Puoliso ei seuraa maailman tapahtumia
Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta? Olen ollut muutaman vuoden suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa moni asia sujuu hyvin, mutta tämä yksi puoli on alkanut nyppimään. Hän ei siis juurikaan seuraa maailman tapahtumia. Uutisista hän selaa otsikot, lukee isoimmat lööpit ja tietää hyvin pintapuolisesti mitä maailmassa on meneillään, mutta ilmeisesti hän ei koskaan tunne minkäänlaista tarvetta omatoimisesti syventyä johonkin aiheeseen tai aktiivisesti seurata jonkin ajankohtaisen ilmiön kehityskulkua. Sellaista suurempaa kuvaa asioiden syy-seuraussuhteista ei hänellä kertakaikkiaan ole. Tietää esimerkiksi, että Venäjä ja Ukraina ovat konfliktissa, mutta sen syntysyyt ja uusimmat käänteet jouduin selittämään auki juurta jaksain. Rautalangasta sai vääntää, että on tämä nyt aika iso juttu, että ylipäänsä puhutaan avoimen sodan mahdollisuudesta Euroopassa.
Välillä turhauttaa ja ärsyttää ja vähän nolottaakin, että aikuinen ihminen on noin kuutamolla asioista. Olen itse utelias tyyppi ja keskustelen mielelläni kaikesta ajankohtaisesta, joten en oikein voi ymmärtää, miten joku voi elää noin tynnyrissä. Välillä tuntuu kuin eläisimme ihan eri maailmoissa. Ja kuitenkaan hän ei ole mikään riemuidiootti, vaan ihan sosiaalisesti sujuva tyyppi, omalla alallaan pätevä, eikä mikään avuton pösilö vaan kaikin puolin hyvin arjessa ja käytännön asioissa pärjäävä.
Muilla samankaltaisia kokemuksia?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole poliittisesti korrektia sanoa ketään tyhmäksi, mutta sellainen ap:n mies on kuten nuo hengenheimolaisensa tässä ketjussakin. Tyhmät sopivat yhteen keskenään ja fiksumpien kannattaisi tapailla muita fiksumpia.
Näissä tilanteissa aina näkee ihmisten heikkoudet ja vahvuudet, niiden fiksujenkin. He eivät usein tunnu ymmärtävän muita ihmisiä eivätkä osaa asettua heidän asemaansa. Toiset taas pystyvät laittamaan itsensä toisten asemaan ja näin ymmärtää käytöstä, jota he viisi minuuttia sitten pitivät käsittämättömänä. He myös näkevät ihmisten älykkyyden eri osa-alueet, eivät vain niitä joihin osaavat samaistua. Älykkyyttä on monenlaista, uutisten seuraaminen ei kerro paljoakaan.
On myös totta, että tietynlainen uteliaisuus ja halu oppia uutta on yhdistetty älykkyyteen, mutta yleensä ihmisillä se silti kohdistuu tiettyihin aiheisiin. Jos näkisin enemmän uutisia, jotka kertovat aivojen toiminnasta ja neurologiasta, varmasti seuraisinkin niitä. Avarakatseisuus on toinen ominaisuus, joka on yhdistetty älykkyyteen, halu ymmärtää ihmisiä tuomitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan todella huolestuttavaa kun ihmiset, jotka tähän kommentoivien lailla ovat sit kuitenkin kärkkäänä arvostelemassa hallituksen toimia, koronapolitiikka, mitä tahansa. Täysin pinnallisen ymmärryksen varassa. Jos kovaan ääneen arvostelee verotusta kannattaa edes vähän tutustua kansantaloustieteeseen. Jos feminismi ja sanastovääntö vituttaa voi hieman syventyä siihen kuinka käytetty kieli muokkaa asenneympäristöä.
Tietämättömyys on syöpä.Uutisten sijaan voi lukea asiantuntijoiden ja muiden ammattihuolestujien blogeja. Päivälehden sijaan voi tilata vaikka aikakausilehden. Keskustelufoorumeilla saa nopeasti hajun mistä tuulee.
Aivan! Denialismin huippu on nyt saavutettu;
-Kun todellisuus ei miellytä eikä omia toimiaan haluta kohdata, luodaan uusi todellisuus ja huudetaan fake news!
Et ilmeisesti seuraa uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata.
Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.
Mutta ehkä sitten koitan ottaa rennommin tämän asian suhteen.
Ap
No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.
No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.
Ap
Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?
Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.
Asioista perillä oleminen on itsessään hyödyllistä. Monet asiat sodista lähtien on poliittisia päätöksiä, jossa enemmistön pitää kannattaa niitä tai vähintään olla vastustamatta. Jos suurin osa ei tiedä asioista mitään, niin joku muu vetelee silloin naruista.
Onko AP perillä siitä mitä oikeasti tapahtuu onkin sitten toinen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä asun suomessa, miksi minua kiinnostaisi mitä maailmalla tapahtuu, uutiset ovat ajan hukkaa, en voi vaikuttaa mihinkään, vapaa aikani käytä telkkarin katsomiseen". 98% ei täällä tajua edes sarkasmiaa tai kykene kehittävään keskusteluun. Natoa suomeen ei tarvita ja pakolaisethan on tervetulleita, meillähän on kauhea työvoimapula halvasta työvoimasta. Vieläkin ketuttaa kurdien kohtelu. Hei ap, jos haluat vaihtaa parempaan ja fiksumpaan, meitä harvinaisia miehiä on kyllä olemassa. Toisaalta ap, vaikuttaa että et hirveästi välitä mitä maailmalla tapahtuu "kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne". "hei olen tosi fiksu mutta en kykene empatiaan" sitä kutsutaan yleisesti sairaaksi narsismiksi tai psykopatiaksi.
Mikään ei ole niin rasittavaa kuin tunne-ihmiset ja varsinkin jos ovat vielä miehiä. Heillä ei yksinkertaisesti riitä järki näkemään yhtään pidemmälle asioita. Vain tunne on tärkeää, ja sekin perustuu yleensä väärään osuneisiin mielikuviin.
Laskelmoivat psykopaatit eivät kyllä ole tunneihmisiä, varsinkin jos kyseinen psykopaatti on nainen.
Mummillani oli tapana sanoa, että katsotaan nyt uutiset, ties vaikka sota olisi syttynyt. Hän oli syntynyt 1905. Ymmärsin häntä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan todella huolestuttavaa kun ihmiset, jotka tähän kommentoivien lailla ovat sit kuitenkin kärkkäänä arvostelemassa hallituksen toimia, koronapolitiikka, mitä tahansa. Täysin pinnallisen ymmärryksen varassa. Jos kovaan ääneen arvostelee verotusta kannattaa edes vähän tutustua kansantaloustieteeseen. Jos feminismi ja sanastovääntö vituttaa voi hieman syventyä siihen kuinka käytetty kieli muokkaa asenneympäristöä.
Tietämättömyys on syöpä.
Ja sitten kaikilla on oikeus äänestää ymmärtämättä pidempiä seurauksia.
Vähän kuin miten kävi Brexitin kanssa Englannissa. Erityisesti kalastajat kannatti Brexitiä tajuamatta, ettei sitä kalasaalista voikaan roudata ympäri Eurooppaa vapaasti, jos erotaan EU:sta. Nyt sitten kärvistelevät sen kanssa, kun kalat mätänevät kontteihinsa, kun byrokratia vaikeutui. Samoin monet, joilla on Espanjassa loma-asunto, alkoivat itkeä, että kun he eivät enää saakaan matkustaa vapaasti EU-alueilla ja majailla Espanjassa. Mystisesti kun liikkumisrajoituksen piti koskettaa vaan niitä pahoja ulkomaalaisia eikä hienoja englantilaisia.
USA:ssa Trumpia äänestäneet olivat sitä mieltä, että Obama ja Obaman tyhmät päätökset joutavat veks ja hienoa, kun Trump myös kumoaa Obaman päätökset. Siinä samalla meni Obaman perustama Obama Care terveydenhuolto vähätuloisille. Sitten Trumpia äänestäneet vähätuloiset olivat sormi suussa, kun heidän Obama Care häviää aivan, kuten Trump on luvannut. Että mistä mä nyt saan lääkkeet ja hoidot, ei mulla ole varaa, äippä kuolee jos ei saa hoitoa?!
Laki on sama kaikille. Ei kannata äänestää laista, jos ei tiedä miten se osuu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle ymmärrystä. Jo tämän langan kommentit näyttävät kuinka yksinkertaisia ihmiset keskimäärin ovat. Tyhmyyttään ja ymmärtämättömyyttään oikeen hehkutetaan.
Ajattelevan ihmisen tulisi olla kiinnostunut ympärillä tapahtuvista asioista. Niin lähiympäristön ja koko maailmanlaajuisesti. Kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeää älykkäille yksilöille.
Päin vastoin. Fiksu ihminen pitää uutiset tarpeeksi etäällä. Ei kannata investoida niin suurta osaa ajatuksistaan joka helvetin maailmankriisiin.
Synnyit ihan yksin maailmaan ja aurinko kiertää sinun napaasi.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo olevansa "utelias tyyppi" se tarkoittaa aina että se luulee olevansa muita pikkasen nokkelampi ja tarkkanäköisempi.
Nyt paistaa kyllä alemmuuskompleksi kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata.
Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.
Mutta ehkä sitten koitan ottaa rennommin tämän asian suhteen.
Ap
No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.
No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.
Ap
Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?
Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.
Tuo on kyllä maailman typerin ohje, että valittaa ei saisi ilman konkreettisia muutosehdotuksia. Kyllä jonkun on hyvä pystyä tuomaan ne epäkohdatkin esiin vaikkei olisi mitään valmista muutosehdotusta. Usein tätä näkee muodossa, että ei saa valittaa politiikasta jos ei ole äänestänyt. Eli se, että käy muutaman vuoden välein raapustamassa numeron lappuun on sitten riittävä panostus maailman asioihin, muuta ei tarvitse tehdä.
Nosto. Mites tämänhetkinen maailmantilanne, eikö edelleenkään ulkomaiden tapahtumat näitä tyyppejä kiinnosta?
En lue uutisia. Väkivalta ja korona syynä. En vaan kestä. Helpompi elää herkän ihmisen. Tieto kaikesta kyllä kiinnostaa.
Olen ap:n miehen kaltainen henkilö. En ole tippaakaan kiinnostunut politiikasta enkä seuraa uutisia muutoin kuin otsikkotasolla ja valikoiden kiinnostuksen kohteideni mukaan. Olen herkkä ja kaikki konfliktit/synkkyydet vaikuttavat minuun vahvasti. En kestäisi murehtia maailman asioita jatkuvasti normaalielämän ohella.
Mieheni perheessä puhutaan aina politiikkaa, kun käymme siellä. Tunnen itseni tuolloin aivan totaalisen ulkopuoliseksi, kun minulla ei ole mitään sanottavaa keskusteluun. Asiasta on puhuttu asianosaisten kesken ja he tietävät, että aihe ei ole sellainen, johon haluaisin ottaa kantaa. Onneksi puhumme myös aivan muista asioista :) Ap:lle haluaisin sanoa että jos miehesi on yhtään samantyyppinen kuin minä, hänestä tuntuu tosi pahalta jos yrität väkisin saada häntä mukaan keskusteluun tai yrität saada hänestä mielipidettä irti. Etsi mieluummin näissä asioissa keskustelukumppanisi muualta.
Mitäs olette tässä vaiheessa mieltä ten joita ei "paskaakaan kiinnosta, mitä muualla maailmassa tapahtuu"?
Varmaan näiden henkilöiden mielipiteet pysyvät samana, tapahtuisi mailmassa mitä tahansa. Yritätkö itse olla parempi ihminen kertomalla että minua kiinnostavat mailman tapahtumat.
En voisi olla ihmisen kanssa joka ei automaattisesti seuraa maailman tilannetta, politiikkaa ja taloutta. Sellaisen puolisonkin olen valinnut. Miten et huomannut tuota aiemmin?
Mitä sitten? Oma aikamme on pieni pyrähdys maailmaan historiassa vaikka meille se on tosi tärkeää.
Lopulta kuitenkin vain täytettä historian kirjoihin.
Vähän jaksan epäiillä tietääkö ap itsekään miksi Ukraina ja Venäjä ovat sodassa?
Muslimimiehet eivät kuitenkaan olleet sulkeissa ja musliminaiset ovat ilmeisesti eri asia? Eikö meillä täällä suomessa ole tilaa ja pottu kasvaa maassa? Savossa on kokonaisia kerrostaloja tyhjillään, koko maa on täynnä autiotaloja? Jos pottu kelpaa, tänne vain. Työvoimasta meillä ei ole pulaa, palkan maksajista on kyllä pulaa? Muistatko uutisen jossa lapsi kuoli kylmyyteen?