Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso ei seuraa maailman tapahtumia

Vierailija
10.12.2021 |

Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta? Olen ollut muutaman vuoden suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa moni asia sujuu hyvin, mutta tämä yksi puoli on alkanut nyppimään. Hän ei siis juurikaan seuraa maailman tapahtumia. Uutisista hän selaa otsikot, lukee isoimmat lööpit ja tietää hyvin pintapuolisesti mitä maailmassa on meneillään, mutta ilmeisesti hän ei koskaan tunne minkäänlaista tarvetta omatoimisesti syventyä johonkin aiheeseen tai aktiivisesti seurata jonkin ajankohtaisen ilmiön kehityskulkua. Sellaista suurempaa kuvaa asioiden syy-seuraussuhteista ei hänellä kertakaikkiaan ole. Tietää esimerkiksi, että Venäjä ja Ukraina ovat konfliktissa, mutta sen syntysyyt ja uusimmat käänteet jouduin selittämään auki juurta jaksain. Rautalangasta sai vääntää, että on tämä nyt aika iso juttu, että ylipäänsä puhutaan avoimen sodan mahdollisuudesta Euroopassa.

Välillä turhauttaa ja ärsyttää ja vähän nolottaakin, että aikuinen ihminen on noin kuutamolla asioista. Olen itse utelias tyyppi ja keskustelen mielelläni kaikesta ajankohtaisesta, joten en oikein voi ymmärtää, miten joku voi elää noin tynnyrissä. Välillä tuntuu kuin eläisimme ihan eri maailmoissa. Ja kuitenkaan hän ei ole mikään riemuidiootti, vaan ihan sosiaalisesti sujuva tyyppi, omalla alallaan pätevä, eikä mikään avuton pösilö vaan kaikin puolin hyvin arjessa ja käytännön asioissa pärjäävä.

Muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata. 

Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.

Mutta ehkä sitten koitan ottaa rennommin tämän asian suhteen.

Ap

No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.

No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.

Ap

Ei kiinnosta, mutta huomasin sun mentaa lisen ongelman. Se on, että elät tulevaisuudessa ja mietit kaikkia uhkak uvia turhaan. Paras tapa on elää hetkessä. Jätä ne uutiset vähäksi aikaa rauhaan niin voisit saadakkin sen mielenr auhan joskus. Itse en halua vaimoa joka puhuu koko ajan koronasta ja ukrainasta kun sieltä uutisista ei varmaan muuta tulekkaan. Ei kiinnost maailmanmeno.

Vierailija
42/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valitettavasti itse vähän samanlainen kuin sun mies, ja välillä se hävettää. Tosin puolustaudun sillä että käyn kokopäiväisesti töissä ja opiskelen samalla. Harvoina vapaahetkinä tekee mieli antaa aivoille lepoa ja tehdä vaikka jotain luovaa, käydä liikkumassa, tavata kavereita, kokkailla tai tehdä rästiin jääneitä kotitöitä - miltei mitä tahansa muuta kuin tuijottaa taas ruutua ja yrittää imeä vielä lisää tietoa ja detaljeja muutenkin ylikuormittuneisiin aivosoluihin.

Hei, tämä oli oikeasti järkevä ja valaiseva vastaus. Kiitos siitä. Nyt kun sen noin pistät, niin voisin hyvin kuvitella, että mieheni näkee asian samalla tavoin.

Kiitos!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan vauva-palstan mammoja ei maailman tapahtumat näytä kiinnostavan kommenteista päätellen. Mutta niinhän se on, että suurin osa ihmisistä on joko hyvin tai jokseenkin yksinkertaisia. Turha sitä on omaa pikku päätä yrittää rasittaa, parempi kun katselee vaan telkusta temppareita tai jotain salkkareita.

Vierailija
44/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on havainnollistavia esimerkkejä sellaisista ihmisistä, joihin ap:n mieskin kuuluu. Tekisi kyllä pahaa tajuta olevansa naimisissa sellaisen kanssa.

Vierailija
45/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Pitäisikö niitä maailman tapahtumia seurata niin intensiivisesti siksi, että voi a) esittää sivistynyttä muille ihmisille

b) murehtia asioita, joille et voi mitään?

Minäkään en seuraa asioita, jotka eivät kiinnosta minua. Miksi tuhlata aikaansa ja energiaansa turhaan shittiin. Käyttää senkin ajan paremmin johonkin hauskaan ja kiinnostavaan. Tai vain lepäämiseen.

Jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat noin, niin mitään kehitystä ei ikinä tapahtuisi.

Mietipä hetki sanojasi. Tiesitkö, että jokainen asiantuntija on ollut erittäin kiinnostunut siitä ko aiheestaan . Kukaan ei ala tutkimaan sellaista aihetta mikä ei yhtään kiinnosta.

Eli kyllä kehitystä tapahtuu, ja on tapahtunut, vaikka jokainen ihminen olisi seuraamatta sitä mikä ei kiinnosta.

Vierailija
46/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vähän samanlainen kuin ap:n mies. Ja miestäni taas nämä asiat kiinnostaa enemmän ja seuraa tarkemmin. Minusta tuntuu että on niin paljon asioita muistettavana ja käsiteltävänä jo ihan töiden ja perhe arjen pyörityksessä, ettei vaan energia riitä enää seurata ajankohtaisia juttuja niinkuin ennen. Mies selittää jotain maailman tapahtumia, minä mietin että pitäisi taas laittaa kirppispöytä pystyyn että sais kaappeja tyhjemmäksi ja viikonloppuna on pakko tyhjentää komposti. Olisi ihan kiva jaksaa enemmän kiinnostua, mutta ei vaan nyt pysty.

Vierailija
47/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen kaikkia asioita tarvitsekaan tietää. Jokaine seuraa niitä asioita uutisitakin, mitä enieten kiinnostavat.

Ja mitä iloa ja hyötyä siitä on tietää kaikki uutisasiat perusteellisesti.

Kun aivan arkipäivässää on jo tarpeeksi muutakin tiedettävää ja huomioitavaa ja käsitettävää ja muistettavaa-.

Jotkut miehet miettivät vapaa-ajallaan ja kotonaan myös aivan työasioita, jossa siellä on jokin haastava työ menneillä.

Töissä ja arkipäivässä kun ei pärjää sillä, että tietää Ukrainan mahdollisen sodan taustat, tai pääministerin biletyspäivät.

Vierailija
48/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien trendien perässä kannata juosta ja harvemmin suomesta löytää neutraaleja uutisia jossa ei olisi toimittajan ideologia vahvasti esillä

Ja mistä löytää uutiskanavan, jossa ei revitä otsikoilla huomiota? Tai sellainen, jossa ei olisi mainoksia ja jonne ei tarvitsisi kuitenkaan kirjautua? Ylen sivut periaatteessa, mutta sielläkin on usein vain vanhaa skeidaa.

En minä tiedä ja juuri tuosta syystä en lue uutisia

Vierailija
49/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Come on, mikä ongelma? :D voi huhhuh. Uutiset on muutenkin syöpää nykyään ettei kannata edes seurata. 

Mun on tosi vaikea kuvitella että vain leijailisin eteenpäin maailmassa jossa kaikenlaisia asioita tapahtuu koko ajan eikä minulla ole mitään hajua, miksi. Lapsuudenkodissanikin meillä oli sellainen kulttuuri, että paljon keskusteltiin maailman tapahtumista.

Ap

No joo mutta se että jossain ukrainassa on sota ei edes koske sinua. Asut Suomessa varmaan? Itse keskityn ihan normaaliin elämään enkä sekoita päätä jollain Australian keskitysleirellä miettimisillä kun ei täällä Suomessa semmosia ole. Uutiset nykyään muutenkin niin negatiivisia varmaan itsekkin oot huomannut muutoksen jos vertaa muutama vuosi sitten. Joku pelottelu juttu menossa siellä siksi en oo lukenut uutisia tai katsonut tvstä uutisia varmaan reilu 6 kk:teen. Keskityn positiiviseen ja jos keskityn positiiviseen niin nykyiset uutiset ei siihen sovi. Ei kiinnosta tietää mitään ylimääräistä.

No totta kai koskee, ihan vaikka jo sen puolesta, että nyt Putin yrittää Ukrainan varjolla tunkea näppejään mm. Suomen Nato-politiikkaan. Ei Suomi ole mikään kupla, jota muun maailman myrskyt eivät tule ikinä koskettamaan. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kosketa minua, jos Lähi-idässä soditaan. Alkaa vaan koskettamaan, kun ne pakolaislaumat vyöryvät tänne.

Ap

Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?

Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.

Vierailija
50/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja kiinnostunut maailman tapahtumista. Olisipa mullakin naisystävä, jonka kanssa asioista keskustella. Nyt meikäläisellä sama juttu kuin aloittajalla, mutta käänteisesti.

Vierailija
51/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit kertoa ja selittää illallispöydässä politiikan käänteitä miehellesi ja hän voi valaista sinua kirjallisuuden/tekniikan/urheilun/ taiteen / musiikin tai mikä hänen spesialiteetti onkaan. Mikä rikkaus olla erilaosia.

Vierailija
52/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on havainnollistavia esimerkkejä sellaisista ihmisistä, joihin ap:n mieskin kuuluu. Tekisi kyllä pahaa tajuta olevansa naimisissa sellaisen kanssa.

Jokainen on kantensa valinnut, ihan itse.

Vierailija
53/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa maailman asiat ja onneksi myös kumppania.

Mutta jotenkin ei ihmetytä nämä vastaukset, enemmän selittää myös sitä miksi noissa korona-keskusteluissa monet ovat niin hyökkääviä ja kapeakatseisia. Heitä ei vain ole kiinnostanut lukea siitä asioista oikeasti muuta kuin IS lööpit. Ja niillä perusteilla sitten haukkuvat esimerkiksi rokottamattomia.

Vierailija
54/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Pitäisikö niitä maailman tapahtumia seurata niin intensiivisesti siksi, että voi a) esittää sivistynyttä muille ihmisille

b) murehtia asioita, joille et voi mitään?

Minäkään en seuraa asioita, jotka eivät kiinnosta minua. Miksi tuhlata aikaansa ja energiaansa turhaan shittiin. Käyttää senkin ajan paremmin johonkin hauskaan ja kiinnostavaan. Tai vain lepäämiseen.

Jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat noin, niin mitään kehitystä ei ikinä tapahtuisi.

Jos uutisten seuraaminen pönkittää omaa itsetunto ja pidät silloin itseäsi fiksumpana kuin uutisista viis veisaavat, niin mikä ettei. On kuitenkin aika ylimielistä luulla, että vain sanomalehtiä selaavat ihmiset veisivät kehitystä eteenpäin.

Vierailija
55/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tosiaan joku Venäjän ja Ukrainan konflikti kosketa mua.

Eri asia jos asuisin jossain Venäjän naapurimaassa.

Vierailija
56/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ok, no mitä meinasit tehdä asian hyväksi? Et mitään tietenkään. Haluaisit vain jaaritella asioista ilman mitään konkreettista. Minulle opetettiin jo ala-asteella, että jos valittaa jostakin, niin pitäisi olla aina mietittynä muutosehdotus asiaan. Onko sinulla ap sellaista? Oletko mukana esimerkiksi politiikassa, vaikka vain kunnallispolitiikassa? Miten aktiivinen olet yleensäkin hoitamaan erilaisia asioita alusta loppuun, vai valitatko vain?

Kuuntelen juuri Tarja Halosesta kertovaa kirjaa, se on siis Tarja Halonen, erään aktivistin tarina, ja olen hyvin vaikuttunut siitä mitä kaikkea hän on saanut aikaan jo nuorena. Hän ei ole valittaja, vaan käärii hihat ja toimii.

Kuvittelet tietäväsi minusta jotenkin tosi paljon parin viestin perusteella. Minulla on hyvin selkeä visio siitä, mitä asioita pidän elämässä tärkeinä ja millä tavoin haluaisin vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Olen juuri valmistumassa alalle, jolle kouluttauduin nimenomaan koska ajattelin sen auttavan minua pyrkimyksissäni.

Ap

Vierailija
57/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan uutisia ja maailmanmenoa lähinnä lööppitasolla. Olen herkkä ja ahdistun helposti. Ahdistaa, kun uutisissa ei muuta olekaan kuin kriisiä kriisin perään. Sotaa, kuolemaa, väkivaltaa, kriisi tuolla, kriisi täällä. Lamaa, nälänhätää, mielenterveysongelmien kasvua, yleisen hyvinvoinnin huononemista. Koko ajan vain alamäkeä, ei koskaan mitään hyvää. Ja itse ei millekään mitään voi, vaikka kuinka itkettäisi ja raivostuttaisi maailman tila. Oman mielenterveyteni vuoksi en syvenny uutisiin enempää.

Vierailija
58/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tosiaan joku Venäjän ja Ukrainan konflikti kosketa mua.

Eri asia jos asuisin jossain Venäjän naapurimaassa.

😂

Vierailija
59/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole poliittisesti korrektia sanoa ketään tyhmäksi, mutta sellainen ap:n mies on kuten nuo hengenheimolaisensa tässä ketjussakin. Tyhmät sopivat yhteen keskenään ja fiksumpien kannattaisi tapailla muita fiksumpia.

Fiksu on sellainen joka ei tuhlaa energiaansa turhanpäiväiseen. Kuten sanontakin kuuluu :"... Viisas pääsee vähemmällä".

Vierailija
60/118 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tarja Halonen on kyllä aikaansaava ja ihailtava monella tapaa, itsekin olen tuon kirjan lukenut. Mutta eihän kaikkien tarvitse olla aktivisteja vaikka olisivat maailman menosta kiinnostuneita, saati halukkaita lähtemään politiikkaan. Se on ihan yleissivistystä ja toisaalta helpottaa esim. äänestämistä jos tietää mistä keskustellaan ja mitä mieltä itse on. Ei lankea jonkun karismaattisen kauniisti puhuvan populistin juttuihin niin herkästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän