Karseimmat piheilytarinat jakoon!
Enoni ei antanut vieraidenkaan vetää wc-pönttöä. Piti myös vaimonsa kanssa tarkkaa kirjaa (sentilleen) kuluista ja vahti että kaikki kasetaan tasan. Ei kuitenkaan koskaan maininnut jos jäi itse voitolle jostain. Heillä oli myös omat hyllyt jääkaapissa.
Kommentit (499)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:09"]Ex-mies suostui kaupasta ostamaan vain sen verran kuin käsillä pystyi kantamaan. Viis siitä, mitä oli tarve ostaa. Jos et jaksanut kantaa tai ei syliin mahtunut tavarat, et ostanut...
[/quote]
Autoa ei sitten tähän perheeseen koskaan ostettu! Eikä venettä, eikä mökkiä, eikä...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:48"]
20 kertaa päivässä vessassa, eli vajaan tunnin välein? Kyllä silloin kannattaisi jo käydä lääkärissä.
Pahin kuulemani on se, jossa saunassa käydessä varattiin vajaa vadillinen pesuvettä. Ei puhettakaan suihkusta! En ollenkaan epäile, että ei olisi totta, kulki niin rikkinäisissä vaatteissakin.
[/quote]
Tuossa vadillisessa pesuvedessä ei ole mitään ihmeellistä. Oletko ikinä käynyt vanhassa puusaunassa? Onko siellä suihkua? Kyllä niissä minä ainakin olen pessyt vain sangollisella vettä itseni.
[/quote]
Meillä on mökillä vanha sauna, ja siellä on sen verran iso pata ja isot saavit joihin mahtuu sitä pesuvettä tarpeeksi. Ei tarvitse lirutella shampoita, hoitoaineita ja saippuoita muutamalla vesilitralla.
[/quote]
Mutta jos joutuisit itse nostamaan kaikki kuluttamasi vedet kaivosta käsin ja kantaa ne saunaan niin mielesi voisi muuttua.
[/quote]
Kyseessä oli tavallinen taajaman omakotitalo (herrasväen omistama), jossa oli vesijohto eikä ainakaan siihen aikaan ollut mitään vesimittareita. En tiedä, millä perusteella vedestä maksettiin.
Kyllä minä itsekin käytän säästeliäästi vettä silloin, kun itse sen kannan. Ja säästän perunoiden keittoveden. Siis kuorittuna keitettyjen käytettäväksi muusiin tai kastikkeen liemeksi, kun on jo valmiiksi kuumaa. Pääseekö tällä listalle?
Mitäs ne köyhät täällä taa kitisee? Sen takia joillain sitä rahaa on kun osaavat sitä säästää, ja teillä ei ole koska työnnätte kaikki rahanne turhuuksiin. Vaatteet ovat suojaksi, ei niillä tarvitse koreilla ja ihmettelenkin miksi vaatekertaa pitäisi uusia koko ajan jos vanhat vielä ajavat asiansa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:01"]
Mitäs ne köyhät täällä taa kitisee? Sen takia joillain sitä rahaa on kun osaavat sitä säästää, ja teillä ei ole koska työnnätte kaikki rahanne turhuuksiin. Vaatteet ovat suojaksi, ei niillä tarvitse koreilla ja ihmettelenkin miksi vaatekertaa pitäisi uusia koko ajan jos vanhat vielä ajavat asiansa.
[/quote]
Tämä on kyllä toisaalta totta. Tunnen erään multimiljonääripariskunnan, joka ostaa kallista ja laaduskasta tavaraa, mutta sitten toisaalta säästää muissa asioissa. Eivätkä todellakaan heittele rahojaan ympäriinsä, vaan hankkivat tarpeellisen. Vaimo ostaa esim kaikki arkivaatteensa alesta (kallista tosin edelleen), mies tankkaa palauttaessa vuokra-autonsa itse, vaikka voisi hyvin maksaa 15€ siitä, että joku muu tankkaa sen jne.
Perushygieniaa koskevaa pihiyttä en tietenkään ymmärrä, mutta ei se nyt hulluutta ole, jos ihminen haluaa olla säästäväinen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:01"]
[/quote]
Tämä on kyllä toisaalta totta. Tunnen erään multimiljonääripariskunnan, joka ostaa kallista ja laaduskasta tavaraa, mutta sitten toisaalta säästää muissa asioissa. Eivätkä todellakaan heittele rahojaan ympäriinsä, vaan hankkivat tarpeellisen. Vaimo ostaa esim kaikki arkivaatteensa alesta (kallista tosin edelleen), mies tankkaa palauttaessa vuokra-autonsa itse, vaikka voisi hyvin maksaa 15€ siitä, että joku muu tankkaa sen jne.
Perushygieniaa koskevaa pihiyttä en tietenkään ymmärrä, mutta ei se nyt hulluutta ole, jos ihminen haluaa olla säästäväinen.
[/quote]
Miksi joku on alapeukuttanut tätäkin?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 16:39"]
Kaveri ei antanut lenkin jälkeen kaataa vesipullosta vettä maahan vaan piti mennä kaatamaan se heidän kasvimaalle. Noin 2 dl.
[/quote]
Olin varmasti minä :D, sillä voin kuvitella, että olisin voinut sanoa noin silloin kun meillä on pahin kuiva kausi menossa. Vesi on kallista, ja sen käyttöä puutarhan kasteluun joudutaan joskus rajoittamaan sakkorangaistuksen uhalla. Muuten en ole pihi, mutta rajallisten luonnonvarojen tuhlaaminen ärsyttää.
[/quote]
Haha!
Saharan autiomaassa tuon voisi ymmärtää mutta Suomessa... LOL.
[/quote]
No meidän mökillä jos kaivo kuivuu, on pakattava gallonat auton peräkärryyn ja ajettava järven rantaan täyttämään ne ja sillä vedellä kasteltava iso kasvimaa. Se on aika iso työ.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:40"]Haha tää on hyvä ketju :D mun oma isä on kyllä penninvenyttäjä parhaimmillaan. Vaatteet käytetään niin loppuun että suunnilleen tippuvat päältä, samaten pesua vältetään koska se kuluttaa vettä. Meillä kans oli pienenä tuo ettei vessaa saanut vetää jos kävi vain pienellä asialla. Rantasauna lämmitettiin talvellakin koska vettä sai järvestä eikä mennyt sähköä sisällä kylpyhuoneen lattialämmitykseen. Mitään leluja eu kaupasta ostettu ja kaikki melkein tehtiin itse puusta tms. Kengät korjattiin itse, samaten suuren osan vaatteista äiti teki ja korjasi itse. Ehkä kaikkein paras (ja pahin..) piheilykeino on ollut se, kun iskä ei halunnut ostaa uusia nastatalvirenkaita. Jostain se oli saanut/ostanut vanhoja nastoja ja asetteli niitä sitten niihin iänkaiken vanhoihin renkaisiin.. Eikun turvallista matkaa [/quote] Muistuttaa minun isääni. Asuu yksin pimeässä talossaan , kun ei raski valoja polttaa. Säästää kaiken , mitään ei saa heittää pois, koska niitä voi vielä tarvita. Syö vanhoja ruokia. Kaikki on turhuutta. Rahaa on tilillä vaikka kuinka.
[/quote]
Mummoni oli tuollainen. Luulen, että monelle pihtailua voisi verrata ajanvietteeseen tai jos ajatellaan hyödyllisemmin, se on kuin palkkatyössä olisi. Työtön tai eläkeläinen, joka kokee yhä olevansa vielä voimissaan, haluaa haasteita elämäänsä, mutta ei löydä niitä mistään. Vähitellen pihtaamisesta tulee elämän ainoa nautinto, mikä ei varmaan ole alunperin ollut pihtarin tarkoitus.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 05:50"]
Äitini säästää perunoiden keitinveden ja kananmunan jämät, joilla esim.pullat on voideltu ennen paistamista, koska "niitä voi vielä tarvita johonkin". Isä säästää kaikki muovipussit ja viikkaa ne nättiin nippuun, ja niitä taatusti käytetään niin kauan että pohja ratkeaa. Tyhjät kahvipakkaukset leikataan siististi auki ja pestään, jotta niitä voi käyttää leikkuulautoina. Nämä vessan vetämiset (tai siis vetämättömyys) yms.on ihan peruskauraa lapsuudenkodissani. Voisin kirjoittaa näistä romaanin, mutta tässä näin alkajaisiksi muutama esimerkki :D
[/quote]
Minäkin säästä voitelukananmunan. Hyvin se mahtuu seuraavan aamun munakkaaseen, ei mitään ongelmaa. Yleensäkään en heitä eläinperäisiä tuotteita pois vain siksi, että se on helpompaa kuin jääkaappiin laittaminen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:13"]
LApsuudenystäväni äiti seukkaa miehen kanssa jolla kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Ei voi lähteä esim. tangomarkkinoille tai teatteriin yms. tapahtumiin kun liput maksaa niin paljon :) kökötetään sitten neljän sienän sisällä ja lasketaan rahoja.
[/quote]
Toi ei ole pihiyttä vaan järkevä. Kuka rupeaa maksamaan toistakymppiä tai jopa monta kymppiä jostain lipusta?
[/quote]
Jokainen laittaa rahansa mihin lystää.
Kävin juuri puolisoni kanssa Andrea Bocellin konsertissa Hartwall Arenalla.
Ostimme liput parhailta paikoilta, koska kyseessä oli "kerran elämässä" kokemus.
Liput maksoivat 250 euroa / kpl eli lippumme maksoivat yhteensä 500 euroa.
Konsertti oli huikea elämys, jonka muistamme vielä vuosien päästä. Ja joka euron arvoinen.
Paljon mieluummin laitan rahaa elämyksiin, jotka ovat sielunravintoa, kuin esim. elektroniikkaan, joka vanhenee muutaman vuoden välein!
Sieluni ei saa mitään ravintoa siitä erosta, että onko minulla uusi iPhone vai vanha Nokian känny tai siitä erosta, että onko olohuoneessamme 32 tuuman vanha telkkari vai 46 tuuman uusi telkkari...
Koskettava taide-elämys sen sijaan antaa sielunravintoa moneksi vuodeksi eteenpäin!
[/quote]
Miksi oletat, että kaikki saavat sielunravintoa samoista asioista? Minulle ei ainakaan ole yhdentekevää, millainen äänentoisto laitteissani on. Sielua riipii kuunnella musiikkia muuten kuin mahdollisimman hyvillä laitteilla.
Olen kertonut tämän täällä joskus aikaisemminkin, mutta kerron silti.
Olin erään vasta vähän aikaa tapailemani miehen luona käymässä ja hän alkoi loihtimaan meille illallista. Hän kokkaillessaan pudotti vähän riisiä lattialle ja alkoi sitten niitä muutamia riisinjyviä keräilemään lattialta takaisin pakettiin!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:10"]
Miksi oletat, että kaikki saavat sielunravintoa samoista asioista? Minulle ei ainakaan ole yhdentekevää, millainen äänentoisto laitteissani on. Sielua riipii kuunnella musiikkia muuten kuin mahdollisimman hyvillä laitteilla.
[/quote]
Eikös tuossa kommentoimassasi viestissä pointti ollutkin, että jokaisella on eri asiat mistä saavat nautintoa ja sisältöä elämään. Yhtä tyhmää haukkua konserttilippuihin rahaa laittavia kuin äänentoistolaitteisiin panostavia. Harrastukset ylipäätään on sellainen juttu, ettei ulkopuolinen pysty oikein mitenkään määrittelemään niihin kuluvien rahamäärien järkevyyttä, koska eivät myöskään pysty arvioimaan harrastuksesta saatavaa elämystä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:28"]
Olen kertonut tämän täällä joskus aikaisemminkin, mutta kerron silti. Olin erään vasta vähän aikaa tapailemani miehen luona käymässä ja hän alkoi loihtimaan meille illallista. Hän kokkaillessaan pudotti vähän riisiä lattialle ja alkoi sitten niitä muutamia riisinjyviä keräilemään lattialta takaisin pakettiin!
[/quote]
Ruokaa ei pidä heittää roskiin
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:10"]
[/quote]
Eikös tuossa kommentoimassasi viestissä pointti ollutkin, että jokaisella on eri asiat mistä saavat nautintoa ja sisältöä elämään. Yhtä tyhmää haukkua konserttilippuihin rahaa laittavia kuin äänentoistolaitteisiin panostavia. Harrastukset ylipäätään on sellainen juttu, ettei ulkopuolinen pysty oikein mitenkään määrittelemään niihin kuluvien rahamäärien järkevyyttä, koska eivät myöskään pysty arvioimaan harrastuksesta saatavaa elämystä.
[/quote]
Kyllä pystyy. Pystyy arvioimaan harrastuksen järkevyyttä. Turha valittaa Suomen hintatasoja jos turhanpäiväisyyksiin on rahaa tuhlattavaksi ja vielä noin paljon.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 23:35"]Minä olen lapsille sanonut ettei pissan jälkeen tarvitse vetää vessaa. Itse ravaan vessassa sen verran usein ettei ne pienet lirut ehdi siellä pytyssä kauaa lillua. [/quote] Jos olen yksin kotona, ja juon paljon (vettä tai alkoholia) niin en vedä pissalla, koska joudun ramppaamaan koko ajan kusella. Myöskään jos mies menee ensin pissalle ja itse sen jälkeen niin huudan ettei vedä niin menee molemmat samalla. Muuten, en vettä säästä, mutta jossain edes :D . . [quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:20"]Noh muitsan kun lapsena kaverilla sai käyttää vain 2-3 palaa paperia pissalla käydessä. Isolla asialla sitten enempi. Käytiin usein samaan aikaan vessassa, niin tuli huomattua että se kaveri kääytti yeensä vain yhden palan paperia[/quote] Miten niin vain 2-3 palaa? En kyllä itse enempää kuin kaksi palaa tarvitse pissan pyyhkimiseen ja isompaan kolme. Joskus äitini kanssa ollaan samaan aikaan oltu vessassa ja hän ottaa kauhean kasan paperia vaan pissaan. En ole mitenkään säästeliäs, mutta ei sitä nyt montaa tarvitse! :D N21
[/quote]
Yksi pala riittää, vaikka puolikaskin, eikä välttämättä tarvita ollenkaan vessapaperia kuin muodon vuoksi telineessä. Alapesusuihku ja pyyhe paremmat.
[/quote]
Halvempaa käyttää vessapaperia, kuin jokaisella käynnillä käsisuihkua.
Minun ex mies ikinä ei heittänyt pilaantunutta ruoka roskiin. Kutsunut vieraita syömään ja tarjosi heille.
Meillä oli sovittu jos potkaisen kavereita jaloilla pöydän alla niin tätä ei kannata edes maistaa.
Hävetti hirveästi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:04"]
Mulla ei exä (luojan kiitos exä) raskinut selvittää mikä autossa oli vikana kun Se öljyä taisi tiputella.Auto seisoi melkeen vuoden parkkipaikalla käyttämättömänä ja lopulta siitä oli jarru ruostunut kiinni.Hinausautolla Se lopulta vietiin korjaamolle,olipa taas säästöä.Muutenkin oli tosi pihi,ei sitä autoa raskinut mihinkään käyttää. Vaatteitakaan ei osannut itse ostaa vaan käytti samoja farkkuja joissa 20cm liikaa vyötäröllä,kiristi vyöllä.Bokserit oli roikkuvaa säkkityyliä ja kun ostin tälle parit tiukemmat niin kusitahraisenakin vielä käytti.Varmaan vieläkin monen vuoden jälkeen kituuttaa niillä samoilla!Oli kyllä niin pihi,kaikki hänelle kelpasi mutta auta armias jos ois antelias pitäny olla.Osti synttärilahjaksi kerran dildon mulle ja pani lopulta itseään sillä perseeseen:D voitte vaan arvata miksi on ex..Ei enää ikinä tommosta!:D
[/quote]
Tuli sillekkin dildolle käyttöä
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:33"]Näille jotka jättää vessan vetämättä vois sanoa että kalliiksi se vasta tuleekin jos joutuu putkiremppaa tekemään kun putket tukkeutuu kun ei vesi huuhtele ulosteita pois, kaikki kovettuu vaan putkiin ja sinne jämähtävät perusteellisesti.. ihan sairaalloista säästämistä. jos ei raaski pönttöä vetää on psyykessä jo vikaa ja pahenee vanhaksi tullessa. eikö tällaisten ihmisten kannattaisi muuttaa metsään tiipiihin ja käyttää maakuoppaa ja lehtiä pyyhkimiseen. ja pääsisi sukukin helpommalla :-)
pihiyteen voi liittyä mutta tiedän tapauksen jossa koko perhe käytti samaa lasia veden juomiseen...
[/quote]
Ihanan minimalistista! :D
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 06:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:13"]
LApsuudenystäväni äiti seukkaa miehen kanssa jolla kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Ei voi lähteä esim. tangomarkkinoille tai teatteriin yms. tapahtumiin kun liput maksaa niin paljon :) kökötetään sitten neljän sienän sisällä ja lasketaan rahoja.
[/quote]
Toi ei ole pihiyttä vaan järkevä. Kuka rupeaa maksamaan toistakymppiä tai jopa monta kymppiä jostain lipusta?
[/quote]
Jokainen laittaa rahansa mihin lystää.
Kävin juuri puolisoni kanssa Andrea Bocellin konsertissa Hartwall Arenalla.
Ostimme liput parhailta paikoilta, koska kyseessä oli "kerran elämässä" kokemus.
Liput maksoivat 250 euroa / kpl eli lippumme maksoivat yhteensä 500 euroa.
Konsertti oli huikea elämys, jonka muistamme vielä vuosien päästä. Ja joka euron arvoinen.
Paljon mieluummin laitan rahaa elämyksiin, jotka ovat sielunravintoa, kuin esim. elektroniikkaan, joka vanhenee muutaman vuoden välein!
Sieluni ei saa mitään ravintoa siitä erosta, että onko minulla uusi iPhone vai vanha Nokian känny tai siitä erosta, että onko olohuoneessamme 32 tuuman vanha telkkari vai 46 tuuman uusi telkkari...
Koskettava taide-elämys sen sijaan antaa sielunravintoa moneksi vuodeksi eteenpäin!
[/quote]
Voihan rahaa laittaa vaikka takkaan. Mutta et sinä sinä lopun elämääsi muista. Voit muistaa että olit siellä mutta siinä se.