Miksi et säästä ja sijoita rahojasi?
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita.
Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:50"]
tääo ntaas joku juutalaistenj uoni..
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:26"]
Miksi ihmeessä jotkut jaksaa nillittää siitä, että juuri heidän kommentteihinsa on tullut alapeukku tai useampia (ihme ettei sentään yläpeukuista valiteta:). Itse en välitä peukuista tuon taivaallista, sillä lukijat kyllä huomaavat, onko komment(e)issa mitään tai ylipäänsä lainkaan sisältöä.
[/quote]
Jos joku pyytää neuvoa ja toinen neuvoa antaa, niin miinuspeukku vastauksessa tarkoittaa, että neuvossa on jotain vikaa. Silloin alapeukuttajan olisi myös kerrottava täsmällisesti, mikä neuvossa on hänen mielestään vialla.
[/quote]
Tuo on eräs enemmän tai vähemmän subjektiivinen oletus peukuista. Ihmisillä on kuitenkin moninaisia aikeita ja pyrkimyksiä eli intentioita valitsemansa peukun suhteen, ja ne tuskin liittyvät edes kovin usein mainittuun peukutusmotiiviin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 13:37"]
Miksi ihmeessä jotkut jaksaa nillittää siitä, että juuri heidän kommentteihinsa on tullut alapeukku tai useampia (ihme ettei sentään yläpeukuista valiteta:). Itse en välitä peukuista tuon taivaallista, sillä lukijat kyllä huomaavat, onko komment(e)issa mitään tai ylipäänsä lainkaan sisältöä.
[/quote]
Joskus sitä vaan jää ihmettelmään toisten ajatustenjuoksua.
[/quote]
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. ;)
Muutama kuukausi sitten sijoitin 10 000 e dollaritilille. Nyt kun dollari on vahvistunut, olen saanut puhdasta voittoa reilun tonnin verran. Ihan hyvä pieni sijoituskokeilu, eikä valuutan vaihtamisesta syntyneestä voitosta tarvitse maksaa veroakaan :)
Kyllä esimerkiksi minä osaisin sinua neuvoa, ja pääsisit halutessasi aivan varmasti hyvään alkuun. Tärkeintä piensijoittamisessa on oma tavoite ja motivaatio. En sinua kuitenkaan voi tässä neuvoa, sillä tämä on Suomi ja tällaisten neuvojen antaminen vaatii koulutuksen ja pätevyyden.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:14"]
Keksin: käytän mieluummin senkin viiskymppisen hauskemmin. Mistä sen tietää vaikka huomenna kupsahtaa, turhaan niitä rahoja säästelee. Ei niitä hautaan saa, enkä aio perintöäkään jättää.
[/quote]
Minäkin varmasti tuhlaisin rahojani aika paljon enemmän ja huolettomasti, jos ei olisi lapsia. Nyt tykkään sijoittaa osan rahoistani joka kk ja seurata rahojen kasvua. :) Aina voi ottaa itseltään "luottoa", ei tarvitse lapinata mistään. Siinä ielessä sijoittaminen on järkevääkin. Eikä minua haittaa vaikka kupsahtaisin, sillä lapsille menee rahat sitten. Saapahan tämän asunnon velat maksettua ja mies ja lapset saisivat jäädä tähän asumaan jos niikseen kävisi. Toivottavasti kuitenkaan ei, ja saisin jättää perinnön sitten (hyvin suunniteltuna) 100-vuotiaana :)
Minulla on vain pankin rahastoja, sillä pidän niitä helppoina ja turvallisina, mutta toki tiedän että ovat kalliita. Miten voisin aloittaa sijoittamisen tuonne nordnetin rahastoihin? Saako jostain puolueetonta neuvontapalvelua? Olen pienituloinen yrittäjä, joten summat on aika minimaalisia, mutta jotain kuitenkin, esim 100-200e/kk. Tarvitsisin ihan oikeasti jotain neuvoja, en tajua sijoittamisesta hirveästi vielä enkä ole mitään sijoutuskirjaa löytänyt (mieluummin kuitenkin ihmiseltä ottaisin neuvoja vastaan näin alkuun).
[/quote]
Nostelen tätä omaa tekstiäni, jos joku osaisi neuvoa, mistä saisin esim puolueetonta sijoutusneuvontaa tai miten aloittaa sijoittaa Nordnetin kautta.
T.pienituloinen yrittäjä, joka ei ole se laatikon terävin veitsi näissä sijoutusasioissa ainakaan. :)
[/quote]
Minusta sinun kannattaa mennä Nordnetin sivuille, ja luoda sinne pankkitunnuksillasi oma salkku. Se ei maksa mitään, eikä sido sinua mihinkään. Kun olet sisällä, voit klikkailla joka kohtaa ja lukea blogia, tutkia sivustoa. Saako heiltä (ilmaista) sijoitusneuvontaa, sitä en tiedä. Itse tein juuri kuten edellä kuvasin muutama vuosi sitten, ja aloin ostelemaan osakkeita omin neuvoin. Olen yllättynyt kuinka hyvin olen pärjännyt (ikuinen pessimisti), ja nyt alkuvuodesta aloin laittaa kuukausittain rahaa kaikkiin neljään ilmaiseen Superrahastoon. Itselle, miehelle, ja lapsille.
Lue paljon, luota itseesi ja ole kärsivällinen. Pärjäät varmasti. :)
[/quote]
Kyllä esimerkiksi minä osaisin sinua neuvoa, ja pääsisit halutessasi aivan varmasti hyvään alkuun. Tärkeintä piensijoittamisessa on oma tavoite ja motivaatio. En kuitenkaan voi tässä valitettavasti antaa neuvoja, sillä tämä on Suomi ja tällaisten neuvojen antaminen vaatii koulutuksen ja pätevyyden. Lue netistä sijoitusaiheisia sivuja, opiskele, ei se ole vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:11"]
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita. Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
[/quote]ryyppään, matkustelen, syön ravintoloissa ja käyn hierojalla silloin ku haluan!
miksi karsisin elämästäni ja säästäisin sijoituksiin, kun voin nauttia niistä rahoista ja tukea sillä tavoin tätä taloutta. Mua ei ainakaan voi syyttää lamasta! Luin aikaisemmin tämän ketjun ja ajattelin et "voi vittu pellejä on ihmisissä" :D iltalehdessäkin oli ihan kiva juttu >> http://www.iltalehti.fi/talous/2015031219344683_ta.shtml
on se sijoittaminen mahtavaa! Mut jokainen tyylillään.
Sen takia että nykyinen sosiaalijärjestelmä ei kannusta ansaitsemaan mitään, vaan piilottamaan rahat. Työstä katkeaa tuet, ja säästöistä katkeaa toimeentulotuet. Mikäli perustulo otetaan käyttöön, niin sitten voin harkita ylimääräisten ansioiden hankkimista ja sijoitusta.
Olen laittanut joka kk sijoitustahastoon 50e/kk useamman vuoden, sekä itselleni että lapsilleni. On ollut tosi tiukkoja aikoja enkä ole muuta kun säästänyt sijoitusrahastoon ja venyttänyt penniä ;) joka ikinen tiukka kuukausi on ollut todellista nuukailua säästämisen takia (hölmöä mutta samalla nuukaillessa on tullut mietittyä mihin niitä rahojaan laittaa). Nyt vanhin lapsi alkaa tarvita ajokorttia, oppikirjoja....ihan kiva että tuo hätävara on olemassa ei kokonais summa ole kovin suuri (ja tarvittaessa sen saa hävitettyä aika nopeasti), mutta tyhjää parempi. Toisaalta kiva, että on jotain pahan päivän varalle, mutta mielestäni jotain pitäisi vielä saada kokoon sen hyvänkin päivän varalle.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:44"]Miksi päästä oma talous siihen tilanteeseen että ei ole ollenkaan rahaa laittaa sijoituksiin? Ja tosiaan en ole rikas vaikka sijoitankin. Ainakaan vielä. 3000e palkastani pystyy sijoittamaan helposti 500e kk jos ei elä yli varojensa. Ja itseasiassa sijoittava ihminen pystyy käyttämään enemmän rahaa. Ei ehkä tänään mutta sitten parin vuoden päästä tarvittaessa. Vai hoidatteko taluttanne miettien vain seuraavaa kuukautta? ap [/quote] Jaa. Ei mulle 3300e brutosta tule kuin 2200€ kuussa. En meinaa pärjätä silläkään. Tammikuussa ostin ylimääräisillä sukset ja helmikuussa silmälasit ja oon ollu niin p.a että hiihtolomaa varten piti pikavipata 300 että edes jotain voi tehdä. Niinpä kun tuon pikavipin maksan pois, oon taas huhtikuun tiukoilla. 780€ vuokra, 400 erillisiä lainanlyhennyksia, ruoka n300€/kk , vaatteet/harrastukset n.200€. Auto 100€...siinäpä ne sitten loput menikin...suksiis...silmälaseihin...
[/quote]
Tämä oli kai trolli?
Sukset ja hiihtoloma ja _ylimääräisillä_ ostetut lasit ja vaatteet/harrastukset - miksi et vain leikkaa kaikkia noita pois? Jos oikeasti tarvitsit lasit eli et vanhoilla näe niin optikko+lasit netistä yht alle satanen ja valikoimaa riittää.
Suksia et tarvitse etkä edes teoriassa voi käyttää montaa tuntia vuodessa eivätkä ne tuota mitään eli kuuluu oikeasti osastoon harrastukset, hiihtolomalla MENET TOISIIN TÖIHIN tai aivan minimissään ET KULUTA jos raha kerran ei riitä ja edellisetkin velkapääomat ja korot on maksamatta. Maksullisia harrastuksia ei oteta jos rahat ei riitä. Uusia vaatteita ei osteta ennen kuin vanhat on rikki. Ruokaan saa menemään 300e/kk jos on kallis tai erityisen terveellinen maku, mutta ei ole pakko olla.
[/quote]
Blaa blaa blaa. Mikä kuuskymppinen se sinä olet? Mä olen vähän päälle 30 ja käyn siksi töissä että voin vähän elääkin. Ostaa ne sukset 20vuoden suksittomuuden jälkeen että voisin liikkua ulkona ja se 60e salikortin siksi että lihakset kestää istumatyötä. Silmälasit ostetaan vain niittä sovittamalla että istuvat hyvin ja näyttävät hyvältä. Ja vaatteita uusitaan ja ollaan huoliteltuja että oma työimago on ok.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:44"]Miksi päästä oma talous siihen tilanteeseen että ei ole ollenkaan rahaa laittaa sijoituksiin? Ja tosiaan en ole rikas vaikka sijoitankin. Ainakaan vielä. 3000e palkastani pystyy sijoittamaan helposti 500e kk jos ei elä yli varojensa. Ja itseasiassa sijoittava ihminen pystyy käyttämään enemmän rahaa. Ei ehkä tänään mutta sitten parin vuoden päästä tarvittaessa. Vai hoidatteko taluttanne miettien vain seuraavaa kuukautta? ap [/quote] Jaa. Ei mulle 3300e brutosta tule kuin 2200€ kuussa. En meinaa pärjätä silläkään. Tammikuussa ostin ylimääräisillä sukset ja helmikuussa silmälasit ja oon ollu niin p.a että hiihtolomaa varten piti pikavipata 300 että edes jotain voi tehdä. Niinpä kun tuon pikavipin maksan pois, oon taas huhtikuun tiukoilla. 780€ vuokra, 400 erillisiä lainanlyhennyksia, ruoka n300€/kk , vaatteet/harrastukset n.200€. Auto 100€...siinäpä ne sitten loput menikin...suksiis...silmälaseihin...
[/quote]
Tämä oli kai trolli?
Sukset ja hiihtoloma ja _ylimääräisillä_ ostetut lasit ja vaatteet/harrastukset - miksi et vain leikkaa kaikkia noita pois? Jos oikeasti tarvitsit lasit eli et vanhoilla näe niin optikko+lasit netistä yht alle satanen ja valikoimaa riittää.
Suksia et tarvitse etkä edes teoriassa voi käyttää montaa tuntia vuodessa eivätkä ne tuota mitään eli kuuluu oikeasti osastoon harrastukset, hiihtolomalla MENET TOISIIN TÖIHIN tai aivan minimissään ET KULUTA jos raha kerran ei riitä ja edellisetkin velkapääomat ja korot on maksamatta. Maksullisia harrastuksia ei oteta jos rahat ei riitä. Uusia vaatteita ei osteta ennen kuin vanhat on rikki. Ruokaan saa menemään 300e/kk jos on kallis tai erityisen terveellinen maku, mutta ei ole pakko olla.
[/quote]
Ja en todellakaan mene toisiin töihin hiihtolomalla kun oon tehnyt satoja tunteja työaikaliukumalla ylimääräistä ja burn outti ei ole muutenkaan ollu kaukana.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:06"]
Blaa blaa blaa. Mikä kuuskymppinen se sinä olet? Mä olen vähän päälle 30 ja käyn siksi töissä että voin vähän elääkin. Ostaa ne sukset 20vuoden suksittomuuden jälkeen että voisin liikkua ulkona ja se 60e salikortin siksi että lihakset kestää istumatyötä. Silmälasit ostetaan vain niittä sovittamalla että istuvat hyvin ja näyttävät hyvältä. Ja vaatteita uusitaan ja ollaan huoliteltuja että oma työimago on ok.
[/quote]
Ikää on 32 vuotta, melkein 50% oikein. Itse teen töitä, jotta pysyisin järjissäni, jotta rahoittaisin elämäni nyt ja jotta rahoittaisin elämäni töiden jälkeen. Tässä järjestyksessä. Ilman töitä pitäisi leikata molemmista päistä, mutta ei sentään leikata nykyisestä elintasosta johon kuuluu myös rahaa vieviä harratuksia ja asuntolaina, koska on myös arvonsa säilyttävää/kasvattavaa omaisuutta mitä voi myydä ja vajaan puolen vuoden puskuri välttämättömiin menoihin ja monta suunnitelmaa työllistyä tarvittaessa toisella tavalla. Eikä ole turhaa velkaa.
Sangat saa laittaa takaisin niin monta kertaa että löytää sopivat. Ulkona liikkumiseen ei tarvita ja yleensä on myös mahdotonta käyttää suksia. Lihaskunnon ylläpitoon ei tarvita salia. Töissä ei tarvita muita kuin ajattomia vaatteita tai jos tarvitaan niin työnantaja kyllä järjestää ne.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:11"]
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita. Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
[/quote]ryyppään, matkustelen, syön ravintoloissa ja käyn hierojalla silloin ku haluan!
miksi karsisin elämästäni ja säästäisin sijoituksiin, kun voin nauttia niistä rahoista ja tukea sillä tavoin tätä taloutta. Mua ei ainakaan voi syyttää lamasta! Luin aikaisemmin tämän ketjun ja ajattelin et "voi vittu pellejä on ihmisissä" :D iltalehdessäkin oli ihan kiva juttu >> http://www.iltalehti.fi/talous/2015031219344683_ta.shtml
on se sijoittaminen mahtavaa! Mut jokainen tyylillään.
[/quote]
Moni menetti tahaa talvivaaran myötä. Mitä sitten? Jos minun salkussani 5% oli talvivaaraa menetin sen 5%. Muut osakkeet tekevät kuitenkin voittoa
Siinähän oli vuosikausien etsikkoaika, siis Talviksen suhteen. Oma moka, jos ei yhtään seuraa, tai ymmärrä seuraamaansa!
Kiitos kaikille neuvoista, joita pyysin. :) Jotenkin näistä sijoittamisista ja säästämisistä puhuminen kaveriporukassa (saati neuvojen pyytäminen) on Suomessa aika mahdotonta. Tuntuu että pidetään leuhkana tms, jos puhuu näistä asioista. Sen sijaan tuhlailusta ja shoppailusta kertominen ja sillä "leuhkiminen" on normaalia ja jopa trendikästä... vähän hassua että näin. Onneksi voi anonyymisti pyydellä neuvoja netistä. kiitos!
t: pienituloinen yrittäjä
Daytrading, siinä on hyvin onnistuessa tuottava mutta riskinen sijoitusinstrumentti:) Vaatii tosin jonkun verran pääomaa käynnistyäkseen! Itse olen saanut elantoni sillä 15 vuotta.
Kela ei varmaan kauheasti tykkäisi asumistuen sijoittamisesta :) Niinpä pistän sen sukanvarteen, kätevää!
On niin pienet tulot, että elämä on kädestä suuhun tuon rahan kanssa. Tässä ei paljon pysty säästelemään ja sijoittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:22"]
Daytrading, siinä on hyvin onnistuessa tuottava mutta riskinen sijoitusinstrumentti:) Vaatii tosin jonkun verran pääomaa käynnistyäkseen! Itse olen saanut elantoni sillä 15 vuotta.
[/quote]
Mun haave!
[/quote]
Joskus sitä vaan jää ihmettelmään toisten ajatustenjuoksua.