Miten hävitätte asiakirjat, joissa hetut ja muita arkaluontoisia tietoja?
Tuossa eilen kului tovi jos toinenkin repiessä ja leikellessä pieniksi suikaleiksi vanhoja palkkakuitteja, veropapereita ja ties mitä, joissa on nimet, hetut, osoitteet, palkat jne. Olen joskus yrittänyt hävittää näitä saippuliuoksessa liottamalla, jolla musteen pitäisi irrota paperista mutta niin ei tapahtunut päivienkään päästä. En viitsi ostaa paperisilppuria, sillä nykyisellään noita vastaavia papereita tulee enää todella vähän ja toisaalta minnekään "hävitämme arkaluontoiset paperisi luotettavasti" -palveluun en todellakaan papereita anna. Noissahan on aina identiteetti- tai tietovarkauden mahdollisuus, jos tiedot vääriin käsiin päätyvät.
Joka tapauksessa kiinnostaisi tietää, miten te hävitätte nuo paperit jos ei ole paperisilppuria tai takkaa/grilliä?
Kommentit (61)
Meinaat että sinun hetuasi, osoitettasi ja nimeäsi ei saisi lähimmästä verotoimistosta ja vrk:sta?
Mä vien työpaikan tietoturvalaatikkoon tuhottavaksi. Mulle tulee tuollaista materiaalia niin vähän vuodessa, että kyllä ne repisi käsinkin.
Saan palkkakuitit sähköisinä. Muita tällaisia on veropaperit, jotkut labratulokset ja ehkä jotkut muut varallisuuspaperit.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:50"]
Meinaat että sinun hetuasi, osoitettasi ja nimeäsi ei saisi lähimmästä verotoimistosta ja vrk:sta?
[/quote]
Että mitä? Ai voin soittaa verotoimistaan ja pyytää naapurin pekan hetun? No ei, ei sitä saa. Ei se ole mitään yleistä tietoa.
Öh, en nyt keksi mitään papereita missä olisi sotuni. Ei mulle kerry mitään salassa pidettävää aineistoa, paitsi muuten sairauskertomukseni, joita en ole hävittämässäkään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:53"]
Mä vien työpaikan tietoturvalaatikkoon tuhottavaksi. Mulle tulee tuollaista materiaalia niin vähän vuodessa, että kyllä ne repisi käsinkin. Saan palkkakuitit sähköisinä. Muita tällaisia on veropaperit, jotkut labratulokset ja ehkä jotkut muut varallisuuspaperit.
[/quote]
Onko nuo luotettavia? meilläkin taitaa tuollainen loota olla mutta en ole omia henkkoht papereita sinne vienyt, sillä tuossakin jokin palvelu hävittää ne. Eli toisin sanoen ainakin ne työntekijät näkevät silputtavat tiedot.
Revin arat tiedot irti ja vedän ne pöntöstä
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:54"]
[/quote]
Että mitä? Ai voin soittaa verotoimistaan ja pyytää naapurin pekan hetun? No ei, ei sitä saa. Ei se ole mitään yleistä tietoa.
[/quote]
En tiedä, ehkä laki on muuttunut sitten viime kerran kun asiaa tutkin. Silloin verotoimistosta sai kenen tahansa osoitteen, tulot ja hetu siinä perässä.
Mitä ajattelet, että joku tekee sinun osoitteellasi? Onko se muuten salainen? Jos joku löytää sinun nimen ja osoitteen, niin mitä tapahtuu????
No leikkaan vaikka, tai poltan. En mä usko että kukaan alkaa mun roskiksia tonkia, vaikka sieltä saattais pari sanaa jotain luettavaa löytääkkin.
No on. Kyllä niihin laitetaan oikeasti paljon arkaluonteisempaa tietoa kuin mun palkkakuitti.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Ei kyllä pitäisi saada, osoitteeni on salainen ja hetuani en halua vääriin käsiin, ei kai sitä mistään verotoimistosta voi saada kukaan muu?
No ei kai sulla niitä niin paljon ole? Revi sotu irti ja muuten paperikeräykseen. Sotu kaatopaikkaroskiin.
Silppuri on paras, omani maksoi 20€ ja on ollut mulla vuosia. Sitä ennen pilkoin saksilla ja oli tylsää ja aikaa vievää hommaa.
Joo siis revin viikonlopun aikana vuosien palkkakuitit (24 vuodessa aikoinaan, nykyään sähköiset), veropaperit, opintotuki- ja -lainapaperit, vakuutuspaperit, työeläkeotteet jnejne. Nippu oli noin 10 senttiä korkea. Esimerkiksi vakuutuspapereissa oli nimi, hetu, osoite, vakuutuksen sopimusnumero, puolison nimi. Tällaisesta ehkä joku voisi saada vihiä siitä, kannattaako meille murtautua vai ei, jos on isot vakuutukset, on varmasti jotain laadukasta pöllittävääkin. Tämä nyt esimerkkinä. hetulla saa tilattua netistä vaikka mitä ja monet palvelut, esimerkiksi pankin puhelinpalvelu kertoo ihan kaiken puhelimitse, jos vain hetunsa kertoo.
Olenko sitten kummallinen, kun haluan tällaisten asioiden olevan ihan vain omia asioita?
Jenkeissähän on todella tarkkaa se, miten hyvää huolta pitää näistä jutuista pitää. Jossain paikkakunnilla järjestetään kokkoja, joihin voi viedä näitä papereita poltettaviksi, siellä kun identiteettivarkaudet ovat hyvin yleisiä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:54"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, ehkä laki on muuttunut sitten viime kerran kun asiaa tutkin. Silloin verotoimistosta sai kenen tahansa osoitteen, tulot ja hetu siinä perässä.
[/quote]
Eihän tämä nyt voi pitää paikkaansa?!
Kippaan kaiken muun roskan mukana paperinkeräykseen
Meillä on takka, joten arkaluontoiset paperit poltetaan. Mutta töissä monet työkaverini tuovat omia papereitaan työpaikan silppuriin, jolla saa siis itse silputa omat paperinsa.
Miksi täällä mollataan varovaisuutta? Eikö mieluummin kannata katsoa kuin katua? Ihme touhua.