Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuudesluokkalaiset aamulenkille

Vierailija
11.03.2015 |

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/745055/Koululuokka+pantiin+juoksemaan+puoli+tuntia+joka+aamu

Toivottavasti tulee positiivisia kokemuksia ja otetaan laajemminkin käyttöön.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tuo kauhean tasapuolista, osa on juuri saattunut kävellä/pyöräillä pitkän koulumatkan kun toiset tulleet autolla. Esim. mun kutosluokkalaisella 4,5 km kouluun ja johan siinä tulee riittävästi liikuntaa.

Vierailija
2/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hieno juttu!

Mun omasta koulunkäynnistä muistan että liikuntatunnit oli parhaita kun ne sijoitettiin keskelle koulupäivää tai aamuun niin jaksoi istua taas.

Vielä kun saa koulusta karkki/limsakoneet pois ja opettajat istumaan luokkiensa keskelle niin avot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:34"]

En tiedä onko tuo kauhean tasapuolista, osa on juuri saattunut kävellä/pyöräillä pitkän koulumatkan kun toiset tulleet autolla. Esim. mun kutosluokkalaisella 4,5 km kouluun ja johan siinä tulee riittävästi liikuntaa.

[/quote]

Meillä oli vitosella ope joka halusi meidän usein pyöräilevän liikuntatunnilla. Mulla oli koulumatkaa 7,5 km enkä voinut pyörää kuljettaa koulutaksissa, niinpä mun piti niinä päivinä pyöräillä 15 km "ylimääräistä". Ei se aina kovin kivalta tuntunut.

Vierailija
4/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos nää hölkkää n. puolituntia niin käytännössä ne juoksee jonkun ihan pienen pätkän koulun ympäristössä. Siihen aikaan pitää sen hitaimmankin olla perillä. Ei ole paha! Ja hyöty tulee kuitenkin sinne luokkaan, siis se että nämä häiriköt malttaa sitten olla tovin.

Ei mun pojalle ainakaan tekisi tiukkaa tollasen 5 kilsan jälkeen juosta koulun ympäri. Kyllä omakin lapsesi jaksaa liikkua ja toimia normaalisti vaikka pyörällä menee kouluun. Sillähän voi olla liikuntatunti ja liikkuu sitten pari tuntia muutenkin! Tuollainen vajaa puolen tunnin PYRÄHDYS ei ole raskasta liikuntaa.

Vierailija
5/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:44"]

[/quote]

Meillä oli vitosella ope joka halusi meidän usein pyöräilevän liikuntatunnilla. Mulla oli koulumatkaa 7,5 km enkä voinut pyörää kuljettaa koulutaksissa, niinpä mun piti niinä päivinä pyöräillä 15 km "ylimääräistä". Ei se aina kovin kivalta tuntunut.

[/quote]

No voi sinua:( Et ole tosissas.. Sitten johonkin 6 kilsan päähän polkea pyörällä uimaan päivittäin ja takasin kotiin. Asenne! HOX!

Vierailija
6/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No eihän puolen tunnin lenkki ole kuin maksimissaan jotain 3km. Tuskin teidänkään kuudesluokkalainen juoksee kouluun? Jos menee kävellen tai pyörällä, niin ei siihen päälle 3km kevyt juoksu ole kuitenkaan liikaa, varsinkaan jos liikkuu jo joka arkipäivä muutenkin 4,5km niin kuntohan on jo paljon parempi kuin niillä, jotka ei muuten liiku.

Voisihan sitä tehdä niinkin että ne joilla on vaikka 4,5km koulumatka, niin he tulevat kouluun juosten siten että ovat perillä kun muut palaa lenkiltä.

Vierailija
7/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:52"]

[/quote]

[/quote]

No voi sinua:( Et ole tosissas.. Sitten johonkin 6 kilsan päähän polkea pyörällä uimaan päivittäin ja takasin kotiin. Asenne! HOX!

[/quote]

No ehkä mulla oli huono asenne, mielestäni se 25 km päivässä pienikokoiselle (140 cm) vitosluokkalaiselle oli aika paljon. Ei sääkään aina kovin aurinkoinen ollut. Ja toki illalla saattoi tulla lisää kilometrejä harrastuksiin tai kavereiden luo mennessä.

Vierailija
8/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:53"]

[/quote]

No eihän puolen tunnin lenkki ole kuin maksimissaan jotain 3km. Tuskin teidänkään kuudesluokkalainen juoksee kouluun? Jos menee kävellen tai pyörällä, niin ei siihen päälle 3km kevyt juoksu ole kuitenkaan liikaa, varsinkaan jos liikkuu jo joka arkipäivä muutenkin 4,5km niin kuntohan on jo paljon parempi kuin niillä, jotka ei muuten liiku.

Voisihan sitä tehdä niinkin että ne joilla on vaikka 4,5km koulumatka, niin he tulevat kouluun juosten siten että ovat perillä kun muut palaa lenkiltä.

[/quote]

No jotain tuollaista juuri ajattelinkin, että aamureippailua voisi tasoittaa sen mukaan paljonko matkaa on kouluun. Ehkä nyt ei kuitenkaan tarvitsisi kouluun juosta painavat reput selässä, reipas kävely ajaa saman asian.

3

Vierailija
9/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pyöräilyhän on kivaa. Meidän yläkoululainen pyöräilee usein kouluun 8,5km vaikka pääsisi bussillakin. Pyörällä menee sama aika ja saa samalla liikuntaa. Harrastaa kilpatason jalkapalloa, joten sitä liikuntaa tule kyllä muutenkin, mutta pyöräily on kevyttä treeneihin verrattuna.

Täytyykin varmaan tänään rassata myös oma pyörä polkukuntoon :)

Vierailija
10/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Erika kun laitettiin tekemään samaa illalla kotipihalla, niin se oli ls-asia?

Vierailija
11/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:12"]

Ja Erika kun laitettiin tekemään samaa illalla kotipihalla, niin se oli ls-asia?

[/quote]

Sama kävi mielessä. Mutta ehkä noita koululaisia ei kuitenkaan pakoteta hakkaamalla juoksulenkille ja tuolla tavalla ryhmäliikuntana se on varmaan kivempaa kuin yksin.

Vierailija
12/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:12"]

[/quote]

Kutosluokkalaiset alkaa olla aikuisen kokoisia, ekaluokkalainen on vielä pikkulapsi.

Vierailija
13/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivon oman tyttäreni luokalle samanlaista! Tanssia harrastaa mutta muuten on todella laiska liikkumaan.

Vierailija
14/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihasin heti aamusta olleita liikuntatunteja. Kehoni herää kunnolla vasta kymmenen jälkeen, sillä ei ole väliä kuinka pitkään olen ollut hereillä tai kuinka hyvin tai huonosti olen nukkunut. Loppu päivä oli sitten kipua ja särkyä, teki tosi hyvää keskittymiselleni, NOT. Illalla saatoin ihan itse lähteä juoksemaan metsään kun keho oli sellaiseen valmis.

Meillä oli ala-asteella systeemi että ne jotka kokivat tarvitsevansa rauhoittumista kävivät juoksemassa koulua ympäri niin monta kierrosta että pystyivät sitten olemaan tunnilla. Ne häiriköintiin taipuvaiset ja muuten vain levottomat kävivät ihan vapaaehtoisesti juoksemassa ilman tappeluja, joillekin riitti pari kierrosta, joku juoksi lähes puoli tuntia. Ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nykyäänhän tätäkään ei saa tehdä vaan jos lapsen pitää (vaikka lääkityksen sivuvaikutuksena) lähteä kesken tunnin vessassa käymään niin koko luokan on tultava mukaan koska opettaja ei saa jättää yhtään lasta yksin tuntien ajan... paitsi tietysti jos on rajumyrsky päällä niin liikunnanopettaja saa laittaa lapset suunnistamaan keskenään ja jäädä itse kahvia juomaan.

Vierailija
15/15 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:27"]

Nykyäänhän tätäkään ei saa tehdä vaan jos lapsen pitää (vaikka lääkityksen sivuvaikutuksena) lähteä kesken tunnin vessassa käymään niin koko luokan on tultava mukaan koska opettaja ei saa jättää yhtään lasta yksin tuntien ajan...

[/quote]

no ei kyllä ole tuollaista sääntöä ellei se vessa ole jossain ulkona kaukana koulusta?