Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK-insinööreille eri vaatimukset ruotsin suhteen kun DI:lle?

Vierailija
10.03.2015 |

Tätä tietoa en löytänyt googlaamalla kun joku kuitenkin sitä kommentoi, liekö hakusanat sitten vääriä.

Niin, täällä yksi 'ala selvillä, aste ei'- nuori kyselee onko AMKssa vaadittava ruotsi vähemmän kun yliopistossa vaadittava? 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa, yo:ssa ja AMK:ssa, pitää suorittaa virkamiesruotsi. Eli saman verran on ruotsia kummassakin koulutuksessa.

Vierailija
2/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelupaikka on ruotsista kiinni, niin suosittelen haastamaan itsesi ja hakemaan teknilliseen. Kyllä siitä aina läpi pääsee, vaatii ehkä enemmän panostusta mutta niin se taitaa olla muidenkin kurssien kanssa verrattaessa amk:hon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää siellä teknillisessäkin se ruotsi suorittaa :)

Ei se ole mahdoton koska minäkin siitä pääsin läpi. Helpompi toki just lukion jälkeen kuin esim. 20v myöhemmin aikuisopiskelijana.

Vierailija
4/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos amk insinööri jatkaa teknilliseen yliopistoon DI:ksi niin ruotsi kuuluu hyväksiluettaviin.

Vierailija
5/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:06"]

Jos opiskelupaikka on ruotsista kiinni, niin suosittelen haastamaan itsesi ja hakemaan teknilliseen. Kyllä siitä aina läpi pääsee, vaatii ehkä enemmän panostusta mutta niin se taitaa olla muidenkin kurssien kanssa verrattaessa amk:hon.

[/quote]

No ei se toki pelkästään siitä kiinni ole :) arvosanojeni puolesta voisin kai mennä yliopistoonkin, L:n kirjoitin matikasta, ja M:n fysiikasta, mutta hieman kyllä hirvittää kun keskeytysprosentti on huima ja tuttavapiirin jokainen DI (huimat kaksi kappaletta) sanoo että kaksi ekaa vuotta on ihan tuskaa peruskurssien kanssa.

Minä kun haluaisin kuitenkin tehdä muutakin kun omistautua matematiikan ja fysiikan kurssien läpäisylle, vaikka niistä pidänkin, olivat jopa lempiaineeni lukiossa, mutta minulla on aikaa vievä urheiluharrastus ja viikonlopputyö.

Tässä nyt edelleen kahden vaiheilla keikun ja halusin nyt kuulla tuon ruotsiasiankin, kun olen siinä aika huono (lue umpisurkea), mutta jos se kerta on sama oppimäärä niin eipä sillä sitten ole väliä. Kiitos avusta

-AP 

Vierailija
6/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"]

Jos amk insinööri jatkaa teknilliseen yliopistoon DI:ksi niin ruotsi kuuluu hyväksiluettaviin.

[/quote]

Miksi ei menisi suoraa DI:ksi? Ihan samalla lailla se ruotsi pitää AMK:ssa suorittaa ja ihan samalla tasolla on AMK-ja DI-koulutuksen ruotsinopinnot.

Vierailija
7/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"]

[/quote]

Miksi ei menisi suoraa DI:ksi? Ihan samalla lailla se ruotsi pitää AMK:ssa suorittaa ja ihan samalla tasolla on AMK-ja DI-koulutuksen ruotsinopinnot.

[/quote]

No jos ei ole hyvä matikassa ja fysiikassa? Tai lukio meni bilettäessä kuten allekirjoittaneella, nyt toivottavasti teknilliseen YO-arvosanojen korotuksen jälkeen

Vierailija
8/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ala inssiksi haluaisit? Riippuu vähän siitäkin. Tai ei siis ruotsi tietenkään riipu, mutta se, kannattaako hakea amkiin vai teknilliseen.

Vierailija
9/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla arvosanoilla menet ehdottomasti di:ksi lukemaan!

Vierailija
10/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen fuksi ja kyllä peruskurssien kanssa on töitä aika huimasti tehtävänä,mutta jos työmäärän osaa rytmittää fiksusti niin en näe syytä miksi ei olisi aikaa työlle ja harrastuksillekin. Itselläni tosin urheiluharrastus on jäänyt minimiin kun haluan koulussa pärjätä, mutta kai sekin on yksilöstä kiinni. Ja pohjatiedoista, itse kun luin lyhyen matikan enkä fysiikkaa tai kemiaa ollenkaan, niin joudun hieman enemmän tekemään töitä numeroideni eteen. Mutta koulupäivät jatkuvat hyvin usein pitkälle luentojen jälkeenkin harkkojen ja laskareiden muodossa ja ehkä tässä on sitten kysymys siitä mistä on valmis tinkimään ja mitä haluaa saavuttaa elämässään.

Plus kaksi vuotta n.6 vuoden opiskelusta on aika vähän, se menee vaikka päällään seisten.

Vierailija
11/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijoo ja 11 oli siis 3. Viestin kirjoittaja. :)

Vierailija
12/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:22"]

Minkä ala inssiksi haluaisit? Riippuu vähän siitäkin. Tai ei siis ruotsi tietenkään riipu, mutta se, kannattaako hakea amkiin vai teknilliseen.

[/quote]

Sähköalan, näyttäisi ainakin nopean molin selailun suhteen olevan paremmasta päästä työllistymisen kannalta, vaikka ehtiihän noi tietysti muuttuakin. Lisäksi sähköjutut oli kyllä ihan mukavia silloin kun niitä lukiossa oli vaikka pieni pintaraapaisuhan ne on vaan.

-ap

Vierailija
13/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni perusosin saman ruotsin joudut molemmissa suorittamaan. Itsehän olen pitänyt tukiopetusta aineesta parillekin teekkarille, asun Otaniemen lähellä ja heitä on tullut kavereiksi. Mukavaa porukkaa, ja ihan hakoja matikassa, mutta eivät jotkut taida alkeellisimpiakaan fraaseja. Joten minä kieltenopiskelijakaveri sitten joudun nämä raukat ruotsin läpi auttamaan :) terveisiä vaan sinnekin päin :) 

Vierailija
14/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

Mä tiedän kolme syytä miksei menny suoraan DI:ksi:
Ei lukenut lukiossa fysiikkaa lainkaan, joten ei voinut hakea teknilliseen haluamalleen alalle. (minä)
Ei päässyt sisään teknilliseen eli huonot yo-paperit tai persiilleen mennyt pääsykoe tai molemmat. (kaveri)
Ammattikoulun jälkeen halusi opiskella enemmän ja amk jälkeen halu oppia lisää vain kasvoi. (mun mies)

Toi insinööristä diplomi-insinööriksi muuntokoulutus suoritetaan useimmiten työn ohessa iltaopiskeluna.

Vierailija
15/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

Ei lukenut lukiossa fysiikkaa lainkaan, joten ei voinut hakea teknilliseen haluamalleen alalle. (minä)
Ei päässyt sisään teknilliseen eli huonot yo-paperit tai persiilleen mennyt pääsykoe tai molemmat. (kaveri)
Ammattikoulun jälkeen halusi opiskella enemmän ja amk jälkeen halu oppia lisää vain kasvoi. (mun mies)

Toi insinööristä diplomi-insinööriksi muuntokoulutus suoritetaan useimmiten työn ohessa iltaopiskeluna.
[/quote]

Miten niin jos lukiossa jos ei ole fysiikkaa lukenut voi hakea haluamalleen alalle?

T. 3&11

Vierailija
16/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ei voi hakea

Vierailija
17/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"] Jos amk insinööri jatkaa teknilliseen yliopistoon DI:ksi niin ruotsi kuuluu hyväksiluettaviin. [/quote] Miksi ei menisi suoraa DI:ksi? Ihan samalla lailla se ruotsi pitää AMK:ssa suorittaa ja ihan samalla tasolla on AMK-ja DI-koulutuksen ruotsinopinnot. [/quote] Mä tiedän kolme syytä miksei menny suoraan DI:ksi: Ei lukenut lukiossa fysiikkaa lainkaan, joten ei voinut hakea teknilliseen haluamalleen alalle. (minä) Ei päässyt sisään teknilliseen eli huonot yo-paperit tai persiilleen mennyt pääsykoe tai molemmat. (kaveri) Ammattikoulun jälkeen halusi opiskella enemmän ja amk jälkeen halu oppia lisää vain kasvoi. (mun mies) Toi insinööristä diplomi-insinööriksi muuntokoulutus suoritetaan useimmiten työn ohessa iltaopiskeluna. [/quote] Miten niin jos lukiossa jos ei ole fysiikkaa lukenut voi hakea haluamalleen alalle? T. 3&11

[/quote]

Useimmille aloille saa valita joko fysiikan tai kemian kokeen mutta tietyille aloille se on vain fysiikka. Tuo ei tietenkään estä hakemasta, pitää vain opiskella asiat itse. Usein on vaan tietyt aihealueet.

Vierailija
18/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin tuota DIA-yhteisvalinnan sivua, eikä siellä tullut ilmi, että ilman fysiikkaa ei voisi hakea. Todistusvalinnalla ei voi päästä sisään, mutta alku- ja koepisteiden perusteella sekä tietty pelkkien koepisteiden perusteella. Mutta niitä alkupisteitä saa monesta eri aineesta eikä fysiikkaa painotettu siinä mitenkään erityisesti.

Opiskeluissa fysiikka on tärkeää, joten sen puoleen jos sitä ei ole opiskellut tai se ei ole kovin vahva, kannattaa ehkä harkita amkia mieluummin kuin DI-koulutusta.

Vierailija
19/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten niin jos lukiossa jos ei ole fysiikkaa lukenut voi hakea haluamalleen alalle?

T. 3&11
[/quote]

En tiedä onko tää muuttunut, mutta silloin kun mä lukiosta pääsin niin ainoastaan ympäristötekniikkaan ei vaadittu fysiikkaa pääsykokeissa. Eiköhän se ole aika tuhoontuomittu koe jos palauttaa lähes tyhjän paperin. Eli jos halus jollekin toiselle alalle niin melko toivotonta sisäänpääsy oli. Olet kyllä oikeassa että voihan sitä hakea vaikka sisäänpääsy on toivotonta.

Vierailija
20/31 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan menisin sun asemassa AMKhon, koska kun matikka ei vie aikaa niin ruotsiakin ehtii lukea enemmän :/ jos se siis on oikeasti noin vaikeaa sulle