Rahan valuminen ulkomaille
Tänään Iltalehdessä Nordean pääekonomisti lyttäsi perussuomalaisten veroehdotukset. PS ehdotti mm. autoveron poistoa (siis autovero, ei ajoneuvon käyttövero). Ekonomistin mielestä olisi hölmöä kannustaa suomalaisia käyttämään väheneviä käyttövarojaan uuden auton ostoon. Hölmöä se olisi siksi, että auton ostamisessa suurin osa kauppasummasta valuu ulkomaille auton valmistajamaahan. Olen ekonomistin kanssa samaa mieltä. EU:ssa on toisaalta pyritty estämään protektionismia, minkä suuntaan ekonomisti puheillaan flirttailee. Itse en missään nimessä kannata äärimmäistä protektionismia.
Meissä suomalaisissa minua ihmetyttää puheiden ja tekojen ristiriitaisuus. Yllättävän moni suomalainen ei edes taida ymmärtää mitä tällä keskustelunavauksella ajan takaa. Olen väitellyt kahvipöytäkeskusteluissa tämän tästä aiheen tiimoilta ja turhan usein olen ollut huuli pyöreänä tuttavieni kommenttien kanssa. Jotkut eivät esimerkiksi tiedä, että ulkomaan lomakohteessa käytetty raha on pois meidän suomalaisten varallisuudesta. Toisaalta esim. venäläiset turistit ovat viime vuosina tuoneet Suomeen melko suuren läjän rahaa, joka sitten paikkaa sitä vajetta mitä viemme muihin maihin.
En väitä, että esim. virolaisten pendelöinti töihin kotimaastaan Uudellemaalle olisi Suomelle pelkästään haitallista. Häiritsevää on edelleenkin se, että yhtälön selkeä voittaja on Viro, eikä kukaan suostu myöntämään sitä. Virolaiset pystyvät läheisen sijainnin takia ostamaan elintarvikkeet, polttoaineet, autot ja vaatteet kotimaastaan rahoilla, jotka on tienattu Suomessa kiertävästä rahasta. Jos näin jatketaan, niin sitten tehdään niin. En vaan voi ymmärtää, että olenko ainoa joka näkee tämän kuvion köyhdyttävän meitä.
Kommentit (16)
No Voivoi. Itse ostan suurimman osan vaatteista, palveluista ym. ulkomaan lomamatkoilla. Sori, mutta EU on kotimarkkinat. Vanhanaikaista ajatella "Suosi suomalaista". Yritykset hyödyntävät vapaakauppaa sumeilematta, miksi yksityishenkilöiden pitäisi ostaa ylihintaista ja heikkolaatuista suomalaista?
Ihmiset ovat tyhmiä ja itsekkäitä, siksi olisi tärkeää että politiikassa olisi täysin päinvastaisia ihmisiä - älykkäitä, toisen asemaan asettumaan kykeneviä ja epäitsekkäitä. Harmi, että se ei nyt toteudu, sillä ne tyhmät ja suppeakatseiset äänestävät samankaltaisiaan.
AP... Tuota asiaa on ihan turha selittää täällä, tai missään muuallakaan... Ei "MinulleTänneHetiNyt"-sukupolvi tule asiaa koskaan ymmärtämään.
Olen joskus havainnollistanut tuota sillä, että kutistetaan tämä valtio vain yhden (perinteisen mallin mukaiseksi) perheen kokoiseksi, ja valtion rajaksi kodin seinät tai oman tontin raja - Miten tuo perhe saa taloutensa tasapainotettua ja mahdollisesti jopa vaurastuisi?
Isä käy "ulkomailla" töissä (=vienti) ja ansaitsee siellä rahaa.
Kotona maksaa erinäisistä palveluksista ja kotitöistä muille perheenjäsenille "palkkaa", perheenjäsenet maksavat myös toinen toisilleen "palkkaa" saamistaan palveluista, mutta rahan määrä ei sinänsä perheen sisällä vähene, ennenkuin joku lähtee kotoa kauppaan/kioskille/makkäriin/jne.
Jos perheenjäsenet ostavat tuotteita ja/tai palveluita perheen ulkopuolelta suuremmalla summalla kuin mitä isä saa tuossa ajassa palkkaa, niin perheen kokonaisvarat vähenevät ja lopulta loppuvat, ellei sitten lähdetä pankkiin hakemaan lainaa.
Lainan joutuu kuitenkin maksamaan takaisin korkojen kera, eli mistä saadaan säästöön se lainan lyhennyksiin ja korkoihion tarvittava summa, jos rahavirta perheeseen päin pysyy samana ja perheen "ulkomaisten" hankintojen (=tuonti) euromääräinen summa edelleenkin ylittää isän palkan määrän.
Yksi konsti on tietenkin korottaa palkkoja, eli tiskauksesta joutuukin maksamaan 100euroa entisen kahdenkympin sijasta, nurmikon leikkuusta 200 euroa jne...
Jossain vaiheessa isä tuumiikin, että naapurin Ville leikkaa sen nurmikon kymmenellä eurolla, jolloin isä säästää kokonaiset 190 euroa jokaista ruohonleikkuukertaa kohti.
Sama linja kaikkien muidenkin palvelujen/kotitöiden suhteen, ja pian perheessä pyöriikin kymmenkunta naapuria, jotka kyllä tekevät kaikki perheessä tekemistä vaativat työt, ja halvemmalla kuin omat perheenjäsenet, mutta...
Koska omat perheenjäsenet ovat hinnoitelleet tekemänsä työt liian kalliiksi, jotta isällä olisi varaa heiltä kyseisiä töitä/palveluksia ostaa, he ovat heränneet siihen tosiasiaan, ettei heillä yht'äkkiä ollutkaan mitään tuloja, joilla ostaa hienoja tietokoneita, uusia autoja tai edes välttämättömyystarpeita - Isä joutuu näin ollen maksamaan heille toimeentulotukea, että edes hernekeittopurkin saavat kaupasta.
Lama iski, ja isän työt ulkomailla yllättäen loppuivat, eikä uutta työtä näköpiirissä.
Vähitellen isän rahavarat kutistuvat, ja naapurit lakkaavat käymästä koska isällä ei ole enää varaa maksaa heille palkkaa työntekemisestä/palveluista - Lopulta koko perhe istuu vierekkäin sohvalla valittaen surkeata ja epäkelpoa isää, kun ei hänellä ole varaa maksaa toimeentulotukeakaan ja he välttämättä haluaisivat ostaa uusia autoja.
Jäljellä oleva ruoka mätänee kaappeihin, kun ei kenelläkään ole jäljellä enää senttiäkään, ja äiti ei persettään sohvalta nosta ilman 200euron korvausta ruuan laitosta.
Asunto hiljalleen hautautuu pihalla rehottavaan viidakkoon, kun poika ei persettään nosta alle 200euron korvausta jokaisesta ruohinleikkuusta.
Paskan haju leviää ympäri huoneistoa kun isoisä ei lähde mitään vitun putkistoja aukaisemaan ellei saa 200euron korvausta kyseisestä työstä.
Kaikki vain istuvat sohvalla, hiljalleen näivettyen ja kuollen, kun ei kenelläkään ollut enää maksaa kenellekään mistään.
Tarkoituksella jätin Anopin pois skenaariosta, koska verottajan kanssa juttu olisi mennyt täysin epäuskottavaksi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:36"]Joskus joutessani kahlasin nettiä, tilastokeskus, valtion tilinpäätökset, erinäiset taulukot ammattien ja tehtävien jakautumisista jne. ja laskin, kuinka iso on se porukka joka oikeasti pitää tämän maan pystyssä ja koko kansan leivässä ja järkytyin... Vajaa satatuhatta henkeä, ja siitäkin olisi voinut vielä karsia määrittelyä tarkentamalla.
Satatuhatta ihmistä elättää työnsä tuloksilla koko 5.5 miljoonaisen kansan - Melkoinen urakka ja vielä suurempi saavutus.[/quote]
Tuo satatuhatta elättäjää on todella mykistävä luku. Pistää miettimään, että nykyinen hyvinvointimme on todellinen ihme. Suomella on kuitenkin läjä haittatekijöitä hyvinvoinnin tiellä: pitkät etäisyydet, ankara ja pitkä talvi, kaukainen ja syrjäinen sijainti muusta maailmasta. Mitenköhän meillä menisi jos Nokiasta ei olisi ikinä tullut mitään? Suomalaisten varallisuuskin on poikkeuksetta kiinni asunnoissa, joiden arvo perustuu osin oletetulle talouskasvulle ja osin alueen tulevaisuudennäkymille. Köyhdyimme kansana tulevaisuudessa tai emme, yksi asia on varma: Nalle Wahlroos tulee vaurastumaan jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:41"]
No Voivoi. Itse ostan suurimman osan vaatteista, palveluista ym. ulkomaan lomamatkoilla. Sori, mutta EU on kotimarkkinat. Vanhanaikaista ajatella "Suosi suomalaista". Yritykset hyödyntävät vapaakauppaa sumeilematta, miksi yksityishenkilöiden pitäisi ostaa ylihintaista ja heikkolaatuista suomalaista?
[/quote]tää
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:36"]Joskus joutessani kahlasin nettiä, tilastokeskus, valtion tilinpäätökset, erinäiset taulukot ammattien ja tehtävien jakautumisista jne. ja laskin, kuinka iso on se porukka joka oikeasti pitää tämän maan pystyssä ja koko kansan leivässä ja järkytyin... Vajaa satatuhatta henkeä, ja siitäkin olisi voinut vielä karsia määrittelyä tarkentamalla.
Satatuhatta ihmistä elättää työnsä tuloksilla koko 5.5 miljoonaisen kansan - Melkoinen urakka ja vielä suurempi saavutus.[/quote]
Tuo satatuhatta elättäjää on todella mykistävä luku. Pistää miettimään, että nykyinen hyvinvointimme on todellinen ihme. Suomella on kuitenkin läjä haittatekijöitä hyvinvoinnin tiellä: pitkät etäisyydet, ankara ja pitkä talvi, kaukainen ja syrjäinen sijainti muusta maailmasta. Mitenköhän meillä menisi jos Nokiasta ei olisi ikinä tullut mitään? Suomalaisten varallisuuskin on poikkeuksetta kiinni asunnoissa, joiden arvo perustuu osin oletetulle talouskasvulle ja osin alueen tulevaisuudennäkymille. Köyhdyimme kansana tulevaisuudessa tai emme, yksi asia on varma: Nalle Wahlroos tulee vaurastumaan jatkossakin.
[/quote]
Hyvä kysymys. Nokiankin onnistuminen oli osittain kiinni tuurista. Pidemmällä aikavälillä johto osoittautui kyvyttömäksi toistamaan sitä menestystä, joka kännykkäbisneksellä saatiin rakennettua, kun olisi pitänyt alkaa tehdä jotain uutta sen saman vanhan toistamisen sijaan.
Suomessa ei vain vielä ole kovin korkeatasoista business-osaamista, ja niin kauan kuin täällä ei sellaista synnykään, olemme entisen Itä-blokin maiden tasoinen kehitysmaa. 80-luvun nousukausi oli poikkeustilanne - normaalitilassa kansantaloutemme kituuttaa. Ja mitä tiukemmin takerrumme vanhaan maailmaan ja sen vanhoihin sääntöihin, haluamatta opetella mukautumaan tulevaisuuden vaatimuksiin, sitä kauemmin tämä lama tulee jatkumaan.
Joten äänestäkää vain taas ne samat vanhat puolueet valtaan, joiden edustajien keski-ikä huitelee kohta samoissa yleisen eläkeiän kanssa..!
t. 8
[/quote]
Mahtoikohan tämä kommentoija lukea aloituspostia lainkaan? Aiheen otsikko ei kuuluta: "suosikaa suomalaista!". Keskustelun ydin on siinä, että ymmärtävätkö ihmiset talouden perusperiaatteet. Tarkoitus ei ole peräänkuuluttaa protektionismin perään, vaan miettiä sellaisia ilmiöitä kuten eläkeläisten muutto Espanjaan tai Thaimaahan - ja myöntää se tosiasia, että teemme paljon aktiviteetteja, joissa köyhdytämme itseämme. Tienasin itse viime vuonna lähes koko vuosipalkkani suoraan Suomen kotimarkkinoilta. Suurin osa noista rahoista jäi Suomeen. Kireä verotus, kallis asuminen ja ruoka pitävät huolen siitä, että näin on myös monen muun kohdalla. Kysyn silti vielä kerran, että olenko ainoa tavan kansalainen työssäkäyvä, joka ymmärtää mistä tässä on kyse. AP
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:28"]
[/quote]
Mahtoikohan tämä kommentoija lukea aloituspostia lainkaan? Aiheen otsikko ei kuuluta: "suosikaa suomalaista!". Keskustelun ydin on siinä, että ymmärtävätkö ihmiset talouden perusperiaatteet. Tarkoitus ei ole peräänkuuluttaa protektionismin perään, vaan miettiä sellaisia ilmiöitä kuten eläkeläisten muutto Espanjaan tai Thaimaahan - ja myöntää se tosiasia, että teemme paljon aktiviteetteja, joissa köyhdytämme itseämme. Tienasin itse viime vuonna lähes koko vuosipalkkani suoraan Suomen kotimarkkinoilta. Suurin osa noista rahoista jäi Suomeen. Kireä verotus, kallis asuminen ja ruoka pitävät huolen siitä, että näin on myös monen muun kohdalla. Kysyn silti vielä kerran, että olenko ainoa tavan kansalainen työssäkäyvä, joka ymmärtää mistä tässä on kyse. AP
[/quote]
Kuten tuossa yläpuolella totesin, asiaa ei ymmärretä, eikä toisaalta halutakaan ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:28"]
[/quote]
[/quote]
On täällä muitakin. Mutta kovat negathan täällä saa heti päälleen, kun keskustelussa sanoo vaikkapa sen tosiasian, että maamme vientiyrittäjät maksavat meidän kaikkien muiden palkat. Kaikkien.
Erinomainen analogia, numero 5! Tuon kun lukisi jokainen suomalainen ja miettisi asiaa.
t. 8
Aina löytyy tuollaisia ekonomisteja, jotka tietävät minua paremmin mihin minun pitää rahani laittaa. Ehkä hän voisi silti antaa minun kuluttaa rahani miten haluan, vaikka onkin minua niin paljon viisaampi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:58"]On täällä muitakin. Mutta kovat negathan täällä saa heti päälleen, kun keskustelussa sanoo vaikkapa sen tosiasian, että maamme vientiyrittäjät maksavat meidän kaikkien muiden palkat. Kaikkien.
[/quote]
...niin, ja lisäksi toki kaikki tuet myös, lapsilisistä eläkkeisiin ja ansiosidonnaisesta toimeentulotukeen.
t. 8
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:02"]
Aina löytyy tuollaisia ekonomisteja, jotka tietävät minua paremmin mihin minun pitää rahani laittaa. Ehkä hän voisi silti antaa minun kuluttaa rahani miten haluan, vaikka onkin minua niin paljon viisaampi.
[/quote]
Ekonomistien ketjut ovat erikseen. Tässä oli kyse tavallisen duunarin keskustelunavauksesta. Mulla oli sellainen fiilis, että av:llä saa ihan järkevääkin keskustelua aikaan, mutta väärässä taisin olla. Johtopäätös on siis se, että ihmiset eivät ymmärrä näinkään yksinkertaisista asioista yhtään mitään. Toisaalta ei ole ihme, että suomalaisella ay-liikkeellä on niin paljon valtaa ja kannatusta. Eiväthän ihmiset edes halua ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:58"]On täällä muitakin. Mutta kovat negathan täällä saa heti päälleen, kun keskustelussa sanoo vaikkapa sen tosiasian, että maamme vientiyrittäjät maksavat meidän kaikkien muiden palkat. Kaikkien.
[/quote]
...niin, ja lisäksi toki kaikki tuet myös, lapsilisistä eläkkeisiin ja ansiosidonnaisesta toimeentulotukeen.
t. 8
[/quote]
Joskus joutessani kahlasin nettiä, tilastokeskus, valtion tilinpäätökset, erinäiset taulukot ammattien ja tehtävien jakautumisista jne. ja laskin, kuinka iso on se porukka joka oikeasti pitää tämän maan pystyssä ja koko kansan leivässä ja järkytyin... Vajaa satatuhatta henkeä, ja siitäkin olisi voinut vielä karsia määrittelyä tarkentamalla.
Satatuhatta ihmistä elättää työnsä tuloksilla koko 5.5 miljoonaisen kansan - Melkoinen urakka ja vielä suurempi saavutus.
Huoli pois. Markkinat korjaavat kaiken. Suomi köyhtyy ja halpenee, jolloin Suomesta tulee esim. Viroa halvempi vientimaa. Ja taas sama uudestaan ja uudestaan.
up