Kuinka nopeasti avattu juusto vanhenee?
Eli nämä höylättävät leivänpäällejuustot kuten oltermannit ja vastaavat. Tietääkö kukaan? Päiväystä siis paljon jäljellä ja avattuna säilytetään jääkaapissa.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää säilyy.
Oikeastiko vain pari päivää? Ei yksi ihminen millään syö kilon juustoa kahdessa päivässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää säilyy.
Oikeastiko vain pari päivää? Ei yksi ihminen millään syö kilon juustoa kahdessa päivässä. Ap
Oikeasti, ala syömään.
Juusto säilyy avattuna jääkaapissa keskimäärin seitsemän vuorokautta. Optimaalinen lämpötila juustolle on alle + 8 °C. Vaikka juustopakkauksen parasta ennen -päiväys näyttäisi vielä useampaa päivää, paketin aukaistuasi päiväys ei ole enää voimassa.
Näin sanoo google
Tunnissa parissa on jo syömäkelvoton.
No sanoisin että pari viikkoa ainakin säilyy. 2-3 viikkoa. Ehkä enemmänkin.
Joskus olen isosta 1,5 kg palasesta leikannut erilleen pienmmän osan, josta veistelen siivuja ja isompaa pakkausosaa ei jatkuvasti auota. Tuntuu, ettei siihen silloin alkaisi niin helposti tulla sitä vanhahtavalle maistuvaa kuorta.
On minulla Oltermanni ainakin kolme viikoa tainnut olla. Ei homehdu hyvässä jääkaapissa. Korkeintaan tulee reunoille ja pohjaan se ei niin hyvän makuinen valkea kerros.
Sehän säilyy vaikka miten pitkään. Fermentoitunut juusto on terveellistä koska hyvät bakteerit.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen isosta 1,5 kg palasesta leikannut erilleen pienmmän osan, josta veistelen siivuja ja isompaa pakkausosaa ei jatkuvasti auota. Tuntuu, ettei siihen silloin alkaisi niin helposti tulla sitä vanhahtavalle maistuvaa kuorta.
On minulla Oltermanni ainakin kolme viikoa tainnut olla. Ei homehdu hyvässä jääkaapissa. Korkeintaan tulee reunoille ja pohjaan se ei niin hyvän makuinen valkea kerros.
Tuo vanhahtavalle maistuva harmaanvihreä kuori on JUUSTOPUNKKI!!! En ensin uskonut kun kaveri kertoi mutta google vahvisti tiedon: juustopunkki. Sen jälkeen en sinkkuna ole enää ostanut palajuustoja vaikka tulisikin edullisemmaksi. Ostan vain pieniä viipalepakkauksia tai yksittäispakattuja pieniä juustopaketteja. Sen vähän minkä yksinään juustoa käytän.
Viikko-pari, ei se senkään jälkeen pilalla ole (ellei homehdu) mutta siihen tulee vanha maku ja sellainen valkoinen mähmä päälle.
Juustoa kannattaa ostaa kerralla vain senverran kuin syö viikossa, tai pakastaa loput raasteena.
Riippuu paljon juustotyypistä ja säilytysoloista - se kuinka nopeasti tai hitaasti avaa juuston ei vaikuta vanhenemiseen. Steriileissä oloissa juusto voi kuivua tai kostua, jolloin sen rakenne muuttuu. Normaalioloissa ilmassa on aina joitain homesienten itiöitä ja varsinkin pehmeät ja kostuneet juustot toimivat kasvualustana. Esim. tuorejuustot homehtuvat läpikotaisin, kovat juustot alkuun vain pintakerroksesta,
Pari päivää säilyy.