Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajalle ja tarhatädille joululahja?

Vierailija
10.12.2021 |

Taas alkaa pohdinta ja tuskailu ostaako lapsen opettajalle tai tarhatädille joululahjan. Kiittää kuluneesta vuodesta?
Itse pidän tätä järjettömänä, koska työtänsähän he tekevät. Tarvitseeko vanhempien vielä erikseen kiittää?
Jotkut rikkaat perheet ostaa ja sitten me köyhät olemme noloina...

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus noita vinkujia. Jättäkää ostamatta. Perheen ope ostaa odottanatta vastapalvelusta ja antamalla lapsille iloa: tarrat, muovailuvahat, joskus halloweenkarkit, retkille jopa makkarat. Teidän valittajien lapsille kyllä riittäisikin ne kaupungin tarjoamat käytetyt kirjat. Kaikki oheis- ja oppimismateriaali on opettajan luovuuden tuomaa, joko itse ostettua tai sukulaispiiristä kerättyä käytettyä tavaraa. Miettikää vähän arvon vinkujat..

Miksi ostaa? Ei kenenkään kuulu omasta pussistaan työssä tarvittavaa materiaalia hankkia, paitsi yksityisyrittäjän. Opettajat kai eivät vielä tee töitä toiminimellä?

Ei kuulu, mutta lapsen koulumotivaation kannalta nuo pikkujutut, tarrat jne, on tärkeitä. Minun oppilaani (joita en ole aiempina vuosina opettanut, aloitin tammikuussa) kyselivät jo hyvissä ajoin että millasen joulukalenterin aion heille ostaa? Arvatkaa sanoinko että en osta, ei opettajan kuulu tällaisia omasta pussista kustantaa. En sanonut. En silti odota enkä tarvitse mitään lahoja.

Vierailija
62/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on lapset saaneet päättää itse haluavatko muistaa opettajaa. Alakoulussa ovat halunneet lähes aina!

Päiväkotiin vietiin aikoinaan suklaarasia tms jaettavaksi kahvitauolla. Ja sit viimeisenä vuotena joku kirjatms. kiitokseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole osallistumassa, lapseltakin kysyin, ei hänkään halua. Työkaverit haluavat pomolle jotain, en osallistu.

Ei siinä sen kummempaa, kun ei vaan kiinnosta.

Vierailija
64/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on lapset saaneet päättää itse haluavatko muistaa opettajaa. Alakoulussa ovat halunneet lähes aina!

Päiväkotiin vietiin aikoinaan suklaarasia tms jaettavaksi kahvitauolla. Ja sit viimeisenä vuotena joku kirjatms. kiitokseksi.

Minulla lapset päiväkodissa mutta kysyn heiltä, keille kaikille päiväkodin opettajille ja hoitajille haluavat antaa lahjan. Esim viime vuonna lapsi halusi antaa kahdelle sellaisellekin, jokta eivät olleet hänen omia opettajiaan mutta olivat paljon hänen kanssaan tekemisissä. He ainakin olivat tosi liikuttuneita ja sanoivat että oli ihana kun oli tullut lahjapussin kanssa. Lapsi sai vaikuttaa lahjaankin, ostin kahvia ja lapsi sai valita mitä muuta annetaan. Valitsi kaupasta suklaata, ostin sitten niitä. Lapsen mielestä opettajat olisi tykänneet myös omenoista ja rusinoista mutta haluan pitäytyä ns. hygieenisissä lahjoissa. Nyt joulunakin annetaan jotain pientä, yhdelle lasten ryhmien ulkopuolisellekin annetaan, koska jaksaa niin paljon pitää meidän kuopusta sylissä. Samalla lapset oppivat miettimään, mikä ilahduttaisi toista ja oppivat toivottavasti antamisen iloa. 

Vierailija
65/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on lapselleni tärkeä ja jopa rakas henkilö, jota haluamme muistaa jouluna erityisesti, kuten muitakin meille tärkeitä henkilöitä. Hän tekee työtään, totta, mutta työtäkin voi tehdä niin monella tapaa. Hän on aidosti välittänyt lapsestani joka ikinen arkipäivä. Haluan osoittaa arvostusta, vaikka hänelle siitä myös maksettaisiin.

Ihan totta. Näin minäkin ajattelen ja arvostan heitä, lasteni hoitajia. Ovathan lapseni joka päivä heidän kanssaan, monta h päivässä. Kyllä suklaarasia tai suklaalevyt lämmittää varmasti mieltä.

Onko näin ollut aiemmin? En muista omassa lapsuudessani, että vanhempani olisivat ostaneet opettajalleni tai tarhatädilleni lahjoja..

Riippuu siitä, milloin olet ollut lapsi. Mun mies aloitti luokanopettajan 80-luvulla ja hän sai jo silloin joka joulu ja kevät paljon lahjoja, lähes jokaiselta oppilaalta. 

Olin lapsi 1980-luvulla eikä meidän koulussa ollut tuollaista tapaa.

Eri

Vierailija
66/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua opena ilahduttaa oppilailta saatu lahja. En sitä kaipaa enkä tarvitse, mutta ilahduttaa se kuitenkin kovasti.

Omat lapset ovat aina vieneet omille opettajalleen kiitoslahjan, olemme halunneet kiittää opettajaa heidän tekemästään työstään ja siitä, miten suuri merkitys heillä on lapsiemme elämään.

Itse olen saanut usein lahjakortteja (yhteislahja koko luokalta) esim marimekkoon tai stockalle ja niillä ole ostanut jotain sellaista, mistä muistan kyseisen luokan (maljakko, arvokkaampi tyynynpäällinen jne).

Ja niille, jotka miettivät lahjontaa: ne arvosanat on annettu jo aikoja sitä ennen, kun lahjoja annetaan, eikä se opettaja todellakaan muista puoli vuotta myöhemmin, mikä lahja tuli keneltäkin, ellei sitten ole joku yhteislahja kyseessä. Ja moinen ajatus on opettajan ammattitaidon vähättelyä.

Hups, muistan muuten yhden yksittäisen lahjan yli kymmenen vuoden takaa! Pienen pojan antama pieni pupupehmo, se on tallessa ja muistan antajan.

Vierailija
67/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus noita vinkujia. Jättäkää ostamatta. Perheen ope ostaa odottanatta vastapalvelusta ja antamalla lapsille iloa: tarrat, muovailuvahat, joskus halloweenkarkit, retkille jopa makkarat. Teidän valittajien lapsille kyllä riittäisikin ne kaupungin tarjoamat käytetyt kirjat. Kaikki oheis- ja oppimismateriaali on opettajan luovuuden tuomaa, joko itse ostettua tai sukulaispiiristä kerättyä käytettyä tavaraa. Miettikää vähän arvon vinkujat..

Miksi ostaa? Ei kenenkään kuulu omasta pussistaan työssä tarvittavaa materiaalia hankkia, paitsi yksityisyrittäjän. Opettajat kai eivät vielä tee töitä toiminimellä?

Ei kuulu, mutta lapsen koulumotivaation kannalta nuo pikkujutut, tarrat jne, on tärkeitä. Minun oppilaani (joita en ole aiempina vuosina opettanut, aloitin tammikuussa) kyselivät jo hyvissä ajoin että millasen joulukalenterin aion heille ostaa? Arvatkaa sanoinko että en osta, ei opettajan kuulu tällaisia omasta pussista kustantaa. En sanonut. En silti odota enkä tarvitse mitään lahoja.

Juuri näin!

Ne tarrat, leimat, tunneilla käytettävät pelit, joulukalenterit, luokan koristelu jne ovat opettajan omilla rahoilla ostamia, ei niihin saa rahaa koululta.

Ja opettaja hankkii niitä, koskaa haluaa ilahduttaa oppilaitaan, haluaa motivoida jne.

Vierailija
68/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on lapselleni tärkeä ja jopa rakas henkilö, jota haluamme muistaa jouluna erityisesti, kuten muitakin meille tärkeitä henkilöitä. Hän tekee työtään, totta, mutta työtäkin voi tehdä niin monella tapaa. Hän on aidosti välittänyt lapsestani joka ikinen arkipäivä. Haluan osoittaa arvostusta, vaikka hänelle siitä myös maksettaisiin.

Ihan totta. Näin minäkin ajattelen ja arvostan heitä, lasteni hoitajia. Ovathan lapseni joka päivä heidän kanssaan, monta h päivässä. Kyllä suklaarasia tai suklaalevyt lämmittää varmasti mieltä.

Onko näin ollut aiemmin? En muista omassa lapsuudessani, että vanhempani olisivat ostaneet opettajalleni tai tarhatädilleni lahjoja..

Kyllä meidän perheessä 30-35 vuotta sitten vietiin opettajille ja päiväkodin aikuisille pienet muistamiset joulu- ja kevätjuhliin.

Vierailija
69/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan ajatellut sitä, että on todella vähävaraisia perheitä, joille jo kympinkin meno on todella iso raha. Ja sillä rahalla saa jotakin omalle lapselle.

Jos nyt pitää jotakin antaa, eikö itse tehty kortti riitä? Ja kaikki kortin tekijät olisivat samalla viivalla, köyhät ja rikkaat.

Olen sitten sivistymätön, mutta olen sitä mieltä, että palkka riittää tehdystä työstä. Kauniit sanalliset kiitokset riittää.

Olen myös palkansaaja. Me työntekijät emme halunneet joululahjaa. Halusimme, että rahat lahjoitetaan paikkakunnan kehitysvammaisten retkeen.

Itsetehty kortti todellakin riittää. En usko että kukaan ope arvostaa tätä bähemmän kuin jotain kaupasta ostettua

Olen rehellinen ja sanon, että töissä kasvattamieni lasten itsetehdyt kortit heitän paperinkeräykseen. Vain omien lasten tekeleet säilytän, ne ovat minulle tärkeitä ja ehkä lapsille itselleenkin aikuisina. Päiväkodin asiakasperheiltä otan ilolla vastaan kukan, suklaata, teetä, heijastimen... Kiitos ❤

Vierailija
70/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvalippu tai 10e lahjakortti kivaan kahvilaan.

Vierailija
71/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikimuistettava ja ihan mukava lahja on jos annat heille dildot.

Ikimuistettava, siinä olet oikeassa!

Vierailija
72/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Työtään he tekevät siinä missä muutkin.

Vierailija
73/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hienompi lahja opettajalle, sitä parempia numeroita lapsi saa.

Vierailija
74/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle lapsiryhmän aikuiselle ei "tarvitse" antaa omaa lahjaa, vaan voi tuoda esim. kahvia ja keksejä kahvihuoneeseen vietäväksi. Päiväkodeissa henkilöstö joutuu yleensä itse kustantamaan kahvipakettinsa, joten lahja ilahduttaa.

Vierailija
75/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne jotka tekee ruuan , siivoo sisällä ja ulkona jne, eivätkö he ole lapsillenne tärkeitä? Miksi vain opettajat?

Vierailija
76/81 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle lapsiryhmän aikuiselle ei "tarvitse" antaa omaa lahjaa, vaan voi tuoda esim. kahvia ja keksejä kahvihuoneeseen vietäväksi. Päiväkodeissa henkilöstö joutuu yleensä itse kustantamaan kahvipakettinsa, joten lahja ilahduttaa.

Aivan kamalaa, itse joutuu maksamaan kahvinsa. Lakkoon ja heti.

Vierailija
77/81 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä nyt menee. Pitää siis ostaa tai tehdä lahjat lapsen opettajille ja hoitajille. Kaikille? Suosikkia ei ole, mutta kaikki oikein mainioita.

Jos ostaa heille yhteiseksi lahjan, niin mikä olisi hyvä?

Vierailija
78/81 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Ne tarrat, leimat, tunneilla käytettävät pelit, joulukalenterit, luokan koristelu jne ovat opettajan omilla rahoilla ostamia, ei niihin saa rahaa koululta.

Ja opettaja hankkii niitä, koskaa haluaa ilahduttaa oppilaitaan, haluaa motivoida jne.

Suurkiitos kaikille ihanille, kilteille opettajille!

En todella tiennyt, että mietitte, järjestätte ja ostatte itse ja vapaa-ajallanne lapsillemme tuollaisia. Moni muukaan ei taida tietää eikä arvata. Ansaitsette kaikki kiitokset ja muistamiset varmasti.

Vierailija
79/81 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa muistan, että tehtiin itse joulukortit ja usein jotain pientä syötävää (esim joulupipareita, suklaata yms). Keväisin vietiin taas kortit ja kukat opettajille. 

Meidän oma äiti teki työuransa päiväkodissa ja hän myös taisi nämä lahjat masinoida, varmaan oman kokemuksensa pohjalta. Jotenkin pidän itsestäänselvänä, että sitten kun omat lapset ovat päiväkodissa ja koulussa, niin jollakin tavalla muistetaan myös opettajia - oman rahatilanteen puitteissa toki :) 

Tosi kiva nosto aiemmin ketjussa ollut mm. se, että kahvipaketti voi mennä yhteiseen käyttöön jo työpaikalla! Itse olen ollut vaan sellaisissa töissä, joissa kahvit tulee talon puolesta, mutta tämähän ei kaikkialla päde :) Tavallaan tuntuu kivalta ajatukselta, että lahjalle on oikeasti jotain käyttöä. 

Vierailija
80/81 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse lasten kanssa harrastuspuolella, ja minä myös ostan ja askartelen itse lapsille jotkut muistamiset ains kauden päätyttyä, seura eikä varsinkaan kaupunki näihin osallistu. Minulle kuitenkin isoin palkinto on se lasten ilo, ja vähän jopa harmittaa ja ahdistaa, kun jokunen lapsi aina muistaa sitten jollain lahjalla myös. Mikä on siis aivan ihana ele ja olen todella otettu, mutta toivoisin, ettei tämä aiheuttaisi lasten välillä eriarvoisuuden tunnetta ja pahaa mieltä.

Kamppailen sitten itse vuorostani asian kanssa kun pohdin tätä omien lasteni kanssa, enkä haluaisi että heille tulisi sellainen olo, että olisivat jotenkin huonompia ja olisi pitänyt jotain tuoda, mutta en myöskään, että he tuovat ja sitten joku muu lapsi kokee olevansa huonompi.

Toivoisin todella, että näissä noudatettaisiin jotain yhteistä linjaa tai ihan vähintään vanhemmat ohjeistaisivat lapsiaan antamaan nämä lahjat vähän sivummalla "piilossa" eivätkä mainitsisi niistä muille lapsille, vaan se olisi sellainen "ihan vain lapsen ja opettajan välinen kiva juttu".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi