Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa
Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Joku se tämänkin ketjun taas nosti, on se kiva päästä haukkumaan hoitohenk.kuntaa. Joka vuosi sama juttu. Parhaimpia asiantuntijoita ovat tietenkin tavikset, jotka eivät tunne hoitot tai niiden realismia alkuunkaan, Se, että olet tietokoneella tekemässä nykyään pakollisia hommia, se on tietenkin sitä että istutaan " perse homeessa" juoruamassa. 100'vuotiasta käydään katsomassa kerran vuodessa ( jouluisin) ja sitten huomataan, että onpas mummo huonossa kunnossa, nyt tarttee " tehrä jotain". Tottakai se on hoitolaitoksen vika, vähintään yhteiskunnan vika, että vanhusten kunto heikkenee. Ylipäänsä kaikki on nykyään jonkun vika ja kaikki on tietenkin huonoa. Se on sitä nykyajan trendiä se. Ja hullummaksi menee koko ajan. Omaiset on yhä hullumpia kanssa, terve maalaisjärki puuttuu jo monelta. Monet reppanat eivät vaan tajua, että väki kaikkoaa hoitolaitoksistakin kuin tuhka tuuleen, ei kukaan enää jaksa tuota tappohommaa.
Kupittaan keissi taisi olla tässä välissä 2015-2017? Täällä ovat tällä välin ollut monia ketjuja mm. siitä, miksi narsistivanhempien lapset lapsenlapsineen eivät halua tavata vanhempiaan. Olisiko sinulla siihen jokin mielipide?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]
Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.
No ei ole eritteiden haju normaalia. Ei ainakaan meidän hoitokodissa. Vaipat vaihdetaan, samoin lakanat ja muut vaatteet jos vaippa on valskannut. Ja pidetään muutenkin huoli hygieniasta ja tuuletetaan huone jos tuoksuu. Syöttääkin voi monella tapaa.
Mutta muuten kyllä asiaa. Kehoittaisin omaisia, jos vain suinkin mahdollista, vierailemaan läheisten vanhustensa luona. Mitä useammin käy, sen paremmin avautuu hoitokodin arki.
Joskus se paskan hajua johtuu siitä, että vaippa on vaihdettu ja laitettu roskikseen. Roskis on tyhjennetty. Mutta haju jää leijumaan tilaan. Ei siinä mistään epähygieniasta ole kysymys. paska haisee se on tosi asia. sama juttu joskus virtsa haisee, potilas on voinut kusta vaikka lattialle tai virtsapulloon juuri. Sekin virsan saa helposti pois, mutta haju jää.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsia pitää tehdä koska ne sitten pitää huolta vanhana eikä joudu tuollaiseen palvelutaloon, niinkö?
T.vapaaehtoislapseton
Ei kenenkään vasiten pidä tehdä lapsia mutta on hyvä ymmärtää että jonkun tekemät lapset ne sinuakin siellä palvelutalossa hoitaa jos elät niin vanhaksi että sinne pääset / joudut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne hoitajat myös laiskottelevat minkä ehtivät monessa paikassa. Olen huomannut monessa paikassa. Pelkkä hoitajien lisääminen ei riitä, vaan myös jonkun tarvitsisi valvoa työajan käyttöä.
Hoitolaitoksiin pitäisi asentaa videovalvonta. Se olisi kaikkialla muualla paitsi hoitajien taukohuoneessa ja pukuhuoneessa.
Varmaan löytyisi jo sovellus, joka suttaisi kuvista niiden vanhusten naamat, jotka eivät ole antaneet lupaa kuvata itseään. Tai toinen vaihtoehto olisi, että tiettyihin palvelutaloihin pääsisi vain, jos antaa luvan kuvaukseen. Videokuvaa saisi katsoa vain omaiset ja osaston esimies ja lääkäri. Väärinkäytöksiä epäiltäessä toki muutkin viranomaiset erityisluvalla.
Voisin heti jo laittaa hoitotahdon, että mua saa kuvata.
Videovalvonta maksaa kuten myös se, että niitä nauhoja käydään läpi. Ja mikä on lopputulos? Vanhan, selkävaivaisen hoitajan katsotaan tekevän työtään liian hitaasti ja hänet vaihdetaan nuorempaan ja kokemattomampaan, joka jaksaa juosta.
Säälittäisi nähdä selkävaivainen työntekijä, miksi hän ei ole päässyt sairaslomalle? Tuskin siihen asiakkaat voivat vaikuuttaa, vai voivatko? Videovalvonnan kannalla olen kyllä, eikä se edes ole kustannuksiltaan niin kallis, kuin mitä luullaan. Omaiset hankkivat läppärin vahuksen huoneeseen, ilmainen Skype-yhteys ja mahdollisesti joku pieni osuus nettiyhteyden käytöstä. Meillä maksaa tämä nettiyhteyden verran, eli 25 euroa kuukaudessa ja toimii välillä maapallon toiselta puolen toiselle. Palvelutalolle nettiyhteys maksaa n. 25 - 50 euroa kuussa, sen kun jakaa asukkaiden määrällä.
pekka666 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.No ei ole eritteiden haju normaalia. Ei ainakaan meidän hoitokodissa. Vaipat vaihdetaan, samoin lakanat ja muut vaatteet jos vaippa on valskannut. Ja pidetään muutenkin huoli hygieniasta ja tuuletetaan huone jos tuoksuu. Syöttääkin voi monella tapaa.
Mutta muuten kyllä asiaa. Kehoittaisin omaisia, jos vain suinkin mahdollista, vierailemaan läheisten vanhustensa luona. Mitä useammin käy, sen paremmin avautuu hoitokodin arki.
Joskus se paskan hajua johtuu siitä, että vaippa on vaihdettu ja laitettu roskikseen. Roskis on tyhjennetty. Mutta haju jää leijumaan tilaan. Ei siinä mistään epähygieniasta ole kysymys. paska haisee se on tosi asia. sama juttu joskus virtsa haisee, potilas on voinut kusta vaikka lattialle tai virtsapulloon juuri. Sekin virsan saa helposti pois, mutta haju jää. Eikö tuuletusikkunaa voi avata huoneessa vaipanvaihdon loppuyhteydessä, niin että eritteiden haju kaikkoasi? Näin toimitaan normaaleissa ihmisasumuksissa.
Tähän on tultu, koska nämä suuret yksityiset firmat valtaavat alan. Attendo, yms.veroparatiisiyhtiöt. Pyörittävät paikkoja halpatyövoiman voimin. Työntekijät nuoria, mieluummin ulkomaalaisia. Hoito sen mukaista. Voiton maksimointia. Ei palkata suomalaisia ammattilaisia, koska he ovat liian "kalliita", ja liian tiedostavia. Voisivat jopa kritisoida asioita. Nöyriä, johdon ohjailtavissa olevia työntekijöitä koko paikka täynnä. Eivät palkkaa oikeita hoitajia, koska eivät uskalla.
Onko jotain kenelläkään vanhusten hoitotyöntekijälle kertoa positiivista tai negatiivista näkökulmaa, mitä mieltä on siitä, että vanhuksen huoneeseen on jatkuva skype-yhteys omaisen puolelta? Itse ajattelen, että se helpottaisi vanhuksen yksinoloa, kun omaiset eivät ole läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/Oitäisikö töissä aina mököttää?
Toivoisin vain, että asiakkaista puhuttaisiin ilman naureskelua. Lienee liikaa pyydetty.
Jos ei tuossa työssä saisi ikinä nauraa taukotilassa, niin ei helvetti...
Se, että asukkaat toimivat välillä koomisesti kuten kuka tahansa meistä on ihan fakta. Huvittavia tilanteita syntyy lähes päivittäin, hoitajana en ole kuitenkaan koskaan huomannut, että asukkaisiin suhtauduttaisiin pilkallisesti, vaan kyllä se huumori nousee jostain muualta. Siinä naurussa on mukana ymmärrystä elämän tragikoomisuudesta ja myötäelämistä. Ja kyllä me yritämme parhaamme mukaan hillitä näitä alhaisempia impulssejamme. Työ on inhimillistä.
Hyvä kun on mukana huumoria ja elämän ymmärrystä.
Hyvä on myös pohtia hoitajienkin, millaista hoitoa itse haluaa kun joutuu samaan tilaan kuin hoidettavat.
Kaikki vanhenemme ja joudumme ehkä toisten "armoille" .
Vierailija kirjoitti:
Tuttua touhua. Läheiseni yritettiin lääkitä hiljaiseksi ja passiiviseksi yksityisessä palvelukodissa kun häiritsi kyselyillään liikaa hoitajia. 1-2 hoitajaa vuorossaan ja toistakymmentä hoidettavaa osastolla joten rauhoittavat kehiin että asukkaat pysyvät hiljaa ja paikallaan. Säälitti eräskin mummeli joka nuokkui pöydän päässä joka kerta kun kävin omaistani tapaamassa. Hoitajat vaihtuivat jatkuvasti, kukaan ei tuntunut viihtyvän talossa muutamaa viikkoa tai kuukautta pitempään. Vanhusten hoito sekä kunnioitus on todella huonossa jamassa maassamme. Raha ratkaisee kaikessa, hoidettavat ovat sivuseikka kun pitää tuottaa yksiköiden voittoa omistajilleen. Totisesti toivon etten itse ikinä joudu kenenkään hoidettavaksi vaan lähden ns. saappaat jalassa tästä yhä kurjemmaksi muuttuvasta maailmasta.
Samoin. En koskaan haluaisi viettää viimeisiä vuosiani noin.
Tämä ei ole provo, vaikka kuulostaa uskomattomalta. Muutama vuosi sitten mulle tuli ihan oudosta numerosta puhelu, johon en ehtinyt vastata. kerran soitin takaisin ja sanoin, että teillä on väärä numero, silloin oli ihan ystävällinen vastaaja joka lupasi korjata asian. No meni muutama viikko ja taas vastaajaani oli ko. numerosta jätetty viesti, jossa joku nainen huusi "tulkaa katsomaan, äitinne taas tekee sitä ja tätä". Selvitin numeron ja se meni erääseen palvelutaloon keski-pohjanmaalla. Soitin takaisin ja en ehtinyt sanoa edes mitään, niin alettiin taas huutaa äitinne sitä ja tätä. En kerro tarkemmin, kun kyseessä on ihan vieras ihminen. Mun piti huutaa takaisin, että äitini on kuollut yli kymmenen vuotta sitten sekä mummonikin aikoja sitten ja minulla ei ole koko keski-pohjanmaalle minkäänlaisia yhteyksiä ja isänikin on savolaisessa palvelutalossa. Mulle huudettiin vain, että meillä on tämä numero kyllä annettu. Ei muuta kuin huutamalla takaisin että olen se ja se sieltä ja sieltä ja minulla ei ole teidän palvelutalossani ikinä ollut edes kaukaisia sukulaisia ja tuskin tulee olemaankaan ja että jos ette halua iltasanomiin, selvittäkää nyt se oikea numero ja mulle ette enää ikinä soita. Mutta - mulle tuli tuosta kyllä käsitys, että sitä äitiä ei kamalasti käyty katsomassa, kun ei oltu annettu oikeaa numeroakaan. En ehtinyt vastata noihin puheluihin, koska olin silloin opiskelija ja en pitänyt oppituntien aikana puhelinta auki.
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain kenelläkään vanhusten hoitotyöntekijälle kertoa positiivista tai negatiivista näkökulmaa, mitä mieltä on siitä, että vanhuksen huoneeseen on jatkuva skype-yhteys omaisen puolelta? Itse ajattelen, että se helpottaisi vanhuksen yksinoloa, kun omaiset eivät ole läsnä.
Voithan sinä laittaa vaikka mitä yhteyksiä lähimmäisesi huoneeseen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hoitohenkilöstöä on liian vähän. Henkilöstö on ulkomaalaisia,kielitaidottomia. Koska heidät saa halvalla töihin. He eivät ymmärrä vanhuksen historiaa, eivätkä puhetta. Tärkeintä, että hinta on halpa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne hoitajat myös laiskottelevat minkä ehtivät monessa paikassa. Olen huomannut monessa paikassa. Pelkkä hoitajien lisääminen ei riitä, vaan myös jonkun tarvitsisi valvoa työajan käyttöä.
Hoitolaitoksiin pitäisi asentaa videovalvonta. Se olisi kaikkialla muualla paitsi hoitajien taukohuoneessa ja pukuhuoneessa.
Varmaan löytyisi jo sovellus, joka suttaisi kuvista niiden vanhusten naamat, jotka eivät ole antaneet lupaa kuvata itseään. Tai toinen vaihtoehto olisi, että tiettyihin palvelutaloihin pääsisi vain, jos antaa luvan kuvaukseen. Videokuvaa saisi katsoa vain omaiset ja osaston esimies ja lääkäri. Väärinkäytöksiä epäiltäessä toki muutkin viranomaiset erityisluvalla.
Voisin heti jo laittaa hoitotahdon, että mua saa kuvata.
Videovalvonta maksaa kuten myös se, että niitä nauhoja käydään läpi. Ja mikä on lopputulos? Vanhan, selkävaivaisen hoitajan katsotaan tekevän työtään liian hitaasti ja hänet vaihdetaan nuorempaan ja kokemattomampaan, joka jaksaa juosta.
Säälittäisi nähdä selkävaivainen työntekijä, miksi hän ei ole päässyt sairaslomalle? Tuskin siihen asiakkaat voivat vaikuuttaa, vai voivatko? Videovalvonnan kannalla olen kyllä, eikä se edes ole kustannuksiltaan niin kallis, kuin mitä luullaan. Omaiset hankkivat läppärin vahuksen huoneeseen, ilmainen Skype-yhteys ja mahdollisesti joku pieni osuus nettiyhteyden käytöstä. Meillä maksaa tämä nettiyhteyden verran, eli 25 euroa kuukaudessa ja toimii välillä maapallon toiselta puolen toiselle. Palvelutalolle nettiyhteys maksaa n. 25 - 50 euroa kuussa, sen kun jakaa asukkaiden määrällä.
Selkävaivojen takia sairaslomaa saa vain vähäksi aikaa kerrallaan. Ei siinä oikeasti kukaan ehdi parantua. Lisäksi jos ei ole tehnyt kaikkea ergonomisesti (joka on nykyresursseille mahdotonta) niin sairaspäivärahasi voidaan evätä.
Haluaisin kuulla mitä sinä näkisit vanhustyön suurimpina ongelmina ja miten videovalvonta ratkaisee asiat?
Ennen opiskeluaikoja olin vanhainkodeissa töissä. Kaksi hoitajaa laittoi 30 mammaa nukkumaan iltapesuineen ja lääkkeineen. Olin nuori ja nopea. Ja hyväselkäinen.
Kyllä siellä sitä syötetään mitä kärryssä tulee.
Valtaosa mummoista on laitostunut ja antavat nätisti vaihtaa yökkärin, vaipan, tehdä iltapesut ja ottavat lääkkeet.
Jotkut sylkevät, potkivat, yrittävät karata ja ovat joka ilta hankalia. Ystävällisellä puheella ja rauhoittumalla yleensä sitten antoivat periksi. Osa oli lähdössä kotiin, jossa lapset odottavat.
Omaisethan voisivat vähän auttaa välillä hoitajia?
Nykyään olen ihan muussa ammatissa, mutta kun joskus olen vanhustensairaalassa, ja joku somalipoika tulee laittamaan minua nukkumaan, toivon että en ole niitä hankalimpia vaan osaan käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
pekka666 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.No ei ole eritteiden haju normaalia. Ei ainakaan meidän hoitokodissa. Vaipat vaihdetaan, samoin lakanat ja muut vaatteet jos vaippa on valskannut. Ja pidetään muutenkin huoli hygieniasta ja tuuletetaan huone jos tuoksuu. Syöttääkin voi monella tapaa.
Mutta muuten kyllä asiaa. Kehoittaisin omaisia, jos vain suinkin mahdollista, vierailemaan läheisten vanhustensa luona. Mitä useammin käy, sen paremmin avautuu hoitokodin arki.Joskus se paskan hajua johtuu siitä, että vaippa on vaihdettu ja laitettu roskikseen. Roskis on tyhjennetty. Mutta haju jää leijumaan tilaan. Ei siinä mistään epähygieniasta ole kysymys. paska haisee se on tosi asia. sama juttu joskus virtsa haisee, potilas on voinut kusta vaikka lattialle tai virtsapulloon juuri. Sekin virsan saa helposti pois, mutta haju jää.
Eikö tuuletusikkunaa voi avata huoneessa vaipanvaihdon loppuyhteydessä, niin että eritteiden haju kaikkoasi? Näin toimitaan normaaleissa ihmisasumuksissa.
Periaatteessa ei, koska se häiritsee koneellista ilmastointia.
Siellä ne hoitajat istuivat ja juorusivat lasikopissa syöden nameja ja herkkuja. Koko osasto oli täynnä ulostetta ja virtsaa ja vanhukset joutuivat olemaan syömään lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu, koska nämä suuret yksityiset firmat valtaavat alan. Attendo, yms.veroparatiisiyhtiöt. Pyörittävät paikkoja halpatyövoiman voimin. Työntekijät nuoria, mieluummin ulkomaalaisia. Hoito sen mukaista. Voiton maksimointia. Ei palkata suomalaisia ammattilaisia, koska he ovat liian "kalliita", ja liian tiedostavia. Voisivat jopa kritisoida asioita. Nöyriä, johdon ohjailtavissa olevia työntekijöitä koko paikka täynnä. Eivät palkkaa oikeita hoitajia, koska eivät uskalla.
Samanlainen meininki on kunnallisissa paikoissa. Työntekijät ovat tosiaan pääasiassa nuoria ja ulkomaalaisia, mutta ihan siitä syystä, ettei vanhemmat, suomalaiset ihmiset enää jaksa sitä työtahtia. Tämä ongelma on koko Suomessa, eikä pelkästään yksityisissä paikoissa.
Vai vähän henkilökuntaa vanhainkodeissa. Minä seurasin yhtä osastoa, jossa hoidettavia oli yhdeksän ja vuorossa kolme hoitajaa. Siitä huolimatta ei kaikkia asukkaita ehditty hoitaa, vaan vain suosikkiasukit. Aina löytyi joku asukas syöttämättä, juottamatta, vessattamatta, lääkehoito oli mitä sattuu ( esim antibiootit antamatta), mutta tätä ei sattunut suosikkiasukeille. Hoitajilla oli kahvi- ja ruokataukoja yli kahden tunnin verran työvuorossa työaikana + kokoukset. Hoitajat kilpaili, kenen omalla asukkaalla oli parhaat valokuvat, hajuvedet tai helminauhat, vaikka asukas ei itse olisi edes halunnut käyttää helminauhoja tai mikä kauheinta, asukkaita valokuvattiin vastoin heidän tahtoaan. Tätä on vallankäyttö vanhainkodeissa tänä päivänä ja tästä palkitaan vuoden hoitaja nimikkeellä.
Sanna78 kirjoitti:
Vai vähän henkilökuntaa vanhainkodeissa. Minä seurasin yhtä osastoa, jossa hoidettavia oli yhdeksän ja vuorossa kolme hoitajaa. Siitä huolimatta ei kaikkia asukkaita ehditty hoitaa, vaan vain suosikkiasukit. Aina löytyi joku asukas syöttämättä, juottamatta, vessattamatta, lääkehoito oli mitä sattuu ( esim antibiootit antamatta), mutta tätä ei sattunut suosikkiasukeille. Hoitajilla oli kahvi- ja ruokataukoja yli kahden tunnin verran työvuorossa työaikana + kokoukset. Hoitajat kilpaili, kenen omalla asukkaalla oli parhaat valokuvat, hajuvedet tai helminauhat, vaikka asukas ei itse olisi edes halunnut käyttää helminauhoja tai mikä kauheinta, asukkaita valokuvattiin vastoin heidän tahtoaan. Tätä on vallankäyttö vanhainkodeissa tänä päivänä ja tästä palkitaan vuoden hoitaja nimikkeellä.
Kuulostaa hyvin erikoiselta, koska ainakin meillä kaupungin paikassa on 3 hoitajaa ja 17 asiakasta.
Onko sulla aikaa äidille ?? Käydä välillä syöttämässä ja ulkoiluttaa. On sulla lomia jos oot työssä.