Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen raskaus - ei automaattista sokerirasituskoetta?

Vierailija
15.03.2015 |

Hei, odotan toista lastani ja olen pian 38-vuotias. Olen viikolla 27. Ekassa raskaudessa neljä vuotta sitten lähetettiin automaattisesti sokerirasitukseen. Tulos oli normaali, mutta muistaakseni vähän korkeahko silti. Raskauksien välillä työterveyden verikokeissa havaittiin kerran normaalin ylärajoilla oleva verensokeri, mutta uusintakokeissa se oli normaali. Mahdollisesti johtui äärimmäisestä työstressistä ja vähäisestä nukkumisesta.
Nyt toisessa raskaudessa en saanut lähetettä sokerirasitukseen. Kysyin siitä, ja terkka totesi, että epätodennäköistä sairastua raskausdiabetekseen, kun ekassa raskaudessa sitä ei ole enkä ennen raskautta ollut ylipainoinen. Joo, en ylipainoinen, mutta normaalin BMI:n ylärajoissa silti. Lisäksi kerroin, että työstressin (taas!) vuoksi olen syönyt kaksin käsin makeaa ja päivittäin. Silti ei lähettä.
Mites te muut toista odottavat? Lähetettiinkö rasitukseen. Onkohan tämä joku Helsingin neuvoloiden säästölinja, vai mistä kyse? Pitäisikö mielestänne vaatimalla vaatia - vaikka tietysti olisi kiva pistää pää pensaaseen, välttää ikävä testi ja mahdollinen ikävä tulos? Tehdäänköhän yksityisellä testiä? Toki ajattelin, että nyt on korkea aika alkaa ihan varmuudeksi syödä radi-dieetin mukaan. Nimittäin jo nyt tunnen, että lapsen potkut ovat paljon selvempiä kuin ekassa raskaudessa - isompi vauva? Rakenneultrassa vauva oli hyvin keskikokoinen. Esikoinen taas meni alakäyrillä siitäkin huolimatta, että tätä sokerin mässytystä harrastin silloinkin. Syntyi 35+0 2050 g painoisena, eli oli viikkoiihin nähden juuri ja juuri alakäyrillä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin jouduin toista odottaessa testiin, vaikka ensimmäisellä oli normaali. Väliä kaksi vuotta. Olin pari vuotta nuorempi kuin sinä nyt ja painoindeksi 25. Täälläpäin syynä oli se ikä ja painoindeksi.

Vierailija
2/2 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa vuosi sitten toista odottaessa jouduin 3! Kertaa. Olisivat laittaneet vielä neljänteen vkolla 36 mutta en mennyt. Minulla ei ollut miyään niistä kriteereistä joita siihe vaadittiin. Aina tulos normaali. Ihmettelin itsekin miksi kiusaavat... Neljännen syyksi sairaalan kesäkandi sanoi sen että siitä voisi ennustaa tuleeko minulle tulevaisuudessa aikuistyypin diabetes...en mennyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla