Miksi opiskelihat nurisevat köyhyydestä? Kelan laskurin
Kelan laskurin mukaan tavallinen korkeakouluopiskelija, joka ei asu vanhempiensa omistamassa asunnossa eikä saa muita avustuksia (keskiverto opiskelija) saa 936,96€/kk!
Tuo on enemmän mitä alle 25-vuotias työtön saa työmarkkinatukea ja asumislisää (n. 600€ + 200€)
Tuohon lisäksi kun on vielä töissä, niin opiskelijathan elävät varsin leveästi. Ja turha nillittää siitä että opintolaina on laskettu tuohon mukaan. Se on käytännössä ilmaista lainaa ja jos on normaalijärkinen ja valmistuu ilman viivästyksiä, niin saa 30% lainanvähennystä! Ja kuukausierät joilla tuota maksetaan takaisin ovat ihan vitsi (n. 30€/kk)
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:56"]Ei varmasti saa noin paljon, jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Tuo n.900e kuulostaa siltä maksimilta, johon kuuluu myös täysi asumislisä. Erittelisitkö vielä, mitä tuohon summaan kuuluu?
Opintolaina on toki osa opintotukea, mutta se ei ole ihan verrattavissa muihin etuuksiin, joita ei tarvitse maksaa takaisin. Itse maksan tällä hetkellä opintolainaani takaisin 200€/kk, koska haluan mahdollisimman pian olla velaton. Summa ei ole mikään kärpäsenkakka humanistin palkoilla. Kolmenkympin kuukausierillä lainaa olisi vielä keski-ikäisenä jäljellä...
[/quote]
Ei kukaan saa noin paljon, se on se laina. Vuokraan saa maks 200 vaikka se olis 800 euroa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:09"]
"Opintolainan valtiontakaus myönnetään ilman erillistä hakemusta opintorahaa saavalle korkeakouluopiskelijalle." Mitä tämä muuten käytännössä tarkoittaa? Saa hakea lainaa suoraan haluamastaan pankista?
[/quote]
Saa. Ainakin Danskessa verkkopankissa oli nappula jossa luki suunnilleen "Hae opintolainaa". Painoin siitä, pankista varmistettiin ilmeisesti Kelalta että olen lainakelpoinen ja kahden päivän päästä oli rahat tilillä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:03"]
En ole ap, mutta erittelen:
21-vuotias opiskelija (21-vuotiaan tukiin ei enää vaikuta vanhempien tulot, kuten 20-vuotiaan)
Naimaton
Ei lapsia
Korkeakoulu
Opiskelumaa Suomi
Ei saa muita etuuksia ja tukia
Asumismuoto: Vuokra-asunto, joka eri kiinteistössä kuin vanhempien omistama asunto
Aloittaa opintonsa 2014-2015 tai myöhemmin
Ei asu vanhempien omistamassa/vuokraamassa asunnossa
Asumismenot: n 450€/kk (tosi iso vuokra opiskelijalle)
"Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla : Opintoraha 335,32 e/kk Asumislisä 201,60 e/kk Opintolainan valtiontakaus 400,00 e/kk
Opintotuki yhteensä 936,92 e/kk" [/quote]
Alle 20-vuotiaan korkeakouluopiskelijan tukiin ei vanhempien tulot vaikuta.
Ei lainaa voi laskea tuloksi. Naurettavaa väittää muuta. Sitäpaitsi 450 euron vuokraan työtön saisi asumistukea noin 360e, jolloin kokonaistulot (500+360=860e) on jo huomattavasti enemmän kuin opiskelijalla (530e).
Ja tuskin hirveän moni alle 25-vuotias on onnistunut luottotietonsa ryssimään. Tuota vanhemmat saavat työkkäriltä koulutustukea. (olikohan n. 36€/vrk)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:14"]Ja tuskin hirveän moni alle 25-vuotias on onnistunut luottotietonsa ryssimään. Tuota vanhemmat saavat työkkäriltä koulutustukea. (olikohan n. 36€/vrk)
[/quote]
Minun luokallani noin kolmasosalla oli luottotiedot menneet... Ja alle 25-vuotiaista kyse.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:09"]
"Opintolainan valtiontakaus myönnetään ilman erillistä hakemusta opintorahaa saavalle korkeakouluopiskelijalle." Mitä tämä muuten käytännössä tarkoittaa? Saa hakea lainaa suoraan haluamastaan pankista?
[/quote]
Saa. Ainakin Danskessa verkkopankissa oli nappula jossa luki suunnilleen "Hae opintolainaa". Painoin siitä, pankista varmistettiin ilmeisesti Kelalta että olen lainakelpoinen ja kahden päivän päästä oli rahat tilillä.
[/quote]
Miksi muuten toisen asteen opiskelijoita kustaan silmään tässäkin asiassa?
T. 17-vuotias lukiolainen
Yritä nyt ap hyvä ymmärtää, että opiskelija EI SAA lähes 1000€/kk tukea! Lainan osuus on 400€/kk, ja tämä laina täytyy maksaa takaisin, se ei siis ole opintoTUKEA, ainakaan siinä merkityksessä missä itse tuen ymmärrän. Kun työllisyystilanne on heikko, ei moni opiskelija halua elättää itseään lainalla, jota ei välttämättä olekaan valmistumisen jälkeen varaa maksaa takaisin.
Olen itse 21v Helsingin yliopiston opiskelija, ja asun omillani. Saan opintotukea maksimimäärän eli karkeasti nettona 458€/kk. Tämän tuen säilyttääksi en saa tienata enempää kuin n. 670€/kk, muuten menetän tukia.
Eli käytännössä käteen jäävä tuloni on n. 1050€/kk, josta maksan vuokran, elämiset ja kaiken muun. Se, että en kävisi töissä, ei nostaisi opintukeni määrää millään tavalla.
Mielestäni opintotuki on riittävä, en aktiivisesti kannata sen nostamista, mutta en myöskään kiellä, että kieltäytyisin siitä, jos sitä nostettaisiin. Suurin epäkohta on opiskelijan tulojen rajoittaminen, koska opintojen edistymistä valvotaan joka tapauksessa, niin miksi ahkera opiskelija ei saisi tehdä töitä niin paljon kuin haluaa, kunhan pysyy Kelan vaatimassa opintotahdissa?
Jut joo, mä saan tukee 470/kk, vuokra yli 500. Viime kesällä kun en opintotukea saanut enkä töitä niin sain sossusta reilusti yli 700 euroa joka kuukausi, ett kyll ne opiskelijat niitä kaikkein köyhimpiä on.
KUKAAN SELVÄJÄRKINEN EI LASKE LAINAA TULOKSI. Mä en lainaa suostu nostamaan paitsi sitten kun on pakko, mitään kaurapuuroja en rupee lainarahalla ostelemaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"]
Jut joo, mä saan tukee 470/kk, vuokra yli 500. Viime kesällä kun en opintotukea saanut enkä töitä niin sain sossusta reilusti yli 700 euroa joka kuukausi, ett kyll ne opiskelijat niitä kaikkein köyhimpiä on.
KUKAAN SELVÄJÄRKINEN EI LASKE LAINAA TULOKSI. Mä en lainaa suostu nostamaan paitsi sitten kun on pakko, mitään kaurapuuroja en rupee lainarahalla ostelemaan.
[/quote]Eikös sossu laske lainan tuloksi, oli sen nostanut tai ei?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:18"]
Yritä nyt ap hyvä ymmärtää, että opiskelija EI SAA lähes 1000€/kk tukea! Lainan osuus on 400€/kk, ja tämä laina täytyy maksaa takaisin, se ei siis ole opintoTUKEA, ainakaan siinä merkityksessä missä itse tuen ymmärrän. Kun työllisyystilanne on heikko, ei moni opiskelija halua elättää itseään lainalla, jota ei välttämättä olekaan valmistumisen jälkeen varaa maksaa takaisin.
Olen itse 21v Helsingin yliopiston opiskelija, ja asun omillani. Saan opintotukea maksimimäärän eli karkeasti nettona 458€/kk. Tämän tuen säilyttääksi en saa tienata enempää kuin n. 670€/kk, muuten menetän tukia.
Eli käytännössä käteen jäävä tuloni on n. 1050€/kk, josta maksan vuokran, elämiset ja kaiken muun. Se, että en kävisi töissä, ei nostaisi opintukeni määrää millään tavalla.
Mielestäni opintotuki on riittävä, en aktiivisesti kannata sen nostamista, mutta en myöskään kiellä, että kieltäytyisin siitä, jos sitä nostettaisiin. Suurin epäkohta on opiskelijan tulojen rajoittaminen, koska opintojen edistymistä valvotaan joka tapauksessa, niin miksi ahkera opiskelija ei saisi tehdä töitä niin paljon kuin haluaa, kunhan pysyy Kelan vaatimassa opintotahdissa?
[/quote]
Tämä on erittäin hyvä pointti. Nyt Kela vahtii tavallaan kaksinkertaisesti tuota opintojen edistymistä: ensin sillä, että edellyttää tietyn määrän opintopisteitä opintotukea nostavalta, ja toisen kerran sillä että vahtii opintotukea nostavien tuloja ettei vaan tehdä liikaa töitä. Tarvitaanko todella näin paljon holhousta???
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:22"]
[/quote]Eikös sossu laske lainan tuloksi, oli sen nostanut tai ei?
[/quote]
Nyt oli puhe selväjärkisistä. Myös Kela laskee sen opintolainan tuloksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:03"]En ole ap, mutta erittelen:
21-vuotias opiskelija (21-vuotiaan tukiin ei enää vaikuta vanhempien tulot, kuten 20-vuotiaan)
Naimaton
Ei lapsia
Korkeakoulu
Opiskelumaa Suomi
Ei saa muita etuuksia ja tukia
Asumismuoto: Vuokra-asunto, joka eri kiinteistössä kuin vanhempien omistama asunto
Aloittaa opintonsa 2014-2015 tai myöhemmin
Ei asu vanhempien omistamassa/vuokraamassa asunnossa
Asumismenot: n 450€/kk (tosi iso vuokra opiskelijalle)
"Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :
Opintoraha
335,32 e/kk
Asumislisä
201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus
400,00 e/kk
Opintotuki yhteensä
936,92 e/kk"
[/quote]
Moni ei nosta opintolainaa, eli silloin on se 400 e vähemmän. Ja pk-seudulla 450 e vuokraa ei ole poikkeuksellisen iso, kaikille ei riitä opiskelija-asuntoja (me maksettiin miehen kanssa hoasin kaksiosta joku 700 e/kk jo 15 v sitten, on varmaan vuokrat nousseet siitä).