Kalastajan vaimo -bloggaajan exä Maajussille morsian maailmalla -ohjelmassa
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asgeirissa ärsyttää se ettei hän missään vaiheessa ole vaivautunut opettelemaan suomea, vaikka oli monta vuotta suomalaisen kanssa naimisissa. Myöskään hänelle ei Suomeen muutto koskaan ole ollut vaihtoehto.
Mielestäni monikansallisissa suhteissa molempien osapuolten tulisi kyetä joustamaan. Varmasti niitä kalastustarvikemyyntiedustajan hommia olisi jonkin aikaa voinut tehdä myös Suomesta käsin.En ole seurannut blogia, muta miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt suomea opetella, jos ei ole asunut Suomessa. Ja miksi hänen olisi pitänyt muuttaa Suomeen? Jos tapaat jonku ulkomailla, niin ihan oikeasti alat häntä sitten vaatimaan muuttamaan Suomeen vastapainoksi suhteelle vaikka itse olet alun perin sinne ulkomaille lähtenyt?
Asgeir ja Johanna tapasivat Kanarialla, ei Norjassa. Näin ollen he olisivat yhtä hyvin voineet muuttaa Suomeen. Mitä jos Johannakin olisi päättänyt olla oppimatta norjaa? Kun kerran lapsetkin ovat puoliksi suomalaisia, niin mielestäni kohtuullista vähän vaivautua opetella heidän toista äidinkieltään.
Parempi, että kumpikin puhuu omaa äidinkieltään lapsilleen eikä ala sonkkaamaan jotain hoono soomia.
Pakottiko tämä Asgeir sitten Johannan muuttamaan sinne Norjaan?
Ei Asgeir varmastikaan pakottanut Johannaa muuttamaan, mutta tasapuolisessa parisuhteessa molemmat joustavat ja ollaan valmiita tarvittaessa elämään kumman tahansa maassa. Asgeirilla ei tällaista valmiutta ollut. Tämä on hyvä morsianehdokkaidenkin tiedostaa. Ulkomailla asuminen on avartavaa, olen itsekin asunut useassa maassa. Olisi kuitenkin ahdistavaa, jos olisi pakko asua kokoajan ulkomailla toisen perheenjäsenen joustamattomuuden vuoksi.
Mitä tulee "hoono soomeen", en ehdottanut että Asgeir puhuisi lapsille suomea. Varmasti hyvä, että molemmat vanhemmat puhuvat lapsille äidinkieltään. Kunnioitusta toista kohtaan on kuitenkin tutustua hänen kulttuuriinsa. Kieli on keskeisin väylä kulttuurin ymmärtämiseen. Asgeir suhtautui ylimielisesti vaimonsa kulttuuriin. Ilmeisesti nytkin on haussa kaunis nainen, joka sopeutuu 100% hänen elämänrythmiinsä.
Lieneekö syy muuttamattomuuteen Asgeirin oma yritys Norjassa? Yrityksiä verkostoineen on aika vaikea siirtää maasta toiseen.
Asgeir matkusti joka vuosi kesäisin ja jouluisin vaimonsa suvun luo Suomeen. Kuinka monen mies haluaisi käyttää kesälomansa vaimon suvun kanssa tai kuinka moni vaimo täällä miehensä suvun kanssa? Tai joulun? Varsinkin, kun Asgeirin omat vanhemmat jäivät Norjaan.
Mutta onneksi nyt on uusi mies. Ja Suomessa huutava pula lääkäreistä. Jokohan Johanna on muuttamassa uuden miehensä kanssa Suomeen? Ja osaako Olav jo sujuvaa suomea enemmän kuin kaksi sanaa; rakkaani, kalastajan vaimo?
Tuossahan oli jo kolme sanaa suomea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, Johanna halusi syödä kassilohta villikalan sijaan ja herkutella joka päivä irtokarkeilla.
Eron arvoisia asioita.
Lisäksi Johanna ei halunnut kaipaamaansa Kuubaan lomalle vaan muuttaa omaan asuntoon tutkimaan itseään (yhdessä työpaikkaromanssinsa kanssa?)
Ootko koskaan ollut parisuhteessa? Kyllä noista kommenteista pystyy hyvin rivien välistä lukemaan et mistä kenkä on puristanut.
Komea on Asgeir kyllä eikä hän taatusti ole itsekseen suomalaista vaimoa etsimässä vaan hänet on pyydetty ohjelmaan.
No mistä se kenkä sitten puristi? Mä en huomannut mitään vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää monet miehen sukunimenkin eron jälkeen, jota itse en ymmärrä.
Elämä on joskus haastavaa, kun on siunattu vähän vajavaisemmilla lahjoilla. Mutta ei se mitään, yhdessä täällä pärjätään. Voin avata sinulle tätä meille muille täysin helposti ymmärrettävää asiaa:
Naisella ei ole eron sattuessa mitään muuta sukunimeä kuin omansa. Ei ole mitään kummallista siinä, että nimeä ei ryhdytä yhtäkkiä vain eron takia vaihtamaan aikaisempaan tai johonkin uuteen nimeen.
Toivottavasti tämä auttoi! Kysy jatkossakin rohkeasti jos jokin mietityttää. Tsemppiä haasteisiisi, you go girl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on joskus haastavaa, kun on siunattu vähän vajavaisemmilla lahjoilla. Mutta ei se mitään, yhdessä täällä pärjätään. Voin avata sinulle tätä meille muille täysin helposti ymmärrettävää asiaa:
Naisella ei ole eron sattuessa mitään muuta sukunimeä kuin omansa. Ei ole mitään kummallista siinä, että nimeä ei ryhdytä yhtäkkiä vain eron takia vaihtamaan aikaisempaan tai johonkin uuteen nimeen.
Toivottavasti tämä auttoi! Kysy jatkossakin rohkeasti jos jokin mietityttää. Tsemppiä haasteisiisi, you go girl!
Johannan virallinen sukunimi on jo vuosia ollut Kukkola-Alvestad, ihan netistä löytyy. Ties vaikka olisi vieläkin. Tai pudottanut Alvestadin pois?
Monelle naiselle tärkeintä on juurikin oma sukunimensä eikä sitä avioituessa siksi vaihdetakaan miehen sukunimeen. Sitten ei tarvitse erotessakaan vaihdella. Nykyaikaa 👍😊💯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nyt, kun Johanna on taas vaihtanut nimensä? Oletko ymmärtänyt asian ihan väärin?
Jotenkin epäsopiva pari J&O… Mutta hyvä jos ovat onnellisia! A on kyllä mielenkiintoinen mies, kiva nähdä millainen luonne ohjelmassa paljastuu?
Johanna kun kirjoitti monia kertoja ettei kestäisi miestä jolla ei ole omia harrastuksia ja menoja. Mitenköhän tässä käy sen reilu 10 vuoden kuluttua? Jokohan Johanna opiskelee lääkäriksi? Sitähän joku täällä spekuloi.
Onneksi ihmiset ovat erilaisia. Itse ahdistuisin hengiltä jos perässäni kulkisi tahmean ihastunut palvova vanhempi setämies joka täyttäisi somensa kuvillani ja kutsuisi minua "rakkaani xvaimo", joka haluaisi someeni ja lehtihaastatteluihin. Joka tunkisi mukaan harrastuksiini ja matkoilleni. Työpaikkaki olisi yhteinen. En vain kestäisi. Onneksi jollekin toiselle hän on täydellinen match.
Itse pidän enemmän itsenäisistä miehistä jonka elämässä on omaa sisältöä. Vaikka sitten kalastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, Johanna halusi syödä kassilohta villikalan sijaan ja herkutella joka päivä irtokarkeilla.
Eron arvoisia asioita.
Lisäksi Johanna ei halunnut kaipaamaansa Kuubaan lomalle vaan muuttaa omaan asuntoon tutkimaan itseään (yhdessä työpaikkaromanssinsa kanssa?)
Ootko koskaan ollut parisuhteessa? Kyllä noista kommenteista pystyy hyvin rivien välistä lukemaan et mistä kenkä on puristanut.
Komea on Asgeir kyllä eikä hän taatusti ole itsekseen suomalaista vaimoa etsimässä vaan hänet on pyydetty ohjelmaan.No mistä se kenkä sitten puristi? Mä en huomannut mitään vinkkiä.
Että Asgeir oli arjessa paljon pois kotoa (kalastusreissuilla), ja kotona ollessaan pyrki määräämään kaikesta, jopa kielsi toista syömästä karkkia. Vaikka Johanna elää periaatteessa melko terveellistä elämää.
Tämä oma päättelyni, eri lukija
Asgeir on myös "henkeen ja vereen" ulkoilmaihminen. En usko, että Johanna on/oli ihan niin innostunut eräilystä, mitä blogissaan toi esiin. Mutta pakkohan sinne viimaan ja myrskyyn oli lähteä, kun mies "käskee", että nyt lapset mennään! Asgeiri on varmaan fyysisesti erittäin timmi.
Vertailuna: uusi mies ottaa paljon lungimmin. Minua huvitti suuresti Olavin instakuva, missä virnuilee kaljan ja pizzan kanssa, kun toinen "treenaa kuin hullu, gale"! Johanna kyykkää kuvassa perä pitkällä kahvakuulan kanssa, hyvin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa kolahti, näsäviissus ei ole meriitti kellekään. Tsemppii erosta toipumiseen, kyl se siitä.
Miksi erosi Kalastajanvaimosta? Miksi luulee, että mikään uusikaan suhde toimisi sen paremmin?
Rouva halusi omaa aikaa "vaikkei tiennyt että eroavatko" joten rouvalle ostettiin oma mökki jonka kalastaja remontoi ja johon työsuhderomanssi sitten hetken päästä muutti.
Muistatteko sen uuden vuoden postauksen jossa bloggaaja oli kuvannut miehensä loitonevaa selkää ja selitteli miten mies taas jostain mököttää, mutta onneksi saunassa saatiin asiat puhuttua auki tms. Niin, lehtijuttujen perusteella perhe eli jo silloin erossa joten olikos se nyt sitten ihme jos miestä ei hymyilyttänyt. Jokseenkin historian hirvein some-ero tämä kalastajan vaimon esitys.
Kerrotko missä kaupungissa asut niin on helpompi vinkata.
En olisi uskonut, että sen ekan katastrofikauden jälkeen tehtäisiin uusi kausi. Italialainen varmaan saa eniten kirjeitä, koska on noin nuori ja kivannäköinen. Saakohan tuo nainen yhtään kirjettä? Kuka 60-kymppinen haluaa muuttaa Islantiin. Turkkilainen on uusinto viime kauden ukosta, joka kehuu naiset ohjelmassa ja haukkuu iltalehdissä myöhemmin. Pitää kai se katsoa, vaikka aiheutti suunnattomasti myötähäpeää viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asgeirissa ärsyttää se ettei hän missään vaiheessa ole vaivautunut opettelemaan suomea, vaikka oli monta vuotta suomalaisen kanssa naimisissa. Myöskään hänelle ei Suomeen muutto koskaan ole ollut vaihtoehto.
Mielestäni monikansallisissa suhteissa molempien osapuolten tulisi kyetä joustamaan. Varmasti niitä kalastustarvikemyyntiedustajan hommia olisi jonkin aikaa voinut tehdä myös Suomesta käsin.En ole seurannut blogia, muta miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt suomea opetella, jos ei ole asunut Suomessa. Ja miksi hänen olisi pitänyt muuttaa Suomeen? Jos tapaat jonku ulkomailla, niin ihan oikeasti alat häntä sitten vaatimaan muuttamaan Suomeen vastapainoksi suhteelle vaikka itse olet alun perin sinne ulkomaille lähtenyt?
Asgeir ja Johanna tapasivat Kanarialla, ei Norjassa. Näin ollen he olisivat yhtä hyvin voineet muuttaa Suomeen. Mitä jos Johannakin olisi päättänyt olla oppimatta norjaa? Kun kerran lapsetkin ovat puoliksi suomalaisia, niin mielestäni kohtuullista vähän vaivautua opetella heidän toista äidinkieltään.
Parempi, että kumpikin puhuu omaa äidinkieltään lapsilleen eikä ala sonkkaamaan jotain hoono soomia.
Pakottiko tämä Asgeir sitten Johannan muuttamaan sinne Norjaan?
Ei Asgeir varmastikaan pakottanut Johannaa muuttamaan, mutta tasapuolisessa parisuhteessa molemmat joustavat ja ollaan valmiita tarvittaessa elämään kumman tahansa maassa. Asgeirilla ei tällaista valmiutta ollut. Tämä on hyvä morsianehdokkaidenkin tiedostaa. Ulkomailla asuminen on avartavaa, olen itsekin asunut useassa maassa. Olisi kuitenkin ahdistavaa, jos olisi pakko asua kokoajan ulkomailla toisen perheenjäsenen joustamattomuuden vuoksi.
Mitä tulee "hoono soomeen", en ehdottanut että Asgeir puhuisi lapsille suomea. Varmasti hyvä, että molemmat vanhemmat puhuvat lapsille äidinkieltään. Kunnioitusta toista kohtaan on kuitenkin tutustua hänen kulttuuriinsa. Kieli on keskeisin väylä kulttuurin ymmärtämiseen. Asgeir suhtautui ylimielisesti vaimonsa kulttuuriin. Ilmeisesti nytkin on haussa kaunis nainen, joka sopeutuu 100% hänen elämänrythmiinsä.
Lieneekö syy muuttamattomuuteen Asgeirin oma yritys Norjassa? Yrityksiä verkostoineen on aika vaikea siirtää maasta toiseen.
Asgeir matkusti joka vuosi kesäisin ja jouluisin vaimonsa suvun luo Suomeen. Kuinka monen mies haluaisi käyttää kesälomansa vaimon suvun kanssa tai kuinka moni vaimo täällä miehensä suvun kanssa? Tai joulun? Varsinkin, kun Asgeirin omat vanhemmat jäivät Norjaan.
Mutta onneksi nyt on uusi mies. Ja Suomessa huutava pula lääkäreistä. Jokohan Johanna on muuttamassa uuden miehensä kanssa Suomeen? Ja osaako Olav jo sujuvaa suomea enemmän kuin kaksi sanaa; rakkaani, kalastajan vaimo?
No Asgeir matkustelee työkseen ja vuosittain myös lomalle Kuubaan, joten matkat Suomeen eivät olleet muusta matkailusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ihmiset ovat erilaisia. Itse ahdistuisin hengiltä jos perässäni kulkisi tahmean ihastunut palvova vanhempi setämies joka täyttäisi somensa kuvillani ja kutsuisi minua "rakkaani xvaimo", joka haluaisi someeni ja lehtihaastatteluihin. Joka tunkisi mukaan harrastuksiini ja matkoilleni. Työpaikkaki olisi yhteinen. En vain kestäisi. Onneksi jollekin toiselle hän on täydellinen match.
Itse pidän enemmän itsenäisistä miehistä jonka elämässä on omaa sisältöä. Vaikka sitten kalastus.
Eikö se Asgeir ole iän puolesta setämies myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaa vielä suomalaisen naisen? Onnistuisi varmasti paremmin suhteessa norjalaiseen naiseen. On ihan fakta että eroprosentit ovat korkeammat kahden kansallisuuden liitoissa. Puhumattakaan kun ollaan toisella tai useammalla kierroksella. Been there done that.
No riippunee ihan kansalaisuuksista. Itselle ainakin norjalaismies oli ihan täysi napakymppi, koska ollaan samanlaisia ulkoilmaihmisiä ja tykätään liikkua luonnossa monipuolisesti sekä elää muutenkin terveellisesti.
Ja hänen kaverinsa on ihan samanlaisia toisin kuin suomalaismiehet, jotka tuntui viihtyvän enimmäkseen kaljanjuonnin parissa ja joille vaikkapa vaellukselle lähteminen tai rivakka lenkki räntäsateessa oli kauhistus.
Eli tuo selkein ero kansalaisuuksien välillä oli ainakin itsellekin ainoastaan plussa.
Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus.
Itselläni on ihan suomalainen ulkoilmamies. Olet varmaan katsellut vähän vääristä porukoista suomalaismiehiä, jos vain kaljaveikkoja tapasit. Taisi maistua siihen aikaan itsellesikin?Älä aina jaksa syyllistää lapsia siitä millainen heidän sukunsa on. Alkoholismia on Suomessa paljon. Ei lapsi voi lapsena ja teininä perhettään valita.
Olen itse täysin päihteetön, olen jo yli 40 v. enkä ole koskaan tavannut oikeassa elämässä täysin päihteetöntä miestä. Jos ei mene alkoholia, niin menee muuta, ainakin vähintään joku mälli turvassa. Olen tuplamaisteri. Että missä niitä täysin päihteettömiä miehiä mahtaa tavata?
Mormoni-seurakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kalastajan olisi pitänyt opetella suomea ja edes harkita Suomeen muuttamista kun eihän edes hänen suomalainen rouva halua asua Suomessa vaan Norjassa.
En minkään vaihtaisi etelänorjan idyllistä Suomen ankeuteen.
Johanna mainitsi aiemmin useaan kertaan haaveilevansa Suomeen muutosta. Asgeirin Suomi-kielteisyys kuitenkin esti aikeet. Nyt kun he ovat eronneet, on Johannan tietysti vaikea muuttaa, jos haluaa lapsiaan joskus nähdä. Hän on sopeutunut.
Parin vuoden päästä lapset muuttavat jo omilleen ja voisi muuttaa Suomeen. En usko muuttavan, vaikka lääkärille löytyisi työtä varmasti kaikilta Suomen paikkakunnilta, parhaan voisi valita päältä. Sen sijaan ihmettelen, miten Asgeir kalastusalan yrittäjänä olisi pystynyt Suomessa työllistymään. Jatkuva valitus Suomeen muutosta, koska Asgeir ei innostu oli tympeää mikroaggressiota.
Ei tänne niin vaan tulla lääkärinä työskentelemään ilman kielitaitoa. Ja kielitaidoksi ei riitä englanti. Plus voin kuvitella, että palkat täällä ovat paljon alhaisemmat kuin Norjassa. Tämä pariskunta tykkää leveästä elämästä. Vaikka tietysti ne pienet jutut ihan lähellä ovatkin niitä parhaita....