4 vuotta parisuhdetta takana, mies ei tiedä rakastaako minua enää.
Otsikossahan tuo. Olemme noin 30-vuotiaita.
4 vuotta yhdessä. Mies sanoi haluavansa puhua, ja pääpointit olivat seuraavat:
-Hän ei kuulema tiedä, haluaako hankkia lapsia kanssani (haluaa siis hankkia lapsia, muttei tiedä haluaako niitä _minun_ kanssani).
-Hän ei tiedä haluaako ostaa taloa kanssani (haluaa ostaa talon, mutta jälleen ongelmana ettei tiedä haluaako niitä juuri minun kanssani).
-Hän ei tiedä rakastaako minua enää.
-Hän ei enää koe minua seksuaalisesti kiinnostavana, eikä halua seksiä kanssani.
-Sanoi, ettei kuitenkaan välttämättä halua erota.
Olisitko valmis jäämään suhteeseen, jossa toinen ei tiedä mitä haluaa?
Kommentit (70)
Enää? Itse en ymmärrä, miten ennen vähintään neljää yhteistä vuotta voisi rakastaa, kun ei toista edes tunne. Tunteet alkavat syventyä rakkaudeksi vasta siinä 4. vuoden kohdalla tai myöhemmin.
Toki aina voi jättää toisen ja etsiä jonkun muun, ihastua, pettyä, jättää, etsiä jonkun muun, kuvitella rakastavansa, lopettaa rakastaminen, jättää, etsiä jonkun muun jne jne. Moni kokee järkeväksi tehdä näin.
Todennäköisesti miehellä on jo uusi katsottuna, kun otti asian puheeksi. Ehkä uudessa suhteessa on vielä lämmittelyvaihe menossa ja ei ole ihan 100 varmaa onnistuuko se, siksi sinä saat pitää paikkasi vielä. Mutta älä pidä, vaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Enää? Itse en ymmärrä, miten ennen vähintään neljää yhteistä vuotta voisi rakastaa, kun ei toista edes tunne. Tunteet alkavat syventyä rakkaudeksi vasta siinä 4. vuoden kohdalla tai myöhemmin.
Toki aina voi jättää toisen ja etsiä jonkun muun, ihastua, pettyä, jättää, etsiä jonkun muun, kuvitella rakastavansa, lopettaa rakastaminen, jättää, etsiä jonkun muun jne jne. Moni kokee järkeväksi tehdä näin.
Tuo eka kappale on ihan täyttä hölynpölyä. Et sinä ole rakastanut, olet kiintynyt. Ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko joku syy, miksi mies haluaisi jäädä suhteeseen kanssasi?
Kyllä mulle jo riittäisi. Ei tuosta mitään tule.Pääsyy suhteeseen jäämiseen olisi kai se, ettei minussa kuulema varsinaisesti ole mitään vikaa. Lisäksi pelkää, että "entä jos potentiaalisissa tulevissakaan suhteissa ei lopulta tiedä rakastaako".
-Ap
Entäpä SINÄ!? Ja sinun tarpeesi? Miksi mietit vain miehen juttuja. Onko teillä muutakin alistamista, kontrollointia, väheksymistä, henkistä väkivaltaa, huono yhteys? Olet kadottanut itsesi ja omanarvontuntosi, itseluottamuksesi ja itsetuntosi?
Mies mäkeen ja heti!
"Sanoi, ettei kuitenkaan välttämättä halua erota."
Kuulostaa että haluaa pitää sinut siinä varmuuden vuoksi, jos parempaakaan ei tule kohdalle. He's just not that into you.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eka kappale on ihan täyttä hölynpölyä. Et sinä ole rakastanut, olet kiintynyt. Ei ole sama asia.
Mitä ihmettä? Olen rakastanut monia ihmisiä, mutta tuntemattomia en. Tuntemattomia kohtaan olen kyllä tuntenut himoa, ihastusta ja halua, mutta rakkaus syntyy toisen tuntemisesta, samoin kuin kiintymyskin. Rakkaus vain on syvempää. Eihän se tietenkään aina neljää vuotta vaadi, mutta ihmetyttää kuitenkin että joku ehtisi 4 vuodessa tutustua, rakastua ja kadottaakin rakkauden.
Olen just eronnut tuollaisesta suhteesta. Onneksi olen jo läksyni oppinut ja tajusin homman alkumetreillä ennen neljän vuoden hukkaan heittämistä.
Ap, nyt ala miettiä järjellä tuota teidän suhdetta. Jos olisit sinkku ja alkaisit tapailla uutta ihmistä, haluaisitko suhteen, jossa mies pitää sinua huonekaluna, jonka kuka tahansa muu nainen voisi korvata ja olla vielä mieluisampi, seksistä kanssasi ei nautita ja voin olla satavarma, ettei mies nauti henkisestäkään seurastasi vaan möllittelee itsekseen ja kaveriensa kanssa. Teillä ei ole yhteisiä harrastuksia eikä mies lähde innoissaan yhteisille matkoille, ei panosta yhteiseen kotiin jne. Se on taakka ja raskas vapaamatkustaja. Pelasta itsesi nyt ja LÄHDE!
Harvinaisen yksimielisiä kommentteja ja olen itse samaa mieltä. Miksi jäisit suhteeseen, jossa kanssasi odotellaan parempaa, koska pelätään olla yksin, tai ettei koskaan rakastu?
Mieti, mitä itse itse haluat? Jos haluat tuon koko paketin tai ylipäätään vastarakkautta, harkitse eroa. Se tuntuu pahalta aikansa, mutta vuosien päästä et kadu päätöstäsi.
vai haluatko jäädä ihmissuhteeseen, joka ei ole parisuhde, vaikka elätte ja sitoudut häneen parisuhteen kaltaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle jo riittäisi. Ei tuosta mitään tule.Pääsyy suhteeseen jäämiseen olisi kai se, ettei minussa kuulema varsinaisesti ole mitään vikaa. Lisäksi pelkää, että "entä jos potentiaalisissa tulevissakaan suhteissa ei lopulta tiedä rakastaako".
-Ap
Ehdottomasti parisuhdeterapian aika! Ellei hän siihen suostu, on kyse jostain muusta kuin suhteestanne. Esim massennuksesta, jolloin "mikään ei tunnu miltään"on ihan tyypillistä. Siinäkin tapauksessa avun haku olisi viisautta. Seksuaaliterapeutitkin jos se puoli ei noden muiden tapaamisten yhteydessä ala yhtään toimia. Nykymaailmassa apua löytyy, rohkeasti vain hakemaan. Soitto TK,n ja siitä sitten eteenpäin. Myös seurakunnista voi löytyä apua näissä asioissa, soitto diakonille jne.
Voit luottaa siihen, että mies tuulettaa kunnolla, kun vetäiset oven perässäsi viimeistä kertaa kiinni.
Jos avun haku ei kelpaa, ehkä on hyvä alkaa miettiä väliaikaa ainakin, jos ei eroa, sillä jos hän vain haluaa etsiä uutta jne, se ei ole sinun paikkasi auttaa häntä siinä. Eli laita joitain ehtoja, onko masentunut? Hakee apua. Uupunut, hakee apua. Ei tiedä mitä haluaa oikeesti, hakee apua, haette yhdessä apua. Jos ei halua sitoutua etsimään ratkaisua, ihmeitä tuskin tapahtuu. Rakkauden ja suhteen eteen tehdään työtä, ei vain ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Tästä tulee varmaan pa*kaa niskaan mutta olen samassa tilanteessa: olen vain eri puolella eli se joka jumittaa suhteessa kun pelkää että ei muutakaan löydy
Mies ei halua olla se jättäjä vaan siirtää jättämisen sinun vastuullesi. Sinä olet sitten se ilkeä jättäjä.
Se, että mies tuolla tavoin kertoo nuo asiat, on jo aika täydellinen syy eroon...
Myönnän tässä anonyymisti että jotakuinkin 4 vuoden kohdalla mietin itse noita ihan samoja asioita suhteessani. En ollut edes tunteistani varma, saati sitten mistään tulevaisuudesta. Puoliso ärsyttikin niin paljon että ajattelin, etten missään nimessä ainakaan hänen kanssaan hankkisi asuntoa tai lapsia, tosin lapsia en halua muutenkaan. Seksi ei kiinnostanut, mutta en halunnut erotakaan.
En kuitenkaan näitä keskeneräisiä ja turhautuneita ajatuksia puolisolle jakanut, ihan kaikkea ei tarvitse heti kertoa! Omalla kohdalla kyse oli enemmän masennuksesta ja tyytymättömyydestä elämään noin muutenkin sekä työuupumus taustalla. Nämä kerroin puolisolle, en sitä että en ole tunteistani varma. Terveys kun lähti paranemaan, niin tunteitakin taas tuli.
Miehellä on luultavasti uusi kiikarissa, mutta haluaa että sinä päätät suhteen. Voi sitten yhteisten tuttujen ja sukulaisten silmissä olla jätetty ja sit "löytää uuden rakkauden". Ja sinä saat epäonnistujan leiman ja hän sympatiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Tästä tulee varmaan pa*kaa niskaan mutta olen samassa tilanteessa: olen vain eri puolella eli se joka jumittaa suhteessa kun pelkää että ei muutakaan löydy
Tätä en vaan ymmärrä. Jos ei löydä hyvää suhdetta niin onko se joku syy sille, että haluaa viettää elämänsä sitten huonossa suhteessa? Mikä itsessä on vikana, kun ei pysty seisomaan omin jaloin ja elämään omaa elämäänsä? Onko se oma elämä niin surkeaa, että sen antaa valua hukkaan tuollaisessa, kun voisi vaihtoehtoisesti elää täysipainoista sinkun elämää? Se ihan väistämättä laskee omaakin mielialaa, kun on epätyydyttävässä suhtessa, puhumattakaan siitä, että on pilaamassa myös sen toisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Tätä en vaan ymmärrä. Jos ei löydä hyvää suhdetta niin onko se joku syy sille, että haluaa viettää elämänsä sitten huonossa suhteessa? Mikä itsessä on vikana, kun ei pysty seisomaan omin jaloin ja elämään omaa elämäänsä? Onko se oma elämä niin surkeaa, että sen antaa valua hukkaan tuollaisessa, kun voisi vaihtoehtoisesti elää täysipainoista sinkun elämää? Se ihan väistämättä laskee omaakin mielialaa, kun on epätyydyttävässä suhtessa, puhumattakaan siitä, että on pilaamassa myös sen toisen elämää.
No sinähän tunnut tietävän minusta ja suhteestani paljonkin. Ja myös sen, että elämäni näin on täysin surkeaa. Jos se niin olisi, niin olisin jo lähtenyt. Ei asiat ole mustavalkoisia.
Aikalisä ja kunnon keskustelut parisuhteesta joko kahdestaan tai pariterapeutin avulla. Tällä palstalla ihan aina kehotetaan eroamaan, mutta itse en pidä sitä hyvänä toimintamallina että ongelmien tullessa aina erotaan. Ongelmien tullessa niitä lähdetään ratkomaan. Hienoa että miehesi on ollut rehellinen sinulle vaikka se onkin varmasti ollut kipeää kuulla. En missään nimessä tarkoita että sinun pitää tyytyä elämään rakkaudettomassa suhteessa, vaan päinvastoin että nyt on aika tarttua toimeen ja selvittää, rakastatteko toisianne vielä ja haluatteko jatkaa yhdessä. Tsemppiä.
Muuttaa sit suoraan sen uuden luo täyshoitoon. Miehet ei haluu olla yksin.