Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaopinnoissa ensimmäinen harjoittelu on yleensä vuodeosastolla tai palvelutaloissa. Yleensä sieltä harjoittelusta tullaan takaisin koulun penkille silmät pyöreinä kaikesta siitä mitä on nähty. Henkilökunnan asenne potilaita kohtaan usein juurikin sellainen turhautunut, välinpitämätön ja ylimielinen, että vaikka tiedetään että potilaan pitäisi päästä vessaan heti, juorutaan rauhassa loppuun ja pakotetaan potilas/asiakas pissaamaan vaippaan. Asenne on sellainen, että voi helvetti kun mulla menee elämä hukkaan täällä mummojen perseitä pestessä, ois minustakin tullut vaikka mitä jos olisin valinnut eri alan. 

Vierailija
2/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoitoon ajautuu yleensä sosiaalisesti heikkolahjaisimmat, jotka ei pärjää ns. vaativien asiakkaiden kanssa, jotka osaavat vaatia arvoistaan kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan.
Vanhainkoti on vankila.

Vierailija
4/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on se turhautuminen. Enää lääkärit ei saa tutkia ja parantaa ihmisiä. Rahaa ei ole julkisellapuolella laittaa tutkimuksiin ja lääkeyritkset määrää lääkinnän.  Sama koskee hoitajia. Sen minkä hoitajat näkee päivittäin kuvottaa varmasti ja on vaikea niellä ja ymmärtää. Kaukaksi tuo ala on ajautunut. 

Vierailija
5/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteihin tulleiden alapeukkujen määrästä päätellen täällä on monta lähihoitajaa.

Vierailija
6/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:52"]

Kai se on se turhautuminen. Enää lääkärit ei saa tutkia ja parantaa ihmisiä. Rahaa ei ole julkisellapuolella laittaa tutkimuksiin ja lääkeyritkset määrää lääkinnän.  Sama koskee hoitajia. Sen minkä hoitajat näkee päivittäin kuvottaa varmasti ja on vaikea niellä ja ymmärtää. Kaukaksi tuo ala on ajautunut. 

[/quote]

Potilaat valittavat silti kaikkein eniten hoitajien asenteesta. Se, että kuuntelee iäkkään potilaan asiat rauhassa ja kiireettä, että koskee rauhallisesti eikä pyöräyttele potilasta siinä sängyssä kuin jotain joulukinkkua jne. on ihan asennekysymyksiä. Joskus huomaa ihan selkeästi, että hoitajalla on kihahtanut se pienikin valta päähän, ja pienistä asioista pompotetaan potilasta. Kiireeseen on aina hyvä vedota, sillä saa kuitattua kaiken tahallisenkin unohtamisen.

Vierailija
7/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan.
Vanhainkoti on vankila.
[/quote]
Tuo on laitonta itsemääräämisoikeuden rikkomista.

Vierailija
8/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:52"]

[/quote]

Potilaat valittavat silti kaikkein eniten hoitajien asenteesta. Se, että kuuntelee iäkkään potilaan asiat rauhassa ja kiireettä, että koskee rauhallisesti eikä pyöräyttele potilasta siinä sängyssä kuin jotain joulukinkkua jne. on ihan asennekysymyksiä. Joskus huomaa ihan selkeästi, että hoitajalla on kihahtanut se pienikin valta päähän, ja pienistä asioista pompotetaan potilasta. Kiireeseen on aina hyvä vedota, sillä saa kuitattua kaiken tahallisenkin unohtamisen.

[/quote] 

Kai ne kuuntelis jos olis aikaa. Oon kuullut kauhujuttuja mitä tällä paikkakunnalla tuo on. Liian vähän henkilökuntaa jolloin joutuvat lääkkeillä hiljentämään niitä 

Vierailija
9/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:52"]

[/quote]

[/quote]

Mikä valta? Pomo puuskuttaa niskaan että ylitöitä ei saa tulla, niistä ei makseta muttet myöskään saa vapaana, tarvikkeita eikä sijaisia saa ottaa, vedetään alimiehityksellä päivästä toiseen. Siinä ei kerkeä tekemään muuta kuin pakolliset. Ja kyllä, illalla ahdistaa kun tietää ettei pysty tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisi. Ja sama rumba jatkuu seuraavana päivänä.

En kiellä etteikö sellaisia psykoja alalla saattaisi olla jotka käyttävät "valtaa" väärin, mutta ei tuota työtä tosiaankaan pelkän ilkeilyn voimalla kukaan tee.

Vierailija
10/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Klikkaa T, jos artikkeli on mielestäsi tärkeä

Vierailija
11/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan.
Vanhainkoti on vankila.
[/quote]
No mitä sitten pitäs tehä? Sitten huudetaan ku muorit karkailee ulos ja kuolee lumihankeen

Vierailija
12/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan. Vanhainkoti on vankila. [/quote] Tuo on laitonta itsemääräämisoikeuden rikkomista.

[/quote]

Ei ole,jos on lupa siihen.

Vierailija
13/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy niin sääliksi vanhuksia.

Vierailija
14/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]Olin vanhainkodissa työharjoittelussa ja siellä lukittiin yöksi joidenkin vanhusten ovet, ettei ne pääse vaeltelemaan.
Vanhainkoti on vankila.
[/quote]
Tuo on laitonta itsemääräämisoikeuden rikkomista.
[/quote]

Kerro se Varkauden vanhainkodille.

Vierailija
15/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:32"]

Käy niin sääliksi vanhuksia.

[/quote]

Jokainen voi hoitaa vanhuksensa itse

Vierailija
16/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mitään uutta, olettekos koskaan käyneet psykiatrisella osastolla tai kehitysvammaisten "hoitolaitoksissa" vierailulla? Käykääs katsomassa ja hämmästykää :D Vangellakin on enemmän ihmisoikeuksia. Sivistysvaltiossa moisesta "hoidosta" tulisi sanomista. Mutta Suomi ei olekaan sivistysvaltio.

Vierailija
17/88 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa, rajoittamatta jättäminen vaarantaa asiakkaan turvallisuuden. Kolikon kääntöpuolella onkin sitten heitteillejättö. On hoitajan omantunnon asia, toimiiko aidosti asiakkaan hyväksi, vai käyttääkö turvallisuutta verukkeena kun vain laiskottaa.

"Lupaan lähihoitajana tehdä työtäni
asiakkaan ihmisarvoa kunnioittaen
ja hyvää elämää edistäen.
Lupaan tukea ihmisen kasvua ja kehitystä,
toimintakykyä ja omatoimisuutta
sekä edistää terveyttä, ja hoitaa sairaita.
Lupaan pitää huolta apua tarvitsevista,
ehkäistä syrjäytymistä,
lievittää inhimillistä kärsimystä,
elämän alusta kuolemaan saakka.
Lupaan noudattaa ammattieettisiä
periaatteita ja salassapitovelvollisuutta,
kehittää ammattitaitoani
sekä edistää omaa ja työyhteisöni hyvinvointia.
Sitoudun työyhteisöni sekä sosiaali- ja
terveysalan kehittämiseen."

Vierailija
18/88 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:34"]

Mummoja ja pappoja? "Vanhustenhoito paranee Valvanteen mukaan heti, kun hoitohenkilökunta hyväksyy, että vanhukset ovat iäkkäitä aikuisia. Subjekteja, joiden toiveet on otettava huomioon."

[/quote]

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Palvelutaloissa asuvia raihnaisia vanhuksia (erityisesti muistisairaita) kohdellaan usein isoina lapsina ei aikuisina. Vanhainkotien ei pitäisi olla lastentarhoja vaan vanhusten elämän kokemuksen huomioon ottavia koteja.

[/quote]

Juuri nämä "mummojen ja paappojen tunnehoitajat" ovat näitä kukkahattutätejä, jotka istuvat kahvilla tuntikausia puhumasta mummon ja paapan herättämistä tunteista, sillä aikaa, kun muut tekevät töitä. Testeissä pitäisi mitata älykkyyttä ja fyysistä kuntoa, eikä hoitajan tunteiden suuruutta. Siksi nykyään lähäreiksi valmistuu niitä vaaleanpunaiset lasit silmillä olevia kutosen tyttöjä, jotka luulee pelastavansa maailman ja kolmikymppisinä itkevät, etteivät jaksa henkisesti näin raskasta työtä.

[/quote]

Mä olen yli viiskymppinen "tunnehoitaja, kukkahattutäti ja maailmanpelastaja". :)

Hyvin on henkinen kantti kestänyt raskaasta työstä huolimatta, vaikka "tunnehoitaja" olekin - tai ehkä juuri sen vuoksi olen kestänyt. Sairaspäiviä mulla ei ole ja edelleen tykkään työstäni. 

Mulla on onni työskennellä työyhteisössä, missä vanhuksia kunnioitetaan ja heistä pidetään hyvää huolta. Kahvilla istumme yhdessä vanhusten kanssa, jos aikaa riittää siihen istumiseen. Samalla saa autettua niitä, joilla on vaikeuksia kahvittelun kanssa. Ruokailu meillä on myös yhdessä vanhusten kanssa ja siinäkin sitten autellaan niitä, jotka ei itse pärjää. 

Ja muuten.. Älykkyys, hyvä fyysinen kunto ja tunteet eivät ole mitenkään toisensa pois sulkevia ominaisuuksia. Onnekkaimmilla on ne kaikki ;)

Vierailija
19/88 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa lähäreistä on muuten ylipainoisia. Suurin osa ei selviä työelämässä huonon fyysisen kuntonsa takia kuuskymppisiksi edes. 

Vierailija
20/88 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:14"]

Miksi suurin osa lähäreistä on muuten ylipainoisia. Suurin osa ei selviä työelämässä huonon fyysisen kuntonsa takia kuuskymppisiksi edes. 

[/quote]

Syitä on varmasti useampia mutta yksi syy on epäsäännöllinen työ

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi