Peseekö joku muka oikeesti KATTILAT tiskikoneessa?
Nimittäin mun ystävä oli käymässä. Mulla oli (käsin pesty) kattila pyyhkeen päällä kuivumassa, koska en ollut ehtinyt kuivata sitä. Ystäväni sitten kysyi että miksi tää on tässä, ja sanoin et olen pessyt sen. Tähän hän pyrskähti ja oli että käsinkö peset?!? Hän pesee aina tiskikoneessa. Siis mitä, tiskikoneessa?
En ole ennen kuullutkaan, ja olen sentään 22-v. Mikä juttu tää nyt on? Joku uus villitys kenties?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:49"]
Kuulkas nyt, jos tunkee kattilan tiskikoneeseen niin ensinnäkin se vie (ainakin mun koneessa) ¼ koko alatasosta. Toisekseen ei kyllä varmasti tule kunnolla puhtaaksi. Ap
[/quote]
Joo, kyllä se sen 1/4 täyttääkin. Mutta kun joka tapauksessa astianpesukone pyörii päivittäin, niin ei sillä ole väliä. Tällöin myöskään lika ei ehdi pinttyä kiinni kattilaan, ja jos kattilassa on valmistettu jotain "sotkevampaa" ruokaa, liotan yleensä kattilaa hetken ennen tiskikoneeseen laittamista (laitan likoamaan ruokailun ajaksi ja koneeseen ruokailun jälkeen).
Mutta jos AP haluaa pestä kattilansa käsin, niin sen kun pesee. Ei tiskaukseen ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:02"]
Kuulkas nyt, jos tunkee kattilan tiskikoneeseen niin ensinnäkin se vie (ainakin mun koneessa) ¼ koko alatasosta. Toisekseen ei kyllä varmasti tule kunnolla puhtaaksi. Ap
[/quote]
jos kattilassa on valmistettu jotain "sotkevampaa" ruokaa, liotan yleensä kattilaa hetken ennen tiskikoneeseen laittamista (laitan likoamaan ruokailun ajaksi ja koneeseen ruokailun jälkeen).
[/quote]
Näin kannattaa toimia, se ei kumminkaan ole mikään jätemylly niin kuin jotkut tuntuu luulevan.
Minä pesen koriste-esineetkin tiskikoneessa kun en viitsi pölyjä pyyhkiä.
t: Mika
Tekeekö joku muka oikeesti näin typeriä aloituksia?
Koita kestää ap, olet sentään 22-vuotias.
Minä pesen kaikki teräskattilat (-kulhot, -aterimet yms.) koneessa, pinnoitetut ja valurautaiset padat ja pannut pesen käsin.
Pesen aina tiskikoneessa. JOskus jos ei mahdu enää, niin pesen käsin. Miksi ihmeesä peset käsin?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:39"]Tiskikoneessasi on erilaisia ohjelmia ja osa on ihan tarkoitettu siihen että pestään paistinpannuja ja kattiloita. Mies [/quote] No ei kyllä ole mitään kattilaohjelmaa tässä koneessa. Vaihtoehdot: Esipesu, 40* 30 min pikapesu, 50* Eko-pesu 50min, 60* Tehopesu. Millä näistä pestään kattiloita? Ap
vaikka sillä tehopesulla =D
[/quote]
Koneessa tietenkin ja meillä kattiloita tulee paljon tiskiin. Ei tulisi mieleenkään pestä niitä käsin ja kattiloita kyllä ostetaan uusia tarpeen mukaan, mikään ei ole ikuista. Eiköhän meillä kaikilla ole pinnoitettuja kattiloita.
[/quote]
Miksi ei tulisi puhtaaksi? Mulla menee myös neljäsosa alatasosta, mitä väliä????
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:17"]
Koita kestää ap, olet sentään 22-vuotias.
Minä pesen kaikki teräskattilat (-kulhot, -aterimet yms.) koneessa, pinnoitetut ja valurautaiset padat ja pannut pesen käsin.
[/quote]
Seuraavaksi ap kysyy, "käyttääkö joku ihan oikeesti valurautapannua?"... :-)
Tottakai tulee puhtaaksi vai onko sun kone jokin halpa paska?
Yhtä outoja olette ap sekä sinä että ystäväsi. Siis totta kai kattilatkin voi pestä koneessa halutessaan. Itsekään en aina pese, kun en jaksa sitä sinne sovitella, käy helpommin käsin. Mutta on tuo kaverisikin vähän hitaan oloinen tuossa äimistelyssään. Mitä ihmettä sille edes kuuluu, jos joku astia on tiskipöydällä? :D
Pesen kaiken koneessa paistinoannuista lähtien. Ei olis aikaa kösin tiskata ku ei ehdi koskaan persiilleen istumaan (paits nyt kun paskalla..)
En oo ikinä pessy kattiloita tai paistinpannuja koneess. M34
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:49"]Kuulkas nyt, jos tunkee kattilan tiskikoneeseen niin ensinnäkin se vie (ainakin mun koneessa) ¼ koko alatasosta. Toisekseen ei kyllä varmasti tule kunnolla puhtaaksi.
Ap
[/quote]Kuluttaa paljon vähemmän vettä kun käyttää aina tiskikonetta. Käsinpesu epäekologistakin, turhaa, aikaavievää, järjetöntä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:46"]Kuule ihan samalla pesulla ne kattaiöat voi pestä kuin muutkin astiat. Vai onko sinulla kattiloille erilainen käsitiskiainekin?
[/quote]
Virheellinen analogia. Samaa ainetta sinne koneeseenkin laitetaan ohjelmasta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:39"]Tiskikoneessasi on erilaisia ohjelmia ja osa on ihan tarkoitettu siihen että pestään paistinpannuja ja kattiloita. Mies [/quote] No ei kyllä ole mitään kattilaohjelmaa tässä koneessa. Vaihtoehdot: Esipesu, 40* 30 min pikapesu, 50* Eko-pesu 50min, 60* Tehopesu. Millä näistä pestään kattiloita? Ap
[/quote]
Tehopesulla, mutta puhdistuvat kyllä tavallisellakin ohjelmalla. Jos jotain jää, kannattaa harjata heti kun kone on sammunut. Puhdistuu silloin helpoimmin.
Valurautaisia, alumiinisia ja pinnoitettuja ei kannata laittaa koneeseen. Myös koriste-esineet, kuoharilasit, hammasharjat ym. meillä pestään koneessa, kalsarien pesuun on eri kone. Silloin kannattaa tiskata käsin, kun kone tulee muutenkin täyteen, sillä iso kattila vie paljon tilaa.
Astianpesukoneessa voi pestä. Työkaluja, koruja, kaikkia astioita ja hätätilanteessä jopa kalsarit.
-mies-