Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden lapsen vanhemmat, miten on?

Vierailija
10.03.2015 |

Pelottaako teitä vain yhden lapsen omaavia vanhempia koskaan se ikävä vaihtoehto, että ainoa lapsenne sairastuu vakavasti tai joutuu onnettomuuteen ja sen myötä kuolee?  Ja nyt ei tarvita ketään mussottajaa joukkoon, joka alkaa jauhamaan, että voihan niitä lapsia olla vaikkapa viisi, ja kaikki menehtyy tulipalossa yms:ssa onnettomuudessa.

Ja eikö yhden lapsen vanhempia huoleta ainokaisensa sisarettomuus koskaan? Itse olen tavannut näitä vanhempiensa ainokaisia, ja aina he valittavat, että kun ei ole siskoa tai veljeä jne.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän muutaman ihmisen, joiden sisarus on kuollut ja ovat joutuneet olemaan vanhempiensa terapeutteja koko lapsuuden. Puheita on esim. pitänyt rajata, ettei äiti romahda. Eivät kovin hyvin voi nyt aikuisina:( 

Itse ajattelen niin, että ainoan lapseni menetyksen jälkeen, "millään ei olisi väliä" ja voisi/pitäisi keskittyä itsensä ulkopuolisiin asioihin esim. lähteä avustyöhön ulkomaille. Se, että pitäisi pysyä samassa arjessa ja pitää itsensä kasasassa sisarusten vuoksi kuulostaisi ainakin minusta kauheammalta vaihtoehdolta.

Vierailija
62/85 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainokainen enkä ole nyt lähemmäs 40-vuotiaana vielä kertaakaan kaivannut sisarusta.
Itselläni on useampi lapsi ja olen ajatellut että paljon helpompaa olisi jos olisi vain yksi ja hänelle jotain kävisi niin ei edes tarvitsisi yrittää jaksaa muiden takia vaan voisi antaa periksi itsekin.
Ihme paskaa nää lapsiluku- ja vela-aloitukset vallan täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:18"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"] Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!! [/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään. [/quote] Tekeekö joku tosiaan lapsia tästä syystä? "Senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään" Aika älytöntä tekstiä, kuin jostain varastoitavasta tavarasta puhuisi. [/quote] Niinpä. Sairasta. [/quote] Itse olet sairas, ja kyvytön käsittämään. Taidatkin olla se ainokainen, ongelmainen, orpolapsi, joka on menettänyt jopa omat vanhempansa, niitäkään kun ei voi olla kuin yksi biologinen äiti ja isä. [/quote]   Hanki jotain apua, ei ihan tervettä tekstiä nyt ole. [/quote] Ai mihin hakisin apuja? Siihenkö, että en ole jättänyt yhteen lapseeni? [/quote] Kielenkäyttösi ei ole terveen ihmisen. terv. 4 lapsen äiti, joka kummastelee vaahtoamistasi

[/quote] Joka toista nimittelee, on itse sellainen, että terveisiä vaan ittelles:)

[/quote] Olet siis "ainokainen, ongelmainen, orpolapsi". Selvä.

Vierailija
64/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:18"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"] Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!! [/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään. [/quote] Tekeekö joku tosiaan lapsia tästä syystä? "Senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään" Aika älytöntä tekstiä, kuin jostain varastoitavasta tavarasta puhuisi. [/quote] Niinpä. Sairasta. [/quote] Itse olet sairas, ja kyvytön käsittämään. Taidatkin olla se ainokainen, ongelmainen, orpolapsi, joka on menettänyt jopa omat vanhempansa, niitäkään kun ei voi olla kuin yksi biologinen äiti ja isä. [/quote]   Hanki jotain apua, ei ihan tervettä tekstiä nyt ole. [/quote] Ai mihin hakisin apuja? Siihenkö, että en ole jättänyt yhteen lapseeni? [/quote] Kielenkäyttösi ei ole terveen ihmisen. terv. 4 lapsen äiti, joka kummastelee vaahtoamistasi

[/quote] Joka toista nimittelee, on itse sellainen, että terveisiä vaan ittelles:)

Vierailija
65/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"] Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!! [/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään. [/quote] Tekeekö joku tosiaan lapsia tästä syystä? "Senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään" Aika älytöntä tekstiä, kuin jostain varastoitavasta tavarasta puhuisi. [/quote] Niinpä. Sairasta.

[/quote] Itse olet sairas, ja kyvytön käsittämään. Taidatkin olla se ainokainen, ongelmainen, orpolapsi, joka on menettänyt jopa omat vanhempansa, niitäkään kun ei voi olla kuin yksi biologinen äiti ja isä.

[/quote]

Hanki jotain apua, ei ihan tervettä tekstiä nyt ole.

[/quote] Nyyh, taisi kolahtaa itseesi, valitan.

Vierailija
66/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"] Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!! [/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään. [/quote] Tekeekö joku tosiaan lapsia tästä syystä? "Senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään" Aika älytöntä tekstiä, kuin jostain varastoitavasta tavarasta puhuisi. [/quote] Niinpä. Sairasta.

[/quote] Itse olet sairas, ja kyvytön käsittämään. Taidatkin olla se ainokainen, ongelmainen, orpolapsi, joka on menettänyt jopa omat vanhempansa, niitäkään kun ei voi olla kuin yksi biologinen äiti ja isä.

[/quote]

Hanki jotain apua, ei ihan tervettä tekstiä nyt ole.
[/quote]

Niinpä. Aika aggressivinen tapaus. Eivät ole sisarukset ainakaan tehneet tästä eukosta empaattista!
[/quote]

Totta

Vierailija
67/85 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Et näköjään tajua, näet vaahtoamista kaikessa, ja mitä vaahtoamista siinä on jos en ole jättänyt vain yhteen lapseen vaan olen synnyttänyt useamman lapsen. Sulla ei taida olla todellisuudessa yhtään lasta, ja olet täällä aukomassa vain katkeruuttasi, ja saat varmaan tuhannesti kiksit, kun arvioit kipeässä ajatuksen juoksussasi toisten tekstejä sairaiksi, kun ihan itse olet sellainen:)))))et vaan huomaa sitä itse, kuten eihän pahasti pääkipeät huomaakkaan. Mene hoitoon, jos älyät.

Vierailija
68/85 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"]

[/quote] Olet siis "ainokainen, ongelmainen, orpolapsi". Selvä.

[/quote] En ole ainokainen vaan minulla on neljä sisarusta, joista kaksi on jo kuollut, että revi siitä, pösilö.

Vierailija
69/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavannut sellaisia ainokaisia jotka ovat aikuisina tulleet siihen tulokseen että onneksi heillä ei ole sisaruksia.

Ja niin, jos tuo ainoa lapseni kuolee ennen minua niin minkäs sille voi, ei pelota. Siihen kyllä auttaa se että itse on ollut lähellä kuolla joten otan päivän kerrallaan ja nautin siitä mitä on, en elä menneisyydessä enkä tulevaisuudessa.

Vierailija
70/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!!

Vierailija
71/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi kysymyksestäsi, mutta muistan lukeneeni joskus tutkimuksen, jonka mukaan ainokaisen lapsensa menettäneet selviävät paremmin kuin ne, joilla on muitakin lapsia.

Syynä saattaa olla se, ettei yksilapsiset ole niin perhe-/ lapsikeskeisiä. Tai sekin, että sisaruksia ei ole muistuttamassa menetetyn lapsen elämänkulusta ( eli seuraamalla sisarusten kasvua ja elämänvaiheita tuska kuolleen lapsen puolesta nousee yhä uudelleen.)

Vierailija
72/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi ja aikuinen. En ole kaivannut sisaruksia. Kauhulla olen vierestä seurannut sisarusriitoja ja perintöriitoja.

Vierailija
73/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:59"]Menee vähän ohi kysymyksestäsi, mutta muistan lukeneeni joskus tutkimuksen, jonka mukaan ainokaisen lapsensa menettäneet selviävät paremmin kuin ne, joilla on muitakin lapsia.

Syynä saattaa olla se, ettei yksilapsiset ole niin perhe-/ lapsikeskeisiä. Tai sekin, että sisaruksia ei ole muistuttamassa menetetyn lapsen elämänkulusta ( eli seuraamalla sisarusten kasvua ja elämänvaiheita tuska kuolleen lapsen puolesta nousee yhä uudelleen.)

[/quote]

Kyllä se on jälkimmäinen syy. Kyllä yksilapsiset perheet ovat yhtä perhekeskeisiä kuin muutkin perheet

Vierailija
74/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni kuolee, sitä tuskaa on kärsimässä vain minä ja mieheni, ei sisko tai veli. Mieti hetki, miltä tuntuu lapsesta katsoa äidin ja isän tuskaa, kun oma lapsi on kuollut. Miltä tuntuu, kun koko suku tuntuu unohtaneen sinut, koska sisko on kuollut. Mua ei huoleta lapsen kuolema. Mutta helpottunut olen siitä, että lapseni ei joudu koskaan kärsimään sisaruksensa kuolemasta niin kuin minä jouduin. Eikä sisarukseettomuuskaan huoleta. Ei noista hengissä olevista siskoista ole minulle ollut mitään iloa tai tukea. Mielenterveysongelmia molemmilla. Vanhemmat jäävät joka tapauksessa minun huollettavaksi vanhetessaan. Ei se sisarus takaa mitään.

Vierailija
75/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla vain yksi mies? Eikö yksimiehisiä vaimoja pelota, että se yksi mies kuolee? Mulla on varmuuden vuoksi 5 miestä. Miehilläkin on siitä katraasta toisilleen leikkikaverit.

Vierailija
76/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kolmen lapsen vanhemmalle oman lapsen menetys olisi jotenkin pienempi juttu kuin yhden lapsen vanhemmalle. En usko, että he ajattelisivat, että mitäs tosta yhdestä, kun jäi vielä kaksi kuitenkin jäljelle.

Olen itse ainoa lapsi ja en ole kellekään valittanut sitä, että kaipaisin siskoja tai veljiä. Päinvastoin, kun välillä katon sitä säätöä, kun aikuiset lapset yrittää esim. hoitaa vanhojen vanhempien asioita tai perinnönjakoa tms. olen ollut ihan tyytyväinen, että olen ainoa.

Läheisiä ihmisiä voivat olla muutkin kuin omat sisarukset. Mulla on paljon serkkuja - pitäisikö ihmetellä, miten pärjäävät ne, joilla ei ole serkkuja? Miksi sisarettomuus on niin iso juttu? Toisilla ei ole isää, jollain ei ole isovanhempia, jollain kuolee vanhemmat aikaisin jne. Pääasia, että on läheisiä ihmisiä, harvalla on täydellinen sukupuu.

Vierailija
77/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"]

Lapsen menetys on aina musertavaa, oli lapsia 1 tai 15. Ja elossa olevat eivät voi koskaan korvata poismennyttä! Typerä kysymys!!!!!!

[/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään.

Vierailija
78/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vastasyntynyt vauvani oli teholla kuolemassa, ei tullut mieleen, että olisipa sillä kaksonen... en usko, että lapsen menettäminen koskaan on helppoa vaikka niitä olisi useampi.

Vierailija
79/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"yhden lapsen omaavat vanhemmt"

voi jumalauta, että on hienoa keskustelua

Vierailija
80/85 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:58"]

[/quote]Typerä olet itse, sillä onhan nyt hyvänen aika vanhemmille eri asia, että ainut lapsensa menehtyy, ja jäljelle ei jää yhtään lasta, mutta jos on vaikkapa kuusi, ja yksi heistä kuolee, niin onhan nyt eri asia, että lapsia on senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään.

[/quote]

Tekeekö joku tosiaan lapsia tästä syystä? "Senkin jälkeen vielä viisi, eikä yhtään ketään" Aika älytöntä tekstiä, kuin jostain varastoitavasta tavarasta puhuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä