Ihmeellisiä suomalaisia aamupaloja osa I!
Luetelkaapa nyt pöllämystyneille ulkomammoille, fitness-hirmuille, sohvaperunoille ja normaalijärkisille käsittämättömiä aamupalojanne täysin kaunistelemattomina! Perustellakin saa miksi juuri sellaista biomassaa meni luukusta napaan. Aloitan.
Tänään TORSTAINA söin puurona
- purkillisen Valion jogurttia, mandariinijuustokakku makuna
- puoli pussia Elovenan kaneli-omenapikapuuroa
- kourallisen itse keräämiäni mustikoita
- 2rkl kaakaonibsejä
ja join vielä 2dl Pepsi Maxia, kun päätä särki kofeiininpuutteessa
ja tasan ihan vaan siksi, että teki mieli makeaa, se oli hyvää ja maha tuli täyteen. Nam
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:09"]Luetelkaapa nyt pöllämystyneille ulkomammoille, fitness-hirmuille, sohvaperunoille ja normaalijärkisille käsittämättömiä aamupalojanne täysin kaunistelemattomina! Perustellakin saa miksi juuri sellaista biomassaa meni luukusta napaan. Aloitan.
Tänään TORSTAINA söin puurona
- purkillisen Valion jogurttia, mandariinijuustokakku makuna
- puoli pussia Elovenan kaneli-omenapikapuuroa
- kourallisen itse keräämiäni mustikoita
- 2rkl kaakaonibsejä
ja join vielä 2dl Pepsi Maxia, kun päätä särki kofeiininpuutteessa
ja tasan ihan vaan siksi, että teki mieli makeaa, se oli hyvää ja maha tuli täyteen. Nam
[/quote]
Tosi sokeriset eväät sulla, mut jos se ei oo toistuvaa niin eikai se vaarallista ole.
Itse teen aina tuorepuuron maustamattomaan ab-jugurttiin ja lisään siihen myös itsepoimitut mustikat.
Tuorepuuro on kyllä törkeän hyvää!
tyhmä kysymys, mitä on tuorepuuro???
Minun aamupalani on lähes aina sama. 3,5dl muki kahvia maidolla ja sokerilla junalle juostessa. Varttia myöhemmin aseman R-kioskilta toinen samanlainen satsi, joka ryystetään töihin kävellessä. Huonona aamuna saattaa lisäksi mennä yksi valkoinen marlboro (en siis normaalisti tupakoi, mutta nyt on aika vaikea elämänvaihe ja satunnaisesti vedän stressisavut).
Makea jugurtti tai hedelmä, ruispalan puolikas väkisin syötynä, pelkkää voita päällä. Juomana vesi tai tuoremehu. Aamupala ei oikein maistu, mutta pakko syödä jotta jaksaa 11:30 asti.
En ole ikinä pystynyt syömään aamuisin mitään. Töissä vasta lounas uppoaa. Olen opettaja. Vanhemmat voivottelee kun jotkut lapset eivät syö aamuisin. On kivaa sanoa, että hei, en minäkään! :)
Te jotka sekoitatte marjoja puuron, rahkan tai maustamattoman jugurtin sekaan: ettekö oikeasti laita yhtään sokeria tai hunajaa joukkoon?!
En ole itse yleensä makean perään, mutta ihan oikeasti nuo maistuvat aivan kammottavilta ilman makeutusta. Pelkät marjat vielä menee, mutta rahka tai puuro - hyi hele. Olen yrittänyt jos siihen makuun tottuisi, mutta en vaan totu. Tai pystyn syömään mutta en nauti yhtään. Jo pieni lorauskin hunajaa tai kiisseliä taas tekee kaikista noista suurta herkkua.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:35"]Normiaamupalani: muki suodatinkahvia rasvatonta maitojuomaa päälle, lasi karpalotuoremehua, ruisleipää päällä margariinia sipaus ja kinkkua ja kurkkua päälle, rasvatonta jukurttia päällä pakasteesta mustikoita [/quote]mikä tässä on epäterveellistä?
[/quote]
Tai, mikä siinä on terveellistä?
[/quote]
En ole em. kirjoittaja, mutta jos kysyt mikä edellä mainitussa aamupalassa on yleensä ottaen terveellistä, niin minun mielestäni suurinosa!
-suodatinkahvi on tutkimusten mukaan suomalaisten tärkein ja suurin flavonoidien lähde! (hesarissa oli n. vuosi sitten asiasta koko aukeaman artikkeli koskien kahvin terveysvaikutuksia)
-rasvattomasta maitojuomasta saat kalsiumia ja proteiinia, mutta ei turhaa rasvaa
-karpalotuoremehussa on taatusti C-vitamiinia, mutta negatiivisena puolena tod. näk. runsaasti sokeria
-ruisleivän kuidut, hivenaineet, viljaproteiinit terveellistä ravintoa
-kasvismargariinissa terveellisiä rasvoja
-kinkusta proteiinia, mutta toisaalta negatiivisena asiana pieni määrä nitriittiä ja suolaa
-kurkku, terveellinen
-maustamaton jugurtti, hyvä proteiinin lähde
-pakastemustikat, terveellinen kuidun ja flavonoidien lähde
Joten, kyllä minä sanoisin, että keskimääräistä laadukkaampi ja terveellinen aamupala!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:19"]
tyhmä kysymys, mitä on tuorepuuro???
[/quote]
Kaurapuuro jota ei keitetä ettei hiutaleelle tule pipi.
Suklaakakkua, croissant, latte ja puolikas mandariini.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:30"]
Te jotka sekoitatte marjoja puuron, rahkan tai maustamattoman jugurtin sekaan: ettekö oikeasti laita yhtään sokeria tai hunajaa joukkoon?!
En ole itse yleensä makean perään, mutta ihan oikeasti nuo maistuvat aivan kammottavilta ilman makeutusta. Pelkät marjat vielä menee, mutta rahka tai puuro - hyi hele. Olen yrittänyt jos siihen makuun tottuisi, mutta en vaan totu. Tai pystyn syömään mutta en nauti yhtään. Jo pieni lorauskin hunajaa tai kiisseliä taas tekee kaikista noista suurta herkkua.
[/quote]
Siihen makuun tottuu. On ihan uskomaton juttu, kun jättää viljat ja sokerin pois ruokavaliosta niin alkaa maistaa makuja, ja marjat maistuu itsessään makealta. Toinen on, kun syö jogurtin ja rahkan täysrasvaisena, sen maku ei ole niin pistävä kuin rasvattoman version. Maku on pehmeä, jopa makea. Mä syön kermarahkaa vaikka suoraan purkista.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:54"]
Kaurapuuroa, raejuustoa, munan valkuainen ja vettä 1l N18
[/quote]
Miksi vain munanvalkuainen eikä koko munaa?
[/quote]
Siksi koska keltuainen on epäterveellinen osa munassa...
[/quote]
Se on just se terveellisin....
[/quote]
Nojoo on siin iha hyvii ravintoaineita mut kaloreita ja rasvaa kertyy vähän liikaa kun ottaa huomioon että syön päivässä sen 7munaa (4pelkkää valkuaista ja 3keltuaisen kanssa)
KUUSI palaa Ryvita näkkileipää voideltuna. Kastetaan kahviin. Hyvää! ;)
Kuppi kahvia, tuoppi vettä, 2 palaa hapankorppua kinkulla+juustolla, appelsiini
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:54"] Kaurapuuroa, raejuustoa, munan valkuainen ja vettä 1l N18 [/quote] Miksi vain munanvalkuainen eikä koko munaa? [/quote] Siksi koska keltuainen on epäterveellinen osa munassa... [/quote] Se on just se terveellisin.... [/quote] Nojoo on siin iha hyvii ravintoaineita mut kaloreita ja rasvaa kertyy vähän liikaa kun ottaa huomioon että syön päivässä sen 7munaa (4pelkkää valkuaista ja 3keltuaisen kanssa)
[/quote]
Miksi??
7 munaa on vain 420-490 kaloria (riippuu koosta). Ei mielestäni paljon jos miettii kuinka hyvin kananmunat pitää nälkää verrattuna johonkin täytettyyn 500kal sämpylään verrattuna!
Aamiaiseeni kuuluu HUI aina jotain makeaa, joko keksi, suklaata, pulla, tai kakkuviipale. Lisäksi kaksi palaa ruisleipää, joissa päällä levitettä, juustoa (täysirasvaista), kinkkua tai HUI metwurstia, ja kurkkua tai tomaattia. Juomana iso muki vahvaa teetä, ja lasi tuoremehua (joko omena tai appelsiinimehua). Ei varmaan ole terveysintoilijoiden mieleen, kaiketi tuo makea juttu pitäisi jättää pois ja mehun sijaan syödä marjoja mutta.. en halua käyttää aikaa kauheasti syömiseen, ja lisäksi aamuisin olen hiukan ärtyisä niin tuo makea antaa kivan fiiliksen. En muuten syö kovin paljon makeaa, olen 170 cm ja 62 kg.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:37"]Tiesittekö pussipuurojen käyttäjät, että tavallisen kaurapuuronki voi tehdä mikrossa?
[/quote]
Tiedän, mutta en tee pussipuuroa mikrossa vaan kiehautan vettä vedenkeittimessä ja kaadan kupissa olevien hiutaleiden päälle. Tulee juuri sopiva annos ilman mittailuja. Ja lisäksi en tykkää peruspuurosta, vaan aina pitää olla jonkun tietyn makuinen, joten pussipuuro on helppo. Aamut on muutenkin perseestä, en halua tehdä niistä yhtään sen vaikeampia kuin on pakko.
[/quote]
Näin juuri itsekkin teen
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:54"] Kaurapuuroa, raejuustoa, munan valkuainen ja vettä 1l N18 [/quote] Miksi vain munanvalkuainen eikä koko munaa? [/quote] Siksi koska keltuainen on epäterveellinen osa munassa... [/quote] Se on just se terveellisin.... [/quote] Nojoo on siin iha hyvii ravintoaineita mut kaloreita ja rasvaa kertyy vähän liikaa kun ottaa huomioon että syön päivässä sen 7munaa (4pelkkää valkuaista ja 3keltuaisen kanssa)
[/quote]
Et hyödy valkuaisen proteiinista ilman keltuaista.
Mä varmaan ymmärsin tämän ketjun väärin, kun luulin, että haettiin erikoisia aamupaloja. Osa on sellaisia maininnutkin, esim. puoli litraa jäätelöä aamupalaksi syönyt, mutta suurin osa kuulostaa ihan perusaamupaloilta puuroineen, leipineen, kahvineen, jugurtteineen ja hedelmineen. Minä söin tänään normiaamupalan, mutta eilen aloitin päivän tunkemalla suuhuni sipsiä, karkkia ja kylmää kokista. Joskus syön aamupalaksi (jos on kauhea nälkä heti aamusts) suoraan jotain raskaampaa lounas- tai illallistyyppistä ruokaa, kuten edellisen päivän lasagnea, kasvispekonivuokaa tai lohikeittoa. Asuessani saksalaisen kämppiksen kanssa aamu oli tapana aloittaa jättimäisellä kuiva- tai maustekakulla.