Miksi et säästä ja sijoita rahojasi?
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita.
Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:22"]
Daytrading, siinä on hyvin onnistuessa tuottava mutta riskinen sijoitusinstrumentti:) Vaatii tosin jonkun verran pääomaa käynnistyäkseen! Itse olen saanut elantoni sillä 15 vuotta.
[/quote]
Mun haave!
[/quote]
Mulla on 25k€ rahaa, voisko tolla vielä tienata yhtään? :)
[/quote]
Ihan takuuvarmasti, se on osaavissa käsissä jo hyvä "rahankaavin". DT ei vaan ole mikään hokkuspokkus-juttu, vaan vaatii todella paljon perehtymistä niihin instrumentteihin, joita päiväkaupassa käyttää, useimmiten tietenkin osakkeita. Myös riskinsietokyky on tärkeä; alussa on syytä valttää tolkuttoman riskisiä asetelmia (erit. pidemmissä sijoituksissa allokointi)!
[/quote]
Rahankaavin! :D Ei vitsi, laittamattomasti sanottu... :D
Se haaveilija
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:13"]
Ja se jonka mielestä 3k on helvetin iso palkka, niin onko 2,5k todella iso, 2k iso ja 1,5k keskikokonen? mikä sitten on pieni? :D sijoittaa voi 2k palkastakin aivan hyvin, toki vähemmän mitä isommasta. Jos tienaa alle 2k aikuinen ihminen vuodesta toiseen niin johan on erikoinen työ :D
[/quote]
Olen opiskelija, lähipiirissä paljon esim. siivoojia, ihan aikuisia ihmisiä kaikki. On iso palkka mun mielestä, mun 1000 e menoilla jäis tosta 2000 e säästöön O_o
Daytrederistä haluaisi kuulla apkin lisää. Olenko ymmärtänyt väärin että daytradella harva menestyy? Pitkäjänteisellä sijoittamisella kaikki menestyy tosin tod.näk pienemmällä tuotolla. Ja toi perstuntuma seligsoniin ei ole huono vaihtoehto. Parempi se on kun ei mitään. Avaa nordnettiin kanssa tili niin pääset käsiksi ilmaisikn rahastoihin ja suoriin osakekauppoihin. Lue sijoittajien vinkkejä blogeista ja artikkeleista. Seuraa välillä pörssikursseja. Ei kukaan oikeasti niistä tiedä kauheast enempää. Edes Warren Buffet ei onnistu aina. Toki useammin kuin muut. Ja miksi lopettaa sijoittamista täysi ikinä? Kotiuttaa sitä mukaan rahoja sitten kun tarvitsee.
Käytän rahat elämiseen ja nautin ne sillä tavalla. Säästäminen on luopumista ja se on perseestä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:18"]
Haista vittu sinä säästäjä !
[/quote]
Mutku raha haisee paljon paremmalta!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:13"]
Ja se jonka mielestä 3k on helvetin iso palkka, niin onko 2,5k todella iso, 2k iso ja 1,5k keskikokonen? mikä sitten on pieni? :D sijoittaa voi 2k palkastakin aivan hyvin, toki vähemmän mitä isommasta. Jos tienaa alle 2k aikuinen ihminen vuodesta toiseen niin johan on erikoinen työ :D
[/quote]
Olen opiskelija, lähipiirissä paljon esim. siivoojia, ihan aikuisia ihmisiä kaikki. On iso palkka mun mielestä, mun 1000 e menoilla jäis tosta 2000 e säästöön O_o
[/quote]
Ja tarkoitan siis ihan vakituisesti siivojana työskenteleviä keski-ikäisiä, en edes mitään opiskelijkavereita tms.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:31"]
Onko niin että sijoittaminen ei kiinnosta ihmisiä jotka eivät välitä taloudestaan? Tai eivät uskalla edes ottaa selvää mitä se on? Parasta on se kun pulliainen luulee että kaikki osakkeiden hinnat romahtaisivat hyvinkin radikaalisti? Sijoittamalla on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta jäädä tappiolle jos on hajautusta. Tottakai joku firma menee konkkaan ja saatat menettää rahaa mutta jos omistat 20firmaa joista 19 tekee tasaista voittoa ja 1menee konkkaan, niin mitä sitten?
[/quote]
Ei kiinnosta kun ei ole ylimääräistä rahaa. Ruokaa pitää saada pöytään jne.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:11"]
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita. Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
[/quote]
Kyllähän säästämisessä on aina järkeä, mutta joku muutaman satasen tai edes kymppitonnin sijoitus ei paljoa kostuta. Siitä vielä pääomaverot ja rahastonhoitokulut, niin moniko viitsii alkaa muutaman hassun satasen vuoksi tuollaista miettimään. Eri asia, jos on satojen tuhansien omaisuus. Sitä ei kannata tilillä makuuttaa. Säästäminen kannattaa mielestäni aina. Suomalainen keskiluokka on yleensä tottunut haaskaamaan heti kaikki rahansa kulutukseen, mikä on yksilön kannalta tuhoisaa, mutta ehkä yhteiskunnan kannalta parempi tällaisena taloudellisena aikana.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:56"]
En osaa sijoittaa, sillä en ymmärrä siitä mitään. Säästöjä olisi jonkin verran, mutta mistä löydän luotettavan ihmisen sijoittamaan puolestani?
[/quote] Eiko Suomen suurimmilla rahastoilla ole neuvojia joiden puheilla voisi kayda? Meilla on senverran sijoituksia etta saimme henkilokohtaisen neuvojan joka hoitaa asioita paivittain. Neuvoja vaihtuu aina muutaman kuukauden valein niin etta mitaan vaarinkayttoa ei tapahdu. Nain USAssa.
Tää on niin Kokoomus-ketju :D Laura Räty, oletko se sinä?
Outo ajatus, ettei 10k€ kannattaisi sijoittaa. Jos on peruskoulun käynyt niin on prosenttilaskuja joskus laskenut ja voi korkoa korolle laskea sille...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:36"]
Outo ajatus, ettei 10k€ kannattaisi sijoittaa. Jos on peruskoulun käynyt niin on prosenttilaskuja joskus laskenut ja voi korkoa korolle laskea sille...
[/quote]
Ne korkoa-korolle -laskelmat on kuvitteellista paskaa. Sitä samaa jolla Käteinen todisti että me tienataan niillä Kreikan lainoilla. Katsos kun niissä lasketaan että se kaikki tuottaisi jatkuvasti sen vaikkapa kuusi prosenttia vuodessa, ja kun sitä lasketaan sitten matemaattisesti 60 vuotta niin tuleehan siitä rahaa.
Oikeasti kuitenkin toi menee sitten niin että se kasvaa sulla kymmenen vuotta neljä prosenttia vuodessa, ja sitten tulee yhtäkkiä romahdus niin että menetät kaikki voittosi ja lisäksi 90 prosenttia pääomastasi. Sitten aloitat alusta uudelleen, mutta koska on vaikeat talousajat niin se sun säälittävä pellepääoma kasvaakin seuraavat 15 vuotta vain prosentin vuodessa.
Laskepa nyt uudelleen paljonko OIKEASTI se sun alkuperäinen pääoma on "tuottanut" tuossa 25 vuodessa. Ei muuten todellakaan ole 6% per vuodessa ja vielä korkoa korolle. Ne laskelmat on niitä joilla tuulipukupellet saadaan tuomaan rahansa tuohon peliin mukaan, ja siinä pelissä ne rahat kulkeutuu ihan muille kuin niille tuulipukupelleille.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:34"]
Tää on niin Kokoomus-ketju :D Laura Räty, oletko se sinä?
[/quote]
Kokoomuslaisetko ne vaan säästää, tarvitsee, tienaa ja käyttää rahaa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:43"]
[/quote]
Ne korkoa-korolle -laskelmat on kuvitteellista paskaa. Sitä samaa jolla Käteinen todisti että me tienataan niillä Kreikan lainoilla. Katsos kun niissä lasketaan että se kaikki tuottaisi jatkuvasti sen vaikkapa kuusi prosenttia vuodessa, ja kun sitä lasketaan sitten matemaattisesti 60 vuotta niin tuleehan siitä rahaa.
Oikeasti kuitenkin toi menee sitten niin että se kasvaa sulla kymmenen vuotta neljä prosenttia vuodessa, ja sitten tulee yhtäkkiä romahdus niin että menetät kaikki voittosi ja lisäksi 90 prosenttia pääomastasi. Sitten aloitat alusta uudelleen, mutta koska on vaikeat talousajat niin se sun säälittävä pellepääoma kasvaakin seuraavat 15 vuotta vain prosentin vuodessa.
Laskepa nyt uudelleen paljonko OIKEASTI se sun alkuperäinen pääoma on "tuottanut" tuossa 25 vuodessa. Ei muuten todellakaan ole 6% per vuodessa ja vielä korkoa korolle. Ne laskelmat on niitä joilla tuulipukupellet saadaan tuomaan rahansa tuohon peliin mukaan, ja siinä pelissä ne rahat kulkeutuu ihan muille kuin niille tuulipukupelleille.
[/quote]
Voi apua... :(
En sijoita, koska en oikein osaa. Pidän rahani tuotto- ja säästötileillä enkä jaksa keplotella niiden kanssa. Monet kuulemma nostavat opintolainankin ja sijoittavat sen, mutta itse pidän tilit mieluummin simppeleinä enkä ota extravastuuta rahojen tuotosta.
Opiskelija / 15k
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote] Investing is not for the faint of heart! Jokaisen romahduksen jalkeen arvo on noussut entista ehommaksi. Luusereita ovat ne jotka sitten myyvat paniikissa eivatka jaksa odottaa etta markkinat parantuvat. Romahduksen aikana pitaa ostaa lisaa!
Mä oon ainakin nopeammin rikastunut aina säästämällä kuin koskaan sijoittamalla.
Niin, tärkeintähän on säästää ja sijoittaa mahdollisimman paljon, jotta oikeasti pääsee tuotoille. Koska tulojen kasvattaminen usein on vaikeampaa kuin menojen karsiminen, kannattaa aloittaa turhan karsimisesta.
Sijoitan jo nyt noin 700 e kuussa, mutta hajauttamiseen tarvisin vielä opastusta. Nyt menee aika lailla tuntumalla jako eri Seligsonin rahastojen kesken.
Sitä olen myös miettinyt, että milloin on sijoittanut riittävästi. Vielä ei ole ajantasaista, mutta pitäisihän noista sitten joskus nauttiakin :)