Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa
Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.
Onkohan hoitokodeissa pesukoneet jokaista potilasta varten?
Siellä sitten jonotettaisiin pesemään pyykkiä?
Yleensä hoitolaitoksessa oleva vanhus on jo huonokuntoinen. Täällä puhutaan, että suitsait sukkelaan tehdään sitäsuntätä ja kuka vaan. Huomaa, että ei ole ollut sairasta vanhusta läheisenä.
On aivan toinen juttu mukamas huolehtia vanhuksesta jolla ei muuta vaivaa ole kun vanhuus.
Hoitajia koulutetaan juurikin hoitamaan sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
Öh, miksi et esim itse menisi?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaikka sellainen muutaman tunnin auttamistyö voitaisiin katsoa työttömille aktivoitumiseksi. Jopa hoitoalan ihmisiä on työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:11"]
Kai sä tajuat, että se sun äiti makaa siinä sängyssä todennäköisesti vaipat housuissa? Kaikilla huonokuntoisilla vanhuksilla on vaipat, joten voit kuvitella, että jos hoitajat heidät veisivät joka pissan jälkeen vessaan pesulle tai suihkuun, niin heillä ei olisi aikaa tehdä muuta.
Ei tosin sitäkään kunnolla.Et ole tainnut olla vanhustyössä. Ainakin meillä vaipanvaihdonyhteydessä pestään alapää pesuvoiteilla tai vedellä ja pesulapuilla. Likainen vaippa haisee siinä tilanteessa kun sitä vaihdetaan (ja tietenkin siellä roskapussissa), ei muuten. Jos siis huolehditaan säännöllisesti vaipanvaihdot ja hygienia (pesut+mahdolliset likaiset vuodevaatteet ynm.) niin ei haise. Tietenkään huonokuntoista vanhusta ei joka kerta raahata wc:hen asti pesulle, on heikolle vanhuksellekin usein iso rasitus, mutta useimmiten aamuin ja illoin kuitenkin.
Tämä. Mua hirvittää jo näin nuorena, että olisi ihan kamalaa joutua tällaisen kohteeksi. Toivottavasti eutanasia on sitten jo mahdollinen tai kuolen suorilta jaloilta. Jos vammaudun tms. niin hoidan itseni päiviltä oman käden kautta.
Tällainen ajatus on juuri syy, miksi en kannata eutanasiaa. Eutanasiasta tulee vielä lopulta velvollisuus niillekin, jotka haluavat elää elämänsä loppuun asti. Jätetään hoitamatta ja syyllistetään, miksi tällä vielä roikut.
Miksei saattohoitoa ja vanhus hoitoa mieluummin paranneta. Siihen pitäisi käyttää niitä verorahoja.
MInä olen kyllä nähnyt, että hoitolaitoksissa on joutilasta aikaa joillakin hoitajilla parikin tuntia työvuoron aikana. Silloin istutaan juoruamassa ja pilkkaamassa toisia työntekijöitä, potilaita tai esimiehiä. Edessäpäin sitten ollaan niin mielin kielin, että oksettaa. Samaan aikaan jää asiakkaita syöttämättä, juottamatta, vessattamatta ja lääkehoito on mitä sattuu, esim antibiootit on antamatta. Suosikkiasukkaat kyllä hoidetaan ja tapellaan siitä kenellä on parhaat valokuvat, helminauhat tai hajuvedet. Missä on hoitoalan eettiset periaatteet?
Suurimmat ongelmat johtuu siitä, että palvelutalot myydään isommille yrityksille kuten Mehiläinen ja Adecco, jotka välittömästi vähentävät henkilökuntaa ja vaihtavat suomalaisen henkilökunnan maahanmuuttajiin, jotka eivät välttämättä edes osaa Suomea kuin auttavasti. Ja tämä on fakta! Minä olin töissä yksityisessä hoivakodissa, missä asukkaista pidettiin huolta - heidät pidettiin aktiivisina, johtaja tunsi jokaisen nimeltä ja päivittäin jutteli heidän kanssaan. Yksikkö myytiin Mehiläiselle ja taso romahti vajaassa kuukaudessa. Aiempi johtaja vaihtui toiseen, joka ei edes tiedä, ketä yksikössä asuu (eikä häntä kiinnosta muu kuin tulosraportit), työntekijöistä vain 1/3 on suomalaisia ja he vaihtuvat jatkuvasti, eivät tunne asukkaita. Joukossa on hyviäkin mamu - hoitsuja, mutta monet eivät osaa Suomea. Hoitajia on vähemmän eikä heillä ole aikaa esim. vaihtaa vanhusten vaippoja riittävän usein tai käyttää heitä vessassa. Tämä kehityssuunta on todella järkyttävä ja yksikkö saakin nykyään jatkuvasti huomautuksia asukkaiden omaisilta. Aiemmin yksikön toimintaan oltiin enemmän kuin tyytyväisiä. Sipilää ja muita päättäjiähän nämä asiat ei kiinnosta. Heillä on vanhuusajoille varmasti tulossa ihan oma yksityinen hoitaja.
Yksikään vanhus ei haluaisi olla palvelukodissa tai laitoksessa.
Krisse66 kirjoitti:
MInä olen kyllä nähnyt, että hoitolaitoksissa on joutilasta aikaa joillakin hoitajilla parikin tuntia työvuoron aikana. Silloin istutaan juoruamassa ja pilkkaamassa toisia työntekijöitä, potilaita tai esimiehiä. Edessäpäin sitten ollaan niin mielin kielin, että oksettaa. Samaan aikaan jää asiakkaita syöttämättä, juottamatta, vessattamatta ja lääkehoito on mitä sattuu, esim antibiootit on antamatta. Suosikkiasukkaat kyllä hoidetaan ja tapellaan siitä kenellä on parhaat valokuvat, helminauhat tai hajuvedet. Missä on hoitoalan eettiset periaatteet?
Saman olen huomannut. Muutama tunnollinen ja kiva hoitaja on, mutta sitten näitä ilkeitä juoruajia ja kieroja hoitajia, jotka viihtyvät tauoilla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään vanhus ei haluaisi olla palvelukodissa tai laitoksessa.
Tuo ei pidä paikkaansa, olen hoitanut 16v vanhuksia hoitokodissa ja on monia kotona yksinäisiä vanhuksia, jotka ovat riemuissaan kun pääsevät yksinäisestä pelokkaasta elämästä hoitokotiin, josta tietää, että 24/7 on joku joka auttaa, eikä päästä yönmörköjä sisälle.
Karkeasti voin sanoa, että pienen kuntamme pienessä 15 paikkaisessa hoitokodissa on kokoajan ollut kaksi sellaista asukasta, jotka pärjäisivät kotona, jos eivät olisi yksinäisiä/pelokkaita, tämä ei tarkoita että omaiset eivät kävisi, vaan yöt ovat täynnä mörköjä yksin. Nykyisin loput sisään tulevat ovat dementoituneita, joita vanha puoliso ei jaksa hoitaa tai yksin asuminen on mahdotonta, ei muisteta syödä, vaelletaan ulos, eksytään jne.
Fyysisesti sairaana saa kotona olla kotona hyvin pitkään, kuolemaan, jos ei pelkoja ole, itsellä tai omaisilla.
Ja muutaman viikon hoitokodissa olon jälkeen suurin osa on oloonsa tyytyväinen, toki välillä on koti-ikävä, mutta kenellä ei olisi, hirvittävän iso muutos elämään ja tottakai tulee ajatus tänne minä kuolen, kun vuoden aikana samasta ruokapöydästä voi kuolema korjata viisi-kymmenen tuttavaa, jos siis olet dementoitumaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, että vauvan vaippa pitää kuulemma vaihtaa heti kun siellä on kakkaa. Ettei iho vaurioidu.
Vanhukset saavat 2 vaippaa päivässä. Enempää ei. Eli he makaavat omissa ulosteissaan 12 tuntia putkeen. Mutta ketäpä se liikuttaisi.
Ilmeisesti poliitikot laskevat sen varaan, etteivät itse vanhene tai rahat riittävät luksushoitoon.Sekin on jännää, että psyykkisesti sairas pakotetaan sairaalassa suihkuun kolme kertaa viikossa, mutta vanhus pestään kerran viikossa. Pesun tarve riippuu siitä kuinka paljon hoitsulle siitä aiheutuu vaivaa.
Vanhusten iho on herkempi ja kuivuu nopeasti.
Muistakaa tehdä elvytyskielto siinä vaiheessa kun ajatus vielä kulkee, jos tiedätte että kunto huononee kaikesta hoidosta huolimatta ja ette halua olla 10 vuotta laitoksessa.
Oliko siellä Laxoberon käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että vanhustenhoidosta leikataan koko ajan ja tilanne kurjistuu.
Samaan aikaan toisiin menokohteisiin löytyy jopa lainarahaa.Miksi omat vanhukset jäävät tältä arvopohja-hallitukselta hoitamatta?
Robotti jakaa kutsut esimerkiksi muistitestiin, vaikka ei ole edes ajokorttia!!! Kerran vuodessa kuulemma tehdään jokaiselle, mutta minkäänlaista liikuntaa he eivät saa, ainoastaan tolkuttoman määrän lääkkeitä jokaiselle vuorollaan, eikä edes allergioita oteta huomioon siinä.
Muutama vuosi sitten ainakin Helsingissä lopetettiin kaupungin palvelutaloissa raporttien pitäminen. Siksi hoitajien vastaukset"en mä tiedä"kaikkiin kysymyksiin, ovat totta. Arvatkaa kerrottiinko tätä omaisille, ei tietenkään.
Tästä hoidon laiminlyönnistä pitäisi järjestää joku tempaus, mutta harva käy omaisensa luona palvelutalossa muuta kuin katsomassa heitä pyntättyinä sunnuntai päivisin tai Jouluna. Totuus on sitten ihan toista.
Se on ihmisoikeusrikkomus mitä karmeimmalla tavalla. Minä sen olen todistanut omin silmin.
Raportti pidetään aina vuoron vaihtuessa eli aamuvuoro antaa raportin iltavuorolle jne... sitä ei voi pitää " joskus muulloin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaikka sellainen muutaman tunnin auttamistyö voitaisiin katsoa työttömille aktivoitumiseksi. Jopa hoitoalan ihmisiä on työttöminä.
Minua ei tarvitse työttömänä aktivoida yhtään mihinkään, palkka aktivoi työntekoon.
Ei tuo kuulosta palvelutalolta ollenkaan, vaan ihan hoivakodilta. Palvelutaloissa asutaan itsenäisesti ja melko omatoimisesti. Yhteisiin tiloihin tullaan itsenäisesti syömään ja seurustelemaan. Muuten asutaan kuin omassa kodissa. Toki henkilökunta käy tarpeenmukaan mm siivoamassa ja auttamassa peseytymisessä, huolehtimassa lääkeasioista jne, mutta ei sellaista varsinaista kaiken kattavan hoivan tarvetta pitäisi palvelutalon asukkaalla olla. Jos on, niin palvelutalo on ihan väärä paikka.
Et ole tainnut olla vanhustyössä. Ainakin meillä vaipanvaihdonyhteydessä pestään alapää pesuvoiteilla tai vedellä ja pesulapuilla. Likainen vaippa haisee siinä tilanteessa kun sitä vaihdetaan (ja tietenkin siellä roskapussissa), ei muuten. Jos siis huolehditaan säännöllisesti vaipanvaihdot ja hygienia (pesut+mahdolliset likaiset vuodevaatteet ynm.) niin ei haise. Tietenkään huonokuntoista vanhusta ei joka kerta raahata wc:hen asti pesulle, on heikolle vanhuksellekin usein iso rasitus, mutta useimmiten aamuin ja illoin kuitenkin.
Tämä. Mua hirvittää jo näin nuorena, että olisi ihan kamalaa joutua tällaisen kohteeksi. Toivottavasti eutanasia on sitten jo mahdollinen tai kuolen suorilta jaloilta. Jos vammaudun tms. niin hoidan itseni päiviltä oman käden kautta.