Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa

Vierailija
13.03.2015 |

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Kommentit (417)

Vierailija
321/417 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:11"]

Kai sä tajuat, että se sun äiti makaa siinä sängyssä todennäköisesti vaipat housuissa? Kaikilla huonokuntoisilla vanhuksilla on vaipat, joten voit kuvitella, että jos hoitajat heidät veisivät joka pissan jälkeen vessaan pesulle tai suihkuun, niin heillä ei olisi aikaa tehdä muuta.

Ei tosin sitäkään kunnolla.

Et ole tainnut olla vanhustyössä. Ainakin meillä vaipanvaihdonyhteydessä pestään alapää pesuvoiteilla tai vedellä ja pesulapuilla. Likainen vaippa haisee siinä tilanteessa kun sitä vaihdetaan (ja tietenkin siellä roskapussissa), ei muuten. Jos siis huolehditaan säännöllisesti vaipanvaihdot ja hygienia (pesut+mahdolliset likaiset vuodevaatteet ynm.) niin ei haise. Tietenkään huonokuntoista vanhusta ei joka kerta raahata wc:hen asti pesulle, on heikolle vanhuksellekin usein iso rasitus, mutta useimmiten aamuin ja illoin kuitenkin.     

Et ole tainnut sinäkään olla vanhustyössä. Osalla vanhuksilla valskaa sulkijalihas ja vaippassa on tuhrua kaiken aikaa. Usein sen valskaavan ulosteen haju on erilaista ja pinttyvää.

Vierailija
322/417 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty sairaalassa: vanha mies pyytää päästä pissalle. Hoitaja toteaa selkeästi, että täytyy odottaa "omaa hoitajaa". Mies oli pyytänyt päästä pissalle jo pari tuntia sitten. Siinä näki mitä tulevaisuus on joskus omalla kohdalla: milaista apua saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/417 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän äitisi hoivan jonka hän maksaa itse - kuuluu sisältää ruoka, perushoiva ja ulkoilu sekä kaikki normaali mitä sen ikäisenä tehdään. Lääkkeet, vuokra maksetaan sen päälle. Vaatikaa läheisillenne hyvää hoivaa. Ei mitään ulkopuolisia hoivatätejä.

Vierailija
324/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku laatisi sellaisen hoivasopimuspohjan, mikä sisältäisi ihmisarvoisen hoidon, ja minkä hoitopaikan kuuluisi allekirjoittaa, kun hoitoon tullaan. Olisiko av:n porukoista sellaisen laatijoiksi ja julkaisijoiksi?

Vierailija
325/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun jälkeen palvelutaolissa on kirjetulva, kun kerran vuodessa omaistaan katsomassa käyvillä sukulaisilla tulee paha mieli ja lähinnä huono omatunto siitä että käyvät niin harvoin.

Äitiään voi käydä katsomassa vaikka joka päivä.

Vierailija
326/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun joku laatisi sellaisen hoivasopimuspohjan, mikä sisältäisi ihmisarvoisen hoidon, ja minkä hoitopaikan kuuluisi allekirjoittaa, kun hoitoon tullaan. Olisiko av:n porukoista sellaisen laatijoiksi ja julkaisijoiksi?

Eli jonku muun pitäisi hoitaa hyvin vanha sukulaisesi. Mitäpä jos hoitaisit itse?

Vierailija
327/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju.

Itse sellaisena hoitajana, kenen vahvuus on tuo, että pärjää potilaiden kanssa, sanon, että sekään ei ole aina kivaa. Kun tiedetään, että saan hommat toimimaan nopeasti, koska potilaat pitää minusta ja minulla on kyky saada nopeaa kontakti ja homma hoitumaan, joudun tekemään aina töitä yksin. Se on yksityiselle firmalle säästöä, kun minulle ei palkata kaveria. Eli voi ottaa yhden vahvuudesta pois, kun saan homman pyörimään nopeaa yksin. Minun selkä ei sitten meinaa kestää sitä, että saan repiä aina yksin, kun hitaammilla hoitajilla on aina kaveri.

Toinen asia on se, että  pomot kuuntelevat sitä liukaskielisintä hoitajaa. Kun vain osaat olla röyhkeä ja kyynärpäätaktiikalla tuoda itseäsi esille ja lipittää, saat monia etuja ja ne hoitajat, jotka eivät osaa tätä sosiaalista lipittämistä, saavat raataa itsensä hengiltä. Kiitosta ei koskaan tule, mutta niitä laiskoja paskoja, jotka lipittävät, kiitellään ja ylistetään.

Vie motivaatiota ja vituttaa joskus ankarasti. Kun haluaisi tehdä työnsä hyvin ja antaa hoidettaville sen hetken, että häntä autettiin ja häntä kuunneltiin. Mutta ei, kun ne laiskat paskiaiset on niitä hienoja ja saavat parhaat vuorot ja heille annetaan aina apuna toinen käsipari.

Yksi syy hoitopaikkojen huonoon hoitoon on huonot esimiehet. Kun henki paikassa on huono juuri näiden lipittäjien takia, niin se vaikuttaa myös itse hoitoon ja sen tasoon.

Se lipittäjäkööri istuu siellä pomon lasikopissa nauraa tirskumassa ja laiskottelemassa ja kännykkä kourassa. Ja ne muut tekee sitten töitä ja kiroaa mielessään koko paskaa ja miettii, että minne muualle lähtisi töihin.

Vierailija
328/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/10 pistettä !!👆

Vierailija
329/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvontakamerat ovat nykypäivää ainakin uusimmissa yksiköissä. Tosin asiakashuoneiden ja pesutilojen kuvaamisen kieltää laki ja yksityisyydensuoja, vain yleisiä tiloja voi kuvata. Mutta näitäkään ei saa katseltavaksi huvikseen, vaan pitää olla painavat perusteet milloin valvontakamerakuvaa voi katsoa. Omassa duunissa kamerakuvaa on katsottu parin vuoden sisään kahdesti, toisella kerralla on epäilty hoitajan kaltoinkohdelleen asiakasta ja toisella kertaa asiakkaan pahoinpidelleen hoitajan. Molemmilla kerroilla nauhat ovat olleet katsomassa johto ja poliisi. Et ei se oo ihan niin helppoa että omaiset sit katselee kuinka meidän mairea hoidetaan.

Vierailija
330/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida äitiäsi itse. Jos olet työelämässä, ota vapaata. Sanot, ettei ole varaa. Ota lainaa. Jos perintöä tulossa, siitä sitten särvintä leivälle tai jopa muutakin. TAI maksa yksityinen hoitaja kotiin.

Itse otin työstä vapaata ja matkustin 500 kilomerin päähän hoitamaan äitiä puoleksi vuodeksi.  Mies ja 15-vuotias lapsi jäivät kaupunkiin. En toki koko aikaa ollut siellä, koska siellä asuva sisareni myös hoito häntä.

Itsllle jäi hieno tunne siitä, että sain olla intensiivisesti läsnä äitini viimeisen kuukausien aikana. Ihan taallaisi tallaajia ollaan. Ei siis isoa rahamassia takana.

Kai ymmärrät, että joskus tuo tarkoittaisi kymmenen vuoden poissaoloa työelämästä. Ja käytännössä monella alalla sen jälkeen työttömyyttä pitkään kunnes ehkä 50 v. Opiskelisit lähihoitajaksi. Eli koko työelämäsi muuttuisi. Olisi yhteiskunnalle kestämätön tilanne jos kaikki tekisivät noin. Tuo on luksusta että se oli sinulle mahdollista,

Vierailija
331/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Ellet asu satojen kilometrien päässä, olet tervetullut syöttämään äitiäsi palvelutaloon vaikka joka päivä. Siten järkytyksen tunnekin lievenee, kun totut näkemään millaista se runollisella kielellä "elämän illaksi" sanottu aika saattaa todellisuudessa olla. Kaikki eivät vain hiljennä askelta ja nukahda lopulta ikuiseen uneensa rauhallisesti ja hymyillen.

En ole hoitoalalla, mutta nuorena olin vähän aikaa töissä vanhusten hoitolaitoksessa, jolloin tämä hoitopuolen näkökulma tuli tutuksi. Jo tuolloin henkilökunnan määrä oli mitoitettu niin, että syötettävien potilaiden kanssa oli vaikeaa kiireen takia, kun syöminen oli hidasta ja kymmenen syötettävää vielä odotti. Muistan erään hoitajan, joka kulki samassa huoneessa potilaan luota toisen luo ja pani kullekin lusikallisen suuhun vuorotellen. Siten jokainen sai syödä  ja niellä rauhassa.

Nykyisin hoitolaitokset ovat muutoin tuttuja paikkoja.

Hoitajat lasikopissa ovat ns. raportilla, jossa aamu- ja iltavuoron työntekijät tapaavat vuoron vaihtuessa ja käyvät läpi aamuvuoron tapahtumat kunkin potilaan / asukkaan kohdalta, jotta iltavuorolaiset ovat heti ajantasalla tilanteesta. Jos juovat kahvinsa siinä samalla, hyvä niin, koska varsinaisiin taukoihin ei välttämättä ole aikaa.

Vierailija
332/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VANHUKSET PITÄS TYÖLLISTää tekemään jotain hyödyllistä yhteiskunnassa eikä istuttaa mä'tänemään hoitolaitoksiin, aina atekevä jotain työtä löytää!

Vierailija
333/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

Et taida olla työelämässä ollenkaan, kun kuvittelet, että on olemassa käsite "muu aika". Tarkoitatko hoitajien vapaa-aikaa vai mitä? Sairaalat ja muut hoitolaitokset ja työelämä yleensäkin toimii mahdollisimman tarkasti kellon mukaan. Huomaat se oman arkielämäsi pikku tilanteissa: kun esim. varaat ajan hammaslääkärille tai mihin tahansa, se on tietty kellonaika ja saat 15 minuuttia, puoli tuntia tai tunnin. Sinun jälkeesi tulevalla on se sinun näkökulmastasi "muu aika".

Vierailija
334/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin helppoa ole avuttoman vanhan ihmisen kanssa. Omaishoitajan ominaisuudessa voin sanoa, että kun siinä on 24/7 vierellä joka pissan/kakan jälkeen ei voi/ei pysty vaihtamaan vaippoja. Hajuhaittoja tulee väkisinkin.

Joo, laitoksessa hoitaja tekee duunia 8t/pv ja jaksaa varmaan enemmän mutta sitä hoitajaa kohtaan on enemmän huollettavia. Ymmärrän oikein hyvin sen hoitajien näkemyksen. Valittajille suosittelisin viettämään vaikka 1 viikon 8t/pv sen omaisen seurassa, jotta saisitte paremman käsityksen siitä vanhuksen hoidon todellisuudesta.

Vierailija
335/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska viimeksi kävit äitiäsi katsomassa, jos näky noin järkytti?!?!?!

Vierailija
336/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju.

Itse sellaisena hoitajana, kenen vahvuus on tuo, että pärjää potilaiden kanssa, sanon, että sekään ei ole aina kivaa. Kun tiedetään, että saan hommat toimimaan nopeasti, koska potilaat pitää minusta ja minulla on kyky saada nopeaa kontakti ja homma hoitumaan, joudun tekemään aina töitä yksin. Se on yksityiselle firmalle säästöä, kun minulle ei palkata kaveria. Eli voi ottaa yhden vahvuudesta pois, kun saan homman pyörimään nopeaa yksin. Minun selkä ei sitten meinaa kestää sitä, että saan repiä aina yksin, kun hitaammilla hoitajilla on aina kaveri.

Toinen asia on se, että  pomot kuuntelevat sitä liukaskielisintä hoitajaa. Kun vain osaat olla röyhkeä ja kyynärpäätaktiikalla tuoda itseäsi esille ja lipittää, saat monia etuja ja ne hoitajat, jotka eivät osaa tätä sosiaalista lipittämistä, saavat raataa itsensä hengiltä. Kiitosta ei koskaan tule, mutta niitä laiskoja paskoja, jotka lipittävät, kiitellään ja ylistetään.

Vie motivaatiota ja vituttaa joskus ankarasti. Kun haluaisi tehdä työnsä hyvin ja antaa hoidettaville sen hetken, että häntä autettiin ja häntä kuunneltiin. Mutta ei, kun ne laiskat paskiaiset on niitä hienoja ja saavat parhaat vuorot ja heille annetaan aina apuna toinen käsipari.

Yksi syy hoitopaikkojen huonoon hoitoon on huonot esimiehet. Kun henki paikassa on huono juuri näiden lipittäjien takia, niin se vaikuttaa myös itse hoitoon ja sen tasoon.

Se lipittäjäkööri istuu siellä pomon lasikopissa nauraa tirskumassa ja laiskottelemassa ja kännykkä kourassa. Ja ne muut tekee sitten töitä ja kiroaa mielessään koko paskaa ja miettii, että minne muualle lähtisi töihin.

Huono työilmapiiri, työpaikkakiusaaminen ja huonot esimiehet heijastuvat asiakkaiden hoitoon. Jättäisitkö lapsesi tai vanhempasi sellaiseen paikkaan hoitoon? Minä en.

Vierailija
337/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ArkkipiispaBangkok-46v kirjoitti:

VANHUKSET PITÄS TYÖLLISTää tekemään jotain hyödyllistä yhteiskunnassa eikä istuttaa mä'tänemään hoitolaitoksiin, aina atekevä jotain työtä löytää!

Siellä sitä vaan loisitaan, eikä voida edes omia ruokia syödä...

Vierailija
338/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin faija sairastu alzheimeriin....tuli erittäin väkivaltaiseksi loppuaikoina....ei vaan voitu hoitaa kotona....hoitopaikassakin löi henkilökuntaa... ei aina vaan pysty hoitamaan kotona vaikka kuinka haluaisi

Vierailija
339/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin faija sairastu alzheimeriin....tuli erittäin väkivaltaiseksi loppuaikoina....ei vaan voitu hoitaa kotona....hoitopaikassakin löi henkilökuntaa... ei aina vaan pysty hoitamaan kotona vaikka kuinka haluaisi

ois menny töihin, kyllä tekevä töitä löytää, vaikka nyrkkelijäksi ois alkanut

Vierailija
340/417 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi.

Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua.

Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

Siis olet opiskelujen ohella ollut useita kesiä kesätöissä vanhusten kotihoidossa, muttet kuitenkaan opiskele hoitoalaa? Edes hoitoalan opiskelijoita ei kotihoidossa laiteta pahimpiin paikkoihin, eikä vastuu saa olla samanlainen kuin valmistuneella/vakituisella työntekijällä. En saata uskoa, että sinun kohdallasi kokonaiskuva kotihoidon tilanteesta olisi ollut totuudenmukainen, ainakaan mikäli säädösten mukaan on toimittu. Sinulta on pitänyt rajoittaa kaikki lääkehoitoon, vaativiin siirtymisiin ja aggressiivisiin ja arvaamattomiin potilaisiin liittyvät tehtävät. Siis iso osa hoitajan vastuualueesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi