Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen väärin elämäni suhteen?

Vierailija
17.03.2015 |

Olen organisoinnin- ja järjestelynhaluinen +30-nainen. Olen ollut lapsesta asti kiltti, mutta vanhemmiten oppinut tervettä itsekkyyttä yhä enemmän. Olen hyvin itsenäinen. Olen ollut hyvä opinnoissa ja minulla on hyvä CV. Oppiminen ja viisastuminen kiinnostavat minua ja rakastan opiskelua ja toivon voivani tehdä sitä vanhempanakin. Minulla ei ole miestä, mutta osaan tehdä miesten työtkin itsenäisesti. Vanhempani kuolivat, kun olin 19 ja olen opetellut elättämään itseni. Jopa lama-aikana minulla on 4 työpaikkaa ja opiskelen samanaikaisesti. Olen suunnitellut elämäni. Suunnitelmani olen hyväksyttänyt kaikenlaisilla asiantuntijoilla, joiden kanssa olen vain päässyt kontaktiin. Sosiaali- tai työvoimaviranomaisilla ei ole koskaan ollut minusta pahaa sanottavaa. Olen jopa tehnyt testamenttini ja huolehtinut hautajaisjärjestelyistä. Kaikkea olen pyrkinyt varmistelemaan. Olen absolutisti, enkä ole ollut koskaan humalassa. Minulla on paljon vanhempia ystäviä, joilta olen saanut elämään opastusta. Lapsia en ole koskaan halunnut. 

Nyt kuitenkin minusta tuntuu että olen pettynyt itseeni. Mietin onko sillä mitään tekemistä sen kanssa, että olen niin marginaalissa suhteessa normi-ihmiseen vai olenko vain odottanut elämältä liikaa? Tai olenko antanut järjelle tai kontrollille liian suuren vallan elämässäni? Olen sosiaali- ja terveysalalla, ihmiset luottavat minuun, ja olen saanut kiitosta työstäni, mutta en vain tule siitä onnelliseksi. Jotenkin tuntuu kuin elämä olisi antanut minulle liian vähän enkä ole onnistunut käyttämään tarpeeksi hyödykseni suurta vapauttani. Haluaisin enemmän, mutta en tiedä enää mitä se olisi. Olen miettinyt maasta muuttoa, mutta eiköhän samat ongelmat odottaisi minua siinä uudessakin maassa. Olen joka tapauksessa aika sokea itselleni ja toivoisin saavani täältä rakentavaa palautetta. Elämä ei vain tunnu tyydyttävältä - en ikään kuin saa täyttymystä mistään. 

Kommentit (353)

Vierailija
61/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tosiaan on harvinaislaatuinen ihminen ja varsinkin tällä palstalla jossa n keskimääräinen ÄO on alla 100

Vierailija
62/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jaksoin lukea tämän ketjun jokaisen viestin. 339

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:27"]

Mitä taas tulee loukkaantumiseesi, se on toki inhimillinen tunne, kun kohtaat arvostelua. Mutta miksi aloitat ketjun nimellä: "Mitä teen väärin elämäni suhteen?" jos et halua kuulla keneltäkään tekeväsi mitään väärin. Se on täysin ristiriitaista.

[/quote]

Boldaus minun. Ap on useaan otteeseen kirjoittanut elämänuskon kadonneen, joten miten sen voi löytää uudelleen, jos on sellaisen kadottanut? Minusta hän puhuu toivosta puhuessaan elämänuskosta.

Eli: Miten löytää toivo, jos sen on kadottanut?

Vierailija
64/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänusko ei löydy järkeilystä eikä kurinalaisuudesta. Se ei löydy kirjoista. Se tulee syvempää itsestä, uskosta omaan itseen kokonaisena ja haavoittuvana ihmisenä, ei suorittajana ja kurinalaisuudesta. Ap on kuin anorektikko, joka yrittää itsekurilla pitää elämänsä kasassa. Kaikki pitää tehdä oikein, toisten hyväksymällä tavalla. Eli ap on mentaaliselta rakenteeltaan hyvin jäykkä. VOisi miettiä, mitkä asiat lisäävät ihmisen mielen joustavuutta ja eri aivopuoliskojen välistä yhteistyötä. Ap.tä voisi auttaa tieteellisen järkeilyn vastapainona metaforinen taiteellinen tietäminen, jossa oma itse on osa tietämistä. Silloin ei tarvitsisi hahmottaa maailmaan vain omasta tietoisuudesta ja kirjallisuudesta lähtöisin, vaan saisi syvimmät tunteet ja sanattomat kokemukset paremmin toimintaan.

Vierailija
65/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
66/353 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tälle tulossa jatkoa? Kerrankin oli mielenkiintoinen ketju.

Vierailija
67/353 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa mietin onko Ap vielä linjoilla. Olisi mukava kuulla hänen ajatuksiaan kommenteista, joita on tullut.

Vierailija
68/353 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, kerrankin mielenkiintoinen ketju joka antoi ajattelemisen aihetta. Toiv Ap:kin sai apuja :)

Vierailija
69/353 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:49"]

Ap voisi kertoa hieman omista huonoista puolistaan. Niitäkin varmaan on, vaikka hän niitä epätoivon vimmalla peittelee.

[/quote]

En ole tarpeeksi kärsivällinen. Olen pikkuisen liian lihava (nuorempana tein mallin töitä, joten niihin mittoihin olisi kiva päästä takaisin). Jätän välillä hampaat tai meikit pesemättä ennen nukkumaan menoa. Otan liikaa vastuuta. Pidän väittelystä ja siitä jotkut voivat loukkaantua, kun en niin helposti luovutakaan. En kierrätä. Olen välillä laiska. Syön välillä liikaa suklaata. Olen surkea small-talkissa. Olen ujo. Pelkään puhelinta. Lämpenen ihmisenä hitaasti. Olen perfektionisti, tosin en niin paha kuin nuorempana. En ymmärrä kovinkaan hyvin oman ikäisiä. Olen sulkeutunut koska en jaksa ihmisten vittuilua, johon suuntaan tämäkin keskusteli eteni. Saattoi olla huonompi kokemus kuin kirjoittamatta jättäminen. 

Ap 

[/quote]

Oon pahoillani, mutta näitäkin listatessasi onnistuit jotenkin katsomaan muita ihmisiä pitkin nenää. Tuo sieluttomuus ja täydellinen tyhjä kylmyys antaa susta ylimielisen kuvan.

Kysyt apuja, vaikka tiedät kaiken paremmin, koska olet lukenut kirjoista. Jo termeillä hienostelu tekee sinusta etäisen teoreetikon, joka näkee elämää lähinnä muiden elämää seuraamalla, ei itse eläen. Ovatko ulkomaareissusi tai seurustelusuhteesi olleet kenties etnografisia tutkimuksia?

En keksi mitään muuta neuvoa, kuin unohda järkeily. Vaikka olet sanojesi mukaan kokenut jo ihan kaiken, oletko oikeasti kokenut, vai onko nuokin kokemukset menneet analysoidessa?

Kaikella hyvällä, siskoseni <3

Vierailija
70/353 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ollu harvinaisen mielenkiintonen ketju, kiitos tästä. Oisko ap vielä paikalla?

Vierailija
71/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 00:58"]

Kieltämättä tuo Asperger voisi olla aihe johon sinun kannattaisi perehtyä uudestaan, syvemmin ja kenties toisen asiantuntijan kanssa? 

Edes tarkemmin kartoittaa tilannetta ja poissulkea  mahdollisuus?

HAH :D. YTHS:n psykiatri ja lääketieteellisen korkeakoulun opettaja ei sitten sinulle ole pätevä auktoriteetti? 

Ap

[/quote]

Vierailija
72/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen todella paljon, miksi sinä olet jaksanut (ja ehtinyt, sullahan on neljä työtä) istua täällä koko päivän vastailemassa viesteihin, jotka eivät tunnu tuoneen sun elämääsi mitään uutta. Jos olet vela, miten ylipäätään olet eksynyt vauva-palstalle?

Vierailija
73/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 00:57"]

Kiinnostaisi tietää, millaisin mielin poistut av:lta tänä iltana. Olet viettänyt koko päivän täällä ja ihmiset ovat jutelleet kanssasi paljon. Tunnetko saaneesi täältä mitään irti?

[/quote]

Joo, mielelläni menisin nukkumaan. Eniten sain irti empaattisista ihmisistä. Kiitos heille. 

Ap 

Vierailija
74/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mielestäsi on jäänyt näistä vastauksista puuttumaan, kun auttavaa vastausta et ilmeisesti ole saanut? Vai oletko?  Varmasti olet monen mielestä tosi mielenkiintoinen tyyppi kaikin puolin. Se ei liittynyt mihinkään mutta totesinpa vain. Eihän tässä muuten olisi yhdentoista sivun verran mietitty että miten sinusta tulisi onnellisempi.

Vierailija
75/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:03"]

Mä ihmettelen todella paljon, miksi sinä olet jaksanut (ja ehtinyt, sullahan on neljä työtä) istua täällä koko päivän vastailemassa viesteihin, jotka eivät tunnu tuoneen sun elämääsi mitään uutta. Jos olet vela, miten ylipäätään olet eksynyt vauva-palstalle?

[/quote]

Ainoa vapaapäiväni tällä viikolla. Vauva-palstaa olen kokeillut siinä missä muitakin palstoja. Täällä on vilkkaampaa kuin muualla. 

Ap 

Vierailija
76/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tuo Asperger voisi olla aihe johon sinun kannattaisi perehtyä uudestaan, syvemmin ja kenties toisen asiantuntijan kanssa? 

HAH :D. YTHS:n psykiatri ja lääketieteellisen korkeakoulun opettaja ei sitten sinulle ole pätevä auktoriteetti? 

Ap

[/quote]

[/quote]

Milloin tämä on tapahtunut? Puhutko vuodesta, kymmenestä vuodesta, viidestätoista vuodesta?

Vierailija
77/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:05"]

Mikä mielestäsi on jäänyt näistä vastauksista puuttumaan, kun auttavaa vastausta et ilmeisesti ole saanut? Vai oletko?  Varmasti olet monen mielestä tosi mielenkiintoinen tyyppi kaikin puolin. Se ei liittynyt mihinkään mutta totesinpa vain. Eihän tässä muuten olisi yhdentoista sivun verran mietitty että miten sinusta tulisi onnellisempi.

[/quote]

Ja siis ymmärrän miksi tämäkin viesti ehkä vaikuttaa sävyltään hyökkäävältä, mutta se ei ole tarkoitus. Myös mielestäni useimmat viestit, mitä sulle on vastattu, on pyrkineet olemaan avuksi, olet vain tulkinnut ne hyökkääviksi (tää ei ollut kritiikkiä vaan tarkoitan että useimmat on kuitenkin halunneet sinulle hyvää, kaikki ei osaa asiaa ilmaista niin empaattisesti kuin toiset, koska useimmat muutkin elää enemmän tai vähemmän päänsä sisällä).

Vierailija
78/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:05"]

[/quote]

Ainakin sain kirjoitettua ajatteluani auki. Lähetän tämän viestiketjun myös ystävälleni, jonka kanssa meillä on sama ongelma. Hänkin on filosofi. Lienee filosofien ammattitauti? 

No, ehkä parasta oli se, että ihmisten mielestä minun ei pitäisi vain tyytyä tilanteeseeni ja ajatella, että tämä on as good as it gets. 

Ap 

Vierailija
79/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:08"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Milloin tämä on tapahtunut? Puhutko vuodesta, kymmenestä vuodesta, viidestätoista vuodesta?

[/quote]

Parista vuodesta. 

Ap

Vierailija
80/353 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, olet filosofi etkä psykologi, se selittää mielestäni aika paljon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän