Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat pakotti lukioon, nyt olen täällä enkä jaksa. Rohkaiskaa.

Vierailija
12.03.2015 |

Kaipaan tsemppiä. Olen hyvä monissa aineissa, ja pari ainetta josta nautin kovasti. 

Mutta vastaavasti on hirveän paljon aineita mitä en vaan jaksa. Mulle avainsana on motivaatio ja se on enenevissä määrin hakusessa. Kävin alkuvuodesta kivoja syventäviä niin nyt tämä ja seuraava on täynnä mielialan alas raahaava pakollisia. Keskiarvokin on niin matala että amispaperit olis kai paremmat AMKn suhteen, yliopistosta en sitten tiedä. 

Opettajatkaan ei tunnu pitävän minusta paria lukuunottamatta. Minulla ei ole selvää suuntaa ja tavoitetta mihin olisin menossa lukion jälkeen niin sekään ei motivoi. Haluaisin vain olla sähköasentajaopiskelija ja työskennellä kohti selkeää päämäärää ja työelämää. 

Lisään vielä että tarkoitus ei ole mollata lukiota. Minulle se ei kuitenkaan sovi ja tuntuu että voimat loppuu. 

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"]

Kaipaan tsemppiä. Olen hyvä monissa aineissa, ja pari ainetta josta nautin kovasti. 

Mutta vastaavasti on hirveän paljon aineita mitä en vaan jaksa. Mulle avainsana on motivaatio ja se on enenevissä määrin hakusessa. Kävin alkuvuodesta kivoja syventäviä niin nyt tämä ja seuraava on täynnä mielialan alas raahaava pakollisia. Keskiarvokin on niin matala että amispaperit olis kai paremmat AMKn suhteen, yliopistosta en sitten tiedä. 

Opettajatkaan ei tunnu pitävän minusta paria lukuunottamatta. Minulla ei ole selvää suuntaa ja tavoitetta mihin olisin menossa lukion jälkeen niin sekään ei motivoi. Haluaisin vain olla sähköasentajaopiskelija ja työskennellä kohti selkeää päämäärää ja työelämää. 

Lisään vielä että tarkoitus ei ole mollata lukiota. Minulle se ei kuitenkaan sovi ja tuntuu että voimat loppuu. 

[/quote] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään.

[/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen.

Vierailija
2/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, ompa kurja tilanne :( 

Mutta ajattelepa kuitenkin, vaikka olet lukiossa vastoin tahtoasi olet kuitenkin pärjännyt jo näin pitkälle. Oletko ensimmäisen vuoden opiskelija? 

Voit olla ylpeä itsestäsi kun olet jaksanut sopeutua :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI LAINAATTE AVAUSTA??

Vierailija
4/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"]

Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään.

[/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen.
[/quote]

Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D

Vierailija
5/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hemmetti kuin tuttu juttu! Vanhemmat tsemppas mua kovasti lukioon kaa, olin hyvä kaikissa aineissa, mutta mua ei vaan lukeminen silleen kiinnostanut ja lopetin vuoden jälkeen. Menin sähkikseen, valmistuin viitisen vuotta sitten, nyt töissä jo neljättä vuotta pikkufirmassa, jossa kiva porukka. Onneks vanhemmat ymmärsivät, kun selitin tilanteen. Nyt oon niin onnellinen, kun sain tehdä niinkuin halusin, niin, eihän se kannettu vesi kaivossa kuitenkaan pysy!

Ylitöillä ja ylimääräisillä hommilla kaksiota maksellut jo pari vuotta, auto, käytetty hankittuna..nyt varmaan muuten viruisin jossain luentosalin penkkirivissä naama norsunvitulla:) Onneks älysin häippästä sieltä!

Vierailija
6/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:59"]

Mutta ajattelepa kuitenkin, vaikka olet lukiossa vastoin tahtoasi olet kuitenkin pärjännyt jo näin pitkälle. Oletko ensimmäisen vuoden opiskelija? 

[/quote]

En tunne olevani juuri mikään vaikeuksien kautta voittoon tapaus, enpä oikeastaan. Ennemminkin menee koko ajan heikommin ja heikommin.

Pidän matematiikasta ja fysiikasta (siksi sähköala olisi ollut mulle mahtavaa) ja ne ovat kympin aineeni. Viime jaksossa minulla oli kaksi pitkää matikkaa ja fysiikka sekä kemia, ja silloin nautinkin koulunkäynnistä. Tuloksetkin olivat hienoja, sain monta kymppiäkin, ja ryhmänohjaaja sanoi olevansa positiivisesti yllättynyt. 

Tässä jaksossa äidinkieli, ruotsi, YH, kuvis, uskonto ja liikunta. Viimeksi mainittu on jees, muut ei. 

Tiedän että jos sinnittelen lukion voin edelleen hakea sähköalalle kolmannelle asteelle tai vaikka amikseen jos siltä tuntuu, mutta se tuntuu lohduttoman kaukaiselta. 

Ap

Vierailija
7/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi jätti lukion puolen vuoden jälkeen, ei vain napannut, vaikka ka peruskoulun jälkeen oli yli 9,5... Nyt sitten amiksessa toista vuotta :)

Vierailija
8/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Minä keskeytin lukion aikoinaan, mutta olen jollain tavalla katunutkin, koska jouduin pätkätyökierteeseen, vaikkakin vaihdoin lukion ammattiin valmistavaan koulutukseen, jonka suoritin loppuun.

Mutta mä syytän mun vanhempieni muuttoa toiselle puolelle Suomea lukion aloittamiseni aikoihin, ja petyin kokolailla kaikkeen siihen aikaan, ystävät ja kaikki tuttu jäi entiselle paikkakunnalle, jossa sain viettää lapsuuteni ja teini-ikäni, ja sitten vanhempien työn takia muutimme, ja se jos mikä häiriinnytti minut täysin. Toipuminen muutosta vei kauan ennen kuin sopeuduin ja löysin uusia ystäviä jne.

Joskus olen ajatellut käydä iltalukion ja hankkia vieläkin ylioppilastutkinnon, mutta mitäpä mä sillä enää tekisin tässä iässä (yli 50v) ja eläköitymistä odotellessani. Ainut olisi kielitaitoni petraaminen esim. ulkomailla matkustelua varten, mutta olen pärjännyt ulkomailla tälläkin englanninkielen taidollani ihan hyvin tähänkin asti.

Vierailija
9/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"]

Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään.

[/quote]

Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D
[/quote]

Kauppis voi tarkoittaa myös kauppaoppilaitosta. Minä olen aina sanonut merkonomikoulua kauppikseksi ja kauppakorkeakoulua yliopistoksi. :D varmaan edellinenkin tarkoitti samaa...

Vierailija
10/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään. [/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen. [/quote] Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D

[/quote] Miksi kusettaisin moisesta, tämä kuuleppas tapahtui jo 1970-luvulla, että revi siitä, ja silloin oli meitä muitakin, jotka keskeyttivät ekan lukiovuoden jälkeen lukion ja hakivat toiseen oppilaitokseen opiskelemaan, ja mä hain kauppaoppilaitokseen ja pääsin, ja kävin sen kolmen vuoden koulutuksen läpi saaden ammattitutkinnon suoritettua, ja sitten ei muuta kuin töihin!

Vierailija
11/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevätväsymystä, jaksat kyllä. Suoritat ne pakolliset pois ja valitset ensi vuodeksi (vai oliko valinnat jo tehty) mahdollisimman kevyitä aineita. Ja sitten haet amiksen sähkölle.

Vierailija
12/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään. [/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen. [/quote] Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D

[/quote]

Aika moni tarkoittaa kauppiksella kauppaopistoa, josta siis koulutetaan merkonomeja. Näinä päivinä sama juttu kuin amis, mutta menneinä vuosina hieman hohdokkaampi. 

Vierailija
13/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet, ap? 16? 17? Kirjoitat, että "et jaksa" ja "voimat loppuu".

Se kuulostaa hyvin huolestuttavalta. Sinun iässäsi voimia ja energiaa pitäisi olla vaikka muille jakaa.

Lukio ei ole ylivoimainen asia normaalijärjellä varustetulle ihmiselle. Se kannattaa käydä loppuun, sillä lukio avaa todella paljon mahdollisuuksia. Mikään ei estä sinua sen jälkeen hakeutumasta sähköalan opintoihin, jos vielä siltä tuntuu, mutta mielesi saattaa parissa vuodessa muuttuakin.

Vierailija
14/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae amikseen, ja laita ensimmäiseksi vaihtoehdoksi ammattilukion sähköasentaja&ylioppilas-tutkinto. Et häviäisi mitään, ja saisit vanhempiesi himoitseman valkolakin. Ja mikä tärkeintä, säilyttäisit opiskelumotivaation ja saisit ammatin. Mikään ei takaa sitä, että pääset heti lukion jälkeen mieleiseesi ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.

Terveisin äiti, joka ei ole pakottanut lapsiaan mihinkään. Lapsistani sähköasentaja-ylioppilas on jo kolmatta vuotta töissä. Ei ole vielä päässyt yliopistoon, kun ei ole 'ehtinyt' lukea pääsykokeisiin. Mutta ei se mitään, töitä on, ja palkkaa. Ehkä yliopistoon tai ammattikorkeakouluun sitten joskus, kun sähköasennus ei enää tunnu mielekkäältä.

Vierailija
15/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"]

[/quote] Miksi kusettaisin moisesta, tämä kuuleppas tapahtui jo 1970-luvulla, että revi siitä, ja silloin oli meitä muitakin, jotka keskeyttivät ekan lukiovuoden jälkeen lukion ja hakivat toiseen oppilaitokseen opiskelemaan, ja mä hain kauppaoppilaitokseen ja pääsin, ja kävin sen kolmen vuoden koulutuksen läpi saaden ammattitutkinnon suoritettua, ja sitten ei muuta kuin töihin!
[/quote]

Kauppis = kauppakorkeekoulu, wt/siwankassakoulu = kauppaoppilaitos.
t. FM

Vierailija
16/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion vaikka en olisi halunnut. Saihan sitä juhlia. Sen jälkeen en tiennyt mitä teen. Ajattelin jotain perus hommaa tai opiskelua. Kauppakorkea tuntui helpoimmalta. Sain taas juhlia, ja paljon. Kun opiskelin ajattelin että mainosalalle olisi kiva päästä. Kun valmistuin huomasin että konttorihommat ei todellakaan huvittaneet. Lopputulos: Olen alkoholisti ja kadottanut mielenkiinnon kaikkeen, mikä ennen edes vähän kiinnosti. Enää ei mikään kiinnosta. Onneksi jo kohta 40 ja hautaan pääsy on ainoa mitä enää odotan.

Vierailija
17/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään. [/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen. [/quote] Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D [/quote] Kauppis voi tarkoittaa myös kauppaoppilaitosta. Minä olen aina sanonut merkonomikoulua kauppikseksi ja kauppakorkeakoulua yliopistoksi. :D varmaan edellinenkin tarkoitti samaa...

[/quote] Olet kärryillä, olen suorittanut siis kauppaopiston, eli merkonomi-tutkinnon. Olen kylläkin joskus katunut, että olisi sittenkin pitänyt käydä lukio loppuun, niin olisinkin ehkä lähtenyt jollekin muulle alalle kuin mille sittemin lähdin, mutta en sinänsä kadu, olen saanut tehdä töitä todellakin mielenkiintoisissa työpaikoissa ammattitaitoani vastaavia ja välillä ylittänytkin sen, hah, jopa peruskoulun sijaisopettajanakin. Merkonomit kelpasivat aikoinaan vaikka minne opintolinjasta riippuen töihin pankeista toimistoihin ( en edes tiedä, onko niitä linjajakoja enää nykyisissä liikkeenalan koulutuksissa olemassakaan kuten silloin kun itse opiskelin merkonomin tutkinnon?)

Vierailija
18/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro!Kävin itselukion,sitten yliopiston.Ei minustakaan kaikki aineet olleet kivoja lukiossa,joku uskonto pakkopullaa yms. Mutta noista kaikista aineista voi oppia ja kehittyä!Lukiohan on yleissivistävä ja mielestäni Se laajentaa maailmankuvaa ja kasvattaa.Sen jälkeen ei kaikki ehkä ole niin mustavalkoista.Sullahan on tosi hyvä tilanne,jos matemaattiset aineet sujuu hyvin.Niillähän pääsisit lukion jälkeen lukemaan yliopistoonkin sähköpuolelle.

Kaikesta ei aina pidä, mutta maailma on täynnä sellaisia asioita jotka tekee kun on pakko ja siinä sivussa on paljon sitten niitä kivempiakin asioita.Mielestäni et menetä ainakaan mitään vaikka lukion kävisitkin loppuun.Siellä oppii paljon kivaa ja voi olla Suht huoletta vielä tulevasta.Ja mistä sitä tietää jos keksitkin jtn ihan muuta mitä haluaisit tehdä lukion jälkeen?Älä turhaan hosu!Motivaatiota saat varmasti nostettua ottamalla valinnaisiksi niitä aineita joista pidät.Fiksulta kuulostat jos matikkakin kymppi!Ja mitä opettajiin tulee,eivät he lukiossa ole ihan samanlaisia eli paapo oppilaita kuten yläasteella.Se on ihan normaalia,olet jo aikuistumassa ja otat itse hieman vastuuta.Kyllä ne opet arvostaa sun työpanosta vaikka joskus numero ei olekaan korkea!Kunhan näytät että teet parhaasi:)

Vierailija
19/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:17"]

Minkä ikäinen olet, ap? 16? 17? Kirjoitat, että "et jaksa" ja "voimat loppuu".

Se kuulostaa hyvin huolestuttavalta. Sinun iässäsi voimia ja energiaa pitäisi olla vaikka muille jakaa.

Lukio ei ole ylivoimainen asia normaalijärjellä varustetulle ihmiselle. Se kannattaa käydä loppuun, sillä lukio avaa todella paljon mahdollisuuksia. Mikään ei estä sinua sen jälkeen hakeutumasta sähköalan opintoihin, jos vielä siltä tuntuu, mutta mielesi saattaa parissa vuodessa muuttuakin.

[/quote] Kuuleppas ei se lukion käynti ole aina ylivoimainen siitä normaalijärjestä kiinni, olet todellakin typerä, kun keskeyttämisiin voi olla vaikkapa millaisia syitä, jos et satu tietämään. Itsekin olisin vallan hyvin voinut jatkaa ekan lukiovuoden jälkeen, sainhan suoritettua arvosanat ihan ilman yhtäkään ala-arvoista numeroa, mutta kun inhosin koko silloista lukiota opettajineen, en ihan kaikkia, mutta sitä pänttäämistä ihan turhapäiväisistä asioista tiettyjä aineita lukiessani yms.

Vierailija
20/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:59"]

[/quote]

En tunne olevani juuri mikään vaikeuksien kautta voittoon tapaus, enpä oikeastaan. Ennemminkin menee koko ajan heikommin ja heikommin.

Pidän matematiikasta ja fysiikasta (siksi sähköala olisi ollut mulle mahtavaa) ja ne ovat kympin aineeni. Viime jaksossa minulla oli kaksi pitkää matikkaa ja fysiikka sekä kemia, ja silloin nautinkin koulunkäynnistä. Tuloksetkin olivat hienoja, sain monta kymppiäkin, ja ryhmänohjaaja sanoi olevansa positiivisesti yllättynyt. 

Tässä jaksossa äidinkieli, ruotsi, YH, kuvis, uskonto ja liikunta. Viimeksi mainittu on jees, muut ei. 

Tiedän että jos sinnittelen lukion voin edelleen hakea sähköalalle kolmannelle asteelle tai vaikka amikseen jos siltä tuntuu, mutta se tuntuu lohduttoman kaukaiselta. 

Ap

[/quote]

Tylsistyisit amiksessa, siellä on todella löysä meno. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi