Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat pakotti lukioon, nyt olen täällä enkä jaksa. Rohkaiskaa.

Vierailija
12.03.2015 |

Kaipaan tsemppiä. Olen hyvä monissa aineissa, ja pari ainetta josta nautin kovasti. 

Mutta vastaavasti on hirveän paljon aineita mitä en vaan jaksa. Mulle avainsana on motivaatio ja se on enenevissä määrin hakusessa. Kävin alkuvuodesta kivoja syventäviä niin nyt tämä ja seuraava on täynnä mielialan alas raahaava pakollisia. Keskiarvokin on niin matala että amispaperit olis kai paremmat AMKn suhteen, yliopistosta en sitten tiedä. 

Opettajatkaan ei tunnu pitävän minusta paria lukuunottamatta. Minulla ei ole selvää suuntaa ja tavoitetta mihin olisin menossa lukion jälkeen niin sekään ei motivoi. Haluaisin vain olla sähköasentajaopiskelija ja työskennellä kohti selkeää päämäärää ja työelämää. 

Lisään vielä että tarkoitus ei ole mollata lukiota. Minulle se ei kuitenkaan sovi ja tuntuu että voimat loppuu. 

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään. [/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen. [/quote] Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D

[/quote] Taidat olla vähän vajaa, kun et tajua, mut annan olla. Kaikille ei ole suotu normaalia ajattelukykyä.

Vierailija
22/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:17"]

Minkä ikäinen olet, ap? 16? 17? Kirjoitat, että "et jaksa" ja "voimat loppuu".

Se kuulostaa hyvin huolestuttavalta. Sinun iässäsi voimia ja energiaa pitäisi olla vaikka muille jakaa.

Lukio ei ole ylivoimainen asia normaalijärjellä varustetulle ihmiselle. Se kannattaa käydä loppuun, sillä lukio avaa todella paljon mahdollisuuksia. Mikään ei estä sinua sen jälkeen hakeutumasta sähköalan opintoihin, jos vielä siltä tuntuu, mutta mielesi saattaa parissa vuodessa muuttuakin.

[/quote] Kyllä se kuules voimille otti normijärkeiselle, kun piti lukea jotain aivan älyttömiä aineita, joilla ei ole ollut mitään merkitystä elämässä niitä oman alansa töitä paiskiessa koulujensa jälkeen. Jospa lukiossakin keskityttäisiin vain olennaisiin aineisiin, joista olisi tulevassa elämässäkin hyötyä, kuten esim. matematiikkaan ja kieliin, kemiaan&fysiikkaan, terveystietoon, mutta että uskontoa ja historiaa, yäks!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:53"] Jätä salaa kesken, ja hae sitä ennen toiseen koulutuspaikkaan,vaikkapa sinne amiksen sähkölinjalle, niin minäkin tein, lähdin kesken ekan vuoden käytyäni lukiota, vaikka sain ihan jeestodistuksen, mutta inhosin lukiota, ja halusin ammattiin valmistavaan koulutukseen, ja niin sitten teinkin, ja en ole katunut päivääkään. [/quote] Jatkan vielä, ettei tule väärinkäsityksiä: siis hain kauppikseen, enkä amikseen. [/quote] Miten helvetissä voit hakea kauppikseen jos jätit lukion kesken etkä mennyt amikseen sitä ennen? Älä kuseta, kaikki tietävät että tuo on mahdotonta :D [/quote] Miksi kusettaisin moisesta, tämä kuuleppas tapahtui jo 1970-luvulla, että revi siitä, ja silloin oli meitä muitakin, jotka keskeyttivät ekan lukiovuoden jälkeen lukion ja hakivat toiseen oppilaitokseen opiskelemaan, ja mä hain kauppaoppilaitokseen ja pääsin, ja kävin sen kolmen vuoden koulutuksen läpi saaden ammattitutkinnon suoritettua, ja sitten ei muuta kuin töihin! [/quote] Kauppis = kauppakorkeekoulu, wt/siwankassakoulu = kauppaoppilaitos. t. FM

[/quote] Minä kylläkin olen kauppaoppilaitoksen merkonomi-tutkinnon suoritettuani ollut töissä virastoissa, toimistoissa, pankeissa jne, mutta en yhdessäkään kaupassa, vaikka olenkin markkinointilinjan merkonomi!

Vierailija
24/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätänsä mitä järkeä on käydä kolmen vuoden lukiokoulutusta, ja sitten päätyä alalle, jonne ei olisi ollut edes edellytyksenä lukion suorimista?

Toisaalta en tajua, miksi on pitänyt ylipäätänsä mennä lukioon, ja sen suorittamisen jälkeen ei ole pystytty mihinkään ammatilliseen koulutukseen, tai on keskeytetty ammatillinen koulutus, ja jääty ns. ikuiseksi ylioppilaaksi ilman minkään alan ammatillista tutkintoa.

Vierailija
25/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:17"]

Minkä ikäinen olet, ap? 16? 17? Kirjoitat, että "et jaksa" ja "voimat loppuu".

Se kuulostaa hyvin huolestuttavalta. Sinun iässäsi voimia ja energiaa pitäisi olla vaikka muille jakaa.

Lukio ei ole ylivoimainen asia normaalijärjellä varustetulle ihmiselle. Se kannattaa käydä loppuun, sillä lukio avaa todella paljon mahdollisuuksia. Mikään ei estä sinua sen jälkeen hakeutumasta sähköalan opintoihin, jos vielä siltä tuntuu, mutta mielesi saattaa parissa vuodessa muuttuakin.

[/quote] Kyllä se kuules voimille otti normijärkeiselle, kun piti lukea jotain aivan älyttömiä aineita, joilla ei ole ollut mitään merkitystä elämässä niitä oman alansa töitä paiskiessa koulujensa jälkeen. Jospa lukiossakin keskityttäisiin vain olennaisiin aineisiin, joista olisi tulevassa elämässäkin hyötyä, kuten esim. matematiikkaan ja kieliin, kemiaan&fysiikkaan, terveystietoon, mutta että uskontoa ja historiaa, yäks!

[/quote]

AP vielä lisää että en siis halveksu näitä mitään oppiaineita. Ne on varmasti tärkeitä, mutta itselle motivaatio on vaikea löytää. Ja kyllä, olen normaalijärkinen. Minulla on kolme kympin ainetta, matikka, fysiikka, kemia. Niitä jaksan opiskella koska koen onnistuvani ja oppivani, ja mikä tärkeintä, ne kiinnostavat minua, sekä itsessään ja siksi että ne ovat olennainen osa toivealaani. 

Vaikeaa on nimenomaan heikommat aineeni jotka ei lisäksi jaksa kiinnostaa minua henk. koht vähääkään, vaikka varmaan tärkeitä ovatkin. Monia ei kiinnosta matikka, silti se on tärkeää. 

Tällä hetkellä minulla on kurja olo, enkä halua ajatellakaan huomista koulupäivää. Tuntuu todella raskaalta yrittää olla ahkera tunneilla että ei tarvisi kotona enää niin paljon lukea, kun pitää koettaa paitsi läpäistä myös pitää keskiarvo sellaisella tasolla että pääsen AMKhon jos se tuntuu hyvältä sitten kun olen abi.

Ja olen 16, 1998 tyttö. Lukion ekaluokalla. Kiitos hirveästi kannustavista viesteistä. Ja anteeksi avautuminen, tällä hetkellä tunnen vaan olevani ihan hukassa :(

-AP 

Vierailija
26/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kiinni viime kädessä valinnoista ja kiinnostuksesta. Vaikka olin ammatiltani sähkömies ja sen lisäksi rakennusmies, ei se estänyt mun yo-opintoja FT:ksi asti.

Vierailija
27/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:21"]

Kävin lukion vaikka en olisi halunnut. Saihan sitä juhlia. Sen jälkeen en tiennyt mitä teen. Ajattelin jotain perus hommaa tai opiskelua. Kauppakorkea tuntui helpoimmalta. Sain taas juhlia, ja paljon. Kun opiskelin ajattelin että mainosalalle olisi kiva päästä. Kun valmistuin huomasin että konttorihommat ei todellakaan huvittaneet. Lopputulos: Olen alkoholisti ja kadottanut mielenkiinnon kaikkeen, mikä ennen edes vähän kiinnosti. Enää ei mikään kiinnosta. Onneksi jo kohta 40 ja hautaan pääsy on ainoa mitä enää odotan.

[/quote]

Älä kieriskele itsesäälissä, vaan ota tukeva ja hyvä niskaote itsestäsi ja kohti uusia pettymyksiä.:)

Vierailija
28/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläpäin kauppis on se toisen asteen koulu. Kauppakorkeelaiset ei ees tykkää jos heidän koulusta puhuu kauppiksena.

Vierailija
29/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä :( tiedän tasan miltä tuntuu kun pitää opiskella jotain mikä ei paskaakaan kiinnosta. Itselle tosin just noi matikkahommat on kauheita. Jaksamista :) 

Vierailija
30/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on tosi hyvät kympin aineet - niillä pääset vaikka minne opiskelemaan (eikä tarvitse rämpiä amistasolla). Jatka lukio loppuun ja hae sen jälkeen dippainssiksi esim. jonnekin sähköpuolelle. Noilla kympin aineilla pötkit pitkälle. Älä vaan jätä lukiota kesken!

Vierailija
31/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ajattelisit meneväsi ammattikorkeakouluun? Yliopistoon sinä kuulut matikan, kemian ja fysiikan kympeillä!

32

Vierailija
32/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:19"]

Ap:lla on tosi hyvät kympin aineet - niillä pääset vaikka minne opiskelemaan (eikä tarvitse rämpiä amistasolla). Jatka lukio loppuun ja hae sen jälkeen dippainssiksi esim. jonnekin sähköpuolelle. Noilla kympin aineilla pötkit pitkälle. Älä vaan jätä lukiota kesken![/quote]

Jaa, minä nimenomaan APn asemassa jättäisin lukion kesken koska hän tuntuu olevan ihan nollamotivaatiolla liikkeellä. Tosin ykkösen kevät on pahimmista pahin pakollisen paskan kanssa, että jos AP siitä selviää niin voi jo näyttää valoisammalta. 

Mihin kouluun sitten päädytkin niin tsemppiä AP ! 

Vierailija
33/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:19"]

Ap:lla on tosi hyvät kympin aineet - niillä pääset vaikka minne opiskelemaan (eikä tarvitse rämpiä amistasolla). Jatka lukio loppuun ja hae sen jälkeen dippainssiksi esim. jonnekin sähköpuolelle. Noilla kympin aineilla pötkit pitkälle. Älä vaan jätä lukiota kesken!

[/quote]

Jos tykkää konkreettisista töistä, kädentaidoista, niin amikseen, mutta jos ne ei maistu ja päätä edes hitusen verran, niin mätänemään yo:hon tai kauppakorkeaan.

Vierailija
34/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:21"]

Miksi ap ajattelisit meneväsi ammattikorkeakouluun? Yliopistoon sinä kuulut matikan, kemian ja fysiikan kympeillä!

32

[/quote]

Yliopisto kuulostaa kyllä oikein kiinnostavalle, toisaalta AMK olisi ehkä hieman lähempänä sitä alkuperäistä unelmaa, amikseen en näe enää järkeä mennä enää jos lukion käyn.

Kaksoistutkinnolle vaihtaminen olisi varmaan melkeimpä paras ratkaisu mutta se venyttäis tosi pitkälle, ehkä jopa viiteen vuoteen kun amis pitää aloittaa ihan alusta, noissa mun kirjoitettavissa aineissa on paljon kursseja ja kaksoistutkintojärjestelyt ei täällä ole kauhean toimivat. 

Tavalllaan kyllä haluan YO-tutkinnon ja selvitä tästä kunnialla, mutta välistä tuntuu että en kestä täällä. Kavereitakaan ei ole juuri ketään eikä ns. muuta elämää :(, ap

Vierailija
35/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudota pois hankalat aineet. Valitse sellaisia mistä tykkäät.

ei ne opettajat siellä oppilaiden miellytämisestä kilpaile. Ihan varmaan ne tykkää oppilaista, mut ne ei kaikki oo Sellasia supliikki-ihminen vaan ne keskittyy siihen aineeseen.

ei sun siellä tarvi miellyttämällä olla, sä olet opiskelemassa.

teet suunnitelman. Kysyt opolta tai kuraattorilla apua.

sä pärjäät kyllä, kun mietit miten mielenkiintoisia sulla on ja ne on hyvä pohja jatkoon.

Vierailija
36/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on "yleissivistävä" koulutus, joka ei valmista mihinkään ammattiin. Vaan sillä saa lisäpisteitä jatko opintoihin hakemista varten.
Yleensä lukioon haetaan jotta saadaan aikaa ajatella tulevaisuutta. Lukiossa kerrataan samat aineet syvemmin, mitkä pintapuolisesti on opiskeltu peruskoulussa.
Olisiko omasi yhdistetty lukio ammattikoulu?
Jos et tunne lukiota omaksesi, käy opinto-ohjaajan ja kuraattorin pakeilla. Saat sieltä neuvoja, joilla voit voittaa vanhempiesi "mielipiteen" tulevaisuudestasi.
Minulla on kotona ammattikoulun käynyt sähköasentaja, ei töitä, ei kiinnostusta alan töihin... jatkoi opiskelijana, keskeytti juuri korkeakouluopinnot, ja etsii nyt omaa alaansa.

Vierailija
37/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi ottaa loppy kevät rennosti vaikka vähemmän kursseja. Jospa kesäloman aikana saisit lisää energiaa :)

Vierailija
38/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikissa kouluissa joudut opiskelemaan jotain, josta et pidä ja johon motivaatio ei meinaa riittää. Silti joku koulutus olisi hyvä jossain vaiheessa saada. Aina ei voi keskeyttää vain siksi, että on tylsää. Jos keskeytät, älä tee sitä hetken mielijohteesta.

Suosittelen, kuten joku tossa aiemmin, että ota loppukevät rennosti ja itsetutkiskelun kannalta. Käy opolla, kuraattorilla, juttele kaikkien tahojen kanssa joihin koulun kautta on mahdollista päästä juttelemaan. Tsemppiä!

Vierailija
39/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy itseltäsi mitä haluat tehdä aikuisena.

Jos vastaus on sähköasentaja, niin vaihda amikseen ja vitut kenenkään mielipiteistä.

Jos taas et ole aivan varma kaikki ovet ovat sinulle auki lukion jälkeen. Vähennä kursseja. Olet selkeästi matemaattisesti lahjakas, hyödynnä sitä. Luonnontieteet on jo puoli lukiota. Koeta jakaa noita pakollisia tasaisesti niin että niitä on vähemmän per jakso. Tästä jaksosta tiputa yksi ikävä kurssi että jaksat suorittaa ne loput. Pärjäät kyllä, ei ole ainoa lukiolainen jolta tuntuu tuolta keväisin raskaan jakson sattuessa kohdalle.

Vierailija
40/80 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda amikseen jos siltä tuntuu. Se ei ole mikään häpeä. Ei vittu inhoan tollaisia vanhempia jotka taas kuvittelee kaiken tietävänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän