Sosiaali-ja terveysalan työntekijöiden ylimielisyys
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:47"]
Tuosta tunteella töitä tekevästä hoitajasta. 30 vuoden kokemuksella hoitoalalta, itselleni haluan hoitajan, joka on hyvä ammatissaan, eikä tunteella töitä tekevä hoitaja.
Työkaveriksikin valitsen hyvän ammattilaisen, enkä tunteella tekevää hoitajaa. Ai miksikö? Koska työtä ei voi tehdä ns. tunteella, musta tuntuu, että tää olis kiva ja voi kun musta tuntuu,että mulla käy sääliksi ja musta tuntuu, että nyt mullon burnoutti, kun mullon niin isot tunteet.
Ammattitaitoinen hoitaja, kenellä on ammatillinen asenne hoidettaviin, osaa viedä mennessään, tuoda tullessaan, organisoi työn ja osaa tehdä yhteistyötä työkavereiden kanssa.
[/quote]
Mä olen hyvä ammatissani ja teen työtä tunteella. Nuo kaksi ei sulje toisiaan pois.
Mä kunnioitan vanhuksia, tykkään heistä juuri sellaisina kuin ovat ja teen työni hyvin. Vanhukset tykkäävät minusta, samoin kolleegat. Mä teen työtäni sillä ajatuksella, että hoitamani vanhukset ovat omaisilleen rakkaita, jonkun äiti tai isä, mummo tai pappa. Teen työni sillä periaatteella, miten haluaisin itseäni tai omia vanhempiani hoidettavan.
Ei ole burnouttia ja tunteet on mulle vain positiivinen kannustin työssä. Eikö ne tunteet juuri tee sen, että haluaa tehdä parhaansa - ja tekee parhaansa!
[/quote]
ei, näitä kutsumushoitajia en haluaisi työkaveriksi, enkä itseäni hoitamaan.
Ammatillinen ihminen on hyvä työssään, ei sekoita tunteitaan työhön, eikä anna niiden vaikuttaa työn tulokseen. Ammatillinen hoitaja ymmärtää, ettei ole äiti teresa ja veny ja pauku yli rajojen, vaan ymmärtää tekevänsä palkkatyötä ja tarjoavansa hyvän ammattitaitonsa työnantajalle palkan edestä. Ammatillinen hoitaja tekee työnsä hyvin ja hoitaa vanhukset ja muut hyvin, mutta ei sekoita vanhusten hoitoon omia vanhempiaan ja tunteitaan heitä kohtaan. Ammatillisuuteen kuuluu juuri se, että hoitaa vanhukset hyvin, eikä sekoita siihen omia tunteitaan ja uhrautumistunteita, eikä kutsumusta.
Ammatillisuuteen kuuluu kunnioittava asenne ja se, että jokainen saa hyvän hoidon. Ei niin, että hoidetaan vanhuksia, kuten omia vanhempia hoidettaisiin. Siinä on se ero. Ammatillinen hoitaja jaksaa huonona päivänäkin, tunteilla menevä hoitaja ei sitä jaksa. Tunteilla menevä hoitaja palaa loppuun, kun kuolemia alkaa tulla paljon ja kyynistyy. Ammatillinen hoitaja pystyy toimimaan myös akuuteissa tilanteissa ja hätätilanteissa.
[/quote]
Ammatillisuuteen kuuluu myös INHIMILLISYYS joka sinulta näyttää puuttuvan.Sen pitäisi olla itsestäänselvyys hoitajan ( ja lääkärienkin) etiikassa. Aika tunteettomalta vaikutat. En haluaisi kaltaistasi minua hoitamaan koska haluan ihmisen, en robottia hoitajakseni. Tietty etäisyys työhön täytyy pitää jotta sitä jaksaa tehdä, mutta täysin tunteeton ei SAA olla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:14"]
Miksi suurin osa lähäreistä on muuten ylipainoisia. Suurin osa ei selviä työelämässä huonon fyysisen kuntonsa takia kuuskymppisiksi edes.
[/quote]
Syitä on varmasti useampia mutta yksi syy on epäsäännöllinen työ
[/quote]
Tai ryyppääminen, ylensyönti ja tupakointi eli epäterveelliset elämäntavat.
[/quote]
Kovinkaan montaa töissä olevaa ryyppäävää hoitajaa en tunne... enkä yhtäkään joka sekä ryyppäisi että olisi ylipainoinen. Vanhanpiian vuorot eli lauantai ilta + sunnuntai aamu ei oikein yleensä ole otollisimipia alkoholin viihdekäyttöä harrastavalle.
Ne jotka tupakoivat eivät muuen yleensä myöskään ole ylipainoisia.
Toki elämäntavat muuten vuorotyössä helposti lipsuvat epäterveellisiksi. Säännölliset liikuntaharrastukset, ohjatut jumpat sun muut on aika hankala järjestää. Koetaan että aikaa kunnollisiin aterioihin ja säännölliseen ateriarytmiin ei ole jne. (Terveellisyys on ehkä hieman haastavampaa kuin normaalissa rytmissä joskaan ei mahdotonta.)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]
Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan. Vanhainkoti on vankila.
[/quote]
Toki kuullostaa karmealta, mutta kun omaisena muutaman kerran sain puhelun poliisista, että tämä teidän mummo löytyi täältä 30km päästä kotoaan yöpaita päällä keskellä yötä ja talvea, niin kyllä alkoi noi lukitut ovet itseäkin kummasti kiinnostamaan. Ekan kerran nukuin kunnon yön kolmeen vuoteen silloin, kun mummi vietiin Laakson sairaalaan geriatrian osastolle hoitoon, jossa siis ovessa oli säpuolella numerolukko, joka kerrottiin van omaisille.
Valvanteella on paljon kritiikkiä ja vähän parannusehdotuksia. Tottakai hän Espoon vanhuspalvelujen johtajana joutuu ajattelemaan kuluja ja säästöjä, ja miten sen paremmin säästäisi kuin palkkakustannuksista. Mitätöimällä hoitajien ammattitaitoa voidaan perustella se, ettei heitä palkata lisää. Ja jos Valvanne on sitä mieltä, että vanhustyössä hoitajat ovat epäpäteviä, ehkä oikea osoite kritiikille on lähihoitajien koulutuksen suunnittelusta vastaava taho eli opetushallitus.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 16:32"]
Ongelma vanhustenhoidossa on, että siellä on vaikea sietää ongelmallisia vanhuksia. Raivoava ja omatahtoinen vanhus saa usein ikävän leiman ja sellainen yritetään myös osittain hoitohenkilökunnan painostuksesta lääkitä hiljaiseksi. Vanhusten tahdon kunnioittaminen on myös vaikeaa. Pakolla on hankala tehdä mitään, ja dementikkojen kohdallakaan ei yleensä voida toteuttaa pakkohoitoa. Korkeammalta taholta on linjattu, että suomalaiset heikkokuntoiset vanhksetkin hoidetaan loppumetreille saakka kotona. Tietysti on niin, että huonokuntoisten hoito kyynistyttää työntekijöitäkin. Siinä ei ole tavoitteena välttämättä saavuttaa mitään merkittävää paranemista voinnissa vaan järjestää olosuhteet inhimilliselle hiipumiselle.
[/quote]
No miten siihen raivoavaan ja usein väkivaltaiseen vanhukseen pitäisi suhtautua? Mennä vierelle ottaa kädestä kiinni ja turpaan? Nappia naamaan siihen malliin, että rauhoittuu. Hoitajat on vain töissä ja heillä on oikeus päästä töistä perheensä luo yhtenä kappaleena.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:31"]Valvanteella on paljon kritiikkiä ja vähän parannusehdotuksia. Tottakai hän Espoon vanhuspalvelujen johtajana joutuu ajattelemaan kuluja ja säästöjä, ja miten sen paremmin säästäisi kuin palkkakustannuksista. Mitätöimällä hoitajien ammattitaitoa voidaan perustella se, ettei heitä palkata lisää. Ja jos Valvanne on sitä mieltä, että vanhustyössä hoitajat ovat epäpäteviä, ehkä oikea osoite kritiikille on lähihoitajien koulutuksen suunnittelusta vastaava taho eli opetushallitus.
[/quote]
Vaikka ja kun hoitajien ammatillisessa koulutuksessa tapahtuisi muutoksia ne vaikuttaa kentällä melko hitaasti. Koulutusta tarvittaisiin myös siellä työpaikoilla. Toisinaan sitä tapahtuukin myös työohessa mm. niillä kuuluisilla pitkillä kahvitauoilla. Suurempaan muutokseen tarvitaan myös koulutusta joka ei tapahdu pelkästään omalla työpaikalla. Siihen tarvittaisiinkin sitten jo koulutus resurssien lisäksi mahdollisuutta palkata sijaisia unohtamatta kuitenkaan että myös niitä sijaisija kannattais kouluttaa ja perehdyttää työpaikan käytäntöihin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:22"]
No miten siihen raivoavaan ja usein väkivaltaiseen vanhukseen pitäisi suhtautua? Mennä vierelle ottaa kädestä kiinni ja turpaan? Nappia naamaan siihen malliin, että rauhoittuu. Hoitajat on vain töissä ja heillä on oikeus päästä töistä perheensä luo yhtenä kappaleena.
[/quote]
Siinäpä ne kaksi vaihtoehtoa... Vai?
Itsekin alalla työskennelleenä, ei tarvinnut turvautua kumpaakaan kertaakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]
No onnea sulle. Meillä on joskus jopa saatu antaa rauhoittavia. Silloin, kun eräs aggressiivinen potilas aiheutti toiminnallaan toisen potilaan kuoleman ja toisen kerran, kun eräs papparainen hakkasi toisen läjään pöydän ja seinän väliin. Että semmosia mussukoita meillä hoidetaan.
Ongelma vanhustenhoidossa on, että siellä on vaikea sietää ongelmallisia vanhuksia. Raivoava ja omatahtoinen vanhus saa usein ikävän leiman ja sellainen yritetään myös osittain hoitohenkilökunnan painostuksesta lääkitä hiljaiseksi. Vanhusten tahdon kunnioittaminen on myös vaikeaa. Pakolla on hankala tehdä mitään, ja dementikkojen kohdallakaan ei yleensä voida toteuttaa pakkohoitoa. Korkeammalta taholta on linjattu, että suomalaiset heikkokuntoiset vanhksetkin hoidetaan loppumetreille saakka kotona. Tietysti on niin, että huonokuntoisten hoito kyynistyttää työntekijöitäkin. Siinä ei ole tavoitteena välttämättä saavuttaa mitään merkittävää paranemista voinnissa vaan järjestää olosuhteet inhimilliselle hiipumiselle.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]
No onnea sulle. Meillä on joskus jopa saatu antaa rauhoittavia. Silloin, kun eräs aggressiivinen potilas aiheutti toiminnallaan toisen potilaan kuoleman ja toisen kerran, kun eräs papparainen hakkasi toisen läjään pöydän ja seinän väliin. Että semmosia mussukoita meillä hoidetaan.
[/quote]
Taatusti heräis agressiot jos joku hoitaja pitäis mua mussukkana ysikymppisenä.
Enemmän toki vanhustyössä minäkin ole huolissani asukkaiden turvallisuudesta kuin omasta, vaikkakaan asukkaalla ei pidä olla oikeutta satuttaa hoitajaakaan. Rauhoittavia lääkkeitä tarvitaan varmasti jatkossakin ja jopa sitä fyysistä estämistä, mutta nykyistä enemmän tarvitaan myös harkintaa niiden käytössä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:47"] [quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:22"] No miten siihen raivoavaan ja usein väkivaltaiseen vanhukseen pitäisi suhtautua? Mennä vierelle ottaa kädestä kiinni ja turpaan? Nappia naamaan siihen malliin, että rauhoittuu. Hoitajat on vain töissä ja heillä on oikeus päästä töistä perheensä luo yhtenä kappaleena. [/quote] Siinäpä ne kaksi vaihtoehtoa... Vai? Itsekin alalla työskennelleenä, ei tarvinnut turvautua kumpaakaan kertaakaan. [/quote] No onnea sulle. Meillä on joskus jopa saatu antaa rauhoittavia. Silloin, kun eräs aggressiivinen potilas aiheutti toiminnallaan toisen potilaan kuoleman ja toisen kerran, kun eräs papparainen hakkasi toisen läjään pöydän ja seinän väliin. Että semmosia mussukoita meillä hoidetaan. [/quote] Taatusti heräis agressiot jos joku hoitaja pitäis mua mussukkana ysikymppisenä. Enemmän toki vanhustyössä minäkin ole huolissani asukkaiden turvallisuudesta kuin omasta, vaikkakaan asukkaalla ei pidä olla oikeutta satuttaa hoitajaakaan. Rauhoittavia lääkkeitä tarvitaan varmasti jatkossakin ja jopa sitä fyysistä estämistä, mutta nykyistä enemmän tarvitaan myös harkintaa niiden käytössä.
