostiohjelmaa käyttää.
Outlookki toimii päivittäin. Jos se ei koululle riitä, silloin koulu on hyvä ja tyytyy, että vanhemmat katsovat tiedotteita viikonloppuna, yleensä lauantai aamuna on aikaa. Ei ennenkään vanhempien ole tarvinnut sunnuntaisin tai arki-iltoina tehdä omia kotiläksyjä, vaan on riittänyt, kun on lukenut lapsen tuomat viestit ja auttanut koululaistaan läksyissä.
T. 4 lapsen isä
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi. [/quote]Ei ole päteviä syitä yksikään. Vanhemmat vastaavat alaikäisen lapsensa kasvatuksesta ja myös yhteistyössä koulun kanssa koulutusasioista. Meitä opettajia on aina korostettu olemaan yhteydessä kotiin ja huoltajiin pienissäkin asioissa. Te välinpitämättömät haistatatte paskat sille yhteistyölle johon kuuluu myös tiedottaminen asioista wilman kautta lapsen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Vaikeutatte siis tahallanne tiedonkulkua kun pitää vielä paperilapuilla varmistaa.
[/quote]
Tulipas sopivan negatiivinen olo ja kävinkin vastaamassa koulun lähettämään laatukyselyyn. Ei tullu teille opettajille kovin hyviä pisteitä. Toivottavasti tämä on joku palkan mittari :)
Heh, minäkin kuittailin poissaoloni itse 2007-2008, kun yläkouluni otti järjestelmän käyttöön. :D Oli mukavaa aikaa. N23, HuK.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi. [/quote] Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle!
[/quote]
No jos tuo onnistuu, minkä takia koulu ei sitä tee? Vai onko koulun tiedotuskin ottanut mallia Ikeasta ja toimittaa rakennuspalikat, joilla vanhemmat voivat rakentaa tiedotusjärjestelmän?
Meillä töissä saa kutsuttua Atk-tyypin säätämään asetukset kohdalleen, koululta annetaan yksi A4 ja puhelinnumero, jossa vastaajan tavoittaa silloin, kun itsekin on töissä. Ei tietokoneen sielunmaisemat niin paljoa kiinnosta, että jaksaisi montaa nettipostiohjelmaa käyttää.
Outlookki toimii päivittäin. Jos se ei koululle riitä, silloin koulu on hyvä ja tyytyy, että vanhemmat katsovat tiedotteita viikonloppuna, yleensä lauantai aamuna on aikaa. Ei ennenkään vanhempien ole tarvinnut sunnuntaisin tai arki-iltoina tehdä omia kotiläksyjä, vaan on riittänyt, kun on lukenut lapsen tuomat viestit ja auttanut koululaistaan läksyissä.
T. 4 lapsen isä
[/quote]
Mä en ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeaa? Mutta ehkä olen tottunut it-ihmisenä erilaisiin järjestelmiin, järjestelmien puutteisiin ja siihen että käyttöohjeita ei ole ja itse pitää selvittää asioita.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:49"]Ei ole päteviä syitä yksikään. Vanhemmat vastaavat alaikäisen lapsensa kasvatuksesta ja myös yhteistyössä koulun kanssa koulutusasioista. Meitä opettajia on aina korostettu olemaan yhteydessä kotiin ja huoltajiin pienissäkin asioissa. Te välinpitämättömät haistatatte paskat sille yhteistyölle johon kuuluu myös tiedottaminen asioista wilman kautta lapsen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Vaikeutatte siis tahallanne tiedonkulkua kun pitää vielä paperilapuilla varmistaa. [/quote] ps. Padeille on apps ja siinä ainakin näkyy heti työpöydällä uusi viesti tulleeksi. En usko muiden tietokoneiden olevan huonompia tekniikaltaan. Halusta se on kiinni ja tällä palstalla kyllä jaksetaan käydä!
[/quote]
Vanhempana jos opettaja ei ymmärrä, ettei laki ole säätänyt tiedotteenlukuvelvolliauutta joka aamuiseksi hommaksi, ei Wilmalla ole paljoa merkitystä. Minä en lue Wilmaa aamulla sen takia, että opettaja saattaa vasta yömyöhään kirjoittaa jotain seuraavasta päivästä. Töissäkin edellytän akateemisilta projektijohtajilta ja monilta muilta toimihenkilöiltä ennakointia ja suunnittelua etukäteen, jotta muutkin ehtivät varautua muutoksiin.
viikottainen Wilman luku riittää hyvin, kun opettaja kirjoittaa ajoissa suunnitelmansa ja mainitsee vaikka säävarauksen. Muutoksista ja lyhyemmän aikavälin tarpeista on hyvä ilmoittaa suoremmin toimivalla viestinnällä.
Oikeesti... 9 viimeisintä tuntimerkintää...
Työrauhan häiritsemistä. Toivon, että puhutte asiasta todella vakavasti kotona. Jos meno jatkuu samanlaisena, kutsun vanhemmat koululle keskustelemaan levottomuudesta.
Levottomuutta, tunnin häiriköintiä.
Tunnin häiritsemistä. Jälleen kerran XX jää koulun jälkeen tekemään tehtäviä, jos hän ei tee niitä tunnilla.
Monisteen kysymys.
XX ei suostunut tekemään tehtäviä tunnilla, joten hän jäi tekemään tehtävät koulupäivän jälkeen. Vastarinta on suurta, mutta XX tietää että hän pääsee vasta sen jälkeen kotiin, kun on tehnyt kyseiset tehtävät.
Ei suostunut tekemään uskonnon vihkotehtävää. Jää tekemään sen koulun jälkeen klo 12.30.
Ohjeitten noudattamattomuus mäenlaskussa. Tärkeää ihan jo turvallisuuden takia.
Ei suostunut tekemään tunnilla annettua tehtävää, joten kirjoittaminen jäi kokonaan kotiläksyksi. Näytetään huomenna tehtynä.
Huonoa käytöstä. Toisten työskentelyn häiriköintiä.
...että ei ihme että aihe on kärsinyt inflaation...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:47"]
[/quote]
T. 4 lapsen isä
[/quote]
Mä en ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeaa? Mutta ehkä olen tottunut it-ihmisenä erilaisiin järjestelmiin, järjestelmien puutteisiin ja siihen että käyttöohjeita ei ole ja itse pitää selvittää asioita.
[/quote]
Kyllähän itse on otettava asioista selvää, mutta kun Wilma toimisi helpommin useamman lapsen kohdalla, siihen voisi olla enemmän aikaa. Koulua vartenhan se järjestelmä on, kyllä siellä voisi laittaa heidän ohjelma ja tunnukset toimivaan kuntoon, kun olettavat vanhempien käyttävän siihen enmmän ja enemmän aikaa.
Wilma toimii hyvin kunhan opettajat laittavat viestit AJOISSA! Nyt kun poika lukiossa niin jotkut opet laittavat seuraavaa aamua koskevat viestit edeltävänä iltana, eli ihan LIIAN MYÖHÄÄN!!! Viestit pitäisi laittaa mieluummin viikkoa mutta ainakin n3vrk ennen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:52"]
Mä seuraan wilmasta ovatko vanhemmat lukeneet viestin. Senhän näkee sieltä. Jos kyselee turhia, vastaan että asia on ilmoitettu viestissä, jonka poistit/jota et lukenut.
[/quote]
Mulle tulee suoraan sähköpostiin kaikki viestit ja ilmoitukset Wilmasta. Luen ne sieltä. En käy koko Wilmassa, jos ei tarvitse opelle jotain viestiä laittaa. Kyllä siis luen viestit, mutta etpä sinä sitä näe!
Meillä lapsen ope seuraa noita myös. Pari kertaa on tullut paperiversio viestistä kotiin, kun en ole kuulemma lukenut wilmaviestejä. Siis ihan vaan jotain infoasiaa johon ei tarvinnut sen kummemmin reagoida. Käskin lapsen sanoa opettajalle seuraavan kerran kun tarjoaa noita lippuasia, että luen viestit suoraan sähköpostista!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:57"]
Työrauhan häiritsemistä. Toivon, että puhutte asiasta todella vakavasti kotona. Jos meno jatkuu samanlaisena, kutsun vanhemmat koululle keskustelemaan levottomuudesta.
Tunnin häiritsemistä. Jälleen kerran XX jää koulun jälkeen tekemään tehtäviä, jos hän ei tee niitä tunnilla.
Monisteen kysymys.
XX ei suostunut tekemään tehtäviä tunnilla, joten hän jäi tekemään tehtävät koulupäivän jälkeen. Vastarinta on suurta, mutta XX tietää että hän pääsee vasta sen jälkeen kotiin, kun on tehnyt kyseiset tehtävät.
Ei suostunut tekemään uskonnon vihkotehtävää. Jää tekemään sen koulun jälkeen klo 12.30.
Ei suostunut tekemään tunnilla annettua tehtävää, joten kirjoittaminen jäi kokonaan kotiläksyksi. Näytetään huomenna tehtynä.
[/quote] HUH! Otappa tuo lapsesi vakavaan puhutteluun!
Monisteen kysymys.
[/quote]
Sä varmaan silität lapsesi päätä kun se tulee kotiin? Sanot että aiai kun tuhma opettaja on sua taas koulussa kiusannut.
Monisteen kysymys.
[/quote]
Näillä tuntimerkinnöillä en olisi vanhempana kovin tyytyväinen oman kasvatustehtäväni onnistumiseen. Meillä olisi jo kahdesta vastaavasta merkinnästä lähtenyt kaikki etuudet (kännykkä, pelit yms.) määrittelemättömäksi ajaksi, kunnes lapsi muuttaa käytöstään.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Silloin kun minä olin ala-asteella (2005-2007), noihin aikoihin tuo wilmakin tuli, niin otin vanhempieni wilma tunnukset omaan käyttööni. Lintsailin kuoulusta pelatakseni runescapea kotona ja kuittasin wilmasta poissaolot itse. He he he. T: M20
[/quote]
Joku 20v poika tällä palstalla? Olisi kannattanut oikeesti käydä siel koulussa aikanaan. Nyt sitte kirjoittelet M20 nimimerkillä vauva lehden palstalla. Tsemppiä elämään!
Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida.
Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:07"]
Ap:lle hyvä aihe ja hyvä jos tiedotat etukäteen. Kyllä vanhemmat voisivat hyvissä ajoin huomioidut sairaslomat varsinkin huomioida.
Minua kyllästyttää Wilma juuri sen takia, kun osa opettajista olettaa, että käynnistän tietokoneen joinain aamuina vain sitä varten, että tietää onko tarvetta kantaa sukset mukaan tai luistimet. Eikö sitä ehdi kirjoittaa edellisellä viikolla, niin ei tarvitsisi päivittäin katsoa? Ei edes edellisenä päivänä työaikaan? Illalla en mene koneelle, eikä aamullakaan tee mieli.
[/quote]
Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:07"]
[/quote]
Mulla päivittyy sähköposti kännykkään, joten ei tarvise konetta aukaista.
[/quote]
Minulla työpaikan kännykkään ei saa laittaa kuin työsähköpostin. Etenkin ulkomaan työmatkoilla tulisi kalliiksi ottaa Wilmadata ja muut kotisähköpostiin tulevat roskapostitkin siihen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:43"]
Luen Helmen joka päivä, mutta haluaisin kyllä paperitiedotteita.
[/quote]
Meillä myös Helmi ja itselle tulevat kaikki viestit työsähköpostiin, joten katson vistit käytännössä heti kun ne tulvt. Helmen huonona puolena on että esim läksyunohduksista ei saa sähköpostiin viestiä. Olen tästä antanut palautetta ja ovat luvanneet kehittää välinettä.
[/quote]
Miksi ohjaat yksityiset viestisi työsähköpostiin? Yksityisasiat kuuluvat yksityisiin osoitteisiin.
Ja taas, oikeesti... Hakemaan sytkäri...???
Hei,
Takavarikoin tänään X:lta sytkärin, jonka hän oli löytänyt jostain. Sytkäri on tyhjä. Voin luovuttaa sytkärin huoltajalle, mutta en alaikäiselle. Tuletteko hakemaan sytkärin minulta?
Muutoinkin X:lla on melko usein ylimääräisiä tavaroita koulussa mm. ketjuja, muoviesineitä, pieniä palloja jne, jotka häiritsevät tuntia. Toivon, että kyseiset tavarat jätetään kotiin ja niillä leikitään vasta koulun jälkeen.
Muutoin X:n lomalta paluu sujui melko jouhevasti Toivottavasti X:n käytös jatkuu yhtä hyvänä.
Terv. ope
t: 57
Ja kun viestiä pukkaa kaikesta, esim. marttojen pikkukokkikoulusta niin en vain jaksa enää litistyä infotsunamin alle...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:43"]
Luen Helmen joka päivä, mutta haluaisin kyllä paperitiedotteita.
[/quote]
Meillä myös Helmi ja itselle tulevat kaikki viestit työsähköpostiin, joten katson vistit käytännössä heti kun ne tulvt. Helmen huonona puolena on että esim läksyunohduksista ei saa sähköpostiin viestiä. Olen tästä antanut palautetta ja ovat luvanneet kehittää välinettä.
[/quote]
Miksi ohjaat yksityiset viestisi työsähköpostiin? Yksityisasiat kuuluvat yksityisiin osoitteisiin.
[/quote]
Ihan helpottaakseni elämääni. Ohjaan työsähköpostiin myös kaikki omaan opiskeluuni liittyvät jutut. Yksityisen sitten ihan roskapostin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:51"]Jotenkin tuosta Wilmasta on mennyt maku muutaman opettajan takia, jotka kirjoittelevat tyhjänpäiväisiä huomioita lähes joka tunniltaan. Se että pystyy kirjoittamaan, ei tarkoita että pitäisi kirjoittaa. Itse Wilma on ihan ok, mutta muutama opettaja pitäisi laittaa jollekin kurssille, jolla opastettaisiin Wilman käyttöön.
[/quote]
Totta. Ne asialliset viestit hukkuu turhanpäiväisiin viesteihin.