Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso ei seuraa maailman tapahtumia

Vierailija
10.12.2021 |

Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta? Olen ollut muutaman vuoden suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa moni asia sujuu hyvin, mutta tämä yksi puoli on alkanut nyppimään. Hän ei siis juurikaan seuraa maailman tapahtumia. Uutisista hän selaa otsikot, lukee isoimmat lööpit ja tietää hyvin pintapuolisesti mitä maailmassa on meneillään, mutta ilmeisesti hän ei koskaan tunne minkäänlaista tarvetta omatoimisesti syventyä johonkin aiheeseen tai aktiivisesti seurata jonkin ajankohtaisen ilmiön kehityskulkua. Sellaista suurempaa kuvaa asioiden syy-seuraussuhteista ei hänellä kertakaikkiaan ole. Tietää esimerkiksi, että Venäjä ja Ukraina ovat konfliktissa, mutta sen syntysyyt ja uusimmat käänteet jouduin selittämään auki juurta jaksain. Rautalangasta sai vääntää, että on tämä nyt aika iso juttu, että ylipäänsä puhutaan avoimen sodan mahdollisuudesta Euroopassa.

Välillä turhauttaa ja ärsyttää ja vähän nolottaakin, että aikuinen ihminen on noin kuutamolla asioista. Olen itse utelias tyyppi ja keskustelen mielelläni kaikesta ajankohtaisesta, joten en oikein voi ymmärtää, miten joku voi elää noin tynnyrissä. Välillä tuntuu kuin eläisimme ihan eri maailmoissa. Ja kuitenkaan hän ei ole mikään riemuidiootti, vaan ihan sosiaalisesti sujuva tyyppi, omalla alallaan pätevä, eikä mikään avuton pösilö vaan kaikin puolin hyvin arjessa ja käytännön asioissa pärjäävä.

Muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata. 

Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.

Mutta ehkä sitten koitan ottaa rennommin tämän asian suhteen.

Ap

No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.

No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.

Ap

Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?

Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.

Okei!

Jos ei ole esittää maailman ongelmiin ratkaisua, on niistä puhuminen ja niiden seuraaminen tuomittavaa.

Tempparit ja BB nousivat nyt arvoon arvaamattomaan!

Vierailija
62/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole poliittisesti korrektia sanoa ketään tyhmäksi, mutta sellainen ap:n mies on kuten nuo hengenheimolaisensa tässä ketjussakin. Tyhmät sopivat yhteen keskenään ja fiksumpien kannattaisi tapailla muita fiksumpia.

Uutiset ja päivittäiset puheenaiheet ovat bisnestä. Todellisuus viipaloidaan ja maustetaan omilla totuuksilla. Myyvimmät palat pakataan mainoskääreisiin ja otsikoidaan houkuttelevasti. Miten tällaisten silmillä nauttiminen nostaa älykkyyttä? Jos maailmalla tapahtuu jotain tärkeää ja sinua koskettavaa, kuulet siitä muutenkin. Uutiset vinouttavat maailmankuvaa ja tyhmentävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niistä välittää, kun mitään ei voi tehdä? Hoidetaan vaan omat tonttimme.

Vierailija
64/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata. 

Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.

Ap

No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.

No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.

Ap

Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?

Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.

Kuvittelet tietäväsi minusta jotenkin tosi paljon parin viestin perusteella. Minulla on hyvin selkeä visio siitä, mitä asioita pidän elämässä tärkeinä ja millä tavoin haluaisin vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Olen juuri valmistumassa alalle, jolle kouluttauduin nimenomaan koska ajattelin sen auttavan minua pyrkimyksissäni.

Ap

Valtsikasta verovaroja kuppaamaan valtion hommiin? Keksisit edes jotain tuottavaa ja työllistävää.

Vierailija
65/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse seuraan uutisia ja maailmanmenoa lähinnä lööppitasolla. Olen herkkä ja ahdistun helposti. Ahdistaa, kun uutisissa ei muuta olekaan kuin kriisiä kriisin perään. Sotaa, kuolemaa, väkivaltaa, kriisi tuolla, kriisi täällä. Lamaa, nälänhätää, mielenterveysongelmien kasvua, yleisen hyvinvoinnin huononemista. Koko ajan vain alamäkeä, ei koskaan mitään hyvää. Ja itse ei millekään mitään voi, vaikka kuinka itkettäisi ja raivostuttaisi maailman tila. Oman mielenterveyteni vuoksi en syvenny uutisiin enempää.

Juuri näin. Olet tehnyt viisaan ratkaisun. Sinun mielenrauhasi ja mielenterveytesi ovat tärkeämpiä kuin uutisten seuraaminen.

Vierailija
66/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset kaksi vuotta maailman tapahtumat on voinut tiivistää sanaan "korona" niin eipä tuossa ole hirveästi seurattavaa.

Vierailija
67/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole poliittisesti korrektia sanoa ketään tyhmäksi, mutta sellainen ap:n mies on kuten nuo hengenheimolaisensa tässä ketjussakin. Tyhmät sopivat yhteen keskenään ja fiksumpien kannattaisi tapailla muita fiksumpia.

Uutiset ja päivittäiset puheenaiheet ovat bisnestä. Todellisuus viipaloidaan ja maustetaan omilla totuuksilla. Myyvimmät palat pakataan mainoskääreisiin ja otsikoidaan houkuttelevasti. Miten tällaisten silmillä nauttiminen nostaa älykkyyttä? Jos maailmalla tapahtuu jotain tärkeää ja sinua koskettavaa, kuulet siitä muutenkin. Uutiset vinouttavat maailmankuvaa ja tyhmentävät.

Tämä. Vain älyllisesti lahjattomat seuraavat ja uskovat valheita.

Vierailija
68/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös, että sinä olet suuressa viisaudessasi valinnut juuri tuon miehen. Voit tässäkin ongelmassa miittaa lähinnä itseäsi, et miestä, joten joko pärjäät asian kanssa tai etsit paremman.

Täällä otetaan nykyään kaikki niin helkkarin henkilökohtaisesti. Valitsin hänet, sillä hän on monin tavoin tosi hyvä mies. Tätä hänen tapaansa minun on kuitenkin vaikea ymmärtää, ja siksi halusin kuulla, miten muut ovat selviytyneet tällaisista ristiriidoista.

Ap

Kiva, että on monin tavoin tosi hyvä mies. Ulkopoliittisten kannanottojen puute vaan häiritsee.

Varmaan ymmärrät, miksi et kauheasti saa nyt ymmärrystä ja ylänuolia.

Vierailija
69/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei jumalauta. Maailma ei pääty imatralle. Vaikka me asutaankin näiden kuvitteellisten rajojen sisäpuolella keinotekoisissa yhteisöissä niin elämme kaikki silti samassa _maailmassa_ ja todellisuudessa.

Vierailija
70/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ongelma”näissä ihmisissä on se, että ovat ihan pihalla myös heidän omaan elämäänsä liittyvistä uusista asioista. Sanotaan, että ei paljon politiikka kiinnosta. Siinä samalla menee ohi myös lakimuutokset, esim. uudet liikennesäännöt, uudet tullausmaksut, pankkien tunnistautumisvaatimukset ja niin edelleen ja edelleen. Ollaan ihan pöllämystyneitä. Ei minulle ole kukaan kertonut! No, ei ole, mutta jos olisit joskus katonut vaikka uutiset telkkarista niin tietäsit. Jos katsoo vain suoratoistopalveluja ja lukee max seiskaa, niin ohihan ne nämä jutut menee.

Vierailija
71/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle ymmärrystä. Jo tämän langan kommentit näyttävät kuinka yksinkertaisia ihmiset keskimäärin ovat. Tyhmyyttään ja ymmärtämättömyyttään oikeen hehkutetaan.

Ajattelevan ihmisen tulisi olla kiinnostunut ympärillä tapahtuvista asioista. Niin lähiympäristön ja koko maailmanlaajuisesti. Kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeää älykkäille yksilöille.

Vierailija
72/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan todella huolestuttavaa kun ihmiset, jotka tähän kommentoivien lailla ovat sit kuitenkin kärkkäänä arvostelemassa hallituksen toimia, koronapolitiikka, mitä tahansa. Täysin pinnallisen ymmärryksen varassa. Jos kovaan ääneen arvostelee verotusta kannattaa edes vähän tutustua kansantaloustieteeseen. Jos feminismi ja sanastovääntö vituttaa voi hieman syventyä siihen kuinka käytetty kieli muokkaa asenneympäristöä.

Tietämättömyys on syöpä.

Vierailija
73/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ongelma”näissä ihmisissä on se, että ovat ihan pihalla myös heidän omaan elämäänsä liittyvistä uusista asioista. Sanotaan, että ei paljon politiikka kiinnosta. Siinä samalla menee ohi myös lakimuutokset, esim. uudet liikennesäännöt, uudet tullausmaksut, pankkien tunnistautumisvaatimukset ja niin edelleen ja edelleen. Ollaan ihan pöllämystyneitä. Ei minulle ole kukaan kertonut! No, ei ole, mutta jos olisit joskus katonut vaikka uutiset telkkarista niin tietäsit. Jos katsoo vain suoratoistopalveluja ja lukee max seiskaa, niin ohihan ne nämä jutut menee.

Lakimuutoksia ei ratkaista lukijoiden huutoäänestyksellä vaan siellä on ammattilaiset hoitamassa homman. Liikennesääntöjä ei artkaista lukijoiden huutoäänestyksellä. Uusia tullausmaksuja ei päätetä lukijoiden huutoäänestyksellä. Pankki lähestyy kyllä asiakastaan jos pankki muuttaa tunnistautumisvaatimuksiaan ja niin edelleen. Kenenkään ei tarvitse olla pöllämystynyt. Kaikki turha informaatio on pois jostain muusta. Tietenkin kaikki uusi on jännää mutta jälkeenpäin tarkastelutuna 99,9999% oli luokkaa kiva tietää mutta eipä se juuri elämääni vaikuttanut paitsi että huolestuin kaikesta taas ja aivan turhaan.

Vierailija
74/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole uskaltanut lukea uutisia vuosiin nyt enemmän kuin koskaan viha ja pelottelu kampanjaa, Suomi on kuin uppoava laiva, täälläkin asiat todella pahassa reilassa,en siksi uskalla avata uutisia ja elän itse mielummin omassa kuplassa.

Vierailija
75/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kuvittelet tietäväsi minusta jotenkin tosi paljon parin viestin perusteella. Minulla on hyvin selkeä visio siitä, mitä asioita pidän elämässä tärkeinä ja millä tavoin haluaisin vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Olen juuri valmistumassa alalle, jolle kouluttauduin nimenomaan koska ajattelin sen auttavan minua pyrkimyksissäni.

Ap

Valtsikasta verovaroja kuppaamaan valtion hommiin? Keksisit edes jotain tuottavaa ja työllistävää.

En ole valmistumassa valtsikasta enkä menossa valtion hommiin.

Ap

Vierailija
76/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan todella huolestuttavaa kun ihmiset, jotka tähän kommentoivien lailla ovat sit kuitenkin kärkkäänä arvostelemassa hallituksen toimia, koronapolitiikka, mitä tahansa. Täysin pinnallisen ymmärryksen varassa. Jos kovaan ääneen arvostelee verotusta kannattaa edes vähän tutustua kansantaloustieteeseen. Jos feminismi ja sanastovääntö vituttaa voi hieman syventyä siihen kuinka käytetty kieli muokkaa asenneympäristöä.

Tietämättömyys on syöpä.

Uutisten sijaan voi lukea asiantuntijoiden ja muiden ammattihuolestujien blogeja. Päivälehden sijaan voi tilata vaikka aikakausilehden. Keskustelufoorumeilla saa nopeasti hajun mistä tuulee.

Vierailija
77/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös, että sinä olet suuressa viisaudessasi valinnut juuri tuon miehen. Voit tässäkin ongelmassa miittaa lähinnä itseäsi, et miestä, joten joko pärjäät asian kanssa tai etsit paremman.

Täällä otetaan nykyään kaikki niin helkkarin henkilökohtaisesti. Valitsin hänet, sillä hän on monin tavoin tosi hyvä mies. Tätä hänen tapaansa minun on kuitenkin vaikea ymmärtää, ja siksi halusin kuulla, miten muut ovat selviytyneet tällaisista ristiriidoista.

Ap

Kiva, että on monin tavoin tosi hyvä mies. Ulkopoliittisten kannanottojen puute vaan häiritsee.

Varmaan ymmärrät, miksi et kauheasti saa nyt ymmärrystä ja ylänuolia.

En minä mitään jaksuhaleja tullut hakemaan, vaan samankaltaisia kokemuksia puolin ja toisin.

Ap

Vierailija
78/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli jos en ole kovin kiinnostunut Ukrainan kriisistä, niin en osaa käyttää pankkipalveluita enkä ainakaan ajaa oikein? Ja sinä sanot varmasti itseäsi viisaaksi. 😄 Eikö sinua pelota olla täällä maailmassa meidän tyhmien kanssa?

Vierailija
79/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakimuutoksia ei ratkaista lukijoiden huutoäänestyksellä vaan siellä on ammattilaiset hoitamassa homman. Liikennesääntöjä ei artkaista lukijoiden huutoäänestyksellä. Uusia tullausmaksuja ei päätetä lukijoiden huutoäänestyksellä. Pankki lähestyy kyllä asiakastaan jos pankki muuttaa tunnistautumisvaatimuksiaan ja niin edelleen. Kenenkään ei tarvitse olla pöllämystynyt. Kaikki turha informaatio on pois jostain muusta. Tietenkin kaikki uusi on jännää mutta jälkeenpäin tarkastelutuna 99,9999% oli luokkaa kiva tietää mutta eipä se juuri elämääni vaikuttanut paitsi että huolestuin kaikesta taas ja aivan turhaan.

Ne "ammattilaiset" lakimuutoksista päättämässä on poliitikkoja, jotka kansa on äänestänyt niihin hommiin. Kyllähän ne poliitikot kuulee asiantuntijoidenkin mielipiteet, mutta silti. Äänestyksellä ne päättäjät valitaan, ei huutoäänestyksellä vaan kansanäänestyksellä. Jos ei viitsi edes äänestää tai perehtyä ketä äänestäisi, on aika turha kitistä miten kaikki on taas tehty väärin.

Vierailija
80/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on rasittava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme