Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä niissä palapeleissä on niin tärkeää lapsen kehitykselle?

Vierailija
12.03.2015 |

Sekä meillä että kaveripiirissä ollaan törmätty siihen, että ammattilaisten mielestä palapelien kokoaminen on ihan must-juttu lapsen kehityksessä. Ja koska aika harvaa lasta nyt ihan oikeasti ne palapelit kiinnostaa, niin siitä sitten saa noottia sekä vasukeskustelussa että neuvolassa. Joka kerta ollaan ihan huolesta pyöreänä, että no mitenkäs kun ei tämä palapelien kokoaminen nyt yhtään suju tässä.

Kaikkien lapset ovat kasvaneet ja kehittyneet ihan normaalisti, vaikka palapelejä eivät ole koonneetkaan. Mikä niissä nyt sitten on niin tärkeää, niin ettei kaikki muu, mitä lapsi tekee kuten legojen kokoaminen, sitä sitten korvaa esimerkiksi hienomotoriikan osalta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki legojen kokoaminen kehittää hienomotoriikkaa, mutta palapelit kehittävät myös visuaalista ajattelua. Mä en ole törmännyt moneenkaan lapseen, jota palapelit ei kiinnostais, kun niitä tehdään yhdessä lapsen kanssa.

Vierailija
2/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palapelit kehittää lapsen kognitiivista kehitystä, toki myös hienomotoriikkaakin. Onhan niitä myös muitakin keinoja kehittää ja havainnoida lapsen kyseisiä taitoja, eikä ne palapelit nyt mitenkään pakollisia ole :) Mutta onhan ne nyt tietysti tehokas/helppo keino havainnoida lapsen kognitiivista ja hienomotorista kehitystä, joten sen takia niistä pk:ssa ja neuvolassa "vouhkataan" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tavannut koskaan lasta, joka ei tykkäisi palapeleistä.

Vierailija
4/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotuskyky kehittyy. Eihän se lapsi varmasti pilalle mene vaikka ei palapelejä teekkään, mutta hyvää harjoitusta se on. 

Vierailija
5/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:29"]En oo tavannut koskaan lasta, joka ei tykkäisi palapeleistä.
[/quote]

En minäkään.

Vierailija
6/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole kyllä koskaan tavannut lasta, jota ei palapelit kiinostaisi. Mihin ap perustat tuon väitteesi, että aika harvaa lasta palalelit kiinnostavat?

Vierailija
7/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei kiinnosta palapelit, niin luultavasti hänellä ei ole hahmotuskyky ikätasolla eikä hän siksi halua tehdä niitä, ne tuntuvat liian vaikeilta. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa tehdä niitä lapsen kanssa.

Vierailija
8/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lapsenä eikä aikuisenakaan palapelit koskaan kiinnostaneet. Olenko vajakki sen takia?

Vierailija
9/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:29"]En oo tavannut koskaan lasta, joka ei tykkäisi palapeleistä. [/quote] En minäkään.

[/quote]

Enkä minä!

Kehittää myös keskittymiskykyä ja matemaattista ajattelukykyä. Varmaankin yksi nerokkaimpia leluja, mitä lapselleen voi hankkia.

Vierailija
10/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa kysytään palapeleistä kun lapset on n. 1-2v, mutta mun lapset on niitä koonneet lähinnä yli 3-vuotiaina. Palapelien pitää olla kivoja, helposti koottavia, sopivia vaikeusasteelta ja hyvälaatuisia. Alussa lapsi tarvitsee aikuisen kaveriksi.

Jos keskittyminen vaikeaa, hahmottaminen tai motoriikka, voi olla, ettei lasta kiinnosta. Myös iloa vie jos palapelin lastu on huono tai kuva tylsä.

Vierailija
11/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme lasta ja esikoista ei palapelit kyllä juuri kiinnostaneet. Siinä kävi aina niin että minä niitä yksin kasasin kun hän keksi parempaa tekemistä :D
Ja nyt matematiikka on vahvimpia aineita koulussa.
Keskimmäistä kiinnostaa mutta hän kyllä on autistinen ja tekee vaikeita palapelejä.
Tuolla odottaa yksi 1000 palan peli minua ja häntä :)
Nuorin taas siltä väliltä. Jos valita pitää että prinsessaleikki vai palapeli niin se prinsessaleikki voittaa.

Vierailija
12/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 07:37"]

Jos lasta ei kiinnosta palapelit, niin luultavasti hänellä ei ole hahmotuskyky ikätasolla eikä hän siksi halua tehdä niitä, ne tuntuvat liian vaikeilta. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa tehdä niitä lapsen kanssa.

[/quote]

Tai ehkä sille on liian vaikeita palapelejä.

Mua kiinnostaa vain 5 palan palapelit. 5000 on ihan liikaa. 

Vierailija
13/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittää keskittymiskykyä. Palapeleihin keskittyvät lapset ovat yleensä niitä, jotka jaksavat koulussakin keskittyä paremmin yhteen tehtävään.

Vierailija
14/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:15"]

Minulla kolme lasta ja esikoista ei palapelit kyllä juuri kiinnostaneet. Siinä kävi aina niin että minä niitä yksin kasasin kun hän keksi parempaa tekemistä :D Ja nyt matematiikka on vahvimpia aineita koulussa. Keskimmäistä kiinnostaa mutta hän kyllä on autistinen ja tekee vaikeita palapelejä. Tuolla odottaa yksi 1000 palan peli minua ja häntä :) Nuorin taas siltä väliltä. Jos valita pitää että prinsessaleikki vai palapeli niin se prinsessaleikki voittaa.

[/quote]

Ohis, mutta kerrotko, miten niitä prinsessaleikkejä leikitään. Mulla vain kolme poikaa enkä ole kaverien tyttöjenkään nähnyt niitä leikkivän. Leikkivätkö tytöt silloin siis oikeasti prinsessaa vai jotain muuta, mutta prinsessavermeet päällä?

Vierailija
15/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa lasta kiinnostaa kirjat, joten en ole viitsinyt väkisin opettaa heitä lukemaan. Kasvavat ja kehittyvät kuitenkin normaalisti.

T. Opettaja

Vierailija
16/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:11"]

Ei oo lapsenä eikä aikuisenakaan palapelit koskaan kiinnostaneet. Olenko vajakki sen takia?

[/quote]

Siltä se vähän vaikuttais.

Vierailija
17/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:11"]

[/quote]

Se on varmaan yksi osatekijä vajakkiuteesi.

Vierailija
18/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kyllä hyvin paljon lapsia joita palapelit ei kiinnosta ollenkaan, ei kotona eikä hoidossa. Arviolta noin 1/3 lapsista ainakin mitä minulla on käynyt + tuttavien lapsista.
Itseasiassa tunnen vain muutaman jotka niistä todella tykkää, ne ei sitten muuta tekisikään. Loput sitten tekee joskus mutta ei ne minun mielestä mitenkään erityisen tykättyä puuhaa ole.
Pph

Vierailija
19/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietäisi.. itsellä kolme lasta, ketään ei koskaan ole palapelit kiinnostaneet, ovat alakouluikäisiä nyt kaikki. Kukaan ei viime syksynä kantanut koulusta yhtään koetta, jossa olisi ollut numero alle 9, pelkkää suitsutusta wilmassa (no joku unohtunut läksy silloin tällöin alle 5/ lukukausi kuitenkin), harrastavat kolmea harrastusta per nokka jokainen, kavereita on. Ja niillä legoillakin näperretään ihan koko ajan. Mutta kauheeta oli kun 5v vasussa joutui toteamaan että ei, ei tee palapelejä.. siis kauheeta opelle ei mulle tai lapselle.

Vierailija
20/23 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970

Rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittaminen

Pistäkää naapurien postiluukkuihin kirjeitä ja vastaavia! Näiden maahanmuuttajien temput on saatava loppumaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi