Syöpää sairastavat/sairastaneet
Oletteko kertoneet tilanteesta miten yleisesti? Mikä on oikea tapa tehdä se? Jotenkin haluaisin et kaikki tutut tietää, et ne tietää miksi vaikka oon väsynyt jne. Entä läheiset? Missä vaiheessa olette kertoneet? Mulla on tilanne, että tänään diagnoosi varmistui ja reilun viikon kuluttua saan tietää miten paha se on ja miten hoito etenee. Sitten on varmaan pakko kertoa sisaruksille, mutta en halua niitä tähän odotuksen tuskaan mukaan. Ei sääli/tsemppiviestejä kiitos, kokemuksia ja ohjeita kaivataan!
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:49"]Sit mua jotenkin hävettää tää kohdunkaulan syöpä. Oonko enää seksuaalisesti haluttava kenenkään mielestä, kun ollut siellä syöpä :( ja tuleeko seksistä jotenkin erilaista sitten? Ap
[/quote]
Itse en ole kokenut itseäni vähemmän haluttavaksi. Kai se on aika paljon kiinni siitä, miten itse suhtautuu asiaan. Seksin muuttuminen on varmasti yksilöllistä, itse tarvitsen nykyään liukuvoidetta (ennen syöpää ei ollut tarvetta). t. 29
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:50"]Olen sairastanut syövän. Ensin en meinannut kertoa suunnilleen kenellekään, se kertominenkin oli niin vaikeaa. Kun kuitenkin kerroin niin sain tosi paljon tukea ihan semmosiltakin joita en tuntenut niin hyvin. Eli tällä kokemuksella kertoisin. Kertoisin avoimesti selkeästi ja lyhyesti tosiseikoissa pysyen.
[/quote]
Kiitos! Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:53"]Minkä ikäinen ap olet?
[/quote]
Olen yli 25 mutta alle 30. Aloin miettiä että toivottavasti kukaan ei tunnista ketjusta, kun en ole tosiaan vielä kertonut :/ ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:27"]
Up up... Mulla on tylsää, oottelen toimenpidettä sairaalassa. Ap
[/quote]
Oletko provo, ei perjantaina odoteta toimenpidettä, viikonloppuisin ei juuri toimenpiteitä tehdä.
Oottelen oikeesti, kuten sanoin aiemmin niin tänään otettiin koepaloja. Ne alkoi vuotaa ja siksi täällä. Ap
Taisi olla provo, mutta tulihan tähän keskusteluun muutama hyvä kommentti, joista on ehkä hyötyä oikeasti sairaille ja heidän läheisilleen.
Toimenpide oli vissiin sit väärä sana, mutta tuo vuoto tosiaan tyrehdytetään leikkaussalissa polttamalla tai jotain kun ei itsestään lopu. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:50"]
Toimenpide oli vissiin sit väärä sana, mutta tuo vuoto tosiaan tyrehdytetään leikkaussalissa polttamalla tai jotain kun ei itsestään lopu. Ap
[/quote]
Tuo ajankohta ei täsmää, täällä on sairaaloiden rutiineista tietäviä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:20"]Niin, vaikea se on sanoa mikä sen on aiheuttanut. Moni syöpään sairastunut on myös ryhtynyt vegetariaaniksi.
Ruokasoodasta sen verran vaan että ei kai siitä mitään haittaa ole vaikka ennen hoitoonpääsyä ottaiskin pienen kuurin. Sehän oli juuri se mikä Jungerkin oli ottanut vaikka jälkikäteen perui puheet kun liian moni otti yhteyttä kysyäkseen neuvoja.
[/quote]
Kyllä kyseisen henkilön syöpä nujerrettiin aivan muulla kuin ruokasoodalla!!Typerää väittää muuta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:20"]Niin, vaikea se on sanoa mikä sen on aiheuttanut. Moni syöpään sairastunut on myös ryhtynyt vegetariaaniksi.
Ruokasoodasta sen verran vaan että ei kai siitä mitään haittaa ole vaikka ennen hoitoonpääsyä ottaiskin pienen kuurin. Sehän oli juuri se mikä Jungerkin oli ottanut vaikka jälkikäteen perui puheet kun liian moni otti yhteyttä kysyäkseen neuvoja.
[/quote]
Kyllä kyseisen henkilön syöpä nujerrettiin aivan muulla kuin ruokasoodalla!!Typerää väittää muuta.
[/quote]
Ja se nimi on Jungner...
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:50"]
[/quote]
Tuo ajankohta ei täsmää, täällä on sairaaloiden rutiineista tietäviä.
[/quote]
Huom viestini 58, en tullut ajanvarauksella tehtävään toimenpiteeseen vaan aloin vuotaa päivällä tehdyn toimenpiteen jälkeen ->päivystykseen, nyt täällä. Mut jos provona nyt pidetään niin minkäpä sille voi, kiitos kumminkin asiallisesti vastanneille aiemmin! Ap
Kaikki mahdolliset tunteet kuuluvat asiaan. Voi tuntea häpeää, voi tuntea syyllisyyttä onko itse aiheuttanut sairautensa. Voi pelätä juuri tuota, että ei ole enää haluttava kun leikataan vaikka rintaa, kohtua, eturauhasta, ihoa, kieltä... tai hoitojen takia lähtee tukka ja silmäripset. Lääkeiden takia voi olla sekava. Kipulääkkeiden takia ihan töttöröö ja "huumeissa".
Omaa äitiä katseltuani olen huomannut, että huumori on usein hyvä ystävä. Hän on nauranut kaikille kommelluksille paljon ja pitänyt mannekiiniesityksiä perheelleen lippalakki- ja kesähattukokoelmastaan silloin, kun pää kiilsi kaljuna. Kaikkein eniten on kuitenkin nauranut muiden samanlaisten kanssa vertaistukiryhmissä. Niissä voi itkeä yhdessä, mutta eniten niissä tunnutaan nauravan.
Mielen pitäminen virkeänä harrastuksilla on tehnyt hyvää. Ihmisten tapaaminen samoin. Kun hän pysyi elämänsyrjässä kiinni eikä jäänyt häpeissään ja lannistuneena makaamaan sohvalle, toivokin lisääntyi 80% :) 4
MIkä ihme tuo ruokasoodajauhaja on? Jos sillä yritetään viitata elimistön happo-emästaseen muuttamiseen, niin ei se kyllä syömällä onnistu :D
Äiti sai tietää sairastavansa keuhkosyöpää 59-vuotiaana, oli lokakuu. Minulle kertoi vasta maaliskuussa, viikkoa ennen kuin leikattiin.
Minkä ikäinen ap olet?