Palkaton sairauslomako edessä???
Olen raskaana ja työpaikallani melutaso ylittää 85db. Raskaana ollessa ei saa altistua tuolle melulle ja työterveyslääkäri kirjoitti todistuksen että minut pitää siirtää hiljaisempaan työympäristöön. Työnantaja ilmoitti ettei heillä ole tarjota sopivaa työtä minulle. Jos siis joudun jäämään sairauslomalle niin onko Se sitten palkatonta äitiyslomaan asti? Koska en siis ole sairas ja voisin kyllä töitä tehdä, minulle ei vaan ole sopivaa työtä tarjolla. Melu aiheuttaa vaaraa sikiön kehitykselle.
Kommentit (29)
Ja asia nyt tuntui lähtevän vähän sivuraiteelle. En siis väitä raskauden olevan sairaus mutta en toki sikiötä altista myöhemmille puheenkehityksen häiriöille ja kuulovauriolle. En ole tässä määrin "työn sankari". Tuo sairausloma kyllä huolettaa kovasti. Jos siis jonkulla tästä kokemusta, onko palkallista?
Otin itse selvää että erityisäitiysvapaaseen melu ei ole syy. Jotkin kemikaalit, tarttuvat taudit yms. ovat. Se ei siis tule kyseeseen. Huomenna on töissä neuvottelu tilanteesta, silloin tietysti selviää enemmän.
http://www.kela.fi/raskaus_erityisaitiysraha
Erityisäitiysraha
Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, koska
joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.
Erityisäitiysraha ei vähennä varsinaista äitiysrahaa. Sitä maksetaan siihen saakka, kunnes äitiysrahakausi alkaa. Jos työolot tehdään turvallisiksi tai työsuhde päättyy, lakkaa myös erityisäitiysraha. Et voi erityisäitiysrahan aikana työskennellä myöskään toisen työnantajan palveluksessa.
Saat erityisäitiysrahaa saman verran kuin äitiysrahaa.
Tutuistuin tuohon erityisäippä vapaaseen, mutta kohdallani ei tule kysymykseen. Nuo altistukset oli tarkkaan lueteltu ja melualtistus ei kuulu niihin. Kovin ristiriitaista tämä on kun en voi tehdä työtäni tuon melun vuoksi mutta erityisäitiysvapaaseen se ei oikeuta. Ajattelin asian sujuvan paljon kivuttomammin pelkällä työn sopeuttamisella. Tähän ei työnantaja kuitenkaan lähtenyt.
Siis vaikka sanoit että et ole itse mitannut että mikä on desibeli taso työapikallasi niin joku on?Teillä on koko ajan tulpat/kuulosuojaimet päässä?ne tilathan on erikseen aina merkitty.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:48"]Tutuistuin tuohon erityisäippä vapaaseen, mutta kohdallani ei tule kysymykseen. Nuo altistukset oli tarkkaan lueteltu ja melualtistus ei kuulu niihin. Kovin ristiriitaista tämä on kun en voi tehdä työtäni tuon melun vuoksi mutta erityisäitiysvapaaseen se ei oikeuta. Ajattelin asian sujuvan paljon kivuttomammin pelkällä työn sopeuttamisella. Tähän ei työnantaja kuitenkaan lähtenyt.
[/quote]
Tuo lista ei ole kiveen kirjoitettu. Itse erityispäivärahalla, koska en työssäni kykene valitsemaan menenkö väkivaltaisiin tilanteisiin mukaan vai enkö. Ehdin olla 2viikkoa erityispäivärahalla, kunnes työnantaja sai järjestettyä vaaratonta työtä (toimistohommia). Aina ei erityispäivärahaa esim väkivallan uhan vuoksi saa, mutta meillä töissä tällä hetkellä tilanne, jossa se on jokapäiväistä, joten siksi tällainen erityisratkaisu kohdallani. Kannattaa siis ottaa selvää henk.koht. eikä sokeasti luottaa kelan sivuilla olevaan listaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:32"]
Siis vaikka sanoit että et ole itse mitannut että mikä on desibeli taso työapikallasi niin joku on?Teillä on koko ajan tulpat/kuulosuojaimet päässä?ne tilathan on erikseen aina merkitty.
[/quote]
Työterveyden tehtäviin kuuluu mitata melutasot. Vaikka yksittäinen työntekijä ei tiedä niitä, työterveydessä lääkäri tietää, samoin tehtaan johto.
85 desibeliä ei ylity jatkuvasti monessakaan paikassa ja sen pohjalta voi olla helppo ohjata työntekijä tehtäviin, joissa se ei ylity. Jos kuitenkin joka puolella on paineilmaa käytössä, perus paineilmapistooli ylittää sen jo ihan puhdistuksessa.
t. Tehtaanjohtaja
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"]Joustamaton työnantaja. Masennu keskivaikeasti ja ota pitkä saikku.
[/quote]
Jos kerran sopivaa työtä ei ole, mitä sille mahtaa? Passittaa pois joku toimistotyöntekijä joka ei ole raskaana?
Mun nähdäkseni sä oot sitten palkalla kotona jos työnantajalla ei ole tarjota melutonta työtä. Kysy nyt vielä liitosta mitä tarkoittaa.