Hävittäjistä tulossa diplomaattinen ongelma joka tapauksessa
Kun yhteen suuntaan kumarrat, niin toiseen pyllistät.
Ruotsi loukkaantui Norjalle, koska ei eivät valinneet Saabia. Sama taatusti Suomen kanssa. Nyt Merkelin astuttua sivuun Ranska on nousemassa johtavaksi EU suurvallaksi, niillekään ei kannattaisi kääntää selkää. Britannia lähti EU:sta, ei kiinnosta Skandinavia enää pätkääkään. Jenkit ovat kovin, kovin kaukana.
Mitä Suomen tulisi valita, jotta turvallisuutemme lisääntyisi?
Kommentit (35)
Suomen tulisi valita paras ja suorituskykyisin hävittäjä. Ja ilmavoimien mukaan se on F-35.
Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti. Valitaan paras hävittäjä eli F35 ja kerrotaan kohteliaasti muille, että päätös tehtiin. Esim. Raffaelle on yli 20-vuotta vanha kone.
Vidu tätä pelleilyä Suomessa! Turha se on ostaa jenkkihävittäjiä ilman Nato-jäsenyyttä. Nämä kaksi asiaa pitäisi tehdä samassa kaupassa.
Minä en ole pätevä arvioimaan mikä hävittäjä Suomeen tulisi hankkia. Minun kokemus ilmailusta rajoittuu matkustajalentokoneen kyydissä istumiseen. Lisäksi olen joskus nähnyt Top Gun -elokuvan.
Meillä on pätevä ja ammattitaitoinen raati tutkimassa eri vaihtoehtoja. Kaikkien lentokoneiden ominaisuuksia, muokattavuuksia, puutteita tai sotilassalaisuuksia ei tulla koskaan ruotimaan julkisuudessa. Keltaisen lehdistön laatimat koonnit asiasta ovat vain pintapuolisia raapaisuja. Minä luotan asiantuntijaraadin suosittelemaan vaihtoehtoon. Toivon myös, että Suomen hallitus ei ryhdy tekemään ideologista politiikkaa asialla vaan valitsee asiantuntijoiden suositteleman lentokonemallin meille.
Se on valittava mikä on halvin käyttökustannuksiltaan, kaikki on kyvykkyydeltään samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on valittava mikä on halvin käyttökustannuksiltaan, kaikki on kyvykkyydeltään samaa luokkaa.
Ihanko olet itse kaikkia kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti. Valitaan paras hävittäjä eli F35 ja kerrotaan kohteliaasti muille, että päätös tehtiin. Esim. Raffaelle on yli 20-vuotta vanha kone.
Ei kyllä ne ihan uusia on kaikki mitä suomi mahdollisesti tilaa.
Kone pitää olla sellainen millä on myös varaa lentää runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vidu tätä pelleilyä Suomessa! Turha se on ostaa jenkkihävittäjiä ilman Nato-jäsenyyttä. Nämä kaksi asiaa pitäisi tehdä samassa kaupassa.
Näin minäkin ajattelen. Kokonaisturvallisuus on muutakin, kuin koneen tekniset ominaisuudet, mahodllinen liittolaisuus. Eikö joku Eurooppalainen kone olisi silloin parempi?
Tuo valinta oli selvä aikoja sitten. Kaikella pidetään kiinni Nato-optiosta. Ihan sama mitä Venäjällä ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hävittäjien tehtävät tulee olemaan harjoittelu ja tunnistuslennot aika ajoin, Suomen valtiota ei kannata maksaa kipeäksi näiden asioiden takia.
Suomella on aseostoja Ruotsista jo muutenkin niin se tuosta mitään loukkaannu. Ranska taas myi Rafaleja arabiemiraatteihin äskeittäin 80 kappaletta niin tuskin haittaa kaupan menetys.
Kauhea parku lehtien kommenttipalstoilla ja täällä kun tämä kone on tulossa valituksi, jotkut jopa itkee yya-sopimuksen perään, nämä ihmiset ovat joko tyhmiä tai trolleja, toivon jälkimmäistä koska suomalainen joka itkee yya-sopparin perään ja toivoo ystävyyttä Venäjän kanssa saisi painua rajan taakse ja Suomen kansalaisuus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ne ihan uusia on kaikki mitä suomi mahdollisesti tilaa.
Kone pitää olla sellainen millä on myös varaa lentää runsaasti.
Tekniikaltaan 20-vuotta vanha ja se on merkittävä haitta.
Oletettavasti valituksi tulee lopulta se mikä herättää vähiten närää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hävittäjien tehtävät tulee olemaan harjoittelu ja tunnistuslennot aika ajoin, Suomen valtiota ei kannata maksaa kipeäksi näiden asioiden takia.
Esim. Venäjältä saisi halvalla Mig-21:ä ja ne voisi näppärästi eliminoida suoraan Venäjältä käsin napin painalluksella, kun niiden ei haluta lentävän. Selvää säästöä.
Suomi tarvitsisi kipeästi ydinaseet ja Simsonin option. Mutual destruction sille, joka väkipakolla koittaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah hah. Maksetaan ja taataan vain Kreikan Euroopan toiseksi suurimpia ilmavoimia. Sinne kyllä on rahaa riittänyt, mutta oman maan puolustamiseen ei haluttaisi antaa.
F35, panssarintorjuntaohjukset, tykistö vastatykistötutkineen. Hyvältä alkaa näyttämään.
Ruotsista ei ole odotettavissa mitään apua, jos sota syttyy, koska Ruotsin sotakokemukset on monen sadan vuoden takaa. Suomen taivaalle ei tarvita mitään Saabeja lentelemään.