Vanhemmat pakotti lukioon, nyt olen täällä enkä jaksa. Rohkaiskaa.
Kaipaan tsemppiä. Olen hyvä monissa aineissa, ja pari ainetta josta nautin kovasti.
Mutta vastaavasti on hirveän paljon aineita mitä en vaan jaksa. Mulle avainsana on motivaatio ja se on enenevissä määrin hakusessa. Kävin alkuvuodesta kivoja syventäviä niin nyt tämä ja seuraava on täynnä mielialan alas raahaava pakollisia. Keskiarvokin on niin matala että amispaperit olis kai paremmat AMKn suhteen, yliopistosta en sitten tiedä.
Opettajatkaan ei tunnu pitävän minusta paria lukuunottamatta. Minulla ei ole selvää suuntaa ja tavoitetta mihin olisin menossa lukion jälkeen niin sekään ei motivoi. Haluaisin vain olla sähköasentajaopiskelija ja työskennellä kohti selkeää päämäärää ja työelämää.
Lisään vielä että tarkoitus ei ole mollata lukiota. Minulle se ei kuitenkaan sovi ja tuntuu että voimat loppuu.
Kommentit (80)
Mut ottakaa huomioon, että voi siellä amiksessakin olla tylsiä aineita.
Ap:n ongelma on mun mielestä nimenomaan siinä, että miten oppia suhtautumaan niihin asioihin, jotka on pakko tehdä mutta joita ei yhtään huvita tehdä. Tässä on oppimisen paikka, jos mielii yliopistoon (josta kertoi haaveilevansa). Korkeakouluopinnot vaativat itsekuria, tai oikeastaan mitkä tahansa opinnot. Korkeakoulussa vaan sitä tarvii löytyä monta vuotta enemmän kuin ammattikoulussa.
sinulla on nyt pari päivää aikaa hakea sähkö- ja automaatiotekniikan linjalle ammattikouluun! Tee ihmeessä niin mieluummin kuin masennut lukiossa. Voit halutessasi sen jälkeen pyrkiä amk:n vaikka sähkötekniikkaa lukemaan joskus silla ammattikoulutodistuksella!
Jos asut Helsingissä sinulla on paljon vaihtoehtoja. Toimeksi! Et menetä mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:25"]
sinulla on nyt pari päivää aikaa hakea sähkö- ja automaatiotekniikan linjalle ammattikouluun! Tee ihmeessä niin mieluummin kuin masennut lukiossa. Voit halutessasi sen jälkeen pyrkiä amk:n vaikka sähkötekniikkaa lukemaan joskus silla ammattikoulutodistuksella!
Jos asut Helsingissä sinulla on paljon vaihtoehtoja. Toimeksi! Et menetä mitään.
[/quote]
Tämä on muuten totta, kannattaa hakea nyt heti! Ehdit vielä :) en tajunnutkaan että yhteishaku on jo päällä !
Mulla sama juttu 90-luvun lopussa. Vanhemmat pakotti ja sellaisella 7.5 yläasteen keskiarvolla oli vaikeaa,erityisesti matikka ja kielet. Lukion päästötodistuksen keskiarvo oli samaa tasoa,mutta yllättäen kirjoitinkin M-paperit. Pidin pari välivuotta, au-pairina yms. Valmennuskurssilta ponkaisin 1. yrittämällä oikikseen. Opiskelu yliopistossa oli ihan toisenlaista! Pärjäsin hyvin ja valmistuin suht nopeasti. Olen ollut kiitollinen vanhemmilleni abi-keväästä asti! Itse ajattelen, että avain on pyrkiä yliopistoon niillä huonommillakin papereilla ja hankkia se tutkinto sieltä. Jos kaupallista alaa oikeasti haluat, on se KTM kuitenkin parempi tutkinto kuin se merkonomi, mihin nyt olisit vaihtamassa. Yliopistoon ei ole vaikea päästä, jos pyrit muualle kuin suurimpiin kaupunkeihin!!!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:29"]
Jos kaupallista alaa oikeasti haluat, on se KTM kuitenkin parempi tutkinto kuin se merkonomi, mihin nyt olisit vaihtamassa. Yliopistoon ei ole vaikea päästä, jos pyrit muualle kuin suurimpiin kaupunkeihin!!!
[/quote]
Eihän AP merkonomiksi ollut menossa vaan sähköalasta haaveili?
Ja sun tapauksessa pääset yliopistoon ehkä suoraa tuolla matikan kympillä! Ei sillä ole väliä, vaikka muut arvosanat olisi tasoa A tai B. Ota rennosti ja tee vain se pakollinen!Jatko-opiskelu kannattaa kyllä sitten:)
Voi hyvä tyttö, voit ottaa ussat ja hissat löysin rantein, hanttiaineina. Riittää että pääset pakolliset kurssit läpi rimaa hipoen. Osaamalla noita aineita mitä osaat ja mistä pidät voit lukiosta päästyäsi keskittyä juuri niihin asioihin joista eniten pidät. Ainakin ennen kirjoituksetkin sai selvitettyä todella hienosti noilla aineilla.
Mullakaan ei ole motivaatiota lukion suhteen. Harvoin teen läksyjä ja opiskelen ennen koeviikkoa, mutta en vaan ymmärrä miten niin monet jaksaa kitistä lukion rankkuudesta?! Vaikka tekisi mieli lopettaa niin jos ei anna itselle mahdollisuutta edes harkita, ei varmasti luovuta kesken. Välillä tää on paskaa, mutta olkoot, opiskelu on.
Jos noin hyvin menee matematiikka ja fyssa ja niistä tykkäät niin en lopettaisi lukiota. Ammattikoulussa et pääsisi niitä lukemaan vastaavalla tasolla. Et tainnut kertoa, kuinka paljon lukiota on vielä jäljellä. Voisiko sen suorittaa kahdessa vuodessa? Mahd. paljon matikkaa ja fysiikkaa ja muuta kiinnostavaa ja vain pakolliset muita. Ehkä tylsiä aineita voisi suorittaa itsenäisesti tenttien, ihan vain läpipääsyn verran lukea?
Sulle olisi ehkä sopinut Päivölän matematiikkalinja, mutta sinne ei kai kesken lukion voi vaihtaa. http://paivola.fi/matematiikka/ Vai voisikohan sinne hakea ekan lukiovuoden jälkeen vielä kahdeksi vuodeksi... Jos matematiikkaa ja fysiikkaa painottavassa joukossa muukin hoituisi mukavammin.
Mä suosittelen juttelemaan opon kanssa, se saattaa osata neuvoa miten kannattaisi opintoja suorittaa ja mistä sitä motivaatiota etsiä. Ja mihin tähdätä lukion jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:59"]
Voi ei, ompa kurja tilanne :(
Mutta ajattelepa kuitenkin, vaikka olet lukiossa vastoin tahtoasi olet kuitenkin pärjännyt jo näin pitkälle. Oletko ensimmäisen vuoden opiskelija?
Voit olla ylpeä itsestäsi kun olet jaksanut sopeutua :)
[/quote]
En tunne olevani juuri mikään vaikeuksien kautta voittoon tapaus, enpä oikeastaan. Ennemminkin menee koko ajan heikommin ja heikommin.
Pidän matematiikasta ja fysiikasta (siksi sähköala olisi ollut mulle mahtavaa) ja ne ovat kympin aineeni. Viime jaksossa minulla oli kaksi pitkää matikkaa ja fysiikka sekä kemia, ja silloin nautinkin koulunkäynnistä. Tuloksetkin olivat hienoja, sain monta kymppiäkin, ja ryhmänohjaaja sanoi olevansa positiivisesti yllättynyt.
Tässä jaksossa äidinkieli, ruotsi, YH, kuvis, uskonto ja liikunta. Viimeksi mainittu on jees, muut ei.
Tiedän että jos sinnittelen lukion voin edelleen hakea sähköalalle kolmannelle asteelle tai vaikka amikseen jos siltä tuntuu, mutta se tuntuu lohduttoman kaukaiselta.
Ap
[/quote] siis olet lukiossa? Mikäli matematiikka, fysiikka vahva niin eihän sun kannata mennä amikseen vaan opiskella DI:ksi.
AP tässä taas.
Ensiksi kiitos aivan ihanista kommenteista. Sain niistä jopa niin paljon voimaa että sain kokonaisen yhteiskuntaopin esseen kirjoitettua. :)
Amikseen en ole näillä näkymin vaihtamassa vaikka sekin ajatus on päässä pyörinyt ja hakeminen tavallaan houkuttanut. Tavoite on kuitenkin lukion paperit. Sieltä minne, sitä en tiedä, vaan ei onneksi tarvi vielä tietääkään. Sähköalan DI vois olla aika kova juttu kyllä. Tarvin oikeesti just nyt tollaisia kannustavia kommentteja, oli itsetunto maissa kurjan päivän jäljiltä ja nälkäkin vielä. Nyt tuntuu jo paremmalta.
pyydä vanhempia että antavat luvan erota kirkosta ja vaihda uskonto ET:n, niin pääset lukemasta tylsiä jeesus juttuja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:31"]
Yliopisto kuulostaa kyllä oikein kiinnostavalle, toisaalta AMK olisi ehkä hieman lähempänä sitä alkuperäistä unelmaa, amikseen en näe enää järkeä mennä enää jos lukion käyn.
Kaksoistutkinnolle vaihtaminen olisi varmaan melkeimpä paras ratkaisu mutta se venyttäis tosi pitkälle, ehkä jopa viiteen vuoteen kun amis pitää aloittaa ihan alusta, noissa mun kirjoitettavissa aineissa on paljon kursseja ja kaksoistutkintojärjestelyt ei täällä ole kauhean toimivat.
Tavalllaan kyllä haluan YO-tutkinnon ja selvitä tästä kunnialla, mutta välistä tuntuu että en kestä täällä. Kavereitakaan ei ole juuri ketään eikä ns. muuta elämää :(, ap
[/quote]
Noilla taidoilla menet kyllä pääsykokeella sisään amistutkinnollakin.
Normi kaksoistutkinto kestää 4 vuotta, mutta joissakin ammattikouluissa on mahdollista suorittaa yleisaineet paikallisessa lukiossa, eli lukion oppimäärän mukaan. Ainakin Rovaniemellä ammattilukiolaisten tulokset ovat aikuislukion puolella, kai sitten opinnotkin.
Sinullahan on jo yksi vuosi suoritettuna, eli aika suuri osa pakollisista kasassa. Sinun ei tarvitse käydä kaikkia lukiokursseja, vaan pääset osallistumaan ylioppilaskirjoituksiin suoritettuasi vain pakolliset ja ne, joita aiot kirjoittaa. Neljä vuotta siis riittäisi reilusti, kolme ja puoli hyvinkin, eli kirjoittaisit seuraavan vuoden syksyllä kuin mitä lukiolaisena.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"]
Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D
[/quote]
Kauppis = kauppaoppilaitos.
Ainakin oli vielä 90-luvulla näin, miksei nytkin..
Kymppejä matikasta ja fyssasta! Mahtavaa:)
Hyvinhän sinä pärjäät, niin sitä pitää!
Mutta meidän muiden kannustus ei ole se pääasia - sinun täytyy oppia kannustamaan itse itseäsi, sitä on kasvaminen aikuiseksi.
Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että vaikka muut kuinka kehuvat ja kannustavat, suurin ja tärkein asia on vahva usko itseesi ja tekemiseesi.
Sinun pitää hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet juuri nyt. Niin kuin sanoit tämän jakson aineet eivät kiinnosta. Mutta sitten täytyy niihin paneutua enemmän.
Matikka ym. kuitenkin on se sun juttu. Palkitse itsesi sillä. Tiedän että yhtälöiden ratkaiseminen piristää. On mukavaa kun saa oikein kunnolla pähkäillä jotakin vaikeaa, varsinkin se riemu, kun viimein äkkäät : näinhän se menee!
Sinun ei edes tarvitse tarkastaa onko vastaus oikein, tiedät sen muutenkin.
Vai olisiko jokin harrastus, jossa tapaisit muita nuoria kerran viikossa ehkä?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:05"]
Kymppejä matikasta ja fyssasta! Mahtavaa:) Hyvinhän sinä pärjäät, niin sitä pitää! Mutta meidän muiden kannustus ei ole se pääasia - sinun täytyy oppia kannustamaan itse itseäsi, sitä on kasvaminen aikuiseksi. Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että vaikka muut kuinka kehuvat ja kannustavat, suurin ja tärkein asia on vahva usko itseesi ja tekemiseesi. Sinun pitää hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet juuri nyt. Niin kuin sanoit tämän jakson aineet eivät kiinnosta. Mutta sitten täytyy niihin paneutua enemmän. Matikka ym. kuitenkin on se sun juttu. Palkitse itsesi sillä. Tiedän että yhtälöiden ratkaiseminen piristää. On mukavaa kun saa oikein kunnolla pähkäillä jotakin vaikeaa, varsinkin se riemu, kun viimein äkkäät : näinhän se menee! Sinun ei edes tarvitse tarkastaa onko vastaus oikein, tiedät sen muutenkin. Vai olisiko jokin harrastus, jossa tapaisit muita nuoria kerran viikossa ehkä?
[/quote]
Tämä on muuten totta, toi ns. oivaltamisen ilo. Mä olen lyhyellä matikalla enkä tosiaan mikään välkky, saan yleensä seiskoja, mutta se tunne kun ratkaiset viimein jotain mitä miettii pitkään. Sitä ei pysty pilaamaan edes paras kaverini ja hänen pitkän matikan kymppisä ja toteamus että tehtävä on triviaali :D
Mä pääsin peruskoulusta 8,5 keskiarvolla, vaikka vetelehdin enemmän ja vähemmän koko yläasteen. Lintsasin ja luin vain edellisenä iltana hulluna kokeeseen. Mulla oli/on selkeä keskittymishäiriö, opiskelu sujui paremmin kotona, joten välttelin koulua.
Tämä systeemi ei toiminutkaan enää lukiossa. Halusin saada ysejä niin kuin ennenkin, mutta kursseilla oli todella typerä läsnäolopakko. 4 poissaoloa tarkoitti kurssilta ulos lentämistä. Ja kursseja olisi pitänyt olla sen 5-7 per jakso. Ahdistuin ihan valtavasti, ja motivaation viimesetkin rippeet katosivat. Olin vaihtamassa amikseen, mutta toisin kuin ap:lla, en löytänyt sieltä mitään ammattia, johon olisin halunnut.
Sitten mä keksin iltalukion! Ihan mahtava paikka, voin suositella. Kurssit voi käytännössä suorittaa kotoa käsin, tunneilla saa aika vapaasti mennä ja tulla. Kukaan ei kysele perään, eikä opo jankkaa, miksi sulla on vaan 2 kurssia jaksossa. Iltalukio vaatii toki oma-alotteisuutta ja sitä, että itse pitää opiskelutahdistaan kiinni. Mulla meni lukioon lopulta 5 vuotta, mutta välillä kävin samalla töissä, eikä tuntunut koulu niin puurtamiselta. Opiskelin kotona ja kävin sitten aina kokeessa koululla. Kirjoitin M:n paperit. Päiväpuolella en olisi ikinä edes valmistunut. Joten harkitsepa, ap, iltalukiota? :)
Iltalukiosta saa ihan samat paperit kuin päivälukiosta, vaikka kursseja täytyy suorittaa vain 44! (48 jos on alottanut alle 18-vuotiaana, sisältyy mm. yksi verkkokurssi liikuntaa :D) Päivälukiossa täytyy käydä vissiin väh. 75? Ei ihme, ettei iltalukiota kauheesti nuorille mainosteta, koska sen pääsee aikalailla lööbailemalla läpi.. Plussana, että iltapuolella on aika paljon niitä oikeita aikuisia, jotka eivät kaiva nenää ja heittele opettajia kuulakärkikynillä (sellasta oli meno ainakin ykkösellä meidän päivälukiossa).
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:25"]pyydä vanhempia että antavat luvan erota kirkosta ja vaihda uskonto ET:n, niin pääset lukemasta tylsiä jeesus juttuja.
[/quote]
Hieno provo hermanni! Et ole tainnut käydä lukiota? Lukion uskonnonkursseilla käsitellään mm. maailmanuskontoja, ja tais olla myös Suomen eri herätysliikkeitä. Kyllä on kamalaa sivistyä ja oppia maailman ja Suomen historiasta, ja siitä mitä muuta on olemassa kuin ev.lut. kirkko. Vai mitä? Pikaisen googletuksen perusteella noita ei lukion ET:ssä opiskella. Toki en halua ET:tä mollata kun ei ole siitä kokemusta, hyvää filosofiseettistä pohdiskelua varmasti sielläkin. Toki lukiossa on sitten erikseen 3 filosofian kurssia... (joista minä uskontoakin opiskellut sain 10 kaikista)
Mutta todella typerä ja epätosi luulo, että lukion uskonnossa olisi vielä "tylsiä jeesus__juttuja"! :D (Btw, opettele yhdyssanat)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:25"]pyydä vanhempia että antavat luvan erota kirkosta ja vaihda uskonto ET:n, niin pääset lukemasta tylsiä jeesus juttuja. [/quote] Hieno provo hermanni! Et ole tainnut käydä lukiota? Lukion uskonnonkursseilla käsitellään mm. maailmanuskontoja, ja tais olla myös Suomen eri herätysliikkeitä. Kyllä on kamalaa sivistyä ja oppia maailman ja Suomen historiasta, ja siitä mitä muuta on olemassa kuin ev.lut. kirkko. Vai mitä? Pikaisen googletuksen perusteella noita ei lukion ET:ssä opiskella. Toki en halua ET:tä mollata kun ei ole siitä kokemusta, hyvää filosofiseettistä pohdiskelua varmasti sielläkin. Toki lukiossa on sitten erikseen 3 filosofian kurssia... (joista minä uskontoakin opiskellut sain 10 kaikista) Mutta todella typerä ja epätosi luulo, että lukion uskonnossa olisi vielä "tylsiä jeesus__juttuja"! :D (Btw, opettele yhdyssanat)
[/quote]
Paitsi että maailmanuskonnot on vapaaehtoiskurssi. Pakollinen on joku kristinusko tutuksi
Tee kuten parhaaksi tunnet. Älä kuuntele muita, älä tee niin kuin olisi "viisasta". Lukio ei ole mikään autuaaksi tekevä tai portit menestykseen automaattisesti avaava laitos, vaan peruskoulun jatke yleissivistävällä tasolla. Tunnen lukion käyneitä, jotka sanovat sen olleen yhtä tyhjän kanssa. Tässäkin ketjussa on kirjoittanut lukion käyneitä, jotka eivät kolmen vuoden yleissivistävän jälkeen osaa edes lisätä väliä pisteen jälkeen tai yhdyssanoja. Oletteko katsoneet BB:tä? Siellä "sivistyksellään" loistavat myös ne lukion käyneet.
Aika moni huippumenestyjä on päässyt huipulle ilman koulutustakin, oman kiinnostuksen ja harrastuneisuuden kautta.