miltä vanheneminen tuntuu?
Kommentit (196)
Ihanalta! Alkaa vihdoin tuntua siltä, että elämä on omissa käsissä ja on varaa, aikaa ja rohkeutta toteuttaa haaveitaan. Lapset pian täysi-ikäisiä. Elämänkokemus on tuonut itsetuntemusta ja ymmärrystä sekä ennen kaikkea suvaitsevaisuutta. Missään tapauksessa en haluaisi olla päivääkään nuorempi enkä ymmärrä, miksi jotkut ikäiseni haluavat salata ikänsä ja toivovat näyttävänsä nuoremmilta. N43.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Ikä 55 ja tuntuu todella hyvältä. En haluaisi missään nimessä olla nuorempi. [/quote] epäilen t. N20
[/quote]
Saa sitä epäilä. Vaikka vaivoja on vaikka muille jakaa, silti en haluisi olla yhtään nuorempi.
Ja sitä suurta viimeistä seikkailua odotan innoissani.
Kamalalta. Nauttikaa kakskymppiset nyt kun olette kauniita
t. nn30
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Ikä 55 ja tuntuu todella hyvältä. En haluaisi missään nimessä olla nuorempi. [/quote] epäilen t. N20
[/quote]
Saa sitä epäilä. Vaikka vaivoja on vaikka muille jakaa, silti en haluisi olla yhtään nuorempi.
Ja sitä suurta viimeistä seikkailua odotan innoissani.
[/quote]
Ai kuolemaa?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Musta on todella ahdistavaa, että joku 20-vuotiaat pitävät itseään ikäloppuina samaan aikan kun ihmiset elävät vanhemmiksi kuin koskaan. Elämän loput 60-70 vuotta täyttä paskaa??
[/quote]
Juuri tuumin samaa. Ehkä kipuilu tässä iässä kuuluu asiaan, ja iän myötä ymmärtää ettei se niin paha juttu ollutkaan. Parikymppisenä kun paineet ovat aika suuret (en väitä ettei myöhemmin olisi!), mutta pitäisi harrastaa, seurustella, olla töissä, opiskella tutkinto taskuun yms. Vasta oltiin lapsia ja nyt pitäisi aikuistua. Ehkä tämä tästä. Tulevaisuus vain pelottaa. T. N22
[/quote] niin minuakin ja rumeneminen :/ instagram on kuitenkin tärkeä..
[/quote]
Itse en missään somepalvelussa ole, joten en täysin voi ymmärtää kantaasi instagramin tärkeydestä. Itseäni pelottaa työttömyys, yksin jääminen sekä mahdolliset sairaudet ja vaivat jotka tulevat iän myötä. N22
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"]Melankoliselta. Innostus asioihin vähenee. N35 [/quote] Miksi?
[/quote]
Mahdollisuudet vähenevät. Elämänkokemus on vienyt idealismilta pohjaa. Elämä on pohjimmiltaan pitkäveteistä toistoa. Väsyttää (vanhat pettymykset kiertävät sisimmässä) mutta urheilukin on kuin Sisyfoksen työtä. Oravanpyörä on kuin yksi iso vankila eikä ole varaa jäädä pois.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"]Ei sitä oikeastaan edes huomaa ennenkuin tuossa neljävitosena. Minun mummini sanoi minusta hienosti ikääntymisestä: ikävuodet 20-50 menee kuin siivillä, sitten vähän hidastuu ja hetken pää pyörällä, ja 70 vuodesta eteenpäin jokainen päivä matelee. Ajan kulku hidastuu - tai tuntuu siltä.
[/quote] on hyvin sanottu
[/quot
Just päinvastoin sanoi minun mummu, joka eli noin 95-vuotiaaksi; hänen mukaansa aika tuntui kuluvan aina vain kiihkeämmällä temmolla.
Itse olen N46. Paras ikä oli 30:n huiteilla. En tykkää ikääntymisestä, kun paikat alkaa rupsahtaa: silmäluomet laskee, värit haalenee, väsyttää helpommin jne :(
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Musta on todella ahdistavaa, että joku 20-vuotiaat pitävät itseään ikäloppuina samaan aikan kun ihmiset elävät vanhemmiksi kuin koskaan. Elämän loput 60-70 vuotta täyttä paskaa??
[/quote]
Juuri tuumin samaa. Ehkä kipuilu tässä iässä kuuluu asiaan, ja iän myötä ymmärtää ettei se niin paha juttu ollutkaan. Parikymppisenä kun paineet ovat aika suuret (en väitä ettei myöhemmin olisi!), mutta pitäisi harrastaa, seurustella, olla töissä, opiskella tutkinto taskuun yms. Vasta oltiin lapsia ja nyt pitäisi aikuistua. Ehkä tämä tästä. Tulevaisuus vain pelottaa. T. N22
[/quote] niin minuakin ja rumeneminen :/ instagram on kuitenkin tärkeä..
[/quote] :'▶▶▶
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Ikä 55 ja tuntuu todella hyvältä. En haluaisi missään nimessä olla nuorempi. [/quote] epäilen t. N20 [/quote] Saa sitä epäilä. Vaikka vaivoja on vaikka muille jakaa, silti en haluisi olla yhtään nuorempi. Ja sitä suurta viimeistä seikkailua odotan innoissani. [/quote] Ai kuolemaa?
[/quote]
Sitä juuri.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"]Melankoliselta. Innostus asioihin vähenee. N35 [/quote] Miksi?
[/quote]
Mahdollisuudet vähenevät. Elämänkokemus on vienyt idealismilta pohjaa. Elämä on pohjimmiltaan pitkäveteistä toistoa. Väsyttää (vanhat pettymykset kiertävät sisimmässä) mutta urheilukin on kuin Sisyfoksen työtä. Oravanpyörä on kuin yksi iso vankila eikä ole varaa jäädä pois.
[/quote] muuta elämää si
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Ikä 55 ja tuntuu todella hyvältä. En haluaisi missään nimessä olla nuorempi. [/quote] epäilen t. N20 [/quote] Saa sitä epäilä. Vaikka vaivoja on vaikka muille jakaa, silti en haluisi olla yhtään nuorempi. Ja sitä suurta viimeistä seikkailua odotan innoissani. [/quote] Ai kuolemaa?
[/quote]
Sitä juuri.
[/quote]
mihin uskoon kuulut
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:39"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"]Melankoliselta. Innostus asioihin vähenee. N35 [/quote] Miksi? [/quote] Mahdollisuudet vähenevät. Elämänkokemus on vienyt idealismilta pohjaa. Elämä on pohjimmiltaan pitkäveteistä toistoa. Väsyttää (vanhat pettymykset kiertävät sisimmässä) mutta urheilukin on kuin Sisyfoksen työtä. Oravanpyörä on kuin yksi iso vankila eikä ole varaa jäädä pois. [/quote] muuta elämää si
[/quote]
Tehty jo monta kertaa. Siitäkin tulee tottumus, rutiini, tylsä juttu. Vanheneminen rajoittaa muutosmahdollisuuksia.
Nuoruuteni minä ei koskaan palaa. Nuoruuden unelmille täytyy myös osata jättää hyvästit ja siksi kai melankolia on tällä hetkellä päällimmäisin tunne.
Epätoivoiselta. Tuntuu kuin olisin jo menettänyt mahdollisuuden kaikkiin harrastuksiin kuten pianon soitto
Ja olen 21
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:39"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"]Melankoliselta. Innostus asioihin vähenee. N35 [/quote] Miksi? [/quote] Mahdollisuudet vähenevät. Elämänkokemus on vienyt idealismilta pohjaa. Elämä on pohjimmiltaan pitkäveteistä toistoa. Väsyttää (vanhat pettymykset kiertävät sisimmässä) mutta urheilukin on kuin Sisyfoksen työtä. Oravanpyörä on kuin yksi iso vankila eikä ole varaa jäädä pois. [/quote] muuta elämää si
[/quote]
Tehty jo monta kertaa. Siitäkin tulee tottumus, rutiini, tylsä juttu. Vanheneminen rajoittaa muutosmahdollisuuksia.
Nuoruuteni minä ei koskaan palaa. Nuoruuden unelmille täytyy myös osata jättää hyvästit ja siksi kai melankolia on tällä hetkellä päällimmäisin tunne.
[/quote]
Saat vanhenemisen kuulostamaan ihan hirveältä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:34"]Ikä 55 ja tuntuu todella hyvältä. En haluaisi missään nimessä olla nuorempi. [/quote] epäilen t. N20 [/quote] Saa sitä epäilä. Vaikka vaivoja on vaikka muille jakaa, silti en haluisi olla yhtään nuorempi. Ja sitä suurta viimeistä seikkailua odotan innoissani. [/quote] Ai kuolemaa? [/quote] Sitä juuri. [/quote] mihin uskoon kuulut
[/quote]
En mihinkään.
Olen 57 ja elän varsin mukavaa elämää; lapset ovat isoja, minulla on mukava asunto ja ammatti, jossa viihdyn ja jonka palkalla tulen hyvin toimeen. Nuorena olin ujo ja epävarma, ja luulin, että minun pitäisi osata ja tietää enemmän suoriutuakseni hyvin töistäni, tässä iässä, viimein, epävarmuus on kadonnut. En pidä itseäni erityisen rupsahtaneena kurppana, ja jos joku pitää, siitä vaan. -Isoäitini eli melkein satavuotiaaksi, joten minulla on melkein toinen mokoma elämää jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:39"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:38"]Melankoliselta. Innostus asioihin vähenee. N35 [/quote] Miksi? [/quote] Mahdollisuudet vähenevät. Elämänkokemus on vienyt idealismilta pohjaa. Elämä on pohjimmiltaan pitkäveteistä toistoa. Väsyttää (vanhat pettymykset kiertävät sisimmässä) mutta urheilukin on kuin Sisyfoksen työtä. Oravanpyörä on kuin yksi iso vankila eikä ole varaa jäädä pois. [/quote] muuta elämää si [/quote] Tehty jo monta kertaa. Siitäkin tulee tottumus, rutiini, tylsä juttu. Vanheneminen rajoittaa muutosmahdollisuuksia. Nuoruuteni minä ei koskaan palaa. Nuoruuden unelmille täytyy myös osata jättää hyvästit ja siksi kai melankolia on tällä hetkellä päällimmäisin tunne. [/quote] Saat vanhenemisen kuulostamaan ihan hirveältä.
[/quote]
No, elämän rajallisuuden tuntemus ei ole kiva. Nuorempana aikaa tuntui olevan rajattomasti ja kroppa oli paremmassa kunnossa. Kaipaan kuitenkin niitä vaaleanpunaisia silmälaseja, joiden läpi katselin maailmaa tuolloin. Ehkä asenteeni olisi toinen jossakin vähemmän ikärasistisessa maassa ja suunnitteilla onkin muutto toiseen maahan.
Ihan normaaliahan se on, itse olen vasta 23 nainen enkä ymmärrä että joku 20-vuotias voi jo kriiseillä? :D tässähän on vielä elämä aikaa kokea ja nauttia :) hetkessä kuuluu elää ja omasta ulkonäöstä nyt voi huolehtia vaikka millä tapaa jos sen pelkää menettävänsä.
Väsymys, liian vähäinen urheilu, sairastaminen, huono ruoka näkyy naamassa sameutena ja juonteiden voimistumisena. 40 lähestyy.