[/quote]
Et ymmärrä yhtään mitään.. Voitko tajuta, että on ihmisiä, jotka ovat ikänsä hakanneet läheisiään eivätkä vanhetessaan siitä muuksi muutu. Sitten on niitä, jotka alkavat hakkaamaan porukkaa sairastuessaan. Se, että kutsun jotain aaveella mussukaksi, ei tarkoita sitä, että tekisin sitä työssäni. Nyt olen vain heittänyt pinkit lasit nurkkaan, suhtaudun hoidettaviiv kuin aikuisiin ihmisiin, en ole heidän ystävä vaan hoitaja. En mitään muuta. Olen vain ihan saatanan väsynyt kaikenlaisiin tuntevahoitajalässytyksiin, kun se homma ei vaan läheskään joka kerta toimi. Lääkkeitä vaan lisää, jos ei homma muuten hoidu.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:06"]
Et ymmärrä yhtään mitään.. Voitko tajuta, että on ihmisiä, jotka ovat ikänsä hakanneet läheisiään eivätkä vanhetessaan siitä muuksi muutu. Sitten on niitä, jotka alkavat hakkaamaan porukkaa sairastuessaan. Se, että kutsun jotain aaveella mussukaksi, ei tarkoita sitä, että tekisin sitä työssäni. Nyt olen vain heittänyt pinkit lasit nurkkaan, suhtaudun hoidettaviiv kuin aikuisiin ihmisiin, en ole heidän ystävä vaan hoitaja. En mitään muuta. Olen vain ihan saatanan väsynyt kaikenlaisiin tuntevahoitajalässytyksiin, kun se homma ei vaan läheskään joka kerta toimi. Lääkkeitä vaan lisää, jos ei homma muuten hoidu.
[/quote]
Miksi lähteä alalle, jolle ei selkeästikään sovellu?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]
Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan. Vanhainkoti on vankila.
[/quote]
Mä tein joskus pari sijaisuutta yhdessä solutyyppisessä palvelutalossa tai mikä nyt olikaan viralliselta nimeltään. Rakennuksessa, jossa olin töissä, ei ollut henkilökunnan vessaa laisinkaan, enkä jaksanut mennä päärakennukseen, joten nolona menin tyhjillään olevaan asuntoon nopeasti pissalle. No ei siinä mitään, säästyi työaikaa, mutta kun olin lähdössä huoneesta niin ovi ei auennutkaan. Oli rukattu niin että sai ulkopuolelta avaimella auki, mutta sisältä päin yrittäessä se lukkoklipu pyöri tyhjää! Hetken rämppäsin ja katselin pakoreittiä huoneesta, ei löytynyt.
Tuli todella pakokauhuinen olo, pystyin hyvin kuvittelemaan esim. muistisairaan vanhuksen tunteet kun herää yöllä eikä tunnista paikkaa eikä pääse pienestä huoneesta edes pois! Tässä laitoksessa vanhukset olivat yöllä kiertävän yöhoitajan varassa, eli lukitseminen oli "pakkotoimi" etteivät muistisairaat vanhukset lähtisi karkuun tai sotkisi yleisiä tiloja... Eli kukaan muu kuin toinen asukas ei vastaisi huutoihin, ja hänkään ei saisi ovea ilman avainta auki. Muistisairas ei välttämättä osaa enää hälytyskelloa tai puhelinta käyttää. Tuo työkokemus oli kyllä järkyttävä, kenelläkään asukkaalla ei tuntunut olevan mitään elämäniloa jäljellä. Tämä alle 10 hengen vanhusporukka oli asunut saman katon alla jo tovin mutta ruokailut olivat tuskallista seurattavaa, sydäntä särkee. Kaikki söivät hiljaisuudessa mutta aina välillä joku yritti aloittaa keskustelua, kommentoida säätä tai muuta, mutta se tyrehtyi pian ja pian asukkaat palasivat huoneisiinsa tuijottamaan tyhjää.
Työntekijät olivat kyllä hyviä mutta miten tuollaista lähtee edes parantamaan? Rahasta kaikki loppupeleissä kiinni. "Ei ole varaa" palkata riittävästi hoitohenkilökuntaa ja työntekijät huhkii hullun lailla. Ei ihme jos motivaatio vähenee kun ei ole aikaa tehdä työtään kunnolla. Hukkasin kirjoituksen punaisen langan, mutta sieltä huoneesta pääsin lopulta pois niin, että väänsin "ison ikkunan" kaikki lukot auki ja kapusin ulos sieltä. "Kesätyttönä" ei kehdannut alkaa soittelemaan että hei, keskeytäppä työsi sielä sadan metrin päässä ja kävele avaamaan mulle ovi, kun en jaksanut itse mennä työntekijäin vessaan :)
Ja en kiellä ettei huonojakin hoitajia olisi, niitäkin on tullut nähtyä. Usein vaan ne hyvätkin hoitajat muuttuu huonoiksi kun ei ole aikaa tai kapasiteettia tehdä työtään kuin "sinne päin". Ja työyhteisön merkitys on valtava! Kukaan ei halua olla "rikkuri". Ei saakeli, nyt en saa ajatuksia yhtään niin hyvin kirjoitettua kuin haluaisin mutta en siis kiellä etteikö alalla olisi huonojakin hoitajia. Harmittaa vaan, että ne hyvätkin saa lokaa niskaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:40"]
[/quote]
Miksi lähteä alalle, jolle ei selkeästikään sovellu?
[/quote]
Sovellunpas. Teen työni hyvin ja moniammatillinen yhteistyö mukaan lukien omaiset sujuu erittäin hyvin. Kirjaan huolella voinnissa tapahtuvat muutokset ja pidän huolen, että tieto voinnin muutoksista menee perille lääkärille ja omaisille. Olen usein ja hyvin herkästi yhteyksissa omaisiin. Asiat sujuvat, mutta toisinaan jollain läikkyy yli ja silloin on toimittava, eikä etsitä mitään validaatiokirjaa tai mietitä kauniita värejä. Meinaan tehdä töitä tällä alalla vielä pitkään ja pidän työstäni.
Et ymmärrä yhtään mitään..
[/quote]
...ja sinä luulet ilmeisesti ymmärtäväsi, minä en olisi siitä niin varma.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä minä ymmärrän ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et selvästi ainakaan kirjoittamaani viestiä. Ja oma viestisi osoittaa muitakin puutteita ymmärtämisessä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et selvästi ainakaan kirjoittamaani viestiä. Ja oma viestisi osoittaa muitakin puutteita ymmärtämisessä.
[/quote]
Kyllä minä ymmärrän oman työnkuvani omassa työpaikassani, siitä sinun on ihan turha vääntää. Tervetuloa alalle, jos kiinnostaa, mutta ainiin: Sinähän varmaankin olet jo alan rautainen ammattilainen, eikö vaan?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:09"]
Kyllä minä ymmärrän oman työnkuvani omassa työpaikassani, siitä sinun on ihan turha vääntää. Tervetuloa alalle, jos kiinnostaa, mutta ainiin: Sinähän varmaankin olet jo alan rautainen ammattilainen, eikö vaan?
[/quote]
Mä olen alalla.... mutta mä en puhunut sun omasta työnkuvan ymmärtämisestä mitään vaan omasta viestistäni sitäkään et ilmeisesti ymmärtänyt. En kyllä itse ymmärrä mistä vedit sen omaan työnkuvaasi.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:14"]
Miksi suurin osa lähäreistä on muuten ylipainoisia. Suurin osa ei selviä työelämässä huonon fyysisen kuntonsa takia kuuskymppisiksi edes.
[/quote]
Syitä on varmasti useampia mutta yksi syy on epäsäännöllinen työ
[/quote]
Tai ryyppääminen, ylensyönti ja tupakointi eli epäterveelliset elämäntavat.