Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia vihataan?

Vierailija
17.03.2015 |

En ymmärrä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärin työ on todella tärkeä, mutta niljakas ja huonosti palkattu. Siihen ei vaadita kummoistakaan koulutusta. Sen takia lähihoitajan työhön ajautuvat usein ne, joille ei ole kauhalla annettu. Toki on olemassa myös hyviä ja nerokkaita lähihoitajia, mutta pääsääntöisestihän se on semmoinen paskaduuni.

Vierailija
2/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä.

Tervetuloa vaan kokeilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?? En minä ole kuullut, että heitä pilkattaisiin. Heillähän on paras työtilanne Suomessa tällä hetkellä. Olen itse akateeminen työtön ja olen hitto viekööt miettinyt, että kouluttaudun lähäriksi niin johan rupeaisi töitä piisaamaan. Alkaa vituttaa oikeasti, että on opiskellut JA tehnyt opiskelun ohessa oman alan töitä free- tai pätkätyöläisenä ja nyt valmistumisen jälkeen sain puolen vuoden sijaistuksen, sen jälkeen ei mitään kuin yksi työkeikka. Kohta oon ollut vuoden yhtäjaksoisesti ilman työtä ja olen hakenut omaan alaan kuulumattomiakin töitä mutta niissä tulee se vastaan, että pitäisi olla koulutus.. Ei toivoakaan esim. sosiaali- ja terveysalasta, jos ei ole alan koulutusta. Kassalle ja siivoojaksi sentään taitaa vielä päästä ilman koulutusta mutta ainakin pitää jättää työhakemuksesta akateeminen tutkinto pois, ei ne rupea palkkaamaan liian korkeakoulutettua edes kassalle! Että tämmöisessä paskajamassa. Lukiossa ollessani ei mitään muuta hoettukaan kuin koulutus koulutus koulutus ja yliopisto hyvä, akateeminen tutkinto hyvä, mene mene. Tässä lopputulos. Perkele. 

Vierailija
4/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi kun kyseisen alan ammattilaisia on niin hirveät määrät ja paljon vielä käytännössä pakkokoulutettuja työkkärin tai oman alan työttömyyden painostamana. Eli tiedän muutaman sellaisen hyvin matalan työmoraalin lähihoitajan joka vain odottaa viikonloppua ja kiukuttelee kaikista töihin liittyvästä.
Nille, kenelle tuollaisia kun sattuu pelkästään omalle kohdalle voi olla aika rumia ajatuksia alan ammattilaisita.

Vierailija
5/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä.

[/quote]
En ole tätä mieltä, mutta tämäkin on yksi palstan mukaan joitain ärsyttävä piirre lähäreissä. Eli oman työn vaativuuden ja oman asiantutijuuden yliarvioiminen.

Vierailija
6/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä. Tervetuloa vaan kokeilemaan. [/quote] En ole tätä mieltä, mutta tämäkin on yksi palstan mukaan joitain ärsyttävä piirre lähäreissä. Eli oman työn vaativuuden ja oman asiantutijuuden yliarvioiminen.

[/quote]

Voitko täsmentää tämän yliarvioinnin? Siis onko työ siinä mielessä yliarvostettua että maailma pyörii ilman lähäreitä? Pitäisikö lähäreiden nöyristellä että voi voi kun olen vaan tälläinen lähäri enkä mistään mitään tiedä ja töissäkin en tee muuta kuin nostan liian suurta palkkaa. Tai siis kyllähän mä juon kahvia ja naureskelen muiden lähäreiden kanssa päivät pitkät taukotilassa.

Vierailija
7/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä.

[/quote]
En ole tätä mieltä, mutta tämäkin on yksi palstan mukaan joitain ärsyttävä piirre lähäreissä. Eli oman työn vaativuuden ja oman asiantutijuuden yliarvioiminen.
[/quote]
Aivan. Lähihoitajan työ ei ole kombinaatio, jossa yhdistyy kaikilta osin raskain mahdollinen työ. Se ei ole fyysisesti miltei kuolettavaa, henkisesti ylikuorimittavaa, vastuuta enemmän kuin missään ammatissa ja vaadi huikeaa tieteellis-teoreettista ymmärrystä.
Vaan ihan normaalia, yksinkertaista työtä, joista jotkin erikoisalat ovat fyysisesti kuormittavia ja osassa henkistä raskautta, usein se tosin tulee siitä, että kyllästyy niin monotooniseen työhön.
T. Ex-lähäri, nykyään optikko

Vierailija
8/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut minkäänlaista lähäri-vihaa millään työpaikalla enkä myöskään ole havainnut erityistä vihapuhemyrskyä juuri lähäreitä kohtaan. Arvelen että kyse on lähihoitajan herkkänahkaisuudesta ja alemmuuskompleksista, jos hän kokee itsensä vihatuksi. 

Vierailija
9/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vihata tai no joo. Mustasukkaiset vaimot vihaa kun mies on vahingossa mennyt kertomaan hoitajafantasioistaan. Kyllä kaikki tervejärkiset tietää kuinka tärkeää työtä tekevät. Arvostan.

Vierailija
10/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä. Tervetuloa vaan kokeilemaan. [/quote] En ole tätä mieltä, mutta tämäkin on yksi palstan mukaan joitain ärsyttävä piirre lähäreissä. Eli oman työn vaativuuden ja oman asiantutijuuden yliarvioiminen.

[/quote]

Voitko täsmentää tämän yliarvioinnin? Siis onko työ siinä mielessä yliarvostettua että maailma pyörii ilman lähäreitä? Pitäisikö lähäreiden nöyristellä että voi voi kun olen vaan tälläinen lähäri enkä mistään mitään tiedä ja töissäkin en tee muuta kuin nostan liian suurta palkkaa. Tai siis kyllähän mä juon kahvia ja naureskelen muiden lähäreiden kanssa päivät pitkät taukotilassa.
[/quote]
Ei, mutta onko ikinä tullut mieleen, että äärimmäisen ylpeilyn ja nöyristelyn välilläkin on jotain? Työ ei vaadi mitään tieteellistä huippuasiantuntijuutta vaativaa, eikö myöskään vaikka palomiehen fyysistä kuntoa.
Usein palstan lähihoitajat esittelevät itsensä esim. lääkintäasioissa lääkäreitä, farmaseutteja ja lääkealan kemistejä ylemmäksi tietäjätahoksi.
Se ärsyttää joitain, mutta minähän sanoin etten ole tästä samaa mieltä.

Vierailija
11/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]

Eli kuka vaan voi tosta noin vaan tehdä lähärin idioottihommia? Siihen ei tarvi mitään lahjakkuutta tai älyä.

[/quote]

Lähäriksi lähtee yleensä ne kutosen keskiarvon tytöt, jotka ei pääse muualle. Siinä se arvostus on kadonnut verrattuna entisiin perushoitajiin

Vierailija
12/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:37"]

[/quote]

Lähäriksi lähtee yleensä ne kutosen keskiarvon tytöt, jotka ei pääse muualle. Siinä se arvostus on kadonnut verrattuna entisiin perushoitajiin

[/quote]

Ja saisiko tästä jotain tilastoa tukemaan tätä väitettä.

Vierailija
13/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärikouluun pääsee kuka vaan. Ei kyllä ihan kevyt koulutus oo. Kestää ylioppilastaustalla 2 vuotta ja ilman  sitä 3 vuotta. On helvetin hyviä lähihoitajia ja aivan tahvoja.

Vierailija
14/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:34"]En ole huomannut minkäänlaista lähäri-vihaa millään työpaikalla enkä myöskään ole havainnut erityistä vihapuhemyrskyä juuri lähäreitä kohtaan. Arvelen että kyse on lähihoitajan herkkänahkaisuudesta ja alemmuuskompleksista, jos hän kokee itsensä vihatuksi. 
[/quote]
Tai sitten esim. ihan vain henkilöön itseensä kohditsuvaa?
Jotkin lääkärit tai sairaanhoitajat saattavat vahingossa pitää osaamattomana kun ajattelee, että koulutus on niin lyhyt ja sitten tämä varmistelu että ymmärsikö varmasti saattaa saada henkilön kokemaan, että häntä pidetään tyhmänä.

Vierailija
15/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:38"]

Perustelut pohjautuu omiin kokemuksiin. On kaikenlaista "ammatinvaihtajaa", jotka viiskymppisinä pätee ja yrittää parantaa maailman. On urpoa porukkaa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
16/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Mulla ei ole tilastoa, mutta olin opintojeni ohessa avustajana pajakoulussa, jossa oli näitä vaikeita nuoria ja luokan tytöistä kaikki paitsi yksi päätyi lähohoitajaksi. Ei tosin heti ylä-asteen jälkeen vain kiertoteitä. Ei tietääkseni ainakaan pk-seudulla hoitajakouluun kävellä sisään ties millä keskiarvoilla.

Vierailija
17/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemuksen mukaan lähärit ovat ainoita ihmisiä sairaalassa, jotka ovat inhimillisiä ja pitävät huonokuntoista potilastakin ihmisenä. Omaisena olen luottanut rakkaani lähäreiden käsiin kun taas sairaanhoitajat ja lääkärit ovat vain puhisseet tärkeyttään koska eivät ole ymmärtäneet potilaasta mitään eivätkä sen enempää surevasta omaisestakaan, johon ovat turhautumistaan epäammattimaisesti purkaneet.

Vierailija
18/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Työkaverit

-perushoitaja

Vierailija
19/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutosen keskiarvolla ei kyllä pääse enää lähärikouluun, ei ainakaan pk-seudulla. KUtosen ka:lla ei taida päästä oikein mihinkään.

Vierailija
20/27 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lähärikoulun Helsingissä, Diakkarissa, ja lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 6,9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi