Palkaton sairauslomako edessä???
Olen raskaana ja työpaikallani melutaso ylittää 85db. Raskaana ollessa ei saa altistua tuolle melulle ja työterveyslääkäri kirjoitti todistuksen että minut pitää siirtää hiljaisempaan työympäristöön. Työnantaja ilmoitti ettei heillä ole tarjota sopivaa työtä minulle. Jos siis joudun jäämään sairauslomalle niin onko Se sitten palkatonta äitiyslomaan asti? Koska en siis ole sairas ja voisin kyllä töitä tehdä, minulle ei vaan ole sopivaa työtä tarjolla. Melu aiheuttaa vaaraa sikiön kehitykselle.
Kommentit (29)
Meillä töissä tuo raja ylittyy kaikkialla tuotannossa jossa siis työskentelen. Melupiikit nousevat 130-140db:liin joten keskiarvo ylittää rajan 8 tunnin aikana kaikkialla. Vaikea tilanne minun ja myös työnantajan kannalta. Varmasti ovat miettineet sopivaa työtä mutta sellaista ei pysty järjestämään.
Erityisäitiyspäiväraha tulee varmaan tässä tapauksessa kysymykseen.
Ööh mä olen tehtaalla töissä ja kyllä meillä on naiset siellä raskausaikana työskennelleet? Mitä haittaa siitä melusta vauvalle on? Ei se raskaus ole mikään sairaus.
Otapa yhteys ammattiliittosi edustajaan (luottamushenkilöön) työpaikalla ja työsuojeluvaltuutettuun. Mitä TES tai VES sanoo asiasta?
Tuo on työpaikkasi työsuojelukysymys. Liitolta saat varmasti neuvoa.
Mitenniin ei saa altistua tuolle melulle raskaana? PITKITTYNYT oleilu yli 85db melussa SAATTAA vaikuttaa sikiöön. Eli tuskin saat palkallista sairaslomaa. En yhtään enää ihmettele, miksei nuoria naisia mielellään palkata.
Laita superlon-patja mahan ympärille, niin melu vaimenee.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"]
Mitenniin ei saa altistua tuolle melulle raskaana? PITKITTYNYT oleilu yli 85db melussa SAATTAA vaikuttaa sikiöön. Eli tuskin saat palkallista sairaslomaa. En yhtään enää ihmettele, miksei nuoria naisia mielellään palkata.
[/quote]Tuskin tuota riskiä kannattaa ottaa. Eikös 8 tuntia päivässä ole melko pitkittynyt?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"]
[/quote]Tuskin tuota riskiä kannattaa ottaa. Eikös 8 tuntia päivässä ole melko pitkittynyt?
[/quote]
Sano yksi työpaikka, missä oleillaan 8h putkeen melussa?
Joustamaton työnantaja. Masennu keskivaikeasti ja ota pitkä saikku.
Eiköhän työterveyslääkäri asiansa osaa.
No näin työterveyshoitaja kertoi ja ohjasi työterveyslääkärille. Hän sitten kirjoitti tuon todistuksen. En siis halua jäädä sairauslomalle enkä ole sairas niinkuin jo kirjoitin. Minut vaan pitää siirtää hiljaisempaan ympäristöön ja tälläistä ei tarjolla. Minä en tuota melulle altistumista ole itse keksinyt.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"] Mitenniin ei saa altistua tuolle melulle raskaana? PITKITTYNYT oleilu yli 85db melussa SAATTAA vaikuttaa sikiöön. Eli tuskin saat palkallista sairaslomaa. En yhtään enää ihmettele, miksei nuoria naisia mielellään palkata. [/quote]Tuskin tuota riskiä kannattaa ottaa. Eikös 8 tuntia päivässä ole melko pitkittynyt? [/quote] Sano yksi työpaikka, missä oleillaan 8h putkeen melussa?
[/quote]Aika monikin metallialan tehdastyö on sitä
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
Esim. työpaikka jossa itse työskentelen on tälläinen.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa, eli tauollakin olette kuulosuojaimet päässä?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"] Mitenniin ei saa altistua tuolle melulle raskaana? PITKITTYNYT oleilu yli 85db melussa SAATTAA vaikuttaa sikiöön. Eli tuskin saat palkallista sairaslomaa. En yhtään enää ihmettele, miksei nuoria naisia mielellään palkata. [/quote]Tuskin tuota riskiä kannattaa ottaa. Eikös 8 tuntia päivässä ole melko pitkittynyt? [/quote] Sano yksi työpaikka, missä oleillaan 8h putkeen melussa? [/quote] Esim. työpaikka jossa itse työskentelen on tälläinen. [/quote] Ahaa, eli tauollakin olette kuulosuojaimet päässä?
[/quote]Kyllä. Yllättääkö se sut? pakkotahtisessa tehdastyössä ei taukojen takia koneita pysäytetä, niiden alasajo voi viedä tunteja.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa, eli tauollakin olette kuulosuojaimet päässä?
[/quote]
No edelleenkään en itse tuota asiaa keksinyt vaan lääkäri asian totesi, kirjoitti todistuksen ja pyysi toimittamaan työnantajalle. En ole itse mittarilla mitannut työpaikkani melutasoa enkä muutenkaan ole melualtistuksien asiantuntija. Työterveyslääkärin kuitenkin pitää tietää potilaiden työpaikkojen altistukset joita hän hoitaa.
Kuten joku jo aiemmin sanoi, et saa sairauspäivärahaa koska et ole sairas, mutta saat erityisäitiyspäivärahaa (vai mikä lie nimi onkaan) mitä haetaan Kelasta. Joko työnantajanedustaja (palkkis?) laittaa hakemuksen puolestasi, tai sinä itse.
Katso Kelan sivuilta ohjeistus.
Meillä töissä tuo raja ylittyy kaikkialla tuotannossa jossa siis työskentelen. Melupiikit nousevat 130-140db:liin joten keskiarvo ylittää rajan 8 tunnin aikana kaikkialla. Vaikea tilanne minun ja myös työnantajan kannalta. Varmasti ovat miettineet sopivaa työtä mutta sellaista ei pysty järjestämään.