Ihmisen tulisi nukkua 3h 45 min kahdesti vuorokaudessa, mutta meidät on aivopesty nukkumaan 8h kerralla
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva asia maailmassa ihanampi ja hyödyllisempi kuin kunnon päiväunet eli nokoset (ei ”päikkärit”).
Yäk! Mulla menee päivä pilalle, jos pitää ottaa päikkärit. Joskus on ihan pakko, mutta niiden jälkeen aina sekava olo.
En ymmärrä sun kaltaisia ollenkaan! Päiväunet <3 Mun vaari sanoi aina että eläimetkin nukkuu silloin kun niitä nukuttaa.
Ei tarvitse ymmärtää muuta kuin että päiväunien jälkeen tulee paha ja sekava olo. Se riittää. Sen syvällisempää ymmärrystä ei tarvita.
Et nuku tarpeeksi pitkään, pidemmät päikkärit tepsii varmasti. Eri
Olen nukkunut tuota rytmiä jo ties kuinka kauan, vajaa neljä tuntia ensin ja toinen jakso lyhyempi, välissä vajaan tunnin valveillaolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva asia maailmassa ihanampi ja hyödyllisempi kuin kunnon päiväunet eli nokoset (ei ”päikkärit”).
Yäk! Mulla menee päivä pilalle, jos pitää ottaa päikkärit. Joskus on ihan pakko, mutta niiden jälkeen aina sekava olo.
En ymmärrä sun kaltaisia ollenkaan! Päiväunet <3 Mun vaari sanoi aina että eläimetkin nukkuu silloin kun niitä nukuttaa.
Ei tarvitse ymmärtää muuta kuin että päiväunien jälkeen tulee paha ja sekava olo. Se riittää. Sen syvällisempää ymmärrystä ei tarvita.
En ole eläkkeellä, joten ei ole aikaa kuluttaa päiviä nukkuen. Mutta kun viimeksi päikkärit nukuin, nukuin niin kauan kuin nukutti, eikä ollut hyvä olo herätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläkkeellä, joten ei ole aikaa kuluttaa päiviä nukkuen. Mutta kun viimeksi päikkärit nukuin, nukuin niin kauan kuin nukutti, eikä ollut hyvä olo herätessä.
Elimistö vihaa kaikkea normaalista poikkeavaa. Elimistö pyrkii aina palauttamaan status quon eli palanssin. Siksi esimerkiksi laihduttaminen on vaikeaa koska elimistö ei pidä tasapainotilan muuttaminesta. Päikkärit harvoin kesken totutun unirytmin varmasti saa ihmisen sekaisin ellei ne sitten satu juuri sopivasti ihmisen luonnolliseen unirytmiin. Pointti on se että päikkärit sopii ihmisille jotka ovat niihin tottuneet. Jos oot tottunut nukkumaan lyhyitä yöunia, saattaa pitkään nukkuminen aiheuttaa vielä väsyneemmän olon.
Tuo on ihan yleistä tietoa, että ennen modernia aikaa ihmiset nukkuivat kahdessa jaksossa. Oli alkuyön ns pieniuni/ensiuni ja sen jälkeen saatettiin lähteä jopa kyläilemään tuttavilla, ja sen jälkeen oli toinen uni /isouni. Sillo7n ei ollut keinovaloja ja pimeys tuli aikaisemmin, niin sitä nukahdettiin jo aiemmin illalla, joten yöaikaan oli paljon enemmän tunteja käytössäkin. Tuo jaksoissa nukkuminen on siis ihmisen luonnollinen tapa nukkua. Ihminen on eläin ja niin muutkin eläimet nukkuvat pätkissä.
Ja tässähän ei ole siis kyse päikkäreistä! Kyse on siitä, että pitkä pimeän aika yöllä jakautui kahteen unijaksoon. Päivänvalossa valvottiin ja tehtiin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ottaa siesta systeemi käyttöön. Aamupäivällä töihin, päivällä kotiin ja taas iltapäivällä töihin. Päivänokoset kunniaan.
Siestaa vietetään sellaisissa maissa, joissa on päivällä kuuma.
Juuri näin. Siestaa vietetään syystä. Ei sitä "oteta käyttöön" huvin vuoksi.
Onnistuu ehkä sellaiselta ihmiseltä, joka nukahtaa missä ja milloin vain ja nukkuu, vaikka pommi räjähtäisi vieressä. Ei onnistu, jos ei ole nukkunut päikkäreitä sen jälkeen, kun oli 2-vuotias. Mutta käytännössä, jos nukkuu nuo kaksi pätkää peräkkäin yöllä heräten välissä vessaan tai syöttämään lasta, niin sittenhän tuo on kuin elämästäni. Välissä valvon 1-2h, kun on vaikea nukahtaa sen jälkeen kun on ensin joutunut väkisin valvomaan, että lapsi nukahtaa tarpeeksi sikeästi, jotta saisi siirrettyä enemmittä huudoitta omaan sänkyynsä. Viime aikoina ei ole onnistunut, joten huutaa kuin syötävä, kunnes pääsee takaisin viereen, niin helpompi vain jättää viereen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nukkunut tuota rytmiä jo ties kuinka kauan, vajaa neljä tuntia ensin ja toinen jakso lyhyempi, välissä vajaan tunnin valveillaolo.
Kerro lisää. Mistä tämä alkoi? Koetko olosi paremmaksi kuin putkeen nukutuilla unilla? Millainen valveillaoloaika yöllä on?
Suurinpiirtein noin on mennyt jo vuosia. Kivut ja säryt pitävät rytmistä huolen. Mut ei turhan virkku ole